skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Osa kývání 0°
prohledat
32 příspěvků (zobrazeno 1 až 32) od 10.04.2009 do 16.04.2009, založil/a Antony - zrušená registrace
12:49:06
16.04.2009
16.04.2009

Labros
-> vhml: Ano, kroutí se ta příčka mezi podélnými rameny, proto se jí říká zkrutná. Takže působí současně jako stabilizátor. Fáčko nemá stabilizátor na předku, údajně proto aby nezmenšoval trakci vnitřního poháněnýho kola.
11:44:08
16.04.2009
16.04.2009

Eidy
-> Labros: Já vím přesně, co se děje s kolem, když je osa kývání šikmá. Ať už u kyvky nebo u vlečky. Jde mi o to, že pokud se bavíme o klikové nápravě, kde je osa kývání nápravy (a ramen) kolmá na osu jízdy, může ke změně odklonu kola docházet pouze kroucením podélného ramene. Jinak to není možný, protože kýváním (propružením) klikové nápravy dochází pouze ke změně rozvoru a pokud kole nejsou kolmo k silnici, dochází i k nepatrné změne rozchodu. A to by možná bylo řešení. Pokud by měla klikovka při nezatíženém autě rozbíhavost, při propružení by se měnil i odklon kol.
11:23:14
16.04.2009
16.04.2009

vhml
Vznesu ještě jeden blbej dotaz... Jak u klikový nápravy funguje propružení jednoho kola? To se ta nápava zkroutí nebo jak to je? Dodnes jsem to ještě nepochopil :-)
09:36:23
16.04.2009
16.04.2009

Labros
-> Eidy: Ne, není to negativní odklon, je to to, co říkám. Na svislé ose je propružení - směrem nahoru je stlačení pružiny (compression), směrem dolů prodloužení (rebound). Na vodorovné ose je toe-in - úhel jakoby příklonu kola do středu auta. Můžeš se tam kouknout do tohohle článku world.honda.com/news/.../
t970702b.html na ty obrázky pod grafem, kde je dostředivá síla (side force), brzdná síla (brake force), směr jízdy vyznačený šipkama.
Na kyvadlovce ten \"příklon\" není způsobenej deformací ramen, ale vyplývá taky z geometrie a šikmé osy kývání. Přece nevěříš, že když zvedneš polonápravu a tím ji otočíš kolem osy kývání, že bude podélná rovina kola pořád směřovat dopředu. To by byl zázrak. Kdysi jsem si to kreslil, abych zjistil, kam bude směřovat ten \"příklon\", ale není to až tak jednoduchý pochopit. Bod K je tam kolo při stlačení pružiny, A normální pozice kola, BC je osa kývání. Úhel s je tam ten \"příklon\".
To by nebyla kejvačka až tak špatná a nikdy bych ji tak nepomlouval, kdyby tam ten toe-change nebyl takovej, jakej je. Kdyby se měnil jen odklon, nebyl by to až takovej průser pro jízdní vlastnosti. Šikmá osa kývání by pro vedení stopy nebyla na závadu, když neuvažuju menší záběrovou plochu pneumatiky. Já myslel, že všichni, kdo debatují o přednostech a nedostatcích kyvky, vlečky a jiných náprav o tomhle ví.
Jak je to dělaný na klikový nápravě, přesně nevím. Ale opravdu tam malá změna toho \"příklonu\" je.
Na kyvadlovce ten \"příklon\" není způsobenej deformací ramen, ale vyplývá taky z geometrie a šikmé osy kývání. Přece nevěříš, že když zvedneš polonápravu a tím ji otočíš kolem osy kývání, že bude podélná rovina kola pořád směřovat dopředu. To by byl zázrak. Kdysi jsem si to kreslil, abych zjistil, kam bude směřovat ten \"příklon\", ale není to až tak jednoduchý pochopit. Bod K je tam kolo při stlačení pružiny, A normální pozice kola, BC je osa kývání. Úhel s je tam ten \"příklon\".
To by nebyla kejvačka až tak špatná a nikdy bych ji tak nepomlouval, kdyby tam ten toe-change nebyl takovej, jakej je. Kdyby se měnil jen odklon, nebyl by to až takovej průser pro jízdní vlastnosti. Šikmá osa kývání by pro vedení stopy nebyla na závadu, když neuvažuju menší záběrovou plochu pneumatiky. Já myslel, že všichni, kdo debatují o přednostech a nedostatcích kyvky, vlečky a jiných náprav o tomhle ví.
Jak je to dělaný na klikový nápravě, přesně nevím. Ale opravdu tam malá změna toho \"příklonu\" je.
17:01:37
15.04.2009
15.04.2009

Eidy
-> Labros: Můžeš mi ještě nějak popsat ten graf? Nejsem z toho chytrej. Nicméně předpokládám, že se zatížením roste negativní odklon kola. To může bejt způsobený úmyslnou deformací ramen. Jinak to u kyvadlovky už z principu nejde.
14:03:37
15.04.2009
15.04.2009

Labros
-> Trax: moc lepšího už neudělám
13:56:37
15.04.2009
15.04.2009

Labros
-> Trax: v zásadě je to všechnu kvůli zlepšení ovladatelnosti. toe-in zlepšuje nedotáčivost, změna odklonu zase znamená lepší postavení kola k vozovce v zatáčce a lepší zachycování příčných odstředivých sil. Další parametry ovlivňujou přenos sil při brždění. Zkus pohledat na internetu.
13:12:44
15.04.2009
15.04.2009

Trax
-> Labros: Dej tomu obrazku treba bíle pozadi a vlož ho sem znova, pls. Na tomhle neni opravdu nic videt..
12:16:08
15.04.2009
15.04.2009

Labros
bohužel to někdo předtím asi uložil v jpg, proto je ten graf tak rozšuměnej.
12:06:37
15.04.2009
15.04.2009

Labros
jinak tady na obrázku je vidět, že i složité 5-ti prvkové nápravy se snaží o určité kulturní přiřizování kola (toe-in) v zatáčce, na obrázku je vidět srovnání složitější nápravy (Honda 5-link double whishbone suspension) s nápravou s vlečenými rameny. Změna úhlu má stejné znaménko, liší se jen průběh.
11:59:54
15.04.2009
15.04.2009

Trax
-> Tuner#2: U favorita se kroutí vsechno, tak je to možny
-> Labros: Vždyt už jenom z principu zadní nápravy u favorita se to nemuze nikde naklapet... A i jaky by to mělo pozitivum, kdyby se při propružení změnila geometrie nápravy?

-> Labros: Vždyt už jenom z principu zadní nápravy u favorita se to nemuze nikde naklapet... A i jaky by to mělo pozitivum, kdyby se při propružení změnila geometrie nápravy?
11:58:04
15.04.2009
15.04.2009

Eidy
-> Labros: Klikovka je uchycená na 2 místech. A 2 místa tvoří vždycky jednu osu. Možná si to pleteš s tím, že osy silentbloků nejsou totožné. To má ale za následek to, že náprava při bočním zatížení nezpůsobuje samozatáčení.
11:56:08
15.04.2009
15.04.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Labros: Vzhledem k tomu, že si asi o nějaký pátek starší tak je to možný, nicméně nechápu tu narážku. Ale co se týče Tvé myšlenky, tak nechápu jak to může měnit odklon při pérování (tak jako to dělá když máš šikmou osu kývání). Jedině že by se ohýbala ta trubka 

11:43:24
15.04.2009
15.04.2009

Labros
-> Tuner#2: odklon si s osou kývání opravdu nepletu, řekl bych dokonce, že jsem tomu rozuměl dřív, než ty. Ale bohužel už si nepamatuju zdroj. Není to asi tak, že by se to rameno opravdu kývalo šikmo, ale u kola se při propérování projeví toe change stejně, jako u nápravy se šikmou osou kývání.
11:38:49
15.04.2009
15.04.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Labros: To si ale pleteš s odklonem. Favorit dělá vzadu mírně Áčka, ale osa kývání je potom pořád stejná už z principu té nápravy.
11:20:48
15.04.2009
15.04.2009

Labros
-> vhml: to bude udělaný spíš geometrií tý nápravy, ale detaily nevím, někde jsem to četl. Ladili to tenkrát na polygonu s lidma z Porsche.
11:13:21
15.04.2009
15.04.2009

vhml
-> Labros: a kde se to tam natáčí?
10:42:16
15.04.2009
15.04.2009

Labros
-> Eidy: například favorit.
18:53:20
14.04.2009
14.04.2009

Eidy
Labros 14.04.09 15:04:42 napsal: Aspoň trochu šikmá osa kývání je vhodná, mají ji i nápravy, které by ji z konstrukčních důvodů mít nemusely (třeba kliková) Který auto například? Nějak mi není jasný jak by mohla mít klikovka šikmou osu kejvání. Neumím si to představit.
15:04:42
14.04.2009
14.04.2009

Labros
Aspoň trochu šikmá osa kývání je vhodná, mají ji i nápravy, které by ji z konstrukčních důvodů mít nemusely (třeba kliková)
16:59:09
12.04.2009
12.04.2009

Antony - zrušená registrace
-> Peklo-Evo-Luboš: Přesně tak, spodní uložení tlumiče bude jako u tebe, respektive jako LR a v domku stejný princip.
09:11:06
12.04.2009
12.04.2009

Trax
-> Peklo-Evo-Luboš: Když to bude tvrdy a bude to mít malej roztah pohybu, tak by to nemuselo bejt tak hrozny
08:49:09
12.04.2009
12.04.2009

Peklo-Evo-Luboš
-> Trax: myslim ze se bude hodne namahat tlumic, ale teoreticky to jde nahnat jinym ulozenim..
02:13:25
12.04.2009
12.04.2009

Trax
-> Peklo-Evo-Luboš: Rozvor by prec neměl ničemu vadit, ne? Ja bych se bál, že to nevydrží poloosy...
18:04:15
11.04.2009
11.04.2009

Antony - zrušená registrace
-> Peklo-Evo-Luboš: Tak ten rozvor by mě ani tak nevadil , ale ty poloosy, to už bude horší
13:14:12
11.04.2009
11.04.2009

Peklo-Evo-Luboš
-> Antony: podle mýho názoru se ti pri propruzeni bude dost menit rozvor a taky natahovat klouby na poloosach o trosku vic.. :-)
22:12:50
10.04.2009
10.04.2009

David V6
-> Antony: jezdím na tom už třetí rok a je to v poho
17:35:11
10.04.2009
10.04.2009

Jakub M.
kamarád tu kdysi měl 120tku do který navařil dozadu kus nosný kosntrukce fa, bylo to dvoumístný, motor napříč a vzadu byl McPherson... docela zajímavá kreace, původní řízení na tom Fa předku jenom zavařil a bylo.. a chovalo se to celkem dobře, sám sem to řídil a až na to, že to byl šílenej bastl, kvalita nic moc atd.. tak se mu podařilo aby to nebylo "čtyřstopý" vozidlo a bylo to celkem fajn..
16:25:33
10.04.2009
10.04.2009

Antony - zrušená registrace
Chci použít upravená šikmá ramena a od toho se to všechno odvijí . . .
16:00:52
10.04.2009
10.04.2009

Matthes, záškodník z TechWebu
Co tuha zadni naprava jako ma transit s prednim nahonem?
15:44:50
10.04.2009
10.04.2009

Fén
Nebude lepší udělat McPherson nebo lichoběžníkovou?
15:41:47
10.04.2009
10.04.2009

Antony - zrušená registrace
Pánové, chci se zeptat na vaše názory ohledně osy kývání zadních ramen:
Seriová vlečka - 32°
130RS - 15°
130LR - 10°
A teď by mě zajímalo, jake jízdní vlastnosti by měla zadní náprava s uhlem 0° nebo dejme tomu 5°
Byl by to nějaký přínos, anebo už je to moc. ( Přemýšlím o vlastní konstrukci zadní nápravy a bylo by to pro mě nejjednodušší, jo a auto Nebude na závody - zatím
) Díky za názory
Seriová vlečka - 32°
130RS - 15°
130LR - 10°
A teď by mě zajímalo, jake jízdní vlastnosti by měla zadní náprava s uhlem 0° nebo dejme tomu 5°
Byl by to nějaký přínos, anebo už je to moc. ( Přemýšlím o vlastní konstrukci zadní nápravy a bylo by to pro mě nejjednodušší, jo a auto Nebude na závody - zatím
