Zadní náprava (kyvadlová)

prohledat
78 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 07.02.2009 do 07.08.2012, založil/a OndraST
řadit dle data
14:54:24
07.08.2012
Jozka
-> minno: Jo, je to jak kdy - já jsem sice asi tak mladý poloosy v rukou neměl (odhadem to byly kusy 1966-83), ale v průměru jsem ten dojem získal, že čím mladší, tím snadněji. Bez ohledu na konkrétní stav, řekl bych. Ale třeba to je náhoda, zase jsem jich nerozebíral stovky3.
14:15:32
07.08.2012
minno
-> Jozka: Asi tak. A niekedy zas ložiská vypadnú samé ani netreba búchať, ako napríklad na mojej pôvodnej polonáprave na jednej strane pri rozoberaní (120L 1988 po cca 110 tis. km).
14:08:04
07.08.2012
Jozka
-> minno: Hlavně u tisícovek je to docela peklo, tam snad byly ty přesahy nějaký větší, nebo co.. Mě tuhle bouchací radu kdysi poskytl u nás jeden mechanik, nešlo mi to, tak jsem mu poloosy 1968 donesl - s úsměvem na rtu bouchl: a nic se nestalo. Ani podruhý a potřetí. Až pak vyndal pokorně stahovák s hejblátkama a jakou dobu se s nima mordoval, než je rozložil.
13:58:06
07.08.2012
minno
-> afro100: raz mi nešlo ložisko dole z hriadele ani pod tuším 14 tonovým lisom.
15:35:11
02.08.2012
afro100
minno 02.08.12 14:47:34 napsal:

→ Martin NM: skoda-virt.cz/cz/.../5353 -zborka-kyvadlovej-polonap ravy



Mimochodom búchacie spôsoby nie vždy fungujú, niekedy drží to ložisko na

poloosi total fest..... na to už treba potom nejaké prípravky či

šťahováky.




aaano stahovaky ... vacsie kladivo
14:47:34
02.08.2012
minno
-> Martin NM: skoda-virt.cz/cz/.../5353 -zborka-kyvadlovej-polonap ravy



Mimochodom búchacie spôsoby nie vždy fungujú, niekedy drží to ložisko na poloosi total fest..... na to už treba potom nejaké prípravky či šťahováky.
08:02:01
01.08.2012
vhml
Netloukl bych s tím o zem, ale gumovou paličkou. Ale jinak postup stejne, vyklepnou ložisko ven, podložit a z druhé strany zklepat ložisko z poloosy.
23:16:07
31.07.2012
afro100
-> Martin NM: neni záč
23:14:27
31.07.2012
Martin NM
-> afro100: díky moc 1
23:12:50
31.07.2012
afro100
-> Martin NM: jj je tam gufero, vylupnes srobovakom, kupis nove, nasadis .. pri nasadzovani bacha aby ti nevyskocila pruzinka z toho gufera ..
23:05:30
31.07.2012
Martin NM
-> afro100: ok díky 6 a ešte jednu otázku by som mal... pod tým ložiskom je ževraj nejaké gufero ? to stačí len vylupnúť ?
22:57:52
31.07.2012
afro100
-> Martin NM: este v namontovanom stave .. klepni tou castou kde maju byt kamene o zem, vysunie sa polos aj s loziskom, lozisko podloz napr. dvoma sekacmi, na zavit polosi nasrobuj maticu naopak(korunkou smerom k lozisku) zarovno koncom polosi a buchni kladivom ..
22:46:49
31.07.2012
Martin NM
zdravím všetkých :) Nechcem zakladať nové téma a tak sa opýtam tu. čo sa týka náprav na škodovke (125 L) tak v tomto smere som ešte laik, tak berte túto otázku s rezervou. Na škodovke mám kyvadlovú zadnú nápravu a idem robiť jej celkovú GO. Nohavice s poloosami mám už kompletné rozobraté ale zastavilo ma ložisko poloosi. Neviem ako ho mám dostať von (potrebujem dostat von aj ložisko aj celú poloos aby mi zostala len prázdna nohavica). Nechcem po tom báchať s kladivom tak sa radšej pýtam vás odborníkov..... za rady vopred díky 4
17:31:10
11.02.2009
Syny
-> OndraST: Protoze je urcite rozmezi jak to ma byt dotazene a kazdej povazuje za spravny neco jinyho... Ja osobne bych to neutahoval pod 200Nm a nad 250Nm :) Ale at si to kazdej utahuje jak chce... Jen se mi pak libi, kdyz tu zacne resit padani kola nekdo, komu upadlo po tom co dotahl matku jen rukou nebo naopak poskakoval na metrovej tyci...
upraveno 1x, naposled 11.02.2009 17:31:42
18:45:23
10.02.2009
OndraST
-> Syny: Syny 10.02.09 11:46:12 napsal: → Jozka: A pak se lidi divi ze skodovkam padaj kola :)
→ OndraST: Tyvoe ty ses expert :) Kdybys to utahnul 200Nm + zavlacka, tak to je asi tak nejrozumnejsi utazeni… Tech 250Nm je celkem uz dost, ale nicemu to nevadi – jen bude vetsi pnuti mezi poloosou a bubnem… Nic vic…


Protože tady každý radí jinak, a pak se ti všichni vysmějí žes to utáhnul málo nebo moc když tě začne předbíhat kolo.

Teď mě mrzí že jsem vůbec tohle téma založil, a neutáhl to podle nějaký knížky.

No nevadí.1
12:18:39
10.02.2009
Syny
-> minno: Od 170ti do 250ti Nm to je v pohode - i kdyz tem krejnim mezim byhc se vyhnul a z toh oopet plyne 200 + zavlacka 3 3 3 A vydrzi to klidne dyl nez cely auto - viz ta moje bila mrcha :)
12:08:39
10.02.2009
105L
-> minno: máš pravdu52
12:05:33
10.02.2009
minno
-> 105L: hehe, ono nech to dotiahneš akokoľvek, tak to bude vždy "asi ok".4 Otázka je, či je to OK naozaj a ako dlho to vydrží.
11:57:05
10.02.2009
105L
-> Syny: aj ja som to tak dotahoval ako píšeš a je to asi ok5 5
11:55:29
10.02.2009
Syny
-> 105L: Nekde pisou 170 nekde 250, proto rikam, ze rozumny je 200 + zavlacka... Takhle to utahuju ja a nikdy sem nemel problem...
11:54:52
10.02.2009
105L
A tahat to na 300Nm sa mi zdá moooc a potom sa môze strhnúť matica nie?4
upraveno 1x, naposled 10.02.2009 11:55:27
11:52:41
10.02.2009
105L
Neviem teda ale pozeram v knižke j.Andrt z roku 1981 a tam je M18*1,5 170Nm+dále se dotahuje na závlačku to by mohlo byt tých skoro 200Nm nie ?6
11:46:12
10.02.2009
Syny
-> Jozka: A pak se lidi divi ze skodovkam padaj kola :)

-> OndraST: Tyvoe ty ses expert :) Kdybys to utahnul 200Nm + zavlacka, tak to je asi tak nejrozumnejsi utazeni... Tech 250Nm je celkem uz dost, ale nicemu to nevadi - jen bude vetsi pnuti mezi poloosou a bubnem... Nic vic...
09:46:01
10.02.2009
MOLSO
-> OndraST: podla mna tomu ani 300Nm neuskodi .... a v niektorych knihach uvadzaju 250+zavlackovy otvor niekde 250+ zavl. ... ja mam asi 40 cm kluc a ked sa nan postavim a malilinko hupsnem je to akurat a este som s tym problem nemal 4
09:02:50
10.02.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> OndraST: Jezis nech to byt 34
08:22:23
10.02.2009
OndraST
Tak včera jsem dotahoval na jedné straně buben, půjčil jsem si na to lepší momentový klíč a ejhle, dotaženo na 250Nm a závlačkový otvor v nedohlednu.

Takže nakonec dotaženo na 257Nm na závlačkový otvor. Mám to nechat nebo raději povolit ten megamoment.3 3
07:41:17
10.02.2009
Jozka
-> Syny: Jezdil jsem tak skoro dva roky, koupil jsem auto se strženým závitem na poloose a nějak nebyl čas to vyměnit. Takže jsem to neustále dotahoval, dával podložky apod. a zničil dva bubny, než se ten čas našel.

A kdysi dávno jsem absolvoval asi 100km cestu bez závlačky - někam sublimovala. Když jsem to zjistil, držela matice na posledních dvou závitech.. Po dotažení slouží dodnes buben i poloosa.

Vše zmíněné ovšem s nezatíženým autem a tempem spíš turistickým.
23:10:46
09.02.2009
Syny
-> Jozka: pokud je nedotazenej buben, tak vetsinou ani ten kopec uz nesjedes...
15:52:24
09.02.2009
peti
-> Jozka: tak tak ked je tam vola tak to paradne pocut take vrzganie4
15:32:09
09.02.2009
Jozka
Nedotaženej buben je za prvý vidět na stykový ploše buben-matice, za druhý je parádně slyšet - takový šš-šš-šš z kopce na neutrál. Docela dobrá kontrola, ani se nemusí sundavat poklice3 .
08:16:34
09.02.2009
Bobesh
Pokud se člověk drží příruček (nebo alespoň zdravého rozumu a citu pro mechaniku) tak kyvka slouží bez problému. Za svoji praxi pamatuju jen jednu amputaci poloosy a to jen proto,že se u vozu sralo na jakoukoli periodickou údržbu a hojné hlasité příznaky blížícího se průseru byly odbyty mávnutím ruky-však je to stará mrcha,to už ten rok vydrží. Jenže nic netrvá věčně...
23:10:42
08.02.2009
Eidy
Bagrr- máma mele Emu 08.02.09 18:29:06 napsal: → Eidy: Otázečka, proč jinak by všude v literatuře bylo napsáno že ta podložka tam má bejt?

Protože ložisko vydrží déle. Jinak dostává axiální rány a vytloukají se povrchy kuliček i kroužků, takže dřív vznikne vůle. Proto.

minno 08.02.09 18:58:25 napsal: → Eidy: ale Bagrr má pravdu, práve to jazdenie poloosi v ložisku má časom za následok únavu materiálu a prasknutie poloosy, samozrejme nie vtedy keď tá vôľa je 0,01 nič. Ale ak skombinuješ väčšiu axiálnu vôľu na poloose, zlé sedenie bubna na kuželi a k tomu na 10000 Nm dotiahnutú maticu, problém je na svete.

Jenže teď motáš 3 různý věco dohromady. Pokud je axiální vůle do 0,5 mm, tak to nemá na ložsko žádný vliv. Vliv na ulomení má právě špatné sednutí bubnu nebo utažení obrovským momentem. Nikoliv axiální vůle.
22:31:10
08.02.2009
Syny
-> Eidy: Vim ze to je blbost, ale jelikoz byl nove nalisovanej krouzek, chtel sem mit jistotu ze se posune... Otazkou ale je, jestli kdyz to ted utahnu na 200 plus zavlacka tam bude vule nebo ne...
upraveno 1x, naposled 08.02.2009 22:33:13
21:03:41
08.02.2009
packa
Asi 3/4 metrová trubka a veškerá síla co jsem měl. Normáně takhle nedotahuju, ale tahle náprava měla axiální vůli a po tomto krutém dotažení vůle zmeizela. A teď jsem dostal strach, že jsem to přehnal.
20:05:49
08.02.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> packa: Jak si to dotah?
19:55:50
08.02.2009
packa
Normálně se po téhle diskuzi začínám bát. Já to dotáhnul na Megamoment a teď mám strach, že mi to prdne. Nemam to povolit a znova utánout na požadovanej moment? Ale takhle to zase povolovat a utahovat to taky neni asi nejlepší pro ten materiál. Sakra, že já nemma uhlovku.
18:58:25
08.02.2009
minno
-> Eidy: ale Bagrr má pravdu, práve to jazdenie poloosi v ložisku má časom za následok únavu materiálu a prasknutie poloosy, samozrejme nie vtedy keď tá vôľa je 0,01 nič. Ale ak skombinuješ väčšiu axiálnu vôľu na poloose, zlé sedenie bubna na kuželi a k tomu na 10000 Nm dotiahnutú maticu, problém je na svete.
18:53:48
08.02.2009
minno
-> 105L: prdlajs moment matice, kontrolovat vsetko co je potrebne podla predpisov vyrobcu (brzdy, vôle v zaveseni kolies atd., dotiahnutie matice sa predsa pocas prevadzky nekontroluje, je tam na to zavlacka - az ked zhodis bubon a nahodis ho nanovo treba dotiahnut podla predpisu)
18:38:41
08.02.2009
105L
-> minno: tou prevenciou myslíš občas kontolovaťmoment matice na poloosach7
18:29:06
08.02.2009
Bagrr- máma mele Emu
-> Eidy: Otázečka, proč jinak by všude v literatuře bylo napsáno že ta podložka tam má bejt?
18:18:24
08.02.2009
minno
-> gabo000000: čo si to tak skúšal robiť a péro nie a nie prečnievať až do závitovej časti?3
18:17:13
08.02.2009
gabo000000 - zrušená registrace
minno 07.02.09 23:02:33 napsal:

takto to uvádza literatúra od Cedrycha:
ta prva veta ma rozosmiala3 3 3
18:13:12
08.02.2009
minno
-> 105L: zas sa toľko neboj, občas to skontroluj a bude dobre. Ono keď tam tá vôľa vznikne, začne ti trochu pobuchávať, takže budeš o tom vedieť, ale zas sa neboj že ti odpadne koleso po prvej jazde s vôľou, poznám ľudí čo im to už búcha riadne a pár rokov a ešte im nič neodpadlo. Stačí len občasná prevencia a nezanedbávať to.
18:01:43
08.02.2009
105L
-> minno: takže ako si písal až ked bude poloosa v ložisku vyčvachtaná bude ju cítit, ale to už je neskoro nie?8
17:56:48
08.02.2009
minno
-> 105L: ak nič nezistíš, nič nerieš4
17:50:46
08.02.2009
105L
-> minno: takže ked axialne pohýbem koleso a žiadnu vôlu nezistím predsa tam nejaka vola môže byť hm ale ako zistiť či tam skutočne nieje vôla .Pridat tam podložku a hotovo? 8
12:38:10
08.02.2009
Eidy
To je zase diskuze chjo. Utahovat buben na 300 je nesmysl. Já to vždycky dotahoval maximálně tak na 200 a nikdy jsem neměl problém a vydrželo to dost. A nevím, proč by mělo upadnout kolo, když bude mezi ložiskem a bubnem vůle. To je přece kravina. Podložka je tam jen proto, aby poloosa případně nejezdila v ložisku. Jinej účel tam nemá. Nebo si snad někdo (Bagrr) myslí, že vymezovací podložka zamezuje zlomení hřídele? Tak si jich tam dejte třeba 10, ale neříkejte tu myšlenku nikde na hlas. Zbytečně motáte hlavu jinejm lidem.
10:18:03
08.02.2009
suri
-> Matthes, záškodník z TechWebu: jen aby tam nekdo nepchal péro vlastné
10:17:29
08.02.2009
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Syny: Klinku se rika pero 4
09:40:13
08.02.2009
minno
Sranda je to s novou poloosou. Kedže ložisko na novú poloosu ide nalisovať dosť ztuha, aj keď vznikne medzera medzi ložiskom a krúžkom, axiálna vôľa tam nebude, resp. bude ale nebude ju cítiť. Až keď sa poloosa v tom ložisku "axiálne vyčvachtá" bude tú vôľu cítiť.
Extreme Tyres