skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
pružiny
13:23:52
08.02.2009
08.02.2009

Trax
-> Saky: No, nebude mit vlastnosti, ktery by mela mit. Ale myslel jsem to v tom smyslu, ze by nemela prasknout... Coz v pripade rychlyho ochlazeno skoro urcite praskne
11:59:31
08.02.2009
08.02.2009

Saky
-> Trax: ja bych nerekl ze se nestane nic.. pouze z pruziny nebude pruzina.. -) resp z jeji horni casti.. protoze cela pruzina se neprohreje..
11:26:56
08.02.2009
08.02.2009

Trax
-> TUNER: Tak ono zalezi na jakou teplotu to ohrejes a jak rychle/pomalu to pak ochlazujes. Ale vzdycky prekrocis rekrystalizacni teplotu, takze se meni struktura kovu-hrubne zrno. Pri rychlim ochlazeni vznika martenzit-tzn tvrda ale krehka struktura, mohla by se pak zlomit(uz sem videl zlomenou pruzinu a nic moc
). Pokud ochlazujes pomalu, tak ji defakto vysokoteplotne popustis a tudis klesne pevnost. Nestane vubec nic, akorat bude min nizsi pevnost/tuhost...

22:18:01
07.02.2009
07.02.2009

TUNER
To záleží na druhu a použití....u pérový ocely je to 350-450? Ale rád bych dostal odpověď,ne další otázku...
15:21:33
07.02.2009
07.02.2009

Saky
-> TUNER: vis kolik je popusteci teplota?
14:36:33
07.02.2009
07.02.2009

TUNER
Mě by zajímalo jak se zkurví pružina tim nahřátim autogenem. Jezdil jsem na tom hodně dlouho bez jedinýho problemu a vždycky jsem si říkal že to je mnohem lepší,když to prostě sedí tak jako origo pružina než když to někteří experti "jen" říznou a nechají to sedět na o dost menší ploše než má....??
11:00:24
21.01.2009
21.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> aceboss: Souhlas, ne každý bude bádat co je lepší na ten a ten povrch a je ochoten utratit nemálo penež za ladění podvozku.
18:06:50
20.01.2009
20.01.2009

aceboss
-> Tuner#2: No mě je to jasné je
taky jsem se podle toho zařídil,ale myslel jsem to celkově.Z toho co se tu občas děje to proostatním až tak přizozené asi není.
Já bych řekl asi něco podobného to o čem ty jse zminuješ na konci příspěvku.
Každý by jsi měl říci na co bude auto sloužit a co od něj očekává podle toho by jsi měl i projít nabítku trhu a pokud ho trh neuspokojuje tak hledat třeba jako ty nějaké inviduální řešení.
Protože jak už tu někdo řekl není pružina jako pružina,ale taky bych dodal,že pro spoustu lidí tam žádný rozdíl není.A v postatě si myslí jen to co tu někteří dejme tomu ZKUŠENĚJŠÍčlenové tvrdí a píší.Ale víc se o to nezajímají,ale dále nějaký určitý názor rozšiřují bez toho,aby měli třeba nějaké vlastní zkušenosti.A třeba tím i neúmyslně nějakého výrobce pomlouvají.

Já bych řekl asi něco podobného to o čem ty jse zminuješ na konci příspěvku.
Každý by jsi měl říci na co bude auto sloužit a co od něj očekává podle toho by jsi měl i projít nabítku trhu a pokud ho trh neuspokojuje tak hledat třeba jako ty nějaké inviduální řešení.
Protože jak už tu někdo řekl není pružina jako pružina,ale taky bych dodal,že pro spoustu lidí tam žádný rozdíl není.A v postatě si myslí jen to co tu někteří dejme tomu ZKUŠENĚJŠÍčlenové tvrdí a píší.Ale víc se o to nezajímají,ale dále nějaký určitý názor rozšiřují bez toho,aby měli třeba nějaké vlastní zkušenosti.A třeba tím i neúmyslně nějakého výrobce pomlouvají.
17:17:21
20.01.2009
20.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> aceboss: Tak já doufám, že je každému snad jasné, že na rally je potřeba měkčí pružina, na asfalt je potřeba odpružení tužší. To snad každý kdo kouká na WRC a vidí rozdíl mezi autem na rally Australia a třeba Korziku snad ví... Nepomlouvám Sakyho pružiny, sám je mám na autě, dokonce jsem s nima byl i spokojený, ale chci auto pustit níž k zemi a chci zabránit většímu naklánění a propružení kola a tak vymýšlím nové pružiny, které si nechám udělat v Invelu.
-> vhml: Samozřejmě, ty 4% co dělali před 5 lety, ty patří k těm skoro sériím co mám já. K těm závodním tlumičům dělají předek těch 73 N/mm a zadek 61 N/mm, dnes jsem mluvil s Huškem i Křistkem a oba dva byli překvapivě sdílní i na parametry
Jinak cena je u HP tuším 5,8tKč za pružiny ne sedmička jak píšeš, ale i tak se to dá udělat levněji
Křistek dělá i tvrdší, ale vždy dle toho co se s autem bude jezdit a jakou má hmotnost/zatížení náprav.
-> vhml: Samozřejmě, ty 4% co dělali před 5 lety, ty patří k těm skoro sériím co mám já. K těm závodním tlumičům dělají předek těch 73 N/mm a zadek 61 N/mm, dnes jsem mluvil s Huškem i Křistkem a oba dva byli překvapivě sdílní i na parametry


16:34:42
20.01.2009
20.01.2009

aceboss
Koukám že jste se tu pěkně rozjeli
.Já nejsem žádnej zkušenej matador rád se nechá poučit,ale zdá se mi jak to zde pročítám,že spoustě lidí utíká jedna poněkud ZÁSADNÍ VĚC a to pro jaký učel bude odpružení podvozku užívat
.
Co člověk to bych řekl jiný pohled o sportovním podvozku a o nárocích na něj kladené.
Jinak co se týče SAKYHO tak já osobně si dost cením co dělá....,ale jak už tu bylo řečeno pružiny pokud jsou to třeba sportovní 260 co dělá SAKY se přece nemůžou rovna s pružinami HP.I když jsi myslím že sposta lidí si řekne.Hele mám sportovní(závodní)pružiny od SAKYHO no já taky,ale od HP.A pak se diví proč každá sada pružin se chová jinak vždyt oba mají SPORTOVNÍ PRUŽINY,ale každá je vytvořená pro jiný ůčel.......Doufám mi rozumíte na co jsem chtěl tímto narazit.Ono je to podobně jako s vačka
,který se nakupují jako rohliky,ale málo koho zajimá jejich charakteristika a vhodnost na daný učel


Co člověk to bych řekl jiný pohled o sportovním podvozku a o nárocích na něj kladené.
Jinak co se týče SAKYHO tak já osobně si dost cením co dělá....,ale jak už tu bylo řečeno pružiny pokud jsou to třeba sportovní 260 co dělá SAKY se přece nemůžou rovna s pružinami HP.I když jsi myslím že sposta lidí si řekne.Hele mám sportovní(závodní)pružiny od SAKYHO no já taky,ale od HP.A pak se diví proč každá sada pružin se chová jinak vždyt oba mají SPORTOVNÍ PRUŽINY,ale každá je vytvořená pro jiný ůčel.......Doufám mi rozumíte na co jsem chtěl tímto narazit.Ono je to podobně jako s vačka


15:49:31
20.01.2009
20.01.2009

vhml
-> Tuner#2: mě jde o ty závodní. Jelikož dávat 7t za pružiny se mi nechce, tak se pokouším zjistit, čemu jsou nejbodobnější. Takže ty říkáš že ty ,,skoro série\" pružiny, patří k těm tuningovejm tlumičům, ale k závodním patří výrazně tvrdší??? Předek teda 73N/mm a zadní nevíš kolik maj?
15:21:36
20.01.2009
20.01.2009

Saky
-> Tuner#2: no jenze ty zavodni nejsou pro vetsinu uzivatelu vhodne nebot by s nima zlomili skodovku-) ja nabizim neco lepsiho nez serie a vetsine uzivatelu to vyhovuje.. a to je pro me dulezite, pokud chce nekdo zavodni vyuziti tak urcie nebude jezdit to co nabizim ja..
mimochodem neni problme udelat a prodavat i tuzsi pruziny..
mimochodem neni problme udelat a prodavat i tuzsi pruziny..
15:20:53
20.01.2009
20.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Saky: Třeba Eidy, Vrba, já a teoreticky i havlík a to je tak asi vše co si teď vybavuju. Ano je to problém a už v tom ležím pár dní a bádám jakou nechat udělat, aby to nebylo málo a nebo taky už moc
Já jsem jen narážel na to, že spdeepro zas tak špatná volba (ty okruhovky) není a tuhost se zjistit dá, viz. můj příspěvek s odkazem ze včera.

15:18:23
20.01.2009
20.01.2009

Saky
-> vhml: jo tak to je-) teda nevim kolik dela Husek momentalne pruzin a tlumicu ale tohle byly dvoje ruzne Huskovi oboje merene v Invelu tak pet let zpatky..
15:17:48
20.01.2009
20.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Saky: Hele předemnou se obhajovat fakt nemusíš. Já to chápu a jsem rád, že určité věci děláš.
Co se týče Huška, tak musím říct, že ty o 4% tvrdí jsem viděl jen jednou a ty má na autě třeba Jiřík a prodával je kdysi k těm pružinám co mám na autě já, tudíš k těm sériovkám. U Jiříka to taky nebylo skoro na tuhosti znát a je to hlavně asi tak 5 let co je už nedělá!!!
Pokud jde o ty závodní plynokapalinový tlumiče, tak s těma je auto jak beton i na sériových pružinách (tuhost dělá hodně tlumič - to mám prostě odzkoušeno), ale Hušek teď dělá i pružiny na tyhle tlumiče a ty jsou v předu 73 N/mm, takže ještě tužší než ty ze speedpra řádově přes 60% a po domluvě může být i tužší.
Co se týče Huška, tak musím říct, že ty o 4% tvrdí jsem viděl jen jednou a ty má na autě třeba Jiřík a prodával je kdysi k těm pružinám co mám na autě já, tudíš k těm sériovkám. U Jiříka to taky nebylo skoro na tuhosti znát a je to hlavně asi tak 5 let co je už nedělá!!!
Pokud jde o ty závodní plynokapalinový tlumiče, tak s těma je auto jak beton i na sériových pružinách (tuhost dělá hodně tlumič - to mám prostě odzkoušeno), ale Hušek teď dělá i pružiny na tyhle tlumiče a ty jsou v předu 73 N/mm, takže ještě tužší než ty ze speedpra řádově přes 60% a po domluvě může být i tužší.
15:16:20
20.01.2009
20.01.2009

Saky
-> Tuner#2: jak nic jineho neni? pruzin je spousta.. jen si vybrat.. pripadne Invel udela cokoliv co si kdo preje.. ja spis vidim problem v tom ze vsichni jdou jak ovce a kdyz nekdo rekne Sakyho pruziny jsou dobre tak je vezmou, nekdo rekne speedpro je spatne tak pujdou jinam.. malokdo vi co skutecne chce.. a hlavne ani nezjisti jestli to co ma je dobre ci neni.. ono zjistit jestli je pruzina dobra nebo ne nejde prehozenim dvou kusu a odjetim par km... a hlavne vzdy je spoluprace tlumic - pruzina.. a kdo z Vas vyzkousel vic jak jednu sadu?
15:05:04
20.01.2009
20.01.2009

vhml
-> Saky: Huškovi pružiny jsou jenom o takhle o trochu tužší? Já čekal o hodně víc, protože auto je pak hodně tvrdý, ale hodně to asi bude v tlumičích... Tudíž by se dalo říct, že tvoje pružiny +10pct jsou adekvátní náhradou HPčkových, které stojí dvojku kus, jestli to chápu dobře???
14:57:40
20.01.2009
20.01.2009

Saky
-> Tuner#2: ode me je vezmou proto ze u me stoji 1400 a ve speedpro stoji 2ku a u me vedi jaka ta pruzina je a od speedpra se to clovek ani po dlouhych debatach nedozvi.. to jen tak na okraj..
ano mas pravdu seriova rizla pruzina je tuzsi.. pokud ji ovsem neskurvis zahratim autogenem abys zarovnal dosedaci zavit.. a pokud ti nevadi ostrej konec a chces o neco tuzsi pruzinu proc ne..
ty moje pruziny vychazely z Huskovejch HPcek a je to jejich modifikovana verze zlepsena o dva mrtve zavity.. Huskovy jsou tuzsi o 4pct.. mel jsem jeste jedny pruziny a rovnez byly tuzsi jen o par procent.. zkousely jsme i vyrazne tvrdsi + 40 + 80pct ale to jsou proste pruziny pro krajni skupinu uzivatelu, vetsina s tim podle me nebude spokojena na bezny provoz.. ja na tech pruzinach mam asi 200,- a kdyz si spocitam svuj cas tak se nevyplati to vubec delat, kdybych je natrel na sportovni zlutou a rikal jim rally pruziny nebo okruhove pruziny jako ostatni a dal cenu 2ku tak bych celkove vydelal vic-) ale ja ziju v presvedceni ze je lepsi prodat neco o cem si kazdy muze udelat obrazek sam a to je jen a jen tuhost pruziny nic vic..
ano mas pravdu seriova rizla pruzina je tuzsi.. pokud ji ovsem neskurvis zahratim autogenem abys zarovnal dosedaci zavit.. a pokud ti nevadi ostrej konec a chces o neco tuzsi pruzinu proc ne..
ty moje pruziny vychazely z Huskovejch HPcek a je to jejich modifikovana verze zlepsena o dva mrtve zavity.. Huskovy jsou tuzsi o 4pct.. mel jsem jeste jedny pruziny a rovnez byly tuzsi jen o par procent.. zkousely jsme i vyrazne tvrdsi + 40 + 80pct ale to jsou proste pruziny pro krajni skupinu uzivatelu, vetsina s tim podle me nebude spokojena na bezny provoz.. ja na tech pruzinach mam asi 200,- a kdyz si spocitam svuj cas tak se nevyplati to vubec delat, kdybych je natrel na sportovni zlutou a rikal jim rally pruziny nebo okruhove pruziny jako ostatni a dal cenu 2ku tak bych celkove vydelal vic-) ale ja ziju v presvedceni ze je lepsi prodat neco o cem si kazdy muze udelat obrazek sam a to je jen a jen tuhost pruziny nic vic..
14:28:21
20.01.2009
20.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Saky: Tak třeba proto, že nic mc jiného není a když se tady speedpro pořád tak haní, tak je každý vezme od tebe, ale jinak si myslím, že ty pružiny ze speedpra jsou lepší a jsou pocitově znát, narozdíl o těch 10% což fakt moc poznat není. Jeden kamarád tam raději vrátil zkrácené série, neb to bylo tvrdší.
Hele když už Tě tady tak mám. Dle čeho jsi počítal těch 10% tuhosti navíc? Dle sériové pružiny z Mka? Pokud jo, tak ale když vezmu sériovou pružinu z Mka, říznu jí na 240mm abych jí měl stejně dlouhou jako řízlou 250tku o mrtvý závit, tak je sice hezké, že ta Tvoje je třeba 44 N/mm + o 4,4N tužší, ale ona ta série, když jí zkrátím, tak už nebude na těch 44 N/mm, ale bude tužší. O kolik to by se muselo spočítat a nebo změřit, ale dle mě to tak je.
Hele když už Tě tady tak mám. Dle čeho jsi počítal těch 10% tuhosti navíc? Dle sériové pružiny z Mka? Pokud jo, tak ale když vezmu sériovou pružinu z Mka, říznu jí na 240mm abych jí měl stejně dlouhou jako řízlou 250tku o mrtvý závit, tak je sice hezké, že ta Tvoje je třeba 44 N/mm + o 4,4N tužší, ale ona ta série, když jí zkrátím, tak už nebude na těch 44 N/mm, ale bude tužší. O kolik to by se muselo spočítat a nebo změřit, ale dle mě to tak je.
13:44:39
20.01.2009
20.01.2009

Saky
-> Trax: nemyslim prave leve kolo.. proste sem jen napsal ze stejna pruziny muze mit klidne uplne jine parametry.. a 20pct na tuhosti pruziny znat urcite je.. kdyby znat nebylo tak nechapu stovky mojich prodanych pruzin-)
13:40:22
20.01.2009
20.01.2009

Trax
-> Tuner#2: Saky mysli 20% rozdilu treba pravy a levy kolo a to uz je dost
13:03:27
20.01.2009
20.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Saky: 20% tuhosti dle mě moc není, kor na přední škoda nápravě to bude sotva znát, proto jsou ty ze speedpra o víc jak 60% tvrdší a já plánuju něco jako má Eidy a nebo TUNER.
07:50:25
20.01.2009
20.01.2009

Saky
-> Trax: no vzdyt jo.. jenze i stejny material muze mit jine vlastnosti..
samozrejme tim nemyslim ze namotam stejne pruziny ze stejneho materialu a nasledne ruzne zuslechtim ze dostanu pruzinu s tuhosti treba 10N/cm a treba 100N/cm .. ale klidne dostanu pruzinu ktera bude mit 10 nebo 12N/cm pouze jinym zuslechtenim.. a rozdil 20pct tuhosti je hodne
samozrejme tim nemyslim ze namotam stejne pruziny ze stejneho materialu a nasledne ruzne zuslechtim ze dostanu pruzinu s tuhosti treba 10N/cm a treba 100N/cm .. ale klidne dostanu pruzinu ktera bude mit 10 nebo 12N/cm pouze jinym zuslechtenim.. a rozdil 20pct tuhosti je hodne
21:18:56
19.01.2009
19.01.2009

Trax
-> Saky: To si taky nejsem tak jisty. Tuhost je zavislost stlaceni(sile) na deformaci. Silu mas vzdycky danou a muzes menit jen deformaci. Deformace je zavisla na materialu, velkem prumeru pruziny, prumeru dratu pruziny a na počtu cinnych zavitu. Na nicem jinem...
20:42:03
19.01.2009
19.01.2009

Saky
-> Tuner#2: ted si presne napsal to proc nestaci napsat pocet zavitu atd.. dulezita je jen tuhost.. pruzin z 10zavity a volnou delkou 250 muzu nechat namotat klidne 100 a kazda bude jina.. a vsechny budou ze stejneho materialu..
17:47:31
19.01.2009
19.01.2009

Trax
-> Tuner#2: jj

17:14:09
19.01.2009
19.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Trax: Ano to máš pravdu, to jsem nebral v potaz, pokud to někdo udělá z jiného materiálu a nebo tepelně upraví, tak to tak nebude, ale jestli zadali výrobu dle sériových údajů z Andrta, tak platí co jsem napsal. Samozřejmě úplně tak jednoduché to není a ideální je pružinu změřit, neboť určitá tolerance i při výrobě je zcela běžná.
16:49:03
19.01.2009
19.01.2009

Trax
-> Tuner#2: Ses si jistej ze ti ke spocitani tuhosti staci prumer dratu a pocet zavitu? V tom pripade by nezáleželo na materialu a tepelnym zpracovani...
16:33:54
19.01.2009
19.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
Tady je ten údaj: skoda-virt.cz/cz/.../9600
2
Ty pružiny jsou pořád jedny a ty samé, ať je koupíš na srazu od Blovičáka, ve Speedpru nebo u Renovaku.
Ty pružiny jsou pořád jedny a ty samé, ať je koupíš na srazu od Blovičáka, ve Speedpru nebo u Renovaku.

16:21:24
19.01.2009
19.01.2009

Tuner#2 - zrušená registrace
-> Saky: Kolik má pružina závitů je důležité, neb se při znalostech rozměrů a průměru drátu nechá spočítat. A co se týče těch pružin ze Speedpra, tak jsem někde našel, že ty okruhovky mají tuším 71N/mm a tím pádem jsou o cca. 62% tužší než série. Já si chci teď nechat udělat předek o 150 a zadek o 100 - 120%, tak uvidíme.

15:23:51
19.01.2009
19.01.2009

Saky
-> Klubko_: to kolik maji pruziny zavitu neni dulezite, dulezite je vedet tuhost pruziny .. to ze nekdo napise okruhove pruziny kdyz se jich jezdilo spousty nic nerika o pouziti pruzin.. kdyz nekdo napise ze maji treba 150N/cm tak je to jediny ukazatel o tom co je pruzina zac.. bohuzel tohle se clovek vetsinou nedozvi.. nechapu jak to nekdo muze prodavat kdyz neuda zakladni udaj.. jakykoliv prodejce pruzin tohle udava jako prvni -)
19:51:47
12.01.2009
12.01.2009

Trax
idealne je dat sportovni obe veci, jak pruziny, tak tlumice. Kdyz jen jedno, tak je vzdy lepsi sportovni tlumice a seriova pruzina. Obracene to neni idealni
16:39:10
02.01.2009
02.01.2009

Klubko_
tak uz to mozna vidim-na speed pro maji pak jeste okruhovy pruziny a ty maj stejne pocet zavitu, jako ty z tym-motorsport
speedpro.cz/catalog/.../p ruziny_skoda.jpg
speedpro.cz/catalog/.../p ruziny_skoda.jpg
16:32:02
02.01.2009
02.01.2009

Klubko_
-> Aldino: hlavne budes-li davat tvrdsi tlumice, tak na prednich zesilit spodni misku i uchyceni v rameni. Me a nejen me se to vytrhlo.
16:30:06
02.01.2009
02.01.2009

Klubko_
vsimli ste si ovsem, ze pruziny od tym-motorsportu www.tym-motorsport.cz/ima
ges/13-20-1.jpg
maj oproti tem z speedpro speedpro.cz/catalog/.../r allye_pruziny.jpg
min zavitu?
tym-motorsportu - 6 zavitu
speedpro - 8 zavitu
a oboje sou snizeny o 30mm. Tak v cem je rozdil?
maj oproti tem z speedpro speedpro.cz/catalog/.../r allye_pruziny.jpg
min zavitu?
tym-motorsportu - 6 zavitu
speedpro - 8 zavitu
a oboje sou snizeny o 30mm. Tak v cem je rozdil?
15:57:48
02.01.2009
02.01.2009

Aldino
jj taky se spíš přikláním těm prvním, taky se ještě podívám na to vyztužení....
15:26:05
02.01.2009
02.01.2009

aceboss
No pokud Ti jde o snížení tak základem jsou pružiny+tllumiče nejlépe oba ,,spotr'' kombinace jedné sportovní věci a seriové se nedoporučuje,ale i přes to si to dost lidí chválí.Co ce týče výrobce tak já osobně mám pružiny od Féna.S těch dvou co jsi sem dal bych spíš řekl to prvné jelikož v Plzni je to s vysokohorskou přirážkou
A nebo zvolit osvětčenou značku ala SAKY
Ji a ještě bych zapoměl pokud chceš dávat sportovní pružiny je dobé ramena nápravy vystužit proti kroucení dle přilohy L/A 



14:39:31
02.01.2009
02.01.2009

Aldino
zdravím chlapi, mám takový dotaz, chci trochu snížia a přitvrdit Rapida, pomůžou mi v tom sport. pružiny nebo 100% je to i s tlumičema?zase to ale bude auto na denní ježdění...
Rozmýšlím i z důvodu ceny mezi dvěma :
www.tym-motorsport.cz/?pa ge=main&...
nebo
speedpro.cz/skoda-sportov ni-snizene-pruziny-rally-p redni-p-473.html pokud by to měl třeba někdo na autě, tak bych se podíval na foto...
díky
Rozmýšlím i z důvodu ceny mezi dvěma :
www.tym-motorsport.cz/?pa ge=main&...
nebo
speedpro.cz/skoda-sportov ni-snizene-pruziny-rally-p redni-p-473.html pokud by to měl třeba někdo na autě, tak bych se podíval na foto...
díky