skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jaký termostat?
-> Borderer: Jo? Spíš bych řekl "zprdeleklika" :-> Bukaj 12.01.20 15:22:27:
-> Bukaj: Spíš bych to viděl na Murphyho zákon schválnosti. 

-> Jarda: Aha,to som menil cca pred rokom za nový

-> isti 11.01.20 19:51:21: tak, kdyz musis 3x, 4x otocit klickem, aby to startovalo (jestli to dobre chapu) tak tam budes mit prechodak a bude to v tom orisku - ve spinacce

-> Jarda: Konkakt v čom?Pred pol rokom som na to dal novú čínskú cívku či čo to je.
-> isti 11.01.20 18:15:30: tak to bude kontakt v orisku
jen kdyz ho vycistis, tak uz tam nebude ta vrstvicka uslechtileho kovu a dlouho to nevydrzi


-> isti 11.01.20 13:14:29: Skoro som zabudol,ešte blbne prepínač na lpg a štarter pri studenom štarte(ak auto stojí povedzme min deň) ani necvakne iba na tretí-štvrtý krát
-> Bukaj 11.01.20 15:45:00: aha, ja zrovna koukal, jak mi pekne funguje u te 1.3 mpi
Kdybys chtel pujcit tu fabku, tak neni problem, stejne stoji jen na zahrade, nic za to nechci... Jezdit by mela vydrzet, tesneni jsem dal elring, hydrpstely nemlati, oleje i prevodovy maji asi 2tis.km, tak by sis v klidu mohl udelat tu 130.
Jinak myslis, ze na 1000 nebude potreba nic delat? :) a jako taky bych to bral, ale s technikou alespon rapid 136 :) ja zachovam asi tu feldu, sice svezeni nic moc, ale zas naklady/spolehlivost lepsi neexistuje.
Kdybys chtel pujcit tu fabku, tak neni problem, stejne stoji jen na zahrade, nic za to nechci... Jezdit by mela vydrzet, tesneni jsem dal elring, hydrpstely nemlati, oleje i prevodovy maji asi 2tis.km, tak by sis v klidu mohl udelat tu 130.
Jinak myslis, ze na 1000 nebude potreba nic delat? :) a jako taky bych to bral, ale s technikou alespon rapid 136 :) ja zachovam asi tu feldu, sice svezeni nic moc, ale zas naklady/spolehlivost lepsi neexistuje.
-> Jarda: Isti má 136GL :)
-> Bukaj: Súcítím s tebou
Nový wahler termostat čo som dal na jeseň drží iba 80C.Menil som tesnenie pod hlavou na vianoce lebo stála na bloku voda a ako tak pozerám úplne to nepomohlo,vždy z toho niekde presakuje voda,blbo štartuje v zime na plyn a neviem prečo zase nefunguje na benzín


-> Bukaj 11.01.20 12:44:10: hele muzu Ti pujcit fabii 1.4mpi LPG - plne pojizdna s STK jeste na rok, jen by sis musel udela povinko na sebe, to uz riskovat nehodlam... po poslednim narazu jsem ji opravil, jen tam litaji predni svetla, tak je nejak prilepit
dokonce i ty nastavovaci motorky ji chodi, je slusne obuta, co je blby asi pro Tebe, ze nema tazny 
Ja uz todle nedelam, to clovek muze stale rozdelavat, necham to dokud to je nejak unosne a az to byt prestane, tak toho proste udelam vic, jinak by vse clovek mohl rozdelavat porad. Me u rapida zase jde hur radit 3, motor bych mohl prekopat celej atd. :). S nivou to je jeste horsi, tam hlavne uniky oleje vyresit nejdou a chci mrknout, kde se mi ztraci ten tlak mazani, jestli to dela na tom hrideli, kde by mel byt rozdelovac a u GM vstriku uz zadny neni, ale to bych rovnou poresil ty rozvody.


Ja uz todle nedelam, to clovek muze stale rozdelavat, necham to dokud to je nejak unosne a az to byt prestane, tak toho proste udelam vic, jinak by vse clovek mohl rozdelavat porad. Me u rapida zase jde hur radit 3, motor bych mohl prekopat celej atd. :). S nivou to je jeste horsi, tam hlavne uniky oleje vyresit nejdou a chci mrknout, kde se mi ztraci ten tlak mazani, jestli to dela na tom hrideli, kde by mel byt rozdelovac a u GM vstriku uz zadny neni, ale to bych rovnou poresil ty rozvody.
-> Jarda: Já zase dospěl do fáze, kdy mám chuť 130LPG hodit ze skály - to auto vždycky žárlí, že se věnuju jinejm vozům a dá mi to pěkně sežrat - včera mi začal asi rosit výměník topení (skla zevnitř zamaštěný, ale chladicí kapalinu necítím) a navíc mi přestala jít řadit dvojka - chvilku pomohlo, že jsem posunul kulisu na tunelu, ale dneska zase nešla zařadit - asi se mi posunuje vidlička
No nic, stejně jsem chtěl tu převodovku vyndavat kvůli rosící (probroušené o držák na kastli) trubce chlazení a mám přichystanou druhou převodovku na montáž, ale začíná toho být nějak moc najednou - sice větší motivace to udělat vše najednou (když už budu vypouštět kapalinu, tak rovnou udělat těsnění pod hlavou, výměník topení, termostat, ropovod, když bude motor venku, tak i spojku, které jsem dal nedávno na prdel), ale i vyšší časová náročnost - tohle vše nedám za den a co jsem prodal Feldu, tak nemám záložní vůz (Å teď v zimě zasírat nehodlám)...
...škodovky naházet do šrotu a pořídit si zánovní MBčko De Luxe model 67...

No nic, stejně jsem chtěl tu převodovku vyndavat kvůli rosící (probroušené o držák na kastli) trubce chlazení a mám přichystanou druhou převodovku na montáž, ale začíná toho být nějak moc najednou - sice větší motivace to udělat vše najednou (když už budu vypouštět kapalinu, tak rovnou udělat těsnění pod hlavou, výměník topení, termostat, ropovod, když bude motor venku, tak i spojku, které jsem dal nedávno na prdel), ale i vyšší časová náročnost - tohle vše nedám za den a co jsem prodal Feldu, tak nemám záložní vůz (Å teď v zimě zasírat nehodlám)...
...škodovky naházet do šrotu a pořídit si zánovní MBčko De Luxe model 67...

-> Bukaj 09.01.20 10:01:16: to mi temac dela u feldy taky :( ale staci se to odparit (ani na mnozstvi to neni znat, 10tis.km jsem nedolil), jen je emulze na vicku... no 110tis.km to ma, ale dotesnovace jsem tam najil..., on je to totiz cernej temac
-> Jarda: Do vody to určitě netlakuje, jen mi teď začala lehce prolínat voda těsněním do oleje (nojo, když jsem měl naposledy dole hlavu, bylo mi líto Elringu, kterých jsem tehdy moc neměl, na auto pro denní jezdění, tak jsem dal Temac - je to necelé dva roky a 65 tisíc kilometrů), ale to s termostatem nemá co do činění...

-> Bukaj 07.01.20 09:01:28: co to tlakovani do vody? ale to Ty asi mit nebudes... velke prehrati taky asi nehrozi, bordelu treba ve felde mam a wahler funguje stale OK, u nivy tam ten origo mohl odejit, protoze jsem tam sypal ruzny dotesnovaci srajdy, ale kvuli bordelu nemuze odejit, jen se treba lehounce nedovirat. videl jsem slusne zarostle a byly funkcni 

-> Bukaj: Minimálně za nás můžu říct, že nikde problém není a chladící kapalina je neustále čistá. Napadají mne pouze nějaké chemické změny v termostatu jako takovém, protože u mého auta jsou hadice studený až k nějakým 75°C a pak tam hrkne teplá voda. Těch 75°C to drží, než se celý systém nějakým způsobem ohřeje, pak vystoupá na 80°C a konec. Něco na principu změny vlastností rozpínavý látky v termostatu působením vnějších vlivů (teplo, agresivní chladící kapalina).
Přesnou teplotu otevření u 1.6tkového termostatu bohužel nezměřím.
Přesnou teplotu otevření u 1.6tkového termostatu bohužel nezměřím.
-> Borderer: Blbý je to, že mně tohle po chvíli udělá snad každej termostat - dobový Wahlery, nedobový Wahlery, jiné značky atd. Ty termostaty pro škodovku jsou ale každej jinej, takže jeden výrobce to určitě není...
...spíš přemýšlím, jestli to, že odcházejí termostaty není zapříčiněno něčím jiným, než samotným termostatem.
Ale bordel v trubkách nemám (termostat vytahuju vždy čistý, nikdy v něm nebylo nic, kvůli čemu by třeba nedovíral) a žádná jiná teoreticky možná příčina mne nenapadá...
...spíš přemýšlím, jestli to, že odcházejí termostaty není zapříčiněno něčím jiným, než samotným termostatem.
Ale bordel v trubkách nemám (termostat vytahuju vždy čistý, nikdy v něm nebylo nic, kvůli čemu by třeba nedovíral) a žádná jiná teoreticky možná příčina mne nenapadá...

-> Bukaj: Nevím tedy jak dobový, ale ani Wahler už není záruka funkce a mám pocit, že to všecko chrlí jedna fabrika a lepí na to ruzný loga, protože s tímhle problémem zápasim já i kolega s 1.6 feldou. Od číny, která spíš nefungovala po wahlera, všecky vydržely chvilku a začaly otvírat na 80°C. Takže Wahler ideální pro litinový pětikanály. 

-> Bukaj 02.01.20 13:26:37: to neni mozny... wahler 88 mi funguje na vsech autech, i na te felde mpi s bilou kapotou suprove, v rapidu mam teda calorostat france, protoze tam wahler odesel, ten funguje taky, ale chova se trochu jinak - wahler je trochu sofistikovanejsi, ten calorostat mam i v nive a i tam se chova podobne, ale nic jineho nebylo, ten origo ruskej od Tebe mi odesel nejak rychle, nevim jestli neodesel kvuli tesneni pod hlavou - tlakem nebo nevim proc
ta pupa, ta vydava od zacatku trochu zvuky, ale stale funguje a ten radiator mosaznej je super, sice do toho plastovyho kasliku na hlinikovej se moc vejit nechtel, ale kasliku jsem domluvil 
Bezkonkurencne nejhorsi termostaty jsou origo pro fel 1.3mpi (asi nejvetsi vyrobni vada toho celyho auta) a fab 1.4 mpi, po nekolika neuspesnych vymenach, kde do 1/4 roku byl termostat zas KO jsem tam nabastlil wahler 88 a je po problemu, pak u lady ta trubka do ktere se clovek nedostane, zalezi na kvalite na jakou clovek narazi, pozitivem tam je, ze je docela nizko a castecne se tim vylucuje zavzdusneni, lada je schopna docela fungovat i s pulkou chladice, samo se to pak hur chladi.


Bezkonkurencne nejhorsi termostaty jsou origo pro fel 1.3mpi (asi nejvetsi vyrobni vada toho celyho auta) a fab 1.4 mpi, po nekolika neuspesnych vymenach, kde do 1/4 roku byl termostat zas KO jsem tam nabastlil wahler 88 a je po problemu, pak u lady ta trubka do ktere se clovek nedostane, zalezi na kvalite na jakou clovek narazi, pozitivem tam je, ze je docela nizko a castecne se tim vylucuje zavzdusneni, lada je schopna docela fungovat i s pulkou chladice, samo se to pak hur chladi.
-> Tom Troll: Pri bežných zimných teplotách (okolo 0, prípadne malý mráz) som nikdy nepozoroval, že by to lepšie držalo teplotu s dečkou (t. j. ak je termostat OK, teplotu to po ohriatí má držať správnu či už s dečkou, alebo bez). Jedine pri echt veľkom mraze a malej záťaži (dole kopcom) je aj pri správne fungujúcom termostate povolený pokles teploty.
-> Bukaj: U mě s dečkou kolem teploty mrazu razantně stoupá účnosti topení a teplota se drží kde má u 80, bez kolem 70 ale i pod. Asi máš nějakou průdyšnější.
Pokud nestačí, tak bych se nebál experimentovat se zakartonovánim průduchů nad radlicí, schovanejch za nárazníkem.

Pokud nestačí, tak bych se nebál experimentovat se zakartonovánim průduchů nad radlicí, schovanejch za nárazníkem.
-> Tom Troll: Právě, že by to nic neřešilo. Dečku mám, jezdil jsem s ní hlavně jako ochrana chladiče před štěrkem, když ještě bylo co sypat, ale termostat nenahradí. Chladič chladí i pod dečkou...
-> Bukaj: Já nechápu co proti nim máte, jsou efektivní, řešilo by to přímo tvůj problém a přitom je to super "retro" doplněk. 

-> Tom Troll: To spíš na trubku k chladiči dát přívěru, ovládanou táhlem z kabiny...

-> Bukaj: Dečku na masku to chce. 

Tak další pokračování
:
Před Vánocemi jsem do auta dal Wahlera 88°C (použitý dobový neznámého původu) a byl jsem spokojen - budík ukazoval teplotu mezi 80 a 90° a topilo to jako čert.
No, ale co čert nechtěl - předevčírem už to i s tímto termostatem začalo opět udržovat teplotu pod 80°C - tenhle motor snad ty termostaty žere, nebo co...

Před Vánocemi jsem do auta dal Wahlera 88°C (použitý dobový neznámého původu) a byl jsem spokojen - budík ukazoval teplotu mezi 80 a 90° a topilo to jako čert.
No, ale co čert nechtěl - předevčírem už to i s tímto termostatem začalo opět udržovat teplotu pod 80°C - tenhle motor snad ty termostaty žere, nebo co...

-> Bukaj:
Já mám na svojí škodovce termostat minimálně 17 let. Bohužel nevím, co je zač a koumat to nebudu, protože co funguje, do toho se nehrabe
. Každopádně drží ručičku na hranatejch budíkách ztopořenou přesně na začátku bílýho pole. Samozřejmě první otevření zakmitne níže, ale brzy se srovná a nehne se až do chvíle, kdy se začne přehřívat chladič.
E: ale budu to teda muset vyzkoušet v nižších teplotách
Já mám na svojí škodovce termostat minimálně 17 let. Bohužel nevím, co je zač a koumat to nebudu, protože co funguje, do toho se nehrabe

E: ale budu to teda muset vyzkoušet v nižších teplotách
-> Bukaj 16.11.19 08:49:50: Tak jsem za poslední dva dny vyzkoušel dva nové termostaty - ten Calorstat 83° (nějaký dobový - tipuji 80. léta) držel stejnou teplotu, jako ten původní Wahler, jen oproti němu otevíral už při 60°...
Tak jsem dal funglnový Wahler (už novější výroba po sjednocení Německa - MADE IN GERMANY - originály z AZNP byly s nápisem MADE IN W. GRMANY) a chová se úplně stejně, jako tem původní. Vím, že před lety jsem s tím také laboroval a měnil jsem i čidla a budíky teploměru, ale v nich problém nebyl, asi až třetí termostat držel správných 80°C.
Asi tam teď dám Wahlera 88°C a uvidíme, co to udělá...

Tak jsem dal funglnový Wahler (už novější výroba po sjednocení Německa - MADE IN GERMANY - originály z AZNP byly s nápisem MADE IN W. GRMANY) a chová se úplně stejně, jako tem původní. Vím, že před lety jsem s tím také laboroval a měnil jsem i čidla a budíky teploměru, ale v nich problém nebyl, asi až třetí termostat držel správných 80°C.

Asi tam teď dám Wahlera 88°C a uvidíme, co to udělá...
-> minno 15.11.19 10:46:59: Mně se motor nezahřívá pomalu, ale termostat otvírá dříve. Mám teorii, že mnoha zahřívacími cykly se unaví ta pružina, která drží termostat zavřený. Tomu by odpovídalo i to, že když jsem porovnával nové a použité Wahlery, tak u těch nových vyžadovalo manuální otevření (přetlačení pružiny) znatelně vyšší sílu, než u použitých...
-> Mil@n: Přemýšlel jsem o tom, ale aby výsledkem nebyly místo jedné výměny termostatu ročně výměny dvě - na podzim a na jaře
Našel jsem v zásobách nějaký Calorstat 83°, tak zkusím ten a uvidíme...

Našel jsem v zásobách nějaký Calorstat 83°, tak zkusím ten a uvidíme...
-> Bukaj 15.11.19 08:11:15: A nechceš na zimu používát 88 stupnu?Já to měl a bylo to celkem poznat...

-> Bukaj: Asi je to kus od kusu ako so všetkým. Teraz mám Wahler už tak 3-4 roky a OK. Na Punte sa motor pomaly zahrieval a v chladnejšom počasí nedržal teplotu s origo termostatom už od cca 60 tis. km (kúpa auta), ktovie ako dlho predtým. Menil som termostat pri cca 90 tkm (dal Wahler), 2 roky zatiaľ OK.
Niekto iný má 200 tkm s termostatmi pokoj a zas mu odchádzajú iné veci :)
Niekto iný má 200 tkm s termostatmi pokoj a zas mu odchádzajú iné veci :)
-> minno 19.01.14 13:16:27: Obnovuji starší téma:
To, co popisuješ, se mi posledních cca 5 let děje u 130LPG.
S nástupem zimy si všimnu, že teplota motoru se drží na cca 70°C, po výměně termostatu je vše OK, až zase za rok, když teploty klesnou pod 5°C si říkám, že by auto mohlo víc topit a hle, zase jenom 70°C na budíku...
...je toto normální životnost termostatu u škodovky? 1 rok a cca 40 tisíc kilometrů - škodovka jako denní vůz.
Používám originální Wahlery 80°C -> James1991 19.11.11 09:38:39: zkoušel jsem i Calorstat a Vernet a vždy stejný příběh.
Z dřívější doby si problémy s termostaty nevybavuji, ale předtím jsem se škodovkou měl nájezd tak 8000 ročně, takže těch ohřívacích cyklů bylo mnohem míň.

To, co popisuješ, se mi posledních cca 5 let děje u 130LPG.
S nástupem zimy si všimnu, že teplota motoru se drží na cca 70°C, po výměně termostatu je vše OK, až zase za rok, když teploty klesnou pod 5°C si říkám, že by auto mohlo víc topit a hle, zase jenom 70°C na budíku...
...je toto normální životnost termostatu u škodovky? 1 rok a cca 40 tisíc kilometrů - škodovka jako denní vůz.
Používám originální Wahlery 80°C -> James1991 19.11.11 09:38:39: zkoušel jsem i Calorstat a Vernet a vždy stejný příběh.
Z dřívější doby si problémy s termostaty nevybavuji, ale předtím jsem se škodovkou měl nájezd tak 8000 ročně, takže těch ohřívacích cyklů bylo mnohem míň.



-> minno: mne robilo to isté čo tebe ale na Wahler-e. Mohol som ísť aj hodinu v kuse a teplota sa držala na 70 stupňoch. Po čase sa to ale vrátilo do normálu... Neviem čo si mám o tom myslieť... termostat je rok starý 

-> J3STER: Taky jsem mel po koupi auta problem (a buh vi jak dlouhoto jezdilo se spatnym). Dal jsem original a funguje uz 5 let...
-> J3STER: Mam Vernet co mam motor 136 a teplota se drzi na 88 °C :)
-> Nwkt: Však je tam ten co dali ve fabrice.
Předchozí dotazy se týkaly škodovky. Syslím nějaké díly dokud jsou.

-> J3STER: Tak tam dej origo ne?
-> minno: Se Seatem mám problém s podchlazeným motorem.

-> J3STER: Vernet som mával, bez problémov, ale vždy po 1-2 rokoch ostával motor podchladený, teplota nevyliezla na viac ako 70-75 stupňov. Po výmene za nový zas OK. Teraz mám Wahler a zatiaľ funguje (bezmála rok).
-> Syny: nrbo odpovis 13 a minuty si nechas pro sebe

-> Nwkt: To je asi neco jako otazka: "Nevite kolik je hodin?"
Vim
Vim

Kurnik se zeptáš jestli někdo má zkušnost tak odpovím že jo
na jakou ses neptal







-> Syny: Jo, odpověď jak noha. Asi je po obědě, a ubylo mu fištróna.




-> Nwkt: V týdnu jsem zkoupil poslední Wahlery a mají už jen ty francouzské. Před chvílí jsem ve skladě našel zapomenutou krabičku od tohoto frantíka, takže ho mám v autě. Žádné potíže jsem nezpozoroval.
-> J3STER: Někdo na něj nadává, ale mě fungoval stejně jako wahler
-> Nwkt: A funguje dobře?
-> Nwkt: Takova jasna a strucna odpoved 

-> J3STER: jo