-> Bukaj 15.10.25 09:06:55: (také @darklord): Díky za podrobné vysvětlení! Takže teoreticky existuje rozdíl v plynulosti mezi 120 L a 136, ale ve skutečnosti je to neslyšitelné. Že?
-> minno 15.10.25 11:22:18: To by pro mě bylo perfektní srovnání, stejné okolnosti a jen motor je jiný! Ale motor 136, který jsi tam dal, je silně upravený motor, pokud tomu dobře rozumím. Sportovní vačkový hřídel a větší „KP“? Nevím, co je „KP“, možná komprese? Není to důvod, proč je hlasitější než motor 120? Kdybys tam dal plně originální motor 136, myslíš, že by byl pořád hlasitější než 120?
Mimochodem, mým hlavním problémem byla plynulost motoru, a ne úroveň hlasitosti. Nemyslel jsem si, že by 136 mohla být hlasitější. Dokázal jsem si představit, že by měla trochu drsnější, méně příjemný zvuk, ale nemyslel jsem si, že by mohla být hlasitější.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Hladký chod a rezonance motoru 120/136
prohledat
12 příspěvků (zobrazeno 1 až 12) od 14.10.2025 do 17.10.2025, založil/a Erdbeer_schok
08:50:25
17.10.2025
17.10.2025

Erdbeer_schok
11:22:18
15.10.2025
15.10.2025

minno
-> Bukaj: Nehádam sa, ale gro odhlučňovacích prvkov som na auto montoval až po výmene motora 120 -> 136.
Skôr si myslím, že je to o vnímavosti a hlavne o tom, že málokto vie priamo na jednom vozidle otestovať a porovnať rôzne konfigurácie. Pretože u rozličných kusov vozidiel je to samozrejme individuálne, nakoľko čo auto, to iná hlučnosť (čo je zvlášť u škodoviek dané viacerými vplyvmi - napr. "kvalita karosérie" a podobne) a tak ťažko porovnávať hlučnosť objektívne.
Skôr si myslím, že je to o vnímavosti a hlavne o tom, že málokto vie priamo na jednom vozidle otestovať a porovnať rôzne konfigurácie. Pretože u rozličných kusov vozidiel je to samozrejme individuálne, nakoľko čo auto, to iná hlučnosť (čo je zvlášť u škodoviek dané viacerými vplyvmi - napr. "kvalita karosérie" a podobne) a tak ťažko porovnávať hlučnosť objektívne.
11:11:02
15.10.2025
15.10.2025

Bukaj
-> minno: To nerozporuji, jen jsem psal, že na seriovém voze to prakticky nepoznáš 

10:58:13
15.10.2025
15.10.2025

minno
-> Bukaj: To s tým ale nesúvisí. Skrátka len po samotnej výmene motora sa hlučnosť zvýšila.
10:48:54
15.10.2025
15.10.2025

Bukaj
-> minno: No, ale Tvůj vůz rozhodně co se odhlučnění nebyl sériový...
Psal jsem o seriových vozech

Psal jsem o seriových vozech

10:10:39
15.10.2025
15.10.2025

minno
-> Bukaj 15.10.25 09:06:55: Ja som teda v mojej škodovke vnímal rozdiel hlučnosti v interiéri výmenou motora 742.12 za 742.136 (navyše so zvýšeným KP a ostrejšou vačkou). Obidva motory na vlečenej zadnej náprave a ten istý výfuk. Zatiaľ čo so 120 motorom to bolo v tých časoch u mňa už pomerne tiché, so 136 to celkovo viac dunelo.
09:06:55
15.10.2025
15.10.2025

Bukaj
-> Erdbeer_schok 14.10.25 11:27:00: Jak zde již naznačil -> darklord: , tak projev "chodu" motoru je závislý mimo jiné na kompresním poměru, obecně bych to zjednodušil na tvrzení, že u konstrukčně stejných motorů (motory Škoda 1000 MB - 135/6) čím větší výkon, tím "hrubší" projev.
Je to dáno nejen kompresním poměrem, ale i poměrem zdvih/objem, časováním ventilů (vačkový hřídel, "C"-vahadla) a dalšími úpravami, které zvyšují výkon motoru (charakteristika zapalování, tvar spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí) a také vyšší citlivostí silnějších motorů na vyvážení celku (nejvyšší výkon ve vyšších otáčkách).
Takže nejslabší verze (1000MB - 105) budou mít nejuhlazenější chod, o něco výkonnější (1100 - 120L) jen o neznatelný rozdíl hrubší, a nejvýkonnější varianty (110LS, 120LS, 130 - 136) pochopitelně nejhrubší.
V praxi ve škodovce (s motorem vzadu) ale rozdíl v hlučnosti samotného motoru mezi jednotlivými výkonovými verzemi není znát, protože to, co je slyšet či cítit (ať venku mimo vůz nebo v interiéru), je dané uložením agregátu (a tedy rozdíly mezi zmiňovanými typy zadní nápravy - "kyvka" vs. "vlečka") a především výfukem. Takže srovnávat tentýž motor ve dvou úplně odlišných vozech (Rapid/Favorit) vůbec nelze ani z hlediska hlučnosti (úplně jinak uložený agregát a jiný výfukový systém) ani z pohledu jízdních vlastností (jiné nápravy, zpřevodování...)
Takže kdybych to měl shrnout - to, jak se škodovka (s motorem vzadu) projevuje zvukově navenek, je dáno z 99% výfukem...
...a to, jaká je pocitová hlučnost motoru v interiéru, je odhadem 40% výfuk a 60% uložení agregátu (typ zadní nápravy).
Výše uvedené platí pro identickou karosářskou variantu. Pak jsou další rozdíly v přenosu hluku, dané rozdíly mezi konkrétními modely v průběhu výroby...
Je to dáno nejen kompresním poměrem, ale i poměrem zdvih/objem, časováním ventilů (vačkový hřídel, "C"-vahadla) a dalšími úpravami, které zvyšují výkon motoru (charakteristika zapalování, tvar spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí) a také vyšší citlivostí silnějších motorů na vyvážení celku (nejvyšší výkon ve vyšších otáčkách).
Takže nejslabší verze (1000MB - 105) budou mít nejuhlazenější chod, o něco výkonnější (1100 - 120L) jen o neznatelný rozdíl hrubší, a nejvýkonnější varianty (110LS, 120LS, 130 - 136) pochopitelně nejhrubší.
V praxi ve škodovce (s motorem vzadu) ale rozdíl v hlučnosti samotného motoru mezi jednotlivými výkonovými verzemi není znát, protože to, co je slyšet či cítit (ať venku mimo vůz nebo v interiéru), je dané uložením agregátu (a tedy rozdíly mezi zmiňovanými typy zadní nápravy - "kyvka" vs. "vlečka") a především výfukem. Takže srovnávat tentýž motor ve dvou úplně odlišných vozech (Rapid/Favorit) vůbec nelze ani z hlediska hlučnosti (úplně jinak uložený agregát a jiný výfukový systém) ani z pohledu jízdních vlastností (jiné nápravy, zpřevodování...)
Takže kdybych to měl shrnout - to, jak se škodovka (s motorem vzadu) projevuje zvukově navenek, je dáno z 99% výfukem...
...a to, jaká je pocitová hlučnost motoru v interiéru, je odhadem 40% výfuk a 60% uložení agregátu (typ zadní nápravy).
Výše uvedené platí pro identickou karosářskou variantu. Pak jsou další rozdíly v přenosu hluku, dané rozdíly mezi konkrétními modely v průběhu výroby...

17:31:52
14.10.2025
14.10.2025

King
Mozna jsem drobatko paranoidni, ale zda se mi, jako by nekdo testoval shopnosti AI 

13:48:29
14.10.2025
14.10.2025

Bery
to je osvěta, nebo nějaká agitace za návrat ke kořenům, nebo špatně vyloženě naše drbání?
co jestli narazí na vlecku s kyvkou?
co jestli narazí na vlecku s kyvkou?
12:13:40
14.10.2025
14.10.2025

darklord
Tak toto je jasne od podstaty veci kedy ma 136 vyssi kompresny pomer a tym padom trochu tvrdsi chod ako 105/120.
11:39:36
14.10.2025
14.10.2025

Tomaso435
Where are you from ? ... :)
11:27:00
14.10.2025
14.10.2025

Erdbeer_schok
Zdravím všechny,
Jsem fanouškem a majitelem vozů Škoda s motorem vzadu už více než 25 let, takže v tomto tématu nejsem nováček. Dříve jsem si myslel, že motor 136 je ve všech ohledech lepší než motor 105/120, protože je novější, větší, odolnější atd. Nicméně jsem tu a tam četl nějaké „drby“, že motor 136 je o něco méně plynulý než 105/120 (na rozdíl od veřejného mínění). Jeden ze zdrojů má dlouhodobé prokázané znalosti o starých vozech Škoda, takže mě to opravdu vede k domněnce, že na tom může být něco pravdy.
V modelech Favorit a Felicia má motor 136 delší výfukový systém, zvuk motoru je standardně tišší. Škoda 136 s motorem vzadu používá také více materiálů na tlumení hluku než levnější modely a modernější zadní zavěšení, takže je tišší než 120L. To může být klamné. Zkuste si představit srovnání na podvozku s motorem vzadu, za stejných okolností. Stejný výfuk, stejné zapalování, stejné odhlučnění atd. Sériové motory, žádný tuning. Může to být pravda? Je motor 136 o trochu drsnější? Zní 105/120 o něco hezčeji, plynulejší? Samozřejmě to musí být jen malý rozdíl, nic ve dne v noci.
Použil jsem Google Translate, omlouvám se za chyby.
Jsem fanouškem a majitelem vozů Škoda s motorem vzadu už více než 25 let, takže v tomto tématu nejsem nováček. Dříve jsem si myslel, že motor 136 je ve všech ohledech lepší než motor 105/120, protože je novější, větší, odolnější atd. Nicméně jsem tu a tam četl nějaké „drby“, že motor 136 je o něco méně plynulý než 105/120 (na rozdíl od veřejného mínění). Jeden ze zdrojů má dlouhodobé prokázané znalosti o starých vozech Škoda, takže mě to opravdu vede k domněnce, že na tom může být něco pravdy.
V modelech Favorit a Felicia má motor 136 delší výfukový systém, zvuk motoru je standardně tišší. Škoda 136 s motorem vzadu používá také více materiálů na tlumení hluku než levnější modely a modernější zadní zavěšení, takže je tišší než 120L. To může být klamné. Zkuste si představit srovnání na podvozku s motorem vzadu, za stejných okolností. Stejný výfuk, stejné zapalování, stejné odhlučnění atd. Sériové motory, žádný tuning. Může to být pravda? Je motor 136 o trochu drsnější? Zní 105/120 o něco hezčeji, plynulejší? Samozřejmě to musí být jen malý rozdíl, nic ve dne v noci.
Použil jsem Google Translate, omlouvám se za chyby.