Hladký chod a rezonance motoru 120/136

prohledat
32 příspěvků (zobrazeno 1 až 32) od 14.10.2025 do 25.10.2025, založil/a Erdbeer_schok
řadit dle data
21:03:39
25.10.2025
ajok
-> minno 25.10.25 20:43:27: pazvuky nevnimam... s nivou by jsi to mel tezke, ale zas by to byla vyzva4 3
20:48:58
25.10.2025
Jozka
-> minno: Máš to těžký..5
20:43:27
25.10.2025
minno
-> Jozka: Mám rád tichý chod, no. Hluk motora mi nevadí, ale pazvuky neznášam.
22:24:38
24.10.2025
Jozka
-> minno: Ty to stejně prožíváš nějak nadprůměrně - mě hluk vadí až ve chvíli, kdy bych někoho zabil, aby ztichnul (což se mi v jakýmkoliv autě nikdy nestalo).. a smrad až když mě slzej oči..3 4
22:19:55
24.10.2025
ajok
-> Polyš 23.10.25 05:19:35: -> minno 23.10.25 12:47:59: -> Bukaj 24.10.25 06:48:17: ale, co jsem dal tvrde, tak mi uz kvalt v tom miste a stejnym projetim nevypadl, ale mel jsem uz kolikrat chut dat zas mekke, kvuli rezonancim
-> minno 23.10.25 12:47:59: u tech feldackejch zalezi, jestli jsi je mel dobre natocene, taky jsem to chtel zkusit
19:51:43
24.10.2025
minno
Ono čo si budeme, každá škodovka je inak hlučná1
Pár škodoviek som mal za života možnosť šoférovať a obvykle to najškaredšie káčatko má ten najtichší chod3
19:15:45
24.10.2025
Jozka
-> Bukaj: Stačí málo.. Soused erkař bejvalej tvrdil, že než si zvykl, tak mu moje MB znělo jako divný erko (se 110R sacím i výfukovým, vyfouk ovšem trochu atyp..).3
E: Von je vlastně i muzikant..
upraveno 1x, naposled 24.10.2025 19:16:06
13:04:00
24.10.2025
Bukaj
-> Erdbeer_schok: Bude to hodně individuální - někdo neslyší či nevnímá různé zvuky, jiný je na ně naopak citlivý. V sériové Škodě 105/120 nejspíše většina lidí rozdíl mezi motorem 120 a 136 nepozná, protože v interiéru je tolik hluku, který se přenáší přes uložení agregátu do karoserie, že leccos zanikne.
Naopak v sériové 130/5/6 (případně 120LX) s úhlovou nápravou se do interiéru přenáší přes karoserii mnohem méně hluku, takže tam bude poznat po zvuku jen pouhý rozdíl mezi sacím a výfukovým sběrným potrubím. Stejně, jako na své 130LPG poznám rozdíl ve zvukovém projevu při proudění vzduchu přes směšovač LPG na karburátoru oproti karburátoru v sériovém provedení bez směšovače...
A samotný rozdíl projevu motoru těžko soudit, neboť i při demontáži a zpětné montáži jednoho motoru se na hluku v interiéru může projevit jen nepatrně jiná poloha agregátu a okolních dílů (trubky, hadice, bowdeny, táhla atd.), dotažení šroubových spojů nebo například opotřebené ložisko spojky, vodního čerpadla či alternátoru - natož při záměně dvou různých motorů (120 za 136) v témže vozidle...
11:46:23
24.10.2025
Erdbeer_schok
-> minno 22.10.25 22:17:19: Díky za odpověď. Takže neexistuje shoda. Někdo říká, že rozdíl 120/136 je slyšet, jiný ne. 10
06:48:17
24.10.2025
Bukaj
-> ajok 23.10.25 03:33:10: Já bych si zase nikdy nedal na auto tvrdé silentbloky motoru - Skládal jsem kdysi kamarádovi 136GL a chtěl tam tvrdé silentbloky, mně se to tedy nelíbilo, ale po první jízdě i on uznal, že je to šílenost (hluk ve srovnání s mou 130L) a měnil jsem je za seriové (měkké).
12:47:59
23.10.2025
minno
-> ajok 23.10.25 03:33:10: To si mal chybu niekde inde. 13 rokov som jazdil na motore silentbloky z Feldy z vodnej pumpy, kde je len zlomok gumy v porovaní so sériovými pukmi a nemajú ani "istenie" v predo/zadnom smere a nič nevyskakovalo. Rýchlosti mi občas vyskočili keď som nemal správne ohnutý spodný plech pod silentblokom prevodovky.

AL tyčky na sacích ventiloch podľa mňa môžu znižovať mierne hlučnosť len v procese zahrievania motora a to z dôvodu inej rozťažnosti ako oceľové tyčky. Ale ak sú ventilové vôle nastavované za tepla, na ohriatom motore AL tyčky na hlučnosť nebudú mať žiadny vplyv (Mal som ich. A rozvod rachotil rovnako ako každý iný OHV3)
05:19:35
23.10.2025
Polyš
-> ajok 23.10.25 03:33:10: Jezdím měkké silenty na motoru 4 roky a v pohodě bez problému.
03:33:10
23.10.2025
ajok
-> minno: mekke zadni silenty teda nedoporucuji, prevodovkovej mekkej mam, ale ty zadni jsem dal s pruhem, pri rozjezdu do leva s prohrabnutim mi to na krizovatce vyhazovalo kvalt
U favomotoru jeste dost snizuji hlucnost tycky sacich ventilu s Al mezikusem. Ale nejvetsi vliv ma stav rozvodu.
22:17:19
22.10.2025
minno
-> Erdbeer_schok: Asi by ten rozdiel nebol tak moc výrazný.
16:13:02
22.10.2025
Erdbeer_schok
-> minno 22.10.25 15:37:43: Myslíš, že by plně tovární motor 136 byl taky hlučnější než motor 120 ve tvém autě?
15:44:00
22.10.2025
fobust
-> minno 22.10.25 15:37:43:
Tak potom mám asi správny (mäkký) silentblok medzi priečkou a prevodovkou. Aspoň čo som to hmatom skúšal, tak som nemal pocit, že by to bolo tvrdšie než mäkké silentbloky medzi motorom a motorovou priečkou.

Mám opačnú skúsenosť ohľadom tiahla radenia. Čo fuguje na jednom aute, robí problémy na druhom a tak dokola. Celkovo sa dá model 742 od Škody zhrmúť konštatovaním, že to je proste vozidlo, na ktorom všetko klepe, rezonuje, hučí, brble, rachotí, píska, čviriká a rôzne za jazdy drnčí, v extrémnych prípadoch odpadáva. Z pohľadu vodiča často nie je možné odhadnúť, ktorá časť auta začne ako ďalšia vydávať pazvuky, ani čo sa v najbližšom čase pokazí. Ako príklad môžem uviesť nevysvetliteľnú občasnú rezonanciu niečoho nikde v pravej bočnici. Lokalizovať sa mi to nepodarilo, tipujem niečo v predných pravých alebo zadných pravých dverách. Je jedno, či sú okná otvorené alebo zatvorené.
upraveno 6x, naposled 23.10.2025 08:34:22
15:37:43
22.10.2025
minno
-> fobust: Originál silentblok (Gumukov) je mäkký. Tvrdosť gumy rovnaká ako bežné silentbloky motora.
Tuningové, alebo rôzne druhoškové silentbloky môžu byť z rôzne odlišnej tvrdosti gumy.

Tiahlo radenia by malo byť na "tichosť" lepšie to s kosťou. Ale áno, čo auto, to originál.

Ale neboj sa, boj s rezonanciami v škodovke je ako boj s veternými mlynmi - nikdy nad nimi nemôžeš vyhrať3
Môžeš x-krát kývať s bowdenmi, tiahlami, možno tomu na chvíľu pomôžeš, ale ono si to cestičku opätovného rezonovania nájde3 A keď už si budeš myslieť, že je to konečne OK, ochladí sa o 5°C a si tam, kde predtým47 38
upraveno 2x, naposled 22.10.2025 15:47:35
13:18:55
22.10.2025
fobust
-> minno 22.10.25 12:48:13: Ten silentblok sa vyrába vo viacerých tvrdostiach? Nenašiel som v žiadnomm obchode rôzne ponuky, tvrdšie a mäkkšie. Vždy iba jeden diel, bez nejakých detailov ohľadom tvrdosti.

www.autotypautodily.cz/si lentblok-ulozeni-prevodovk y-skoda-130-rapid-5-stup-1 14-202280

Starý silenblok bol rozožratý od prevodového oleja a vnútorná časť s tým jazýčkom bola doslova rozpadnutá.

Ináč do auta som skúšal zabudovať aj nové vyhotovenie tiahla radiacej páky, ale to bolo oveľa horšie. Rezonovala celá páka aj tunel. Dal som tam späť pôvodné vyhotovenie, do ktorého som dal nové silentbloky (www.autotypautodily.cz/gu ma-domecku-radici-tyce-sko da-100-120-110-592801 ) a je to obrovský rozdiel. Radenie síce nie je až také presné, ale stále bez problémov môžem zaradiť všetky stupne s ľahkosťou. Pre úplnosť, asi okolo 2000 otáčok mi zvykne rezonovať niečo v tuneli, predpokladám, tiahlo radenia a laná ručnej brzdy do seba narážajú. Skúšal som to vypchať handrami, pomohlo to, ale niekde ešte stále docháza ku kontaktu. Je tam zlý prístup a som lenivý vyberať predné sedadlá a koberec, aby som sa k tomu poriadne vedel dostať. Rezonuje to naozaj iba pri istých otáčkach, jazdím tak, že sa im vyhýbam. Len pri prechode to počujem.
upraveno 4x, naposled 22.10.2025 13:46:12
12:48:13
22.10.2025
minno
-> fobust 22.10.25 09:54:07: Ak máš na prevodovke tvrdý silentblok, vymeň ho za mäkký. S tvrdým to prenáša neprimerane moc hluku od prevodov, to môžu byť tie zvuky, čo pripisuješ poloosiam.
A na motor tiež mäkké. S tvrdými je to hlučné jak sviň, prenáša to veľa rezonancií do karosérie.

1000MB je pôvodná koncepcia motoru vzadu, kde sa rátalo s vyvážením nakloneného motora -držiak vrtule s vrtulou. Takže to potom robí aj rozdiel hlučnosti (+ iný tvar karosérie / zadné podbehy s obrovským prázdnym priestorom u 105/136 - akustika okololo motora ako v jaskyni). V 105-136 dali vrtulu aj s jej nohou (čo by vyvažovací protikus) do preč a je to na tom hluku poznať.
09:54:07
22.10.2025
fobust
S hlučnosťou je to záludné. Obecne súhlasím s tvrdením, že zvonka ide 99% hluku na vrub výfuku. Nové výfuky z Poľska sú po zvukovej stránke dosť, nazvem to teraz ubrblané, ale keďže som nepočul priame porovnanie s novým výfukom zo starých zásob ČSSR, nemôžem to s istotou tvrdiť. Možno sa dá zohnať nejaký nový sériový (nie športový) výfuk na Š130, ktorý bude tichší, ale o takom neviem.

V interiéri je veľa faktorov, ktoré hluk ovplyvňujú. Mám dosť intenzívne odhlučnenú zadnú časť auta na Š130L, výrazne nad rámec sériového odhlučnenia (staré tlmiace hmoty som predtým odstránil, lebo boli nalepené nekvalitne, miestami boli nabobtnané s bublinami). Auto mi stále príde hlučné, keď ho porovnám so Škodou 1000 MB, najmä v nižších otáčkach (šuchtavé jazdenie po meste, alebo do 90 km/h). Na Škode 1000 MB sa vo vyšších otáčkach prejavuje hluk od vrtule chladiča, ale v nižších otáčkach je motor tichý.

Na Škode 130L mám motor bez zvyšovania kompresného pomeru, jedinou úpravou je vačka 260/260, tvrdené sedlá ventilov a guferá na vodítkach ventilov, aby to motor nežral olej a aby som mohol jazdiť na Natural 95 bez aditív. A zapaľovaciu sústavu z Favoritu, s pôvodnou mi motor pod plným plynom občas klepal, teda mal detonačné spaľovanie. Motor je uložený v nových mäkkých silentblokoch. Aj silentblok na priečke nápravy, do ktorého zapadá prevodovka, je nový (a ten je dosť tvrdý), rovnako sú nové silentbloky pozdĺžnych ramien. Malé silentbloky šikmých ramien som nemenil, boli v dobrom stave.

Za najväčší zdroj hluku v interiéri mojej 130L považujem výfuk, lebo jeho typické brblanie (najmä na voľnobehu a v nízkych otáčkach pri miernom výkone), ktoré je dobre počuť zvonka, je dosť intenzívne počuť aj v interiéri. Predošlý problém s hlukom od stáleho prevodu sa podarilo vyriešiť (jeho výmenou). Uloženie hnacieho agregátu a nápravy skôr ovplyvňuje hluk a rázy prenášané od cesty (poťažmo pneumatík) a potom rôzne rezonancie od pohonného ústrojenstva. Ale rezonancie teraz neriešim.

Najmä pri rozjazde zo státia auto v interiéri vydáva isté zvuky, ktoré som pôvodne pripisoval polosiam. Najprv som polosi rozobral, vyčistil, dal nový tuk a manžety, ale zlepšenie sa nekonalo. Potom som dal úplne nové polosi (uloženky), ale ani to nepomohlo. Takže tými to nebolo. Možno by som mal motor uložiť do tvrdších silentblokov na priečku. Niektoré zdroje uvádzajú, že uchytenie motorov 742.13 v autách s vlečenou nápravou bolo pomocou tvrdších silentblokov, iné tvrdia opak, že silenbloky boli mäkkšie. Tvrdšie išli asi do športových úprav, ale ja mám auto na civilné jazdenie skôr defenzívneho charakteru. Preto by som aj chcel, aby bolo auto podľa možnosti tiché. Zvonka aj zvnútra.

Poznámka: Škoda 10000 MB je výrazne hlučnejšia vo vyšších otáčkach (asi od 3000 otáčok, alebo od 80 km/h), ale v nižších (do 2500, pomalé mestské jazdenie do 50 km/h) mi príde oproti Š130L tichšia.
upraveno 7x, naposled 22.10.2025 10:59:09
08:50:25
17.10.2025
Erdbeer_schok
-> Bukaj 15.10.25 09:06:55: (také @darklord): Díky za podrobné vysvětlení! Takže teoreticky existuje rozdíl v plynulosti mezi 120 L a 136, ale ve skutečnosti je to neslyšitelné. Že?

-> minno 15.10.25 11:22:18: To by pro mě bylo perfektní srovnání, stejné okolnosti a jen motor je jiný! Ale motor 136, který jsi tam dal, je silně upravený motor, pokud tomu dobře rozumím. Sportovní vačkový hřídel a větší „KP“? Nevím, co je „KP“, možná komprese? Není to důvod, proč je hlasitější než motor 120? Kdybys tam dal plně originální motor 136, myslíš, že by byl pořád hlasitější než 120?

Mimochodem, mým hlavním problémem byla plynulost motoru, a ne úroveň hlasitosti. Nemyslel jsem si, že by 136 mohla být hlasitější. Dokázal jsem si představit, že by měla trochu drsnější, méně příjemný zvuk, ale nemyslel jsem si, že by mohla být hlasitější.
11:22:18
15.10.2025
minno
-> Bukaj: Nehádam sa, ale gro odhlučňovacích prvkov som na auto montoval až po výmene motora 120 -> 136.
Skôr si myslím, že je to o vnímavosti a hlavne o tom, že málokto vie priamo na jednom vozidle otestovať a porovnať rôzne konfigurácie. Pretože u rozličných kusov vozidiel je to samozrejme individuálne, nakoľko čo auto, to iná hlučnosť (čo je zvlášť u škodoviek dané viacerými vplyvmi - napr. "kvalita karosérie" a podobne) a tak ťažko porovnávať hlučnosť objektívne.
upraveno 2x, naposled 15.10.2025 11:24:21
11:11:02
15.10.2025
Bukaj
-> minno: To nerozporuji, jen jsem psal, že na seriovém voze to prakticky nepoznáš 4
10:58:13
15.10.2025
minno
-> Bukaj: To s tým ale nesúvisí. Skrátka len po samotnej výmene motora sa hlučnosť zvýšila.
10:48:54
15.10.2025
Bukaj
-> minno: No, ale Tvůj vůz rozhodně co se odhlučnění nebyl sériový...3
Psal jsem o seriových vozech 4
10:10:39
15.10.2025
minno
-> Bukaj 15.10.25 09:06:55: Ja som teda v mojej škodovke vnímal rozdiel hlučnosti v interiéri výmenou motora 742.12 za 742.136 (navyše so zvýšeným KP a ostrejšou vačkou). Obidva motory na vlečenej zadnej náprave a ten istý výfuk. Zatiaľ čo so 120 motorom to bolo v tých časoch u mňa už pomerne tiché, so 136 to celkovo viac dunelo.
09:06:55
15.10.2025
Bukaj
-> Erdbeer_schok 14.10.25 11:27:00: Jak zde již naznačil -> darklord: , tak projev "chodu" motoru je závislý mimo jiné na kompresním poměru, obecně bych to zjednodušil na tvrzení, že u konstrukčně stejných motorů (motory Škoda 1000 MB - 135/6) čím větší výkon, tím "hrubší" projev.
Je to dáno nejen kompresním poměrem, ale i poměrem zdvih/objem, časováním ventilů (vačkový hřídel, "C"-vahadla) a dalšími úpravami, které zvyšují výkon motoru (charakteristika zapalování, tvar spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí) a také vyšší citlivostí silnějších motorů na vyvážení celku (nejvyšší výkon ve vyšších otáčkách).
Takže nejslabší verze (1000MB - 105) budou mít nejuhlazenější chod, o něco výkonnější (1100 - 120L) jen o neznatelný rozdíl hrubší, a nejvýkonnější varianty (110LS, 120LS, 130 - 136) pochopitelně nejhrubší.

V praxi ve škodovce (s motorem vzadu) ale rozdíl v hlučnosti samotného motoru mezi jednotlivými výkonovými verzemi není znát, protože to, co je slyšet či cítit (ať venku mimo vůz nebo v interiéru), je dané uložením agregátu (a tedy rozdíly mezi zmiňovanými typy zadní nápravy - "kyvka" vs. "vlečka") a především výfukem. Takže srovnávat tentýž motor ve dvou úplně odlišných vozech (Rapid/Favorit) vůbec nelze ani z hlediska hlučnosti (úplně jinak uložený agregát a jiný výfukový systém) ani z pohledu jízdních vlastností (jiné nápravy, zpřevodování...)

Takže kdybych to měl shrnout - to, jak se škodovka (s motorem vzadu) projevuje zvukově navenek, je dáno z 99% výfukem...
...a to, jaká je pocitová hlučnost motoru v interiéru, je odhadem 40% výfuk a 60% uložení agregátu (typ zadní nápravy).
Výše uvedené platí pro identickou karosářskou variantu. Pak jsou další rozdíly v přenosu hluku, dané rozdíly mezi konkrétními modely v průběhu výroby... 6
17:31:52
14.10.2025
King
Mozna jsem drobatko paranoidni, ale zda se mi, jako by nekdo testoval shopnosti AI 3
13:48:29
14.10.2025
Bery
to je osvěta, nebo nějaká agitace za návrat ke kořenům, nebo špatně vyloženě naše drbání?
co jestli narazí na vlecku s kyvkou?
12:13:40
14.10.2025
darklord
Tak toto je jasne od podstaty veci kedy ma 136 vyssi kompresny pomer a tym padom trochu tvrdsi chod ako 105/120.
11:39:36
14.10.2025
Tomaso435
Where are you from ? ... :)
11:27:00
14.10.2025
Erdbeer_schok
Zdravím všechny,

Jsem fanouškem a majitelem vozů Škoda s motorem vzadu už více než 25 let, takže v tomto tématu nejsem nováček. Dříve jsem si myslel, že motor 136 je ve všech ohledech lepší než motor 105/120, protože je novější, větší, odolnější atd. Nicméně jsem tu a tam četl nějaké „drby“, že motor 136 je o něco méně plynulý než 105/120 (na rozdíl od veřejného mínění). Jeden ze zdrojů má dlouhodobé prokázané znalosti o starých vozech Škoda, takže mě to opravdu vede k domněnce, že na tom může být něco pravdy.

V modelech Favorit a Felicia má motor 136 delší výfukový systém, zvuk motoru je standardně tišší. Škoda 136 s motorem vzadu používá také více materiálů na tlumení hluku než levnější modely a modernější zadní zavěšení, takže je tišší než 120L. To může být klamné. Zkuste si představit srovnání na podvozku s motorem vzadu, za stejných okolností. Stejný výfuk, stejné zapalování, stejné odhlučnění atd. Sériové motory, žádný tuning. Může to být pravda? Je motor 136 o trochu drsnější? Zní 105/120 o něco hezčeji, plynulejší? Samozřejmě to musí být jen malý rozdíl, nic ve dne v noci.

Použil jsem Google Translate, omlouvám se za chyby.
Extreme Tyres