-> Erdbeer_schok 14.10.25 11:27:00: Jak zde již naznačil
-> darklord: , tak projev "chodu" motoru je závislý mimo jiné na kompresním poměru, obecně bych to zjednodušil na tvrzení, že u konstrukčně stejných motorů (motory Škoda 1000 MB - 135/6) čím větší výkon, tím "hrubší" projev.
Je to dáno nejen kompresním poměrem, ale i poměrem zdvih/objem, časováním ventilů (vačkový hřídel, "C"-vahadla) a dalšími úpravami, které zvyšují výkon motoru (charakteristika zapalování, tvar spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí) a také vyšší citlivostí silnějších motorů na vyvážení celku (nejvyšší výkon ve vyšších otáčkách).
Takže nejslabší verze (1000MB - 105) budou mít nejuhlazenější chod, o něco výkonnější (1100 - 120L) jen o neznatelný rozdíl hrubší, a nejvýkonnější varianty (110LS, 120LS, 130 - 136) pochopitelně nejhrubší.
V praxi ve škodovce (s motorem vzadu) ale rozdíl v hlučnosti samotného motoru mezi jednotlivými výkonovými verzemi není znát, protože to, co je slyšet či cítit (ať venku mimo vůz nebo v interiéru), je dané uložením agregátu (a tedy rozdíly mezi zmiňovanými typy zadní nápravy - "kyvka" vs. "vlečka") a především výfukem. Takže srovnávat tentýž motor ve dvou úplně odlišných vozech (Rapid/Favorit) vůbec nelze ani z hlediska hlučnosti (úplně jinak uložený agregát a jiný výfukový systém) ani z pohledu jízdních vlastností (jiné nápravy, zpřevodování...)
Takže kdybych to měl shrnout - to, jak se škodovka (s motorem vzadu) projevuje zvukově navenek, je dáno z 99% výfukem...
...a to, jaká je pocitová hlučnost motoru v interiéru, je odhadem 40% výfuk a 60% uložení agregátu (typ zadní nápravy).
Výše uvedené platí pro identickou karosářskou variantu. Pak jsou další rozdíly v přenosu hluku, dané rozdíly mezi konkrétními modely v průběhu výroby...
