skoda-virt.cz/cz/.../1185
39-excentricke-ulozenie-gu
fera
Nedávno sa to riešilo ešte aj v inom vlákne, ale neviem to teraz nájsť.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
domek gufera Kh
-> m8rinek 09.12.24 11:37:16: Jakože chytit úchylkoměr na kliku a pak klikou zatočit, abys zjistil "házivost" díry pro gufero. 

-> ajok: muze byt
-> m8rinek 09.12.24 11:37:16: tam právě hrozí, že to při dotahování uhne, vložit tam přesný kroužek a s ním to dotáhnout, vyndat, nalistovat gufero...

-> MVM: proc bych mel otacet klikovkou? Za predpokladu, ze klika nehazi, bude vzdy ve stejnem miste....
Bych to zas tak neprozival, zkusit, suplerou omerit, eventuálně vyhodit koliky a vystredit guferem. Takovy na krivo naklepnuty gufero je imho vetsi problem.
Bych to zas tak neprozival, zkusit, suplerou omerit, eventuálně vyhodit koliky a vystredit guferem. Takovy na krivo naklepnuty gufero je imho vetsi problem.
-> ajok 08.12.24 07:37:55: zlicovat aby to bolo v osi...a potom jedine zakolikovat.
To je asi jedine riesenie aby ta presnost bola opakovatelna a drzala za kazdych podmienok.
To je asi jedine riesenie aby ta presnost bola opakovatelna a drzala za kazdych podmienok.
-> minno 08.12.24 07:28:43: tak doufam, ze mi to nepotece moc, protoze v nejblizsi dobe se mi opravdu motor vyndavat nechce... to uz by pak asi stalo zato poresit i to razeni 3
Jinak me napada to spasovat na krouzek, jak psal COL... a pak se mi gufero podari nalisovat, kdyz tam bude klika?
Jinak me napada to spasovat na krouzek, jak psal COL... a pak se mi gufero podari nalisovat, kdyz tam bude klika?
Táto téma sa tu už ale niekoľkokrát preberala a dával som sem aj fotky.
Zámennosť toho veka je asi taká, ako všetko u škodovky. Niekomu to sadne ako prdel na hrnec... A potom sú tu takí ako ja, komu to nesedelo ani náhodou.
Mal som použitý 742.136 blok bez veka. Veko som kúpil nové v obchode (správny typ). A nesedelo to, gufero voči kľuke asi o 2 mm mimo... A u vane bol skok myslím opačným smerom (veko utopené).
Pri stavbe motora som dopiloval otvory pre kolíky (a asi aj otvory pre skrutky? Je to už dávno). Ale tieklo to...
Asi 3x som kvôli tomu vyberal motor (a zakaždým menil aj gufero) kým som to doladil na presno. Potom to už držalo a fungovalo desiatky tisíc km...
Myslím, že doladiť na presno na prvú ostrú to nie je problém, len sa s tým chce fakt pohrať a byť precízny.
Zámennosť toho veka je asi taká, ako všetko u škodovky. Niekomu to sadne ako prdel na hrnec... A potom sú tu takí ako ja, komu to nesedelo ani náhodou.
Mal som použitý 742.136 blok bez veka. Veko som kúpil nové v obchode (správny typ). A nesedelo to, gufero voči kľuke asi o 2 mm mimo... A u vane bol skok myslím opačným smerom (veko utopené).
Pri stavbe motora som dopiloval otvory pre kolíky (a asi aj otvory pre skrutky? Je to už dávno). Ale tieklo to...
Asi 3x som kvôli tomu vyberal motor (a zakaždým menil aj gufero) kým som to doladil na presno. Potom to už držalo a fungovalo desiatky tisíc km...
Myslím, že doladiť na presno na prvú ostrú to nie je problém, len sa s tým chce fakt pohrať a byť precízny.
-> ajok 05.12.24 07:57:00: Ok.Nečetl jsem celý. -> COL 05.12.24 07:51:19: Řekl bych tak do 0.08mm max
-> Bukaj 05.12.24 10:12:06: tak budu doufat, ze to bude to viko rozvodovych tycek a ne ta zatka na vacce, to uz by me asi kleplo :)
U nove nivy musim tu nepravu vyztuzit, nez ji ohnu :), ono mi prijde, ze uz trochu ohnuta je (kdyz se podivam zezadu, jak stoji kola - mozna jen vyrobni presnost :), ale netece to, hlavne, abych ji nezdeformoval - neohnul pri svarovani, toho se trochu bojim.
U nove nivy musim tu nepravu vyztuzit, nez ji ohnu :), ono mi prijde, ze uz trochu ohnuta je (kdyz se podivam zezadu, jak stoji kola - mozna jen vyrobni presnost :), ale netece to, hlavne, abych ji nezdeformoval - neohnul pri svarovani, toho se trochu bojim.

Jarda: Tak ohnutá náprava má za následek nejen vyosení hřídele vůči středu gufera, ale hlavně úhlový posun (gufero těsní "šikmý ovál") - a to samozřejmě nepobere.
Co se týče škodovek, tak gufero u setrváku mi neteklo snad nikdy, kdykoli se objevuje kapička mezi motorem a převodovkou, je to buď převoďák přes gufero mrkve (80%) nebo olej z netěsností motoru či převodovky (vana, spoje převodovky, víko ventilů či rozvodových tyček nebo třeba kolem zátky vačky či z jiného místa), který steče do nejnižšího místa - na plechový kryt setrváku na převodovce (20%)...
Co se týče škodovek, tak gufero u setrváku mi neteklo snad nikdy, kdykoli se objevuje kapička mezi motorem a převodovkou, je to buď převoďák přes gufero mrkve (80%) nebo olej z netěsností motoru či převodovky (vana, spoje převodovky, víko ventilů či rozvodových tyček nebo třeba kolem zátky vačky či z jiného místa), který steče do nejnižšího místa - na plechový kryt setrváku na převodovce (20%)...
-> COL 05.12.24 08:20:13: jj, to je taky dobry napad...
ja 100% nevim, jestli mi tece prave todle gufero, kapicka se mi pod aute mezi motorem a prevodovkou zacala objevovat po ujeti cca 700km od slozeni, ale to viko jsem na tom motoru mel uz s minulou klikou a nic neteklo, ze by se to viko treba hnulo pri dotahovani vany, kdyz je na kolikach je asi blbost, ale minule jsem tesneni mel gumokorek a ted jsem to dal jen na renzosil
ja 100% nevim, jestli mi tece prave todle gufero, kapicka se mi pod aute mezi motorem a prevodovkou zacala objevovat po ujeti cca 700km od slozeni, ale to viko jsem na tom motoru mel uz s minulou klikou a nic neteklo, ze by se to viko treba hnulo pri dotahovani vany, kdyz je na kolikach je asi blbost, ale minule jsem tesneni mel gumokorek a ted jsem to dal jen na renzosil
-> ajok: To už by možná bylo lepší vyrobit stredici kroužek, který by sloužil jak k ověření tak k novému sesazení, ne?
-> COL 05.12.24 07:51:19: kdyz to bude volny, tak Ti to to gufero musi vystredi, problem je, aby se to pak nehlo pri dotahovani, kdyz vyndas koliky, napada me to prilepit... nebo dobre oznacit
-> MVM 05.12.24 07:09:51: to uz jsem psal tady :) -> ajok 04.12.24 20:48:19:
s tim guferem mas pravdu, jakmile jsem trochu ohnul zadni napravu na nive, tak bylo uz neresitelne, aby netekl olej do brzd, zkousel jsem ruzna gufera, dokonce dve za sebou a stale to teklo... a to bylo ohnute jen malo, ze to jeste zvladlo lozisko, pak jsemn tam teda po vzoru rapida daval dvouradej vyklopnak a od te doby jsem uz nezlomilk poloosu, ale tesnost jsem uz vyresit nedokazal
s tim guferem mas pravdu, jakmile jsem trochu ohnul zadni napravu na nive, tak bylo uz neresitelne, aby netekl olej do brzd, zkousel jsem ruzna gufera, dokonce dve za sebou a stale to teklo... a to bylo ohnute jen malo, ze to jeste zvladlo lozisko, pak jsemn tam teda po vzoru rapida daval dvouradej vyklopnak a od te doby jsem uz nezlomilk poloosu, ale tesnost jsem uz vyresit nedokazal

-> MVM: jakou odchylku je možný si dovolit?
Pokud byste chtěli ty zadni vika prohazovat mezi sebou vůči blokům. Tak jedině za předpokladu, že byste (si vyrobili přípravek), nebo jakýmkoliv způsobem připevnili uchylkoměr ke koncové přírubě klikové hřídele a otáčením klikovky zjistili kruhovitost otvoru pro gufero. Jinak to gufero poteče hned nebo po nějaké době. Protože břit gufera jako takový ma nějakou malou možnost řádově v setinach pokrývat těsněný prostor,
-> COL: vsak jsem psal, ze to zadni viko mam z fel, urcite to bylo z mpi a asi dokonce z te s novym ulozenim vacky
Nevim, jestli z fab 1.4 mpi by to slo, ale urcite to bylo z posledni 1.3 mpi 50kW, protoze jsem do 742.136 z toho uz nedostal vacku...

Nevim, jestli z fab 1.4 mpi by to slo, ale urcite to bylo z posledni 1.3 mpi 50kW, protoze jsem do 742.136 z toho uz nedostal vacku...
-> Bukaj: Pravdu mas, nevyplyva to z toho... Za vsim vidim vika :D
-> COL: Ten Cedrych píše o kompatibilitě bloků, nikoli vík.
Zadní víko by tuším mělo být stejné od 130 dvouřádku přes 135/6, ale nevím, dokdy - předpokládám, že u Felicie nebo možná už u Fa došlo v průběhu výroby k dalšímu zesilování bloků, což se možná dotklo i zadního víka, ale to jen hádám...
Zadní víko by tuším mělo být stejné od 130 dvouřádku přes 135/6, ale nevím, dokdy - předpokládám, že u Felicie nebo možná už u Fa došlo v průběhu výroby k dalšímu zesilování bloků, což se možná dotklo i zadního víka, ale to jen hádám...
-> Bukaj: Blok je novej, jediný, co k tomu bylo, bylo to zadni viko, ale je možný, ze jsem to dostal bez toho, ale je to divný... Vika na ložiska KH tam samozřejmě jsou.
Tušil bys jak je to s kompatibilitou toho vika od 136 sneremn k fa/fe? Podle níže citovaného Cedrycha je kompatibilita zpět k 130 a níže nulová (konkrétní důvod neznám).
Tušil bys jak je to s kompatibilitou toho vika od 136 sneremn k fa/fe? Podle níže citovaného Cedrycha je kompatibilita zpět k 130 a níže nulová (konkrétní důvod neznám).
-> COL 04.12.24 20:24:28: Celkem běžně se to objevuje samostatně jako nový díl včetně gufera...
Myslím, že to velké gufero, respektive otvor pro něj, bude sedět u všech vík plusmínus stejně (bylo opracováváno nezávisle na bloku), nebude to mít vliv na těsnost a jediné, kde může být "zrada" je dosedací plocha pro vanu, že tam může být schod. Víko rozvoodvých kol je také středěno kolíky a dokonce má i menší gufero (menší toleranci na vyosení) a také nemá vliv na těsnost...
Pokud máš k bloku původní víka, tak je použij a pokud ne, dej jiná a moc si s tím nelam hlavu...
Samozřejmě se to netýká vík ložisek klikovky ("mostů") - ty bych určitě nezkoušel zaměnit...
Myslím, že to velké gufero, respektive otvor pro něj, bude sedět u všech vík plusmínus stejně (bylo opracováváno nezávisle na bloku), nebude to mít vliv na těsnost a jediné, kde může být "zrada" je dosedací plocha pro vanu, že tam může být schod. Víko rozvoodvých kol je také středěno kolíky a dokonce má i menší gufero (menší toleranci na vyosení) a také nemá vliv na těsnost...
Pokud máš k bloku původní víka, tak je použij a pokud ne, dej jiná a moc si s tím nelam hlavu...

Samozřejmě se to netýká vík ložisek klikovky ("mostů") - ty bych určitě nezkoušel zaměnit...
-> COL: Tak ono tam nebudou rozdily centimetru... Z nekolika by se asi vybrat nechalo.
Vic by asi rekl treba Urbi...
Vic by asi rekl treba Urbi...
-> StepaNoFUN 04.12.24 20:10:22: jo viko hlavnich lozisek jsem taky dal z te feldy a pak jsem neotocil klikou :)
-> COL: todle bych Ti otuknul na 3D jak nic a vyoseni by se hned videlo, jenze jak to dostat do fabriky :/, ale napadal by me na to nejaky pripravek s uchylkomerem
-> Robert 106 04.12.24 20:45:09: jo to bude asi nejjednodussi, dyztak jeste ovalne diry na sroubky...
-> COL: todle bych Ti otuknul na 3D jak nic a vyoseni by se hned videlo, jenze jak to dostat do fabriky :/, ale napadal by me na to nejaky pripravek s uchylkomerem

-> Robert 106 04.12.24 20:45:09: jo to bude asi nejjednodussi, dyztak jeste ovalne diry na sroubky...
-> COL: Možnosti jsou dvě. Já jsem taky netušil, že víko je svrtané s blokem.
Jednou mi jeho záměna prošla bez problémů - je tady možné, že by nějaké jiné víko pasovalo.
Druhá možnost je vytahat čepy a víko utáhnout podle nasazeného gufera pouze šrouby.
Jednou mi jeho záměna prošla bez problémů - je tady možné, že by nějaké jiné víko pasovalo.
Druhá možnost je vytahat čepy a víko utáhnout podle nasazeného gufera pouze šrouby.
-> COL: Dle me to tu nekdo prasil, ze vytahal kolicky a nechal to jen na sroubech. Ono v ramci sroubu by to melo vzdy nejak sedet zejo, tam neni vule centimetr.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: -> StepaNoFUN: No to teoreticky muzu udelat. Ted mne ale hlavne zajima, jestli uz se s tim nekdo nejak bastlil a jaky z toho vyplynuly zkusenosti. Bezprostredne to ted neni k montazi, narazil jsem na to pri preskladani sveho skladu. Jestli mam teda sehnat 10 zadnich vik a vybirat, nebo jestli to jde nejakou upravou vyresit temer z jakehokoliv kusu. Zrovna s timto mam nula zkusenosti.... Chapu vika lozisek kliky, ale nevim, co je kritickeho tady.
-> COL: Ak nemáš treba kúpiť okruhlý pilnik.
-> StepaNoFUN: No... a kompatibilita od 136 vyse? Otazka je, co s tim, blok vyhazovat nebudu.
-> COL: Minimalne bych mrknul, jestli gufero neni nejak nakrivo hrozne.
-> COL: no asi bych namontoval kliku do sal, nasadil zadni viko bez gufera a zmeril jak moc je ta dira pro gufero mimo osu.
-> Matthes, záškodník z TechWebu 04.12.24 19:49:35: Ano, nejspis je, proto to asi ani nema cislo dilu. Otazka je, jake realne problemy hrozi. Obcas se to nekde objevi samostatne.
Takze jestli M.R.Cedrych nekeca...
no a ja blbec ho dal na 742.136 z feldy a ted tam mam kapicku oleje mezi motorem a prevodovkou, na rovine pro vanu jemnej schodek byl, ale doufal jsem, ze to renzosil utesni nebo jestli to tece na guferu?
-> StepaNoFUN 04.12.24 19:50:57: ten vyvrt jsem teda necekal, na koliky to slo dobre, ale jestli mam gufero ke strane? :/
ale pred u rozvodu jsem taky daval z feldy, z toho sameho motoru a tam to teda tesni na remenici a schodek byl stejny jako u setrvaku
-> StepaNoFUN 04.12.24 19:50:57: ten vyvrt jsem teda necekal, na koliky to slo dobre, ale jestli mam gufero ke strane? :/
ale pred u rozvodu jsem taky daval z feldy, z toho sameho motoru a tam to teda tesni na remenici a schodek byl stejny jako u setrvaku
No melo by to bejt svrtany na koliky a obrobeny s blokem. Jak vyvrt, tak rovina.
No neni nahodou sparovany s blokem?
Ahojte,
nekam se mi zatoulal domek gufera kliky (normalne je soucasti dodavky bloku). Jak moc je to nahraditelny?
nekam se mi zatoulal domek gufera kliky (normalne je soucasti dodavky bloku). Jak moc je to nahraditelny?