Volnoběžné otáčky Favorit

prohledat
22 příspěvků (zobrazeno 1 až 22) od 02.07.2015 do 26.08.2015, založil/a Láďa078
řadit dle data
13:55:01
26.08.2015
Láďa078
Kdyby někdo řešil podobný problém mám radu jak jsem dopadl já.

Po všech možných pokusech (sytič fakt funguje jak má) jsem si nechal nastavit bohatost směsi (podle emisí) a proměna byla zázračná. Není potřeba mít vysoké volnoběžné otáčky (normálně stačí tabulkových cca 800), chod je klidný, při zahřátí otáčky lehce poklesnou, ale ne tak aby z toho byl člověk nervózní. Podle slov mechanika byla směs "dost chudá. teď to máš podle tabulkových hodnot". A je to dobrý. (teda má to jiné mouchy - třese se to ve vysokých otáčkách, ale to dělalo i před tím, to bude asi jiná pohádka...). Umírající volnoběh je OK.
20:26:18
15.07.2015
Jumbo
-> Láďa078: Vem nějaký sprej s alkoholem a stříkni ho zespodu na spoj karbece a sání. POkud ti vylezou otáčky, je v kelu těsnění. Dělalo mi to úplně to samé a prošel jsem všechno od předu do zadu a nakonec to bylo tohle...
16:03:30
09.07.2015
minno
-> Láďa078: Vieš čo, dal som ti tu odkaz na manuál k favoritu, naštuduj si to, vyskúšaj si to, budeš múdrejší...
13:17:43
09.07.2015
Láďa078
A ten šestihran nějak předepíná ten bimetal co v tom je, nebo to se dělá tím pootočením? Jaký je mezi těma dvěma věcma rozdíl?. Snižovat zvýšené otáčky, tak že by se ta vačka zasekla níž a nemohla na ty nejvyšší stupínky mi přijde blbé, když mám už teď otáčky na sytič do 2000.



Předpokládám, tedy, že ten doraz vačky funguje jako pevný tak, že na ty nejvyšší stupínky to podle natavení nikdy nepustí. A když to seskočí o stupínek níž tak už se toho ten šroub nedotýká. Nebo to je zase jinak?:)
12:04:11
09.07.2015
minno
-> Láďa078: To je blbosť, napríklad mne sa prívera plne otvára už pri 60° a stupňovitá vačka udržuje zvýšený voľnobeh až do 80°. Na tej vačke je 5 schodíkov, voľnobežné otáčky sa upravujú postupne. Lebo inak by sa ti otáčky s ohrievaním motora stále zvyšovali. Z 5. na 4. stupienok vačka preskočí po prvom ťuknutí do plynu ihneď po štarte, vplyvom podtlakovej regulácie. Následne počas zahrievania motora sa voľnobežné otáčky jednak mierne zvyšujú a za druhé následne zas znižujú po preskočení vačky na nižší stupienok až do úplného vyradenia stupňovitej vačky z činnosti.



Upravíš to práveže tým šesťhranom, resp. pootočením celého sytičového veka. Prípadne aj tým dorazom vačky znížiš otáčky na sytič a tým docieliš aj to, že doraz skôr zlezie dole z posledného stupienka.



Pohraj sa s tým a uvidíš sám, čo ma na čo vplyv. Pokaziť tam nemáš čo.
11:21:36
09.07.2015
Láďa078
No já jsem si myslel, že když je ta klapka sytiče už zcela otevřená je sytič vypnutý a otáčky prostě přejdou na ty snížené:) Když stupňovitá vačka nastavuje zvýšené volnoběžné otáčky ( a ty mám v pohodě - lehce pod 2000) tak jsem se domníval, že s ní nemusím hýbat. A teplota přechodu na snížené otáčky se zdá být v pohodě (otáčky spadnou už někde v polovině pole toho teplotního čidla co je vyveden k volantu - teploměrem jsem to nekontroloval).

Zkusím tedy po delší jízdě kouknout nejen na otevření klapky sytiče, ale shodím sání a mrknu na tu vačku, jestli je zcela mimo ten šroub. A co kdyby nebyla? To tím šroubem přeci neupravím, to je jenom doraz.
14:23:15
08.07.2015
minno
-> Láďa078: Pretože "klapka sytiča" nemá veľký vplyv na otáčky motora. Má vplyv len na bohatosť zmesi. Na otáčky motora pri voľnobehu má vplyv stupňovitá vačka, ako som tu už niekoľkokrát písal.

Skontroluj si to a donastavuj podľa potreby. Sú to dve veci, ktoré sa u sytiča nastavujú.



Teplota, pri ktorej sytič vypína a pri ktorej sa zvýšené otáčky prepínajú na normálny voľnobeh sa nastavujú šesťhranom na veku sytiča (žltá šípka) - najskôr však musíš odistiť červík (červená šípka).



Zvýšené otáčky (koľko motor točí u studeného motora) sa nastavujú dorazovým šróbom (zelená šípka) - tento šrób býva obvykle zaplombovaný - treba odistiť.



Pre ďalšie info si naštuduj servisný manuál k favoritu ( ulozto.cz/xS6wEBbB/skoda- favorit-andrt-malina-pdf ).
zvětšit Volnoběžné otáčky Favorit - obrázek od minno vložen 08.07.2015 14:23:15
13:53:59
08.07.2015
Láďa078
Tak jsem s tím poslední dva horké dny drobet jezdil a už mám jistoru, že ta klapka sytiče je zcela otevřená už chvíli po vyjetí. Ty otáčky mi za horka (už šel i ventilátor) spadly o něco méně než minule. Tak když se tu říkalo, že mimo sytič je to jen nastavením volnoběhu, tak jsem jej trochu tím šroubem zvýšil a je to celkem v pohodě. Ale stejně mi přijde divný, proč to za chladna drží volnoběh výše, než za horka ( i když je v obou případech klapka sytiče zcela svisle otevřená)
22:17:14
05.07.2015
minno
-> Láďa078 05.07.15 20:34:15: U studeného motora bežiaceho na sytič je normálne, že motor nescípne ani po odpojení elektriky od odpojovača voľnobehu, nakoľko toto je princíp príverového sytiča - palivo je vďaka vysokému podtlaku v difúzore strhávané zo "všetkých" dostupných kanálov, nie len z voľnobežného.

A prívera by mala byť u úplne studeného motora plne privretá ešte aj pri 20 st. celzia. Pri vyššej teplote vonku neviem, ale ak je auto vonku na slnku a je vonku vyššia teplota, prívera je už mierne pootvorená aj u studeného motora.
20:34:15
05.07.2015
Láďa078
odpojovač volnoběhu jsem zkoušel tak, že když mu seberu napájení, tak to chcípne.

Ale zarazilo mě, že když je to na plným sytiči (za chaldna) tak to nechcípne ani s odepnutým napájením karburátoru (celej karbec je elektricky pospojovanej a připojenej na jednou +12. A samozřejmě ukostřenej).



Jinak, je normální že klapka sytiče mi dnes v +cca 25°C nikdy nepřivřela ani při startu?
19:01:03
05.07.2015
minno
-> Láďa078: Tak je fakt, že u favorita je asi dosť blbé ten karburátor diagnostikovať pri takej neprirodzenej polohe motora1 U zadomotorovej škodovky je to iné kafé. Zvlášť s filterboxom zo škody 120. Ale to tebe asi nepomôže.



Je ale fakt, že bez zhodenia filterboxu u favorita tam nič neuvidíš (stupňovitá vačka). Na skontrolovanie plného otvárania sytičovej prívery stačí filterbox otvoriť, ako píšeš. Klapka musí byť plne vo vertikálnej polohe (90° s horizontom).



Áno, šrób bohatosti zmesi je len "šteľovátko" na zmes pre voľnobežné otáčky, resp. zmes pri čiastočnom zaťažení. Ak je zmes príliš bohatá, voľnobežné otáčky môžu byť jedine staticky stále nízke (pridusené), nemôže to však mať vplyv na to, že raz máš voľnobeh OK a inokedy nie.
18:37:07
05.07.2015
MVM
-> Láďa078: Odpojovač volnoběhu .. cvaká? Karbec musí být ukostřenej u favorita.
upraveno 1x, naposled 05.07.2015 18:48:14
18:30:05
05.07.2015
Láďa078
Já jsem si dnes shodil sání abych viděl na tu zubatou vačku, a i to moje táhlo sytiče co to dělá. Ale když tam mám sání tak ani za pomoci zrcátka netuším jak přijít na to jestli je ta diskutovaná zubatá vačka (a sytič) vyřazená. Máte nějaký tip? Zítra to zkusím projet (tepla bude dost:). Ale i když by se padání otáček zopakovalo, tak nevím jak bez opětovného sundání sání kouknout na tu vačku. Nebo by stačilo otevřít sání a vidět že je klapka sytiče úplně kolmo otevřená?



Jo a co ten šroub bohatosti směsi? To je jen volnoběžná bohatost ne? Nemůžou za tepla otáčky padat, protože je směs příliš bohatá?



Jinak děkuju za reakce
15:40:27
03.07.2015
Jiskra - zrušená registrace
Začalo se to projevovat teď v posledním měsíci, když je extra horko a jedu s tím alespoň těch 15 minut. Ale já jsem s tím jezdil zatím jen na podzim a teď z jara, tedy dost za chládku. Před tím naposledy před rokem 2011 a to to bývalo v pohodě.



Stalo se mi něco podobného a bylo to zacpaným karburátorem. Jak to měsíc stálo, tak se benzín odpařil, ale biosračky v něm se proměnily jakoby na nějakou pryskyřici nebo co a ucpalo to všechno co s tím přišlo do styku a hlavně teda trysky a vzušníky, kanálky. Jelo to sice, ale jako splašená koza. Jednou normálně a za chvíli vůbec no hrůza. Benzínem to už rozpustit nešlo, musel jsem vyčistit celý karburátor. Od té doby používám aditivum, které ty pitomé biosložky stabilizuje. Tak jen pro inspiraci než to celé rozebereš :-).
13:47:07
03.07.2015
xerox422
-> Láďa078: Pred 2 dnami som toto iste riešil, rano 50km absolutne bezproblemov, ale popoludní ked sa ohrial vypol autom. sytič, mi to kolisalo otacky volnobehu aj mi to zdochlo na najfrekv. križovatke v Nitre8 .(Taký starši stop and start system 3 )

Po nastavovaní s šrobom volnobehu aj s šrobom bohatosti zmesi, bez zmeny akurat volnobeh som zašroboval o dost a potom to drzalo ale nad 1100 ot.

Po zhodeni karb. bolo jasne že upravena guma-kov podložka je v prdeli. Dočasne pretesnena aby to chodilo, už to nerobi len trochu kolíše volnobeh o 100 ot. ale to bude zle zase niečo ine zatial neviem čo. Kupil som kovovu podložku, cez vikend upravim na moj 5kanal a snad to bude ok.

foto zlej gumokov podlozky:

vpravo a hore vlavo to mohlo prisavat falošní vzduch pripadne okolo šrobu v strede (na foto nevidno).

Treba to skontrolovat aj vymenit/pretesnit aj cele sanie ako pise Eidy.

P.S. ohladne rozdelovaca nosit zo sebou treba aj cievku v rozdelovaci, vraj aj ta zvykne odchazat.
zvětšit Volnoběžné otáčky Favorit - obrázek od xerox422 vložen 03.07.2015 13:47:07
23:03:45
02.07.2015
minno
-> Láďa078 02.07.15 21:20:06: Tu na tejto fotke je dorazový šrób stupňovitej vačky opretý o najvyšší stupienok stupňovitej vačky = najvyššie otáčky = stav u úplne studeného motora. Postupným ohrievaním motora a natáčaním bimetalovej pružiny v telese sytiča sa natáča aj stupňovitá vačka a doraz sa postupne opiera o nižší a nižší stupienok, až sa u plne zohriatého motora nesmie doraz dotýkať žiadneho stupienka na vačke.
zvětšit Volnoběžné otáčky Favorit - obrázek od minno vložen 02.07.2015 23:03:45
21:32:23
02.07.2015
Tomaso435
-> Láďa078: vozím sebou : cívku,regulátor, altík, regulátor altíku, dva rozdělovače, víčko, palec, víčko expanzsky, kabely, svíčky, pár metrů fest silnýho kabelu, golu, sadu klíčů kladivo kleště sikovky, od každého čep, silent, lepící pásku, startovací kabely, brzdovku, olej, spony na hadice ( a asi nějakou uni hadici koupím, aby kdyby...)

vyměň sytič a neřeš. zkoumání je moc práce, sytič je na 5 minut a tři studený starty po ráno na ozkoušení jeho polohy.
21:20:06
02.07.2015
Láďa078
Díky za rady.

Ty netěsnosti bych mohl odhalit tak, že když ucpu sání, tak by mi to mělo chcípnout? Nebo je reálné, že budou tak malé, že to chcípne i s nimi? A neprojevovaly by se netěsnosti i jinak? (protože jinak je to OK). Teda alespoň takové jaké to vždycky bylo:)

Začalo se to projevovat teď v posledním měsíci, když je extra horko a jedu s tím alespoň těch 15 minut. Ale já jsem s tím jezdil zatím jen na podzim a teď z jara, tedy dost za chládku. Před tím naposledy před rokem 2011 a to to bývalo v pohodě. Na podzim to mělo technickou a emise (teda, nechtěl bych to svádět na ně, ale také se o emisích říká, že tam nastaví kde co).



Volnoběžné otáčky byly dost nízké (tedy po tom co jakoby vypnul sytič), tak jsem je o kousek tím šroubem volnoběžných otáček zvednul. Ale dělal jsem to skutečně po delší jízdě, kdy se sytič tvářil dávno vypnutě. Při tom jsem teda vůbec nesahal do ničeho jiného (třeba do bohatosti směsi). Možná, že bych měl?



Budu rád za upřesnění postupu

"

Skontroloval by som, či pri plne ohriatom motore (po 15 minútovej jazde) je sytičová prívera plne otvorená a či je stupňovitá vačka ovládajúca udržiavanie zvýšených otáčok voľnobehu počas zohrievania motora pri takto plne ohriatom motore vyradená z činnosti

"

třeba i s fotkou. Já vím jsem troufalej:) ale celkem mám z toho karburátoru respekt, nerad bych to rozharašil úplně. A zběhlej v tom teda nejsem ani trochu. Tak možná víc upřesnit kde co na tom karburátoru najdu. Já jsem z karburátoru zatím maximálně sundaval filtr sání a zvyšoval tím jedním šroubem volnoběh.

Vždycky pátrám, až když mi něco trápí:)

Nedávno mi potrápila ta krabička elektronického zapalování, tak v tom už jsem se drobet zorientoval. Naštěstí byla pomoc s náhradní "krabičkou" na blízku. (jen tak na okraj - vozíte s sebou zapalovací cívku a to elektronické zapalování jen tak pro jistotu?:)

No ale nerad bych se "orientoval" v karburátoru někde na silnici, až to nepůjde úplně...
18:36:17
02.07.2015
Tomaso435
dej tam kloudnej sytič tak jak to tam má bejt , nastav si ho, pak sešteluj volnoběh na butálně vohřátým motoru a je hotovo. dle mě ti zůstává vyset sytič a vyjmečně ti vypne uplně a tim padem máš blbě nastavený otáčky.
18:32:56
02.07.2015
Eidy
-> Láďa078: Podívej se taky na sací potrubí, jestli to těsní k hlavě a jestli těsní karbec k podložce a podložka k sání. Může to bejt falešnej vzduch.
15:56:47
02.07.2015
minno
Príčin môže byť habadej. V prvom rade si treba ujasniť teóriu - sytič (sytičová prívera) u favoritového karburátora sa ohrievaním motora otvára, uzavretá je u studeného motora.



Podľa popisu to vyzerá buď na zle vyšteľovaný karburátor, alebo to napríklad niekde netesní, prípadne je niekde pripchatý.



Kedy sa problém začal prejavovať?



Skontroloval by som, či pri plne ohriatom motore (po 15 minútovej jazde) je sytičová prívera plne otvorená a či je stupňovitá vačka ovládajúca udržiavanie zvýšených otáčok voľnobehu počas zohrievania motora pri takto plne ohriatom motore vyradená z činnosti (dorazový šrób sa nesmie opierať o žiadny stupeň na tejto stupňovitej vačke). Ak je to všetko tak, ako píšem (prívera plne otvorená a stupňovitá vačka plne vyradená z činnosti), jedná sa len o problém voľnobežného systému (treba skúsiť zvýšiť otáčky voľnobehu).



Je možné, že to máš zle vyladené a stupňovitá vačka ti príliš dlho udržuje zvýšený voľnobeh a dorazový šrób stupňovitej vačky je na rozhraní. Preto ti to občas skočí na normálny voľnobeh (ktorý je nastavený na prinízke otáčky) a inokedy ti to skočí na zvýšené otáčky. Preto aj po miernom ochladení motora to po naštartovaní zas skočí na posledný stupeň stupňovitej vačky a otáčky sú OK.



To je moja teória.
13:22:49
02.07.2015
Láďa078
Ahoj všem.

mám prosbičku. Můj karburátorový Favorit (rok 1989) když se zahřeje, tak neudrží volnoběh. Otáčky padají někam k 500 a klidně by to chcíplo. Když si to ale na volnoběhu lehce "našlápnu", tak se otáčky v pohodě třeba na 1000 drží. Přitom se zařazenou rychlostí to jezdí úplně normálně a v pohodě.

Za studena to volnoběh v pohodě drží a i to v pohodě jezdí. Sytič normálně po chvíli zavře (mám takový ten upravený sitič, co se dá zavřít i předčasně, ale zastrčím jej, až když ten automatický sám otáčky sníží), otáčky spadnou a drží si to těch necelých 900. Když se ohřeje voda, tak to stále drží. Ale mám jakoby pocit, že když se to ohřeje celé (v tomhle počasí třeba po 15 min jízdy), jako i karburátor, tak to ty otáčky nechce držet. Někdy je to drží a někdy ne, přitom voda ukazuje cca stejně, proto jsem usuzoval na ten ohřátý karburátor.



Volnoběh byl nastavený tím šroubem volnoběhu co je zezadu karburátoru samozřejmě po dlouhé jízdě, když už by měl být určitě sytič zavřený.

Budu rád za rady. Když to chcípnu a dám tomu minutku, tak se to potom zase chová chvíli normálně a situace se opakuje.



Láďa
Extreme Tyres