skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Klepání ventilů
16:54:41
18.07.2014
18.07.2014

Petr Urban
-> Evž@: zkus 0st., s N98 to musí jet stejně jako s N95, pokud to na oba druhy benzínu nedotonuje a je stejný předstih, pokud to jede hůř, tak placebo a nebo horší benzín z jiné benzínky.
16:03:57
18.07.2014
18.07.2014

Evž@
Nakonec hodnota základního předstihu na který je motor schopný fungovat téměř bez detonaci je asi 2° za nulou.Vyzkoušeny 2 totožne rozdělovače a výsledek stejný.Natankoval sem N98 a ted mam zas pocit že to nejede...takže teoreticky bych měl zvednout přestih když mam vic oktanů?o kolik
23:25:10
03.07.2014
03.07.2014

Evž@
Tak pravda pravda.....jeste pred cestou z odpoledni sem od oka snizil o neco predstih a klid po pěšině..
17:14:18
03.07.2014
03.07.2014

Petr Urban
Chudší směs + větší předstih, který navíc většinou na jakémkoli jetém rozdělovači skáče +- 5 a více může za tvé detonace. Pokud jsou detonace slyšet i bez zapojeného podtlaku, může za to částečně křivka rozdělovače a velký základní předstih, dej pouze 0st. Ideálně by chtěl LS motor se zvýšeným KP jinou křivku předstihu než klasický motor Š120, myslím že rozdělovače jsou přitom stejné na oba motory. Mohu ti rozdělovač zkontrolovat jak na podtlaku, tak upravit křivku předstihu na počkání, změřit kalibry trysky zda nejsou zarostlé zubem času, vyčistit či případně je mírně zvětšit, např. z 110, udělat 112-113 apod. Zkontroluj zde kdekoli motor nepřisává vzduch, směs na volnoběh funguje stejně jako na SEDR, pokud ti otáčky neklesají, zase může být zarostlá tryska volnoběhu nebo i jiný problém, úsady okem nepoznáš. Na nastavení klapek karb. mám origo přípravek a přesné hodinky, pokud bude karb. dole, zase je možná rychlá revize.
16:10:29
03.07.2014
03.07.2014

Evž@
-> Eidy: no popravdě sem tohle chtěl napsat do tématu o detonacích...ale nepředpokládal sem detonace.
Typl bych rozdělovač protože tam je starý typ který kde si můžeš nastavit doraz podtlaku ktery je na 100% nastavený špatně protože byl uplně přitáhlý a já sem doraz povolil...ale o kolik ho povolit aby tam byly ty hodnoty co mají být to fakt netuším...Jinak natryskovaný je to tak tak to vyšlo z fabriky a vůle na ventilech jsem dělal před 2 týdny.
Typl bych rozdělovač protože tam je starý typ který kde si můžeš nastavit doraz podtlaku ktery je na 100% nastavený špatně protože byl uplně přitáhlý a já sem doraz povolil...ale o kolik ho povolit aby tam byly ty hodnoty co mají být to fakt netuším...Jinak natryskovaný je to tak tak to vyšlo z fabriky a vůle na ventilech jsem dělal před 2 týdny.
15:45:47
03.07.2014
03.07.2014

Eidy
-> Evž@: Asi blbě nastavený ventilový vůle.
To co popisuješ je na 99% detonace ve válcích a s ventilama vůbec nesouvisí. Resp. ventily vůbec neklepou.
Je to buď velký předstih (vyběhaný rozdělovač, vytahaný pružinky, rozbitá podtlakový regulace) nebo chudá směs (špatný trysky, vzdušníky), případně kombinace obojího.
To co popisuješ je na 99% detonace ve válcích a s ventilama vůbec nesouvisí. Resp. ventily vůbec neklepou.
Je to buď velký předstih (vyběhaný rozdělovač, vytahaný pružinky, rozbitá podtlakový regulace) nebo chudá směs (špatný trysky, vzdušníky), případně kombinace obojího.
15:38:44
03.07.2014
03.07.2014

Evž@
Nemá někdo typ proč klepou ventily v kopci a při rozjezdech?Motor 120 LS na EDSR karbci.Předstih 5°,karb seřízený ale řekl bych že za to může chudá směs protože motor sebou cuká ještě po 3 km jízdy když vypnu sytič a přestane až po uplnem prohřátí motoru.Na plný jede krásně.
Jinak u emka (sedr)když povoluju šroub bohatosti tak se zvyšujou otáčky a až to začne být bohatší tak se začnou snižovat.U užovky (edsr) by to mělo fungovat podobně?Tam totiž i když povoluju už třeba o 7 otáčku tak se otáčky nesníží.Jen mě napadá přivřít klapky na dorazech a zkusit to znova ale při základním nastavení šroubů je volnoběh ok.
Jinak u emka (sedr)když povoluju šroub bohatosti tak se zvyšujou otáčky a až to začne být bohatší tak se začnou snižovat.U užovky (edsr) by to mělo fungovat podobně?Tam totiž i když povoluju už třeba o 7 otáčku tak se otáčky nesníží.Jen mě napadá přivřít klapky na dorazech a zkusit to znova ale při základním nastavení šroubů je volnoběh ok.
11:24:23
25.05.2013
25.05.2013

Petr Urban
-> m8rinek: To mě říkaly taky. Ale skutečnost je taková, že kámoš dokonce jezdil u 296/296 z odlitky a s tvrdýma pérama tyčky hliníkové všude a nic se nestalo, samozřejmě sem mu řekl že do takového motoru už to nepatří a dal ocelové, poznat to nijak nebylo.
08:43:05
25.05.2013
25.05.2013

m8rinek
-> dragon_cb_cz: měly by být....
-> Urbi: zajímavé, že každý motorář co jsem potkal já říkal, že alu tyčky k broušený vačce ne-e
BTW: sílu na ventil podle tlaku ve válci není problém spočítat... přestupu tepla věř...
-> Urbi: zajímavé, že každý motorář co jsem potkal já říkal, že alu tyčky k broušený vačce ne-e
BTW: sílu na ventil podle tlaku ve válci není problém spočítat... přestupu tepla věř...
00:55:50
25.05.2013
25.05.2013

Petr Urban
Nevěřím že se teplo i z úplně rozžhaveného výfuk. ventilu dostane až na tyčku tak aby jí to ovlivňovalo na tuhosti, vahadlelm prochází olej a má z obou stran tečný styk. Není důvodem použití ocelových tyček, že při otvírání výfukového ventilu je ve válci ještě dostatečný tlak který by pevnostně ocelová tyčka v extrémním případě nemusela tak dobře zvládat ? Každopádně u obyčejných přebrušovaných vaček do 280st. je ověřené použití všech tyček hliníkových, podmínkou jsou originální ventilové pružiny. Jak velké ale mají ty hliníkové tyčky přínosy je sporné. Někdo aby ulehčil rozvodu a zlepšil mazání, zdvihátka provrtává dvěma dírami skrz a dvěma kolmo k nim v jiné rovině...o nějakých meřitelných kladech ani mluvy, vše dost sporné.
13:05:00
24.05.2013
24.05.2013

peti
-> dragon_cb_cz: vyfukove su bimetalicke vsetky vsteky, 120LS 130 aj sacie ,
8 kanal sacie bimetalicke, vyfukove bimetalicke s navarom 3. materialu na dosadacej ploche tanierikov
8 kanal sacie bimetalicke, vyfukove bimetalicke s navarom 3. materialu na dosadacej ploche tanierikov
12:58:20
24.05.2013
24.05.2013

dragon_cb_cz
-> m8rinek: Nejsou eRkové/LSové výfukové ventily také bimetalické? 130kové nevím...
12:03:05
24.05.2013
24.05.2013

m8rinek
-> Eidy: Proto se dělaj ventily bimetalický(případně plněný sodíkem atp), starý škodovácký to dávno neznaj, takže se mnohem víc zahřívaj než sací. Sací je na dříku chlazenej směsí, talířky budou ohřátý cca stejně, ale výfukovej bude zase na výfuku ohřívanej spalinama...
12:02:45
24.05.2013
24.05.2013

Vrba
-> minno: Motor felicia a vacka 280.Bude to ale jak říkáš kus od kusu.
10:54:58
24.05.2013
24.05.2013

Frank92
-> minno: Mno můj subjektivní dojem je takový, že přínos je nulový 
Ale už tam jsou, funguje to, tak proč to měnit?

Ale už tam jsou, funguje to, tak proč to měnit?
10:51:34
24.05.2013
24.05.2013

minno
Tak na závody asi radšej ocelové, ale na bežné jazdenie do premávky kedy ide aj o tichosť motora a chod za studena, tak lepšie hliníkové.
-> Vrba: a pri akom motore takáto skúsenosť s kolidovaním s blokom? Ak to na jednom bloku kolidovalo, tak bude zrejme na všetkých rovnakého typu.
-> Frank92: A je to v niečom poznať že aj u výfuku je AL? Koľko km máš s takýmto motorom čo má všetky tyčky AL, najazdené?
-> Vrba: a pri akom motore takáto skúsenosť s kolidovaním s blokom? Ak to na jednom bloku kolidovalo, tak bude zrejme na všetkých rovnakého typu.
-> Frank92: A je to v niečom poznať že aj u výfuku je AL? Koľko km máš s takýmto motorom čo má všetky tyčky AL, najazdené?
10:48:02
24.05.2013
24.05.2013

Frank92
Ano ale to se ale bavíme o motorech s životností 20 motohodin a otáčkách 5000 a výš...
10:43:12
24.05.2013
24.05.2013

Eidy
-> m8rinek: Možná talířek bude mít 600°C, ale kdyby měl tolik nahoře na dříku, tak by okamžitě zkarbonoval olej v hlavě a možná by se vznítil. A to nemluvím o guferu.
10:41:38
24.05.2013
24.05.2013

kury
Všichni motoráři, kteří staví motory na závody, dávají všechny tyčky ocelové.
10:40:11
24.05.2013
24.05.2013

Frank92
V motoru mám všude hliník, vačka 280, bez anomálií
!!!

09:36:10
24.05.2013
24.05.2013

Vrba
-> minno: Je to vyzkoušené,jen se musí zkontrolovat zda nekoliduji s blokem,protoze jsme je z tama vytahli v jednom miste uplne zuzene oterem o blok.U otřejších vaček se ale doporučuje používat všude ocelové.
09:33:34
24.05.2013
24.05.2013

m8rinek
-> minno: To si piš, že je to důvod, i při krátkodobym styku je přenos tepla větší. Výfukový ventil bude mít teplotu přes 600°C a v 660°C hliník taje, neříkám, že tyčka roztaje, ale hliník se zvyšující se teplotou bude ztrácet svoje vlastnosti (pevnost).
09:27:06
24.05.2013
24.05.2013

minno
-> Adam59: to by ma tiež zaujímalo. I keď podľa mňa tepelné namáhanie nie je dôvod byť iné u výfukových tyčiek. Inak zohrievať sa môžu jedine od ventilov a ďalej skrz vahadlo, čo je podľa mňa blbosť :) Jedine ak by na tie výfukové tyčky pôsobili väčšie tlaky, ale to sa mi tiež nezdá.....A chcel by som skúsiť AL tyčky aj na výfuk, len neviem či ísť do toho, alebo nie.
07:50:32
24.05.2013
24.05.2013

Adam59
-> Eidy: taky si myslím že když se nestaví vůle za tepla tak by to mělo být vpohodě ... přece jen nejde o to z jakého materiálu je hlava ale o to že u AL tyčinek je menší rozdíl mezi vůli za tepla a za studena ne? A ještě proč se nedávali na výfukový ventily? jen proto že to "nemělo smysl" a nebo jsou více tepelně namáhané takže zhoršují chod motoru?
00:50:53
23.05.2013
23.05.2013

Petr Urban
-> m8rinek: To rozhodně NE. Několikrát sem měřil na Fa či Fel. nejen na svém motoru vůle za studena (15-20C) a za tepla (85-90C). U hliníkových tyček rozdíl kolem 0,05mm, u ocelových cca 0,10mm. Zrovna včera sem sousedovi seřizoval vůle na MPI feldě, tak sem ze srandy mrkl na vůle za tepla, parádně se to seřizovalo, protože skoro všude bylo 0,30mm a jen lehká korektura proběhla. Což parádně vychází na těch 0,25 na sání - hliníkové tyčky a 0,20 železné na výfuku.
22:41:01
22.05.2013
22.05.2013

m8rinek
-> Eidy: tak pokud je na Fa s ocelovejma 0,2mm za studena a na hliníkovejch 0,25. Za tepla by mělo být 0,45mm.
22:34:58
22.05.2013
22.05.2013

Markop
-> Eidy: Při provozní teplotě je u těchto motorů vůle cca 0,45 mm. Na tuto vůli je nastaveno časování rozvodu.
22:02:48
22.05.2013
22.05.2013

Eidy
-> m8rinek: To je pravda. Ale porovnával někdo vůli studený-teplý motor? Zmenšuje se to nebo zvětšuje? A o kolik. Hádám, že to nedá ani desetinu.
22:01:16
22.05.2013
22.05.2013

m8rinek
-> Eidy: Jenže blok není tak tepelně namáhanej jako hlava... Ale myšlenka nastavení za tepla uplně od věci nebude...
21:58:46
22.05.2013
22.05.2013

Eidy
-> minno: Ale blok je vždycky Al. Podle mě, když seřídíš ventily za tepla, není problém.
21:56:27
22.05.2013
22.05.2013

minno
-> Adam59: lebo by to tam prinajmenšom nemalo význam....Ide hlavne o to, že hliníková tyčka má rovnakú rozťažnosť ako hliníková hlava....
21:53:26
22.05.2013
22.05.2013

Adam59
navážu trochu na toto téma
když se tu bavíme o těch hliníkových tyčinkách ... Proč by se "neměli" používat na litinových hlavách?

10:23:57
01.01.2013
01.01.2013

vhml
-> m8rinek: vzpěr
10:07:53
01.01.2013
01.01.2013

m8rinek
-> djmaso: v čem je ta pevnost markantní? Mají větší průřez a ty tyčky jsou namáhány především na tlak. Dokonce bych tvrdil, že pevnost v tlaku bude obdobná. A při katastrofě kdy dojde na ohejbání je skoro jedno co tam je, vyměnit se musí vše.
00:40:40
01.01.2013
01.01.2013

Kuladmin
-> djmaso: ja tam u tebe nejak nepochopil to slovicko: idealni
23:24:31
31.12.2012
31.12.2012

djmaso
-> Kuladmin: jáá nééééé :) jáá to neřeším :) já mám toto ujasnené :) ps:hmotnost mají určitě menší, ale ta pevnost je tam markantní :)
23:14:41
31.12.2012
31.12.2012

Kuladmin
-> djmaso: ne to ne ja jen jestli nemas kombinaci zelezne a hlinikove - u tech je o 0,05 vetsi vule tak jsme to myslel. viz treba feldy to tak maji. a te pevnosti bych se nebal, navic jsou lehci je fakt ze ted nevim o kolik a zda se to vyplati ale mely by byt takze je v pohybu mensi hmotnost.
22:49:31
31.12.2012
31.12.2012

djmaso
Kuladmin 31.12.12 21:57:01 napsal:
→ Exon: vsechny ,,zelezne,,? pokud ano nech tech 0,2 pokud
bys tam mel alu tak u tech klidne 0,25 proč se ptáš ´´železné´´ ? ideální
sice horší emise za studena, ale větší plus než mínus je to železo má větší pevnost (jestli myslíš něco jiného tak se omlouvám - ps nemyslím tím nic špatného)
→ Exon: vsechny ,,zelezne,,? pokud ano nech tech 0,2 pokud
bys tam mel alu tak u tech klidne 0,25 proč se ptáš ´´železné´´ ? ideální
sice horší emise za studena, ale větší plus než mínus je to železo má větší pevnost (jestli myslíš něco jiného tak se omlouvám - ps nemyslím tím nic špatného)
21:57:01
31.12.2012
31.12.2012

Kuladmin
-> Exon: vsechny ,,zelezne,,? pokud ano nech tech 0,2 pokud bys tam mel alu tak u tech klidne 0,25
21:48:53
31.12.2012
31.12.2012

djmaso
-> Exon: někdo jezdí 15 někdo 20 další 25
já na závodáku jezdím 25(teplotní rozdíly)
ale na serii bych jezdil 20
můj názor toto bych doporučil
já na závodáku jezdím 25(teplotní rozdíly)
ale na serii bych jezdil 20
můj názor toto bych doporučil
21:34:33
31.12.2012
31.12.2012

Exon
železné tyčky vačka je seriová z fáva 254
20:30:37
31.12.2012
31.12.2012

djmaso
-> Exon: podle toho co jezdíš na zdvihací tyčky (sací hliníky a výfuky čeleza nebo obojí železa)
a jestli spotřebák nebo ostroň
a pak se jedná od koho jezdíš vačku - měl by tě říct ventilovky
a jestli spotřebák nebo ostroň
a pak se jedná od koho jezdíš vačku - měl by tě říct ventilovky
18:47:35
31.12.2012
31.12.2012

Exon
OK tak trochu pojezdím a uvidím potom tu vůli nechat těch 0,20?
18:19:33
31.12.2012
31.12.2012

Dušan
-> Exon: vzdycky si to komplet sedne a musi se to prestelovat. Pak uz by to melo byt v poradku.
18:15:11
31.12.2012
31.12.2012

Exon
Zdravím zabrušoval jsem ventily na hlavě potom zkoušel těsnost a bylo to v pohodě tak jsem ji hodil na motor potom jsem tam hodil ještě vačku z fava 254 a nastavil jsem vůle ventilů na 0,20 za studena. Nastartoval jsem a ventily jdou celkem slyšet jak klepají... nechal jsem to chvíli nastartované ale nenachal jsem to zahřát ani na porovozní teplotu jak to vychládlo tak jsem překontroloval vůle znovu na 3 ventilech jsem to musel doladit bylo to posunuté.. Otázka je jestli je to normální že to klepe a mám to nechat at si to sedne a potom seřídit nebo je neco špatně.. Nedává se třeba jiná vůle? Hlava je snížená o 1 mm. Díky za rady