
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Motor 1.3 Mpi, je to hlava?
-> haso: to je hááázjl ten favorit
ja si raději ted před jízdou odpustím. protože jinak tam je nad max a to je možná ta příčina že do vyblaflo někam do oleje a čudilo se z měrky...

-> Tomaso435: ktej vode...v lete sme na favorite spravili 300km, otvorim kapotu pre kontrolu a v expanzke voda pod min...rano pridem k autu, voda na max...
nevrelo, netlakovalo
kam sa podela a z kade sa vratila, netusim
nevrelo, netlakovalo
kam sa podela a z kade sa vratila, netusim
-> jaromír: s volnoběhem pocituju rozdíly benál /lpg takže seřidim si reduktor. rozdělovač je stále stejně pro sychr s tim pohnu aspon tam a zpět..
hadice mi snad nikde netečou vše je dotažené případně spony vyměněné. trochu mě zarazila jedna věc, vody ubylo, tak sem dolyl a následně vody přibylo tolik že je toho zase hodně nad max , jesi si to se mnou hraje na schovávanou :-D
no to těsnění má už asi čas.... seženu si palici mpi necham ji pěkně zarovnat tak aby to bylo co nejmín, vím že při 0,6 už ventily cvrlikaly.... vyměnim gufírka, no a asi ji tam vrznu snad to ještě vydrží jezdit než tento proces proběhne....
hadice mi snad nikde netečou vše je dotažené případně spony vyměněné. trochu mě zarazila jedna věc, vody ubylo, tak sem dolyl a následně vody přibylo tolik že je toho zase hodně nad max , jesi si to se mnou hraje na schovávanou :-D
no to těsnění má už asi čas.... seženu si palici mpi necham ji pěkně zarovnat tak aby to bylo co nejmín, vím že při 0,6 už ventily cvrlikaly.... vyměnim gufírka, no a asi ji tam vrznu snad to ještě vydrží jezdit než tento proces proběhne....
-> Tomaso435: ¨
to co popisuješ mě dělaly dvě auta - form. karb. najeto 100 000+ skoro každej tejden.
příčina - stáří
volnoběh - karburátor, rozdělovač
voda si vždycky našla cestu -většina těsnění, spoje hadic, víčko expanzky, kohout topení....
teplota vody - termostat , budík nebo kontakty furt něco
jeden čas sem vše měnil opravoval.... pak sem dospěl k názoru že bych musel vyměnit všechno za nové aby byl konečně klid. nejlépe celé auto.
zatím opravuji jen větší závady a taky to nějak jede.
když všechno opravíš a seřídíš tak to stejně za 10-30tis. bude znova a ještě víc...
dobře udělanou hlavou s těsněním a seřízením nic nezkazíš.
to co popisuješ mě dělaly dvě auta - form. karb. najeto 100 000+ skoro každej tejden.
příčina - stáří
volnoběh - karburátor, rozdělovač
voda si vždycky našla cestu -většina těsnění, spoje hadic, víčko expanzky, kohout topení....
teplota vody - termostat , budík nebo kontakty furt něco
jeden čas sem vše měnil opravoval.... pak sem dospěl k názoru že bych musel vyměnit všechno za nové aby byl konečně klid. nejlépe celé auto.
zatím opravuji jen větší závady a taky to nějak jede.
když všechno opravíš a seřídíš tak to stejně za 10-30tis. bude znova a ještě víc...
dobře udělanou hlavou s těsněním a seřízením nic nezkazíš.
-> Tom.t - malej ale vychcanej překupníček: hele netušim, ventily sem dělal jednou před cca 15 tis km, kdy se mi to už fakt nějak nezdálo, bylo tam tušim že 20 sání někde i 25 a asi jen 15 někde 20 na výfuku. Mám v plánu ted seřídit znovu co z toho bude. případně asi pošéfím MPI komplet palici, ta je na to odolnější a pak vyměním komplet. Jo ještě sem zapoměl že tomu leju aditiva na ochranu ventilových sedel. aby to aspon občas něco dostalo.
-> Tomaso435: jo...
a vyfukové ventily se ti na lpg nezaklepávají do sedel ? vule jsou pořád ok nebo musíš nastavovat?
a vyfukové ventily se ti na lpg nezaklepávají do sedel ? vule jsou pořád ok nebo musíš nastavovat?
takže Motor Favorit 136 karbec.
občas se mu stane že klesne volnoběh na nějakých 600ot, jindy zase drží v pohodě svých 900... už asi 2x za 40 000km se mi stalo že to po vyřazení například z kopce i chcíplo.
občas za studena při startu pěkně zakouří.
občas zakouří při přepnutí z lpg na benzín, při delší jízdě na benzín už nekouří
vyjmečně když dostane na prdel v podobě drsnýho stoupání pod plným plynem nebo předjížděním kdy to jinak než s plným plynem nejde, tak už mi asi 4x za 40 000km vyhrcla z měrky olejový trocha oleje (uznávám že 5500ot bylo asi trochu moc, ale nikdy to tam netlačim když hned na to nepřeřadím jo a víčko oleje je plíškem pojištěno proti vylítnutí) a to celé vždy jen v případě že oleje bylo v horní polovině měrky tj nad pulku. zároveň s tímto jevem se trochu natlakuje expanzka a občas si uprskne (nevim že víčko neupustí třív asi nefunguje už, dáme nový)
při dlouhý jízdě cca 350km v tahu kdy je motor už fest horkej, tak si vezme i kapku vody cca 250ml. to se mi stalo už 2x za tech 40 000km.
a již 40tis KM kolísá teplota vody - neudrží si ji stálé teplotě.
Do expanzky nebuble když ho protočim na max (zatím)
od té doby Vyměněn chladič, komplet vyčištěný chlazení, vyměněn kloudnej termostat, 3x nová chladící kapalina. Olej měněn po 7 tis km. Filtr dostává Ufi.
motor 50 tis km ježděn jen na benzín, nyní již 40 000km na LPG se startama a dojezdama na benál aby karbec nebyl na suchu přez noc.
z toho celýho mě vyplívá že těsnění pod hlavou má už asi pomalu nárok na výměnu dřív, než mi někde praskne, a nejspíš i paličku lehce líznout a vyměnit gufera na ventilech. zkouknout rovinu vložek, a doufat ze není třeba překroužkovat písty..... muže bejt ?
občas se mu stane že klesne volnoběh na nějakých 600ot, jindy zase drží v pohodě svých 900... už asi 2x za 40 000km se mi stalo že to po vyřazení například z kopce i chcíplo.
občas za studena při startu pěkně zakouří.
občas zakouří při přepnutí z lpg na benzín, při delší jízdě na benzín už nekouří
vyjmečně když dostane na prdel v podobě drsnýho stoupání pod plným plynem nebo předjížděním kdy to jinak než s plným plynem nejde, tak už mi asi 4x za 40 000km vyhrcla z měrky olejový trocha oleje (uznávám že 5500ot bylo asi trochu moc, ale nikdy to tam netlačim když hned na to nepřeřadím jo a víčko oleje je plíškem pojištěno proti vylítnutí) a to celé vždy jen v případě že oleje bylo v horní polovině měrky tj nad pulku. zároveň s tímto jevem se trochu natlakuje expanzka a občas si uprskne (nevim že víčko neupustí třív asi nefunguje už, dáme nový)
při dlouhý jízdě cca 350km v tahu kdy je motor už fest horkej, tak si vezme i kapku vody cca 250ml. to se mi stalo už 2x za tech 40 000km.
a již 40tis KM kolísá teplota vody - neudrží si ji stálé teplotě.
Do expanzky nebuble když ho protočim na max (zatím)
od té doby Vyměněn chladič, komplet vyčištěný chlazení, vyměněn kloudnej termostat, 3x nová chladící kapalina. Olej měněn po 7 tis km. Filtr dostává Ufi.
motor 50 tis km ježděn jen na benzín, nyní již 40 000km na LPG se startama a dojezdama na benál aby karbec nebyl na suchu přez noc.
z toho celýho mě vyplívá že těsnění pod hlavou má už asi pomalu nárok na výměnu dřív, než mi někde praskne, a nejspíš i paličku lehce líznout a vyměnit gufera na ventilech. zkouknout rovinu vložek, a doufat ze není třeba překroužkovat písty..... muže bejt ?
Měřil jsme je tak, že jsem si vzal hliníkovej hranolek, srovnal ho na frézce a vyvrtal do něj díru na hodinky. Ten jsem potom přikládal na vložku +/- kolmo ke směru jízdy tak, aby se hodinky opřely o blok.
Hlavu vzal o 0,2mm, že by byla nějak extra vyžraná neřikal.
Já se přiznám, že s tím autem už plánuju jezdit tak max půl roku. Do té doby se mi snad povede sehnat nástupce (AR 156) a Gardovka půjde do garáže a později do originálu.
Hlavu vzal o 0,2mm, že by byla nějak extra vyžraná neřikal.
Já se přiznám, že s tím autem už plánuju jezdit tak max půl roku. Do té doby se mi snad povede sehnat nástupce (AR 156) a Gardovka půjde do garáže a později do originálu.
-> Dušan: jo to určitě, tam byl asi problém v tom že se sundavala tolikrát hlava a ani jednou nebrousila :)
jedná se ale na tom jak byl vytahanej blok , ta hlava tomu hodně pomůže
Ja bych to nehrotil. I nove motory meli odchylky. Podle me to pojede uplne normalne.
-> Hrabosh: to jsou dost velké rozdíly :( jí jsem to dělal na 0,05.
Ale tak když jsi to nechal srovnat, tak by mohl být na chvíli klid
O kolik jí sundaval ? - byla hodně vyžraná ?
Ale tak když jsi to nechal srovnat, tak by mohl být na chvíli klid
O kolik jí sundaval ? - byla hodně vyžraná ?
-> Hrabosh: čoveče tak ty máš ty vložky usazený schodovitě ?!? měřil jsi je vůbec na příč ?
Tak jsem to včera rozchodil. Hlavu jsem si nechal srovnat u Pavlíčka, vzal si i se svařováním držáku na alternátor (kterej jsem měl prasklej, jak jsem si všiml při rozborce) 450 Kč. Bez toho držáku by to bylo za 350 Kč.
Těsnění jsem dal Victor Reinz, vyměnil těsnení na svodech, pod vodní pumpou a domkem termostatu.
Zatím to jede dobře, nekouří a topí, tak to snad nějakou chvíli vydrží.
Jinak přesahy byly na třech válcích 0,07 a na jednom 0,1, což je sice spodní hranice, ale rozdělávat semmi to fakt nechtělo....
Těsnění jsem dal Victor Reinz, vyměnil těsnení na svodech, pod vodní pumpou a domkem termostatu.
Zatím to jede dobře, nekouří a topí, tak to snad nějakou chvíli vydrží.
Jinak přesahy byly na třech válcích 0,07 a na jednom 0,1, což je sice spodní hranice, ale rozdělávat semmi to fakt nechtělo....
-> Jarda: jednoduchá věc: očisti vložený válce a změř něčím dlouhým rovným (př:radekem) přesahy dlouhých stran a nemělo by se to moc lišit, max o 0,2mm.
Ono i každé dotažení hlavy natahuje ten blok.
Ono i každé dotažení hlavy natahuje ten blok.
-> djmaso: tak casto neni potreba, po 15tis. to kontroluju a nekdy se to temer nehne
nemyslim 5x nova hlava, ale 5x dole, co ja vim, tak je tam ted 3.hlava, tentokrat ze 136X, predtim tam byla felda 50kW mpi, bohuzel upravena na vysoky k.p., ze na 95 benzin se s tim nedalo jezdit
nemyslim 5x nova hlava, ale 5x dole, co ja vim, tak je tam ted 3.hlava, tentokrat ze 136X, predtim tam byla felda 50kW mpi, bohuzel upravena na vysoky k.p., ze na 95 benzin se s tim nedalo jezdit
-> Jarda: olej ok , 5xhlava ? -brousit :D stojí to cca 500kč (šílená práce ta aretace)
no a LPG ? kolik má ta hlava na lpg ? více jak 150t km? díval jsi se na ventily? (Díky lpg se abnormálně opotřebují sedla ventilů v hlavě) je výfukovej ventil alespoň 1,5mm povylezlej ??
hlavně často seřizuj ventilovky ( to LPG je doopravdy svinstvo )
no a LPG ? kolik má ta hlava na lpg ? více jak 150t km? díval jsi se na ventily? (Díky lpg se abnormálně opotřebují sedla ventilů v hlavě) je výfukovej ventil alespoň 1,5mm povylezlej ??
hlavně často seřizuj ventilovky ( to LPG je doopravdy svinstvo )
-> djmaso: min. 5x
pisu, ze vnitrek ma okolo 300tis. km, je tam G12 a funkcni casti jsou bez znamek opotrebeni, vnitrek naprosto cistej - LPG a mogul extreme 10W40
dokud to tesneni elring bude drzet, tak s tim nic delat nebudu, k.p. jsem snizil na cca 10,5:1 (mel jsem pres 11)
mas nejakou referenci na to brouseni bloku?

dokud to tesneni elring bude drzet, tak s tim nic delat nebudu, k.p. jsem snizil na cca 10,5:1 (mel jsem pres 11)
mas nejakou referenci na to brouseni bloku?
-> Jarda: no jestli má přes 600t km tak tam vyla určitě již několikrát hlava měněná min (2x) tím pádem blok bude do rohlíku :) = zbrousit blok, hlavu a malá go jak jsem psal :)
-> Dušan: přesně tak , díky AL bloku na straně kanálů na hlavě a malému množství materiálu při odlívání bloků dochází jak píšeš ke kroucení celé strany bloku a pak už díky tomu špatně sedí hlava. řešení : nechat zbrousit blok :) ( ale ne jen zbrousit nechat si to udělat u člověka co to umí ((aretaci bloku vůči dosedacím plochám vložek)) ).
-> Dušan: aha a kde je problem? v tech medenejch krouzcich pod nebo v bloku? ve vlozkach samotnych to predpokladam nebude, ten 742.136 blok bude mit pres 600tis.km jiste, komponenty v nem cca polovinu...
-> Jarda: vsechny vlozky casem padaji na jednu stranu. Udela to kazdej skodovackej motor.
-> Hrabosh: to zmer
ja mam u rapida problem, ze nahore mam presahy 0,05 a dole 0,15 na vsech vlozkach a nic s tim udelat nejde, proste to tam je sikmo, mozna vyrobni vada jednoho z prvnich 136bloku :( vzdy tesneni temac po cca 70tis. km KO, ted je tam elring a ma uz pres 40tis. km, tak uvidime...

Podobné poškození je i na tesnění (viz fotka). Snižuje to nějak pravděpodobnost utopené vložky, nebo to nesouvisí?
Jinak šály jsem měnil asi rok nazpátek, když mi blikalo mazání na volnoběh - takže ty jsou myslím OK. Ten měděnej kroužek nahoru mě napadl taky, ale přišlo mi to jako taková prasárna, že mi bylo stydno to sem napsat :-)
Jo a dík všem za virtuální pomoc i nabídku té reálné :-)
Jinak šály jsem měnil asi rok nazpátek, když mi blikalo mazání na volnoběh - takže ty jsou myslím OK. Ten měděnej kroužek nahoru mě napadl taky, ale přišlo mi to jako taková prasárna, že mi bylo stydno to sem napsat :-)
Jo a dík všem za virtuální pomoc i nabídku té reálné :-)
Tak, čistil jsem hlavu a našel jsem myslím místo, kde to fouklo. Taková tmavší skvrnka dole - viz fotka.
-> djmaso: ked to este nerobil tak to nebude za par hodin robota
-> minno: 


-> djmaso: malá GO

moje doporuceni ? ocisti to, dej novy tesneni a jezdi vesele dal :) 150CZK 

-> Hrabosh: Hele moje doporučení : budeš mít menší GO
1- vyndej ojnice cca 10min práce (koukni na šály)
2-sundej kroužky , vyčisti drážky pístních kroužků : 5min píst + 250 kč /píst za kruhy
3-očisti vložky drátěným kartáčem (třebas do vrtačky) 10min/jedna
4-očisti dosedací plochy ( bacha na rejpance dosedacích ploch) 10min/jenda
5-nakup kroužky na dosedání a udělej přesahy 0,15mm
6-nadej písty do vložek 5min/píst
za pár hodinek hotovo + za max 2000kč (i se šálama) máš malou GO motoru
1- vyndej ojnice cca 10min práce (koukni na šály)
2-sundej kroužky , vyčisti drážky pístních kroužků : 5min píst + 250 kč /píst za kruhy
3-očisti vložky drátěným kartáčem (třebas do vrtačky) 10min/jedna
4-očisti dosedací plochy ( bacha na rejpance dosedacích ploch) 10min/jenda
5-nakup kroužky na dosedání a udělej přesahy 0,15mm
6-nadej písty do vložek 5min/píst
za pár hodinek hotovo + za max 2000kč (i se šálama) máš malou GO motoru
-> suri: presne, ale tu sme na virte to je vsteko inak 

-> MOLSO: ono vôbec rozobrať spodok , zistiť zodratú kľuku , šály ko , vytiahnuť piest z vložky alebo ho otočiť , zistiť vyžrané vložky a blok , napatlať to tmelom a zložiť je čisté riešenie :D
neviem urobil som kopu motorov že som vyberal vložky - to sú tie perspektívne kusy kde sa jazdilo na G12 a nie je všetko od karbonu a kameňa a motor je v ok stave ,,, a pre tých ostatných je tu master card , ee teda podložku na vložku a hotovson , funkčné , čisté , zadarmo , bez riskovania toho že mi to niekto dotrepe za týždeň nazad lebo ten ko spodok pustil
neviem urobil som kopu motorov že som vyberal vložky - to sú tie perspektívne kusy kde sa jazdilo na G12 a nie je všetko od karbonu a kameňa a motor je v ok stave ,,, a pre tých ostatných je tu master card , ee teda podložku na vložku a hotovson , funkčné , čisté , zadarmo , bez riskovania toho že mi to niekto dotrepe za týždeň nazad lebo ten ko spodok pustil
-> Peťa Klíč: kroch kroch
je to riešenie ktore funguje z dlhodobeho hladiska a pri ktorom netreba rozoberat cely motor


je to riešenie ktore funguje z dlhodobeho hladiska a pri ktorom netreba rozoberat cely motor
je to čunírna a basta 

-> Jarda: my v 742 teame sme prasaci , my si to mozme dovolit
-> peti: -> MOLSO: davat to nahoru je prasecina kterou bych pouzil maximalne, kdyz bych to resil nekde v zahranici a potreboval dojet domu, jinak urco ne

-> MOLSO: ja viem aj o dvoch jeden si robil ty a jeden ja
-> peti: ktory motor ? 

-> MOLSO: davali sme aj na 1 valec a funguje to ak sa pamätas
-> Peťa Klíč: neraz som to tak robil a funguje to doteraz, robili to tak stary mechanici a problem nebol, keby potrebujem zdvihnut o 0,04 ta tam nedam nic
-> Peťa Klíč: presne ako pise -> peti: Ak su vsetky valce utopene rovnako a su zarovno bloku, nie je dovod cely motor rozoberat. Uz som to aplikoval na viac motorov, všetky jazdia spolahlivo bez varenia alebo iných problémov.
Dokonca som to použil aj na fofrmana (ktorý tu mám v karte) 136B, hlava znížená o 0,6 mm (KP cca 10,3) a medenné krúžky na valcoch na vazelínke aby sa neposunuli, opatrne položené tesnenie a hlava.
Od leta xyz kilometrov bez akýchkoľvek problémov.
Edit:
-> Peťa Klíč: tak to zdvihneš o 0,10 namiesto 0,04... tesenie sa poddá a je to. Podmienkou ale je aby boli všetky valce v rovine - keby bol utopený iba jeden voči ostatným, tak by som na to záruku nedával.
Dokonca som to použil aj na fofrmana (ktorý tu mám v karte) 136B, hlava znížená o 0,6 mm (KP cca 10,3) a medenné krúžky na valcoch na vazelínke aby sa neposunuli, opatrne položené tesnenie a hlava.
Od leta xyz kilometrov bez akýchkoľvek problémov.
Edit:
-> Peťa Klíč: tak to zdvihneš o 0,10 namiesto 0,04... tesenie sa poddá a je to. Podmienkou ale je aby boli všetky valce v rovine - keby bol utopený iba jeden voči ostatným, tak by som na to záruku nedával.
-> peti: no je to další styčná plocha kudy může foukat,, a pokud jsou kroužky 0,10 0,14 a 0,16 a potřebuješ zvednout o 0,04 tak nahoru nepoložíš
-> Peťa Klíč: ukladat mede kruzky hore, je rokmi overená odskusana havne funkcná metoda, tak nevidim dovod preco to tak neurobit, urcite lespie ako kvoli tomu rozoberat motor.....
-> Hrabosh: zdar sousede,,
přesahy jsou pro někoho kdo to nedělal nebezpečná hračka
slyše jsem o domácí metodě pokládat ty měděný kroužky nahoru na válec - to ať tě ani nenapadne
jinak je to jednoduché,, vypustit olej, sundat vanu,, natočit si kliku abys rozpojil ojnici - pozor ať nepoztrácíš nebo nepoškodíš ty hliníkový teď jsem zapomněl jak se tomu říká,, a ideálně dostat ven válec i s pístem, aby ses pak nemusel m**dat se strkáním pístu z5 do válce,, taky bacha na pootočení pístu atd,, je to řehole
přesahy se dají udělat pomocí pravítka a měrky, akorát na tebe za to bude každej řvat
taky je potřeba dokonale vyčistit dosedací plochu válce do bloku, jak tam zůstane nějaký smetí tak se ti děhem prvních 700 km přesahy pohnou a budeš rovnat hlavu ještě jednou
co se rovnání hlavy týče, já sem si to nechával dělat ve strojírně v mikulově za 300 na fréze, obávám se ale že tato možnost už není, že už to tam nemá kdo udělat,, ale pokud máš známýho někde ve fabrice kde je šikovná fréza tak se zkus pozeptat,,
kdybys chtěl s něčim helfnout tak bych se mohl pokusit
přesahy jsou pro někoho kdo to nedělal nebezpečná hračka

jinak je to jednoduché,, vypustit olej, sundat vanu,, natočit si kliku abys rozpojil ojnici - pozor ať nepoztrácíš nebo nepoškodíš ty hliníkový teď jsem zapomněl jak se tomu říká,, a ideálně dostat ven válec i s pístem, aby ses pak nemusel m**dat se strkáním pístu z5 do válce,, taky bacha na pootočení pístu atd,, je to řehole

přesahy se dají udělat pomocí pravítka a měrky, akorát na tebe za to bude každej řvat
taky je potřeba dokonale vyčistit dosedací plochu válce do bloku, jak tam zůstane nějaký smetí tak se ti děhem prvních 700 km přesahy pohnou a budeš rovnat hlavu ještě jednou

co se rovnání hlavy týče, já sem si to nechával dělat ve strojírně v mikulově za 300 na fréze, obávám se ale že tato možnost už není, že už to tam nemá kdo udělat,, ale pokud máš známýho někde ve fabrice kde je šikovná fréza tak se zkus pozeptat,,
kdybys chtěl s něčim helfnout tak bych se mohl pokusit
To tesnění je stejný i pro Favorita? Že ho tady mají ve stejný sekci: www.fm-autodily.com/tesne
ni-hlavy-001-reinz-skoda-f
avorit-forman-felicia-p-46
9.html
-> djmaso: protoze se nestihlo rozpustit nemrzkou
novej temac nevydrzi G11 ani G12


-> Hrabosh: lidi říkají že Temac nebrat , ale mě vydrželo 1,5Baru :D a dřive mi odešel píst :D
-> Hrabosh: Victor Reinz alebo Elring... 

Jsem z Brna. Mimochodem jaký tesnění koupit? TEMAC je OK?
-> Hrabosh: odkud jsi ? Plzeň ? Praha? mohu doporučit p. Mudu z Kralovic
můj názor ? 1- těsnění (temac?) 2- přesah 3- křivej blok a hlava ?
můj názor ? 1- těsnění (temac?) 2- přesah 3- křivej blok a hlava ?
OK. Dají se ty přesahy měřit i pomocí nějakýho rovnýho kusu železa a spárové měrky, že? Kdyby byly vadný. je problém tam tu mědenou vyrovnávací podložku přidat/vyměnit?
Mimochodem našel jsem ješte tohle: www.autopejsek.cz/cenik
Mimochodem našel jsem ješte tohle: www.autopejsek.cz/cenik