skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Vačkový hřídel chovanec 265°/265°
19:39:58
15.03.2012
15.03.2012

Petr Urban
-> tomvm: Sem polichocen. Není zač. Já bych více jak 10,6 kompres k takové vačcce nedával, můj ověřený názor. A není nad to vždy se zeptat na výrobce vačky co k tomu doporučuje, nejen KP, ale i vůle ventilů či naladění s ostatními komponenty.
07:51:46
14.03.2012
14.03.2012

tomvm
Díky Urbi za vyčerpávající odpověď. Tak sem si to přesně představoval :) ... ted vím vše co sem potřebova vědět.
00:36:44
14.03.2012
14.03.2012

Petr Urban
-> tomvm: Nevyužiješ potenciál, ale rozdíl orpti např. seriovému KP 9,8 a 10,5 nebude u takové vačky nikterak markantní, takže pokud myslíš zda je třeba snižovat hlavu, není to třeba.
-> Majklsto: Zbytečné zvyšování KP nic nepřidá, jen problémy s detonacemi a tvrdostí chodu motoru, takže na co jej mít vyšší ? Snad jen pro dlouhodobý provoz na palivo E85 by to mohlo být vhodnější.
Citace z Teorie motorů z techwebu: Stupeň komprese má přímý vliv na účinnost a dosažený výkon, ovšem nárůst není lineární, nejdříve hodnota účinnosti rychle stoupá s kompresním poměrem, později ostrý nárůst plynule přejde do jen pomalu se zvyšující přímky. Z křivky vyplývá, že od hodnoty 4:1 do 12:1 (rozdíl 8) se zvýší účinnost tepelného oběhu ze 40 na 64%, ale od 12:1 do 20:1 (také rozdíl 8) se zvýší účinnost jen o dalších 6%. Proto rozumně použitelná hranice komprese je asi 12:1, při dalším zvyšování začíná převládat nepříznivý vliv ztrát z vysokých tlaků nad ziskem z účinnosti, dále hrozí nebezpečí samovznícení paliva kompresním teplem (které je naopak využíváno u vznětových motorů) v jiný okamžik, než je určeno zapalováním. Pro běžný provoz i sportovní úpravy se nepoužívají hodnoty vyšší než asi 10,5:1 – potom začíná být hoření tvrdé a pro silniční provoz nevhodné. Kompresní poměr patří k důležitým konstrukčním veličinám motoru a udává se vždy, protože se dá usuzovat na oktanový nárok paliva i bez doporučení výrobce. Obecně se pro sériové motory dá říct, že co stupeň komprese, to 9 – 10 oktanů. Každopádně na vznik detonací má vliv ještě několik jiných činitelů – otáčky motoru, vlhkost vzduchu, obsah kyslíku ve vzduchu, teplota vzduchu, tvar spalovacího prostoru atd. Proto různé motory při stejných kompresních poměrech mají odlišný oktanový nárok.
Doporučuji přečíst naprosto všem a všech 5 dílů :
skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=387
-> Majklsto: Zbytečné zvyšování KP nic nepřidá, jen problémy s detonacemi a tvrdostí chodu motoru, takže na co jej mít vyšší ? Snad jen pro dlouhodobý provoz na palivo E85 by to mohlo být vhodnější.
Citace z Teorie motorů z techwebu: Stupeň komprese má přímý vliv na účinnost a dosažený výkon, ovšem nárůst není lineární, nejdříve hodnota účinnosti rychle stoupá s kompresním poměrem, později ostrý nárůst plynule přejde do jen pomalu se zvyšující přímky. Z křivky vyplývá, že od hodnoty 4:1 do 12:1 (rozdíl 8) se zvýší účinnost tepelného oběhu ze 40 na 64%, ale od 12:1 do 20:1 (také rozdíl 8) se zvýší účinnost jen o dalších 6%. Proto rozumně použitelná hranice komprese je asi 12:1, při dalším zvyšování začíná převládat nepříznivý vliv ztrát z vysokých tlaků nad ziskem z účinnosti, dále hrozí nebezpečí samovznícení paliva kompresním teplem (které je naopak využíváno u vznětových motorů) v jiný okamžik, než je určeno zapalováním. Pro běžný provoz i sportovní úpravy se nepoužívají hodnoty vyšší než asi 10,5:1 – potom začíná být hoření tvrdé a pro silniční provoz nevhodné. Kompresní poměr patří k důležitým konstrukčním veličinám motoru a udává se vždy, protože se dá usuzovat na oktanový nárok paliva i bez doporučení výrobce. Obecně se pro sériové motory dá říct, že co stupeň komprese, to 9 – 10 oktanů. Každopádně na vznik detonací má vliv ještě několik jiných činitelů – otáčky motoru, vlhkost vzduchu, obsah kyslíku ve vzduchu, teplota vzduchu, tvar spalovacího prostoru atd. Proto různé motory při stejných kompresních poměrech mají odlišný oktanový nárok.
Doporučuji přečíst naprosto všem a všech 5 dílů :
skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=387
20:21:49
13.03.2012
13.03.2012

Majklsto
a keby bol vyšší KP ako je určený k danej vačke?
15:50:26
13.03.2012
13.03.2012

vhml
Nevyužiješ plně potenciál
15:36:20
13.03.2012
13.03.2012

tomvm
Díky :) .. a jen tak ze zajimavosti, jak by se to projevovalo kdybych to dal na menší KP ?
14:52:20
13.03.2012
13.03.2012

MOLSO
-> tomvm: kp okolo 10,5 :1, od 3500 sa ta vacka bere a ide cca do tych 5500, spokojnost velka 

13:55:10
13.03.2012
13.03.2012

tomvm
Ahoj, máte někdo v motoru tuhle vačku? Kolik by k ní byl dobrý KP ? Počítám maximální krouťák okolo 4000 a maximální výkon kolem 5500. Díky