skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Cívka pro vysoké otáčky
-> Matthes, záškodník z TechWebu: fakt? favo altík s nějakým novým kdovíjakým regulátorem mi dává na volnoběh 14,0.
-> COL: Mně se ten rozdíl zdál propastnej :) ale už nebudu víc dramatizovat.
-> Labros 02.05.11 23:12:14: Ale prd. Ja myslel 14,2V misto 13V s magnetonem :-)
-> Labros:
Zas to tak nedramatizuj
a erudici bych radeji omezil jen na ty elektrony.
Zas to tak nedramatizuj

-> Stepan FUN: Ja ale proud zvysovat nechtel, jen napeti, ktere ho tam cpe. Proud ma smysl zvysovat, pokud chces vetsi energii jiskry a pokud to magneticky obvod a chlazeni civky snesou.
-> Stepan FUN: v poho ;) já zase reagoval spíš na palinatora, protože se mi zdálo, že ještě nedodělal ani tu průmku, zatímco ten koho chtěl poučovat je ohledně zapalování nejerudovanější člověk na virtu (viz taky projekt mikroprocesorově řízeného zapalování u jeho auta, viz jeho akademická kariéra a hlavně praxe..)
-> Labros:
Dekuji za zastani (a vysvetleni) nacelniku :o)
-> palinator:
Finta je v tom, ze ono vyssi napeti tam pozadovany proud (u 120 civka tak 2-3A) nacpe rychleji. Ac je to na pohled zvlastni, tak i casova konstanta takoveho obvodu (se zvysenym odporem i napetim) je mensi, nebot tau=L/R. Takze cim vyssi odpor, tim je prechdovy jev rychlejsi - ovsem hodnota maximalniho proudu nizsi (pokud se tedy nezvysi napeti)....
Dekuji za zastani (a vysvetleni) nacelniku :o)
-> palinator:
Finta je v tom, ze ono vyssi napeti tam pozadovany proud (u 120 civka tak 2-3A) nacpe rychleji. Ac je to na pohled zvlastni, tak i casova konstanta takoveho obvodu (se zvysenym odporem i napetim) je mensi, nebot tau=L/R. Takze cim vyssi odpor, tim je prechdovy jev rychlejsi - ovsem hodnota maximalniho proudu nizsi (pokud se tedy nezvysi napeti)....
-> Labros: Tak já jsem se s COLem hádat nechtěl... ;-) Spíš jsem reagoval na to "zvýšení proudu a ne napětí". Nicméně ten přechodovej jev mi fakt nedošel. :-) Jen jestli to nebude mimo jiné i tím 4 tým pivem... :-D
-> Matthes, záškodník z TechWebu: jakože budeš mít v soustavě 15V místo 14? to bude teda těma desítkama žárovek draze zaplacené zvýšení proudu o pár % :)) To jsem ani nevěděl, že jsou takový rozdíly mezi alternátorama. Pokud vím všechna elektrozařízení do auta jsou dělaná +- na napětí 14-14,5V.
-> Stepan FUN: No dejme tomu, ze Bosch prida 10% napeti a to dle me neni zanedbatelne.
-> Stepan FUN: -> palinator: v poho, jenom mi nedá, když se o tomhle chce někdo hádat zrovna s COLem ;) Chtělo by to obrázek, jak proud bude nabíhat při různých hodnotách indukčnosti, odporu a napětí, v podstatě je to všechno stejná křivka (exponenciela) jen různě "zakřivená" (to, jak se rychle "přibližuje" ustálené hodnotě, je dáno poměrem indukčnosti a odporu, ustálená hodnota je daná odporem, napětí celou křivku roztahuje ve vertikálním směru)...
-> Matthes, záškodník z TechWebu: A ten 1 volt tam bude určitě podstatnej a rozhodující... :-D
-> Matthes, záškodník z TechWebu:


-> Labros: Nj, vyssi napeti... Takze vyhodit posranej magneton a nahodit alternator Bosch a hned je o volt vic 

Používat cívku bez předřadného odporu je hloupost. O co jde? O vyšší otáčky? Jestli je třeba snížit dobu plnění, tak se vezme cívka s nižší indukčností. Tím rychleji naběhne proud blízko k maximální hodnotě. Ale zároveň se sníží energie jiskry, takže se musí pohlídat minimální energie nutná k zapálení. Pokud by bylo možné zvýšit napětí, není třeba snižovat indukčnost.
-> Labros:
Jo, už tomu rozumím. Díky za objasnění.
Sorry za OT.
-> Stepan FUN:
Já taky ne
Jo, už tomu rozumím. Díky za objasnění.
Sorry za OT.
-> Stepan FUN:
Já taky ne

-> Labros: A jeje... Tak tohle jsme sice co si matně vzpomínám taky brali, ale nikdy mi to moc nešlo. :-D Přechodům typu motor (při rozběhu "zkratovej" proud) atd. jsem se raději vyhejbal. Elektrika je svinstvo. Není to vidět a tluče to. :-D Takže se do další debaty raději nebudu ani pouštět... :-D
-> palinator: Tak ale je fakt, že nemluvil o přidání předřadnýho odporu o hodnotě, která srazí napětí na cívce na původních 8V (na což je konstruovaná)... Nicméně to napětí pro cívku (a tudíž výslednej proud) by se muselo spočítat, případně vyzkoušet. Každopádně vím, že pokud se už 8V cívka používá na 12V bez předřadnýho odporu, tak dost trpěj kladívka. Tudíž jsme touto cestou o5 u tyristoru, což bylo již v první fázi dotazu od VHML vyloučeno...
-> palinator: no tak to bys měl studovat ještě trochu déle.
Obvod se zdrojem napětí, cívkou a odporem, čili nejjednodušší přechodový jev, to jste snad brali? Při sepnutí obvodu je proud nulový, čili na rezistoru je 0V, na cívce 24V. Na "konci" (v nekonečném čase) je to naopak, čili maximální proud závisí na hodnotě odporu. Jelikož doba sepnutí není neomezená, závisí maximální proud také na indukčnosti cívky. Nejlépe je to rozebrané v článcích J.Čecha na skoda.panda.cz.
Obvod se zdrojem napětí, cívkou a odporem, čili nejjednodušší přechodový jev, to jste snad brali? Při sepnutí obvodu je proud nulový, čili na rezistoru je 0V, na cívce 24V. Na "konci" (v nekonečném čase) je to naopak, čili maximální proud závisí na hodnotě odporu. Jelikož doba sepnutí není neomezená, závisí maximální proud také na indukčnosti cívky. Nejlépe je to rozebrané v článcích J.Čecha na skoda.panda.cz.
-> havlik: -> fido06: da se koupit normalne pres net u MSD Europe. Posilaji to odnekud z Recka, objednas, posles prachy a za par dni je civka doma :)
-> Stepan FUN:
Správně, s tím souhlasím, nepřesně jsem se vyjádřil. Ale sleduj:
COL 02.05.11 20:39:03 napsal:Zvyseni napeti treba na 24V a pridani pridavneho predradneho odporu by pomohlo i klasickemu 120tkovemu zapalovani
Z toho mi přijde, že COL chce nabíjet rychleji tím, že na cívku + předřadný odpor přivede 24V a proud zůstane stejný, což je dle mě pitomost.
Správně, s tím souhlasím, nepřesně jsem se vyjádřil. Ale sleduj:
COL 02.05.11 20:39:03 napsal:Zvyseni napeti treba na 24V a pridani pridavneho predradneho odporu by pomohlo i klasickemu 120tkovemu zapalovani
Z toho mi přijde, že COL chce nabíjet rychleji tím, že na cívku + předřadný odpor přivede 24V a proud zůstane stejný, což je dle mě pitomost.
-> palinator: Už si toho moc nepamatuju (ze školy jsem přes 10let), ale zvýšení proudu při zachování napětí bys dosáhnul jedině mechanickým zásahem do cívky jako takový (změnou jejího vnitřního odporu)... Nicméně ale při zvýšení napětí napájecího by se proud změnil určitě a to s kvadrantem napětí. Nebo mi něco uniká?
-> COL:
Heleď, nechci ti kazit tvoje myšlenky, ale pokud vím tak cívku o stejné indukčnosti nabudíš více pouze proudem, nikoliv napětím, nehledě na to, že zvětšením předřadného odporu pro 24 V tak, aby na cívkou protékal dejme tomu tebou uvažovaný proud 7A, stejně získáš na cívce původních 12 V.
Čili zrychlení nabití cívky dosáhneš pouze zvýšením proudu (tzn. napětí na primáru cívky). Studuji elektrotechniku, takže by moje fakta zde uvedená měla být něčím podložená, ale diskusi se samozřejmě nebráním.
EDIT: a že vyřazení předřadného odporu na 120tkové cívce moc napětí nezvýší? Nevím, čemu říkáš "moc", ale cívka jako taková není stavěna na nominálních 12 V, ale na 10 tuším. A to je 20%.
Heleď, nechci ti kazit tvoje myšlenky, ale pokud vím tak cívku o stejné indukčnosti nabudíš více pouze proudem, nikoliv napětím, nehledě na to, že zvětšením předřadného odporu pro 24 V tak, aby na cívkou protékal dejme tomu tebou uvažovaný proud 7A, stejně získáš na cívce původních 12 V.
Čili zrychlení nabití cívky dosáhneš pouze zvýšením proudu (tzn. napětí na primáru cívky). Studuji elektrotechniku, takže by moje fakta zde uvedená měla být něčím podložená, ale diskusi se samozřejmě nebráním.
EDIT: a že vyřazení předřadného odporu na 120tkové cívce moc napětí nezvýší? Nevím, čemu říkáš "moc", ale cívka jako taková není stavěna na nominálních 12 V, ale na 10 tuším. A to je 20%.
-> Alenka: stejná otázka jako havlik, jestli prozradiš, budu vděčný...

-> Alenka: dyk to řikam:) a tu cívku co říkáš ty sehnat kde?
Tenhleten Valeo bazmeg je realne nesehnatelna vec. Snazil jsem se o to docela dlouho, ale nakonec jsem koupil klasickou valcovou civku od MSD a funguje lip nez favocivka, takze jsem spokojenej.
Davaji k tomu i predradny odpor, takze se da pouzit i na skodovacke kontaktni zapalovani.
Davaji k tomu i predradny odpor, takze se da pouzit i na skodovacke kontaktni zapalovani.
-> vhml:
T613 vyuziva ten princip, do 120 by to asi slo, ale nikdy jsem to nedelal. Nepise o tom neco treba JC na TW?
u 120tkovy civky vyrazeni odporu moc nepomuze, protoze se moc nezvysi napeti, ktere tam ten proud cpe, jeho pocatecni hodnota zustane dokonce ta sama..... Chtelo by to jit naopak napajet z vyssiho napeti a pridat predradny odpor, aby civka nebyla proudove pretizena, ale rychleji se nabijela.
Jak dlouho se nabiji 120tkova civka, nevim - ono take tezko rici, co je u ni nabiti, protoze civka u favozapu se nabiji do doby nez elektronika omezi proud.... ovsem u 120 proud omezuje seriovy odpor(predrady plus vnitrni) a cely prechodovy jev trva nekonecne dlouho... z indukcnosti a odporu by se dala urcit casova konstanta, coz by pak odpovidalo dobe, za jakou proud dosahne cca 68% sve max. hodnoty - ale ja ta cisla neznam.
T613 vyuziva ten princip, do 120 by to asi slo, ale nikdy jsem to nedelal. Nepise o tom neco treba JC na TW?
u 120tkovy civky vyrazeni odporu moc nepomuze, protoze se moc nezvysi napeti, ktere tam ten proud cpe, jeho pocatecni hodnota zustane dokonce ta sama..... Chtelo by to jit naopak napajet z vyssiho napeti a pridat predradny odpor, aby civka nebyla proudove pretizena, ale rychleji se nabijela.
Jak dlouho se nabiji 120tkova civka, nevim - ono take tezko rici, co je u ni nabiti, protoze civka u favozapu se nabiji do doby nez elektronika omezi proud.... ovsem u 120 proud omezuje seriovy odpor(predrady plus vnitrni) a cely prechodovy jev trva nekonecne dlouho... z indukcnosti a odporu by se dala urcit casova konstanta, coz by pak odpovidalo dobe, za jakou proud dosahne cca 68% sve max. hodnoty - ale ja ta cisla neznam.
zaujmava vecička, to by sa asi aj mne zišlo 

-> COL: a jak dlouho se nabiji 120tkova?
Rikas ze pomuze zvyseni napeti. Jakoze treba napojit odporovou civku 120 bez odporu?
A co obnasi montaz zapalovani 613?
Rikas ze pomuze zvyseni napeti. Jakoze treba napojit odporovou civku 120 bez odporu?
A co obnasi montaz zapalovani 613?
Favocivka take neni zazrak, auta mam jeden obrazek, kde je videt, jak se civka nabiji - pri 12V ji to na 7A trva asi 2ms. Zapaly jsou dva na otacku, to je 4ms, coz je skoro 50% casu pri 6000 ot/min.... Pomoci tomu jde zvysenim napeti.
(Zvyseni napeti treba na 24V a pridani pridavneho predradneho odporu by pomohlo i klasickemu 120tkovemu zapalovani)
Pokud IMF nejak vyrazne neinovoval, tak to u nich bude obdobny problem....
Jednim z reseni je pouziti "kapacitniho" zapalovani (jako ma treba T613 apod.)...
(Zvyseni napeti treba na 24V a pridani pridavneho predradneho odporu by pomohlo i klasickemu 120tkovemu zapalovani)
Pokud IMF nejak vyrazne neinovoval, tak to u nich bude obdobny problem....
Jednim z reseni je pouziti "kapacitniho" zapalovani (jako ma treba T613 apod.)...
katalogovy cislo 245003
Supplier P/N 2526021
Supplier P/N 2526021
-> m8rinek: daves nebo gotrek mi to kdysi vysvetloval. Že v rovine teoreticke to nemuze fungovat. Proto mi zaujmula ta favo civka s jinou indukcnosti ( nevim co to znamena, ale predpokladam ze v tom je jadro pudla)
-> m8rinek: jo dá se to najít v origo katalogu od valea
-> havlik: VALEO Coil Competition type 106V to jsem našel v nějakym R5 katalogu, ale jinde nic...
-> vhml: nestíhající cívka? Jako proud sice teče... ale jinak no nevim....
-> vhml: nestíhající cívka? Jako proud sice teče... ale jinak no nevim....
-> m8rinek: jo někde před formátem kompu sem měl i číslo v katalogu
-> havlik: o napětí nejde. Já to pochopil tak, že cívka nestíhá ve vysokých otáčkách.
Nevím jak funguje cívka a co na tom může být pravdy. Rád si to nechám vysvětlit
Nevím jak funguje cívka a co na tom může být pravdy. Rád si to nechám vysvětlit
-> havlik: neznám indukčnost ani odpor... jako Competition ji prodává přímo výrobce?
-> m8rinek: a seš si jistej ze to bude dávát to vyšší napětí jako ta competition?
-> havlik: a přitom to je jen cívka z kaditta :))) www.sparxx.co.za/watermar
k/image.php?/var/www/s...
jinak Valeo má šikmý kontakty jako ta na foto
media.rexbo.net/parts/... /245063.jpg
Cena je 35e od Beru a 55 od Valea, na vrakárně tak 200Kč na test ;).
jinak Valeo má šikmý kontakty jako ta na foto
media.rexbo.net/parts/... /245063.jpg
Cena je 35e od Beru a 55 od Valea, na vrakárně tak 200Kč na test ;).
-> m8rinek: prodává se to jako competition coil dá se to použít podle katalogu v podstatě na cokoliv cena je cca 2500
-> havlik: to by mě napadlo hele :-D
Typ předpokládám tajnej :-) A orientační cena?
Typ předpokládám tajnej :-) A orientační cena?
-> Nwkt: nemáš větší foto?
-> havlik: to je cívka z Kaditta ne?
-> havlik: to je cívka z Kaditta ne?
-> m8rinek: kde je vzít a kdo ji zaplatí.
Jako já jí nějak nutně snad nepotřebuju. To jenom zvědavost jestli existuje snadné řešení.
Známej má třeba kladívka a fávo cívku zapojenou přes ETZ. Myšlenku jsem tam ale nepochopil
Jako já jí nějak nutně snad nepotřebuju. To jenom zvědavost jestli existuje snadné řešení.
Známej má třeba kladívka a fávo cívku zapojenou přes ETZ. Myšlenku jsem tam ale nepochopil
-> vhml: to je cívka co dává mnohem větší proud od valea
-> vhml: mmch co cívka magnetti marelli z RS? :)))
-> vhml: si ji ,,změříš,, strobem ne?
-> havlik: vyprávěj přeháněj
-> vhml: Havlík ví