obměna chladící kapaliny 120

prohledat
35 příspěvků (zobrazeno 1 až 35) od 22.11.2010 do 15.04.2013, založil/a Jozka
řadit dle data
22:20:44
15.04.2013
dragon_cb_cz
-> palinator: No přitáhnul jsem ho docela dost, ale myslím že s citem - dával jsem to jen na těsnění bez tmelu a ocistoval v trochu polnich podminkach. Kazdopadne dotahoval jsem to malou racnickou a drzel jsem ji nekde v pulce, takze uplne dorvane by to byt nemelo.



Auto je teď zase na tři týdny uložené v garáži, tak snad bude v květnu už letní počasí a uvidíme co to s ním udělá 4
18:02:04
15.04.2013
palinator
-> dragon_cb_cz:

Já mám zkušenost, že když se zbytečně přetáhne těleso termostatu, tak to pak houpe. Ale nějak se to zase natáhlo funguje mi to. V létě jsem dělal zátěžák na chlazení. Ohřát motor bez ventilátoru na volnoběh do půlky bílého pole na hranatých budíkách a pak prudkej kopec a pořádnou čočku... teplota už nestoupla, uchladila se, hadice nestřílely.157
06:33:00
15.04.2013
Bukaj
-> dragon_cb_cz:

Hups!2

Asi bych unavenej neměl sedat k počítači :)
23:29:27
14.04.2013
dragon_cb_cz
-> Bukaj: Asi jsi myslel hliníkové osmikanály? 4



To s tím "odvzdušní samo" je to v co doufám, každopádně při cestě zpátky do garáže (cca 15 km) jsem jí dal trochu "čočku", cca 4km táhlý kopec-rovinka-kopec-hodně kopec pod plným plynem a chlazení OK - tak to asi řešit nebudu. Akorát tam byly relativně viditelné skoky když termostat otevřel (90 -> 70), to mě trochu překvapilo.



Trochu kapaliny jsem po obou jízdách dolil, tak snad už to bude OK. Jinak nová nebyla po ruce a dokud nezměřím u toho motoru spotřebu oleje (protože je údajně trochu vyšší, ale předchozí majitelka není moc technik a neumí říct jak moc), tak ani do nových provozních náplní nehodlám investovat... nebudu plnit novou náplň pokud by nakonec motor šel ven 4



Každopádně dík všem za rady!
22:08:34
14.04.2013
Bukaj
-> dragon_cb_cz: Při odvzdušňování expanzku uzavřenou, jinak není tlak v systému a tou tenkou hadičkou to z chladiče nepoteče ani při zvýšení otáček...

0,1 MPa víčko bych raději nedával - patří tam 0,04, tak dej to...

...0,1 je pro litinové osmikanály, které mají vyšší pracovní teplotu chladicí kapaliny (termostat otevírá později), proto v AZNP zvýšili přetlak v soustavě novým víčkem.

Odvzdušnit stačí na místě (zahřát do otevření termostatu), ale já raději až po jízdě, aby se vyklepaly bublinky odevšad 6

Jinak u žádné škodovky jsem problém s chlazením neměl (tedy až na 120L užovku, kde byl úplně zanesenej blok u 4. vložky a válec v háji a těsnění též. Ta žrala víc vody, než benzínu, když jsem s ní jel naposledy na chatu na rozborku...) a odvzdušňuji jen pro dobrý pocit - jinak mám zkušenost, že auto se odvzdušní úplně samo, jen po první jízdě doliji kapalinu.

A starou kapalinu bych tam nelil - dej rovnou novou...4
16:16:41
14.04.2013
dragon_cb_cz
Tak vám nevím pánové... termostat jsem dal nepoužitý Wahler, nýtem nahoru pochopitelně, jal jsem se odvzdušňovat dle vašich instrukcí a mám z toho divnej pocit - sice to chladí snad OK (doleze to na kraj zeleného pole a dál ani ťuk - v táhlém kopci, na místě když to na sytiči točí 3500 otáček to lezlo trochu výš ;), topí to asi taky, ale z toho odvzdušňováku v kufru mi teče voda jen z té větve od topení - když zaškrtím hadičku k topení, tak chvilku teklo trošičku a pak nic - přitom motor byl ohřátý a tudíž by to termostat dopředu měl pouštět.



Nalil jsem tam prakticky jen to co jsem vypustil a kapaliny je dost, přitom mi nějaká utekla při vypouštění a něco jsem upustil tím kohoutem v kufru. Tak mám strach, aby tam někde nebyl vzduch...
11:11:09
14.04.2013
dragon_cb_cz
-> FORM: Už mám vytaženou krabici s originály, jen jsem se ještě dočetl, že se v roce 87 měnila konstrukce aby se to nezavzdušňovalo při chladnutí a já mám spíš starší, tak přemýšlím jestli to neřešit, dát tom dočasně nové Autopol, nebo dojet do garáže rovnou pro nové 136kové (0.1Mpa).



-> Bukaj: Takže odvzdušnění vepředu na hadici děláš až po delší jízdě? Nelze rovnou na místě? Chtěl jsem to všechno vyřešit "na dvorečku" než vyjedu 4



-> Matthes, záškodník z TechWebu: Při odvzdušňování nebo vždy? Já jsem nikdy na 742 s chlazením problém neměl, asi jsem štastný člověk, ale vedlejším efektem je to, že vůbec neumím řešit problémy chladící soustavy, což se jinak majitel těchto vozů naučí asi vůbec jako první 1



-> ferrari: Při odvzdušňování vepředu na chladiči je expanzka stále otevřená? Nebo už zavřená?



Ještě jsem četl nějaké rady typu čumák do kopce či z kopce, mám to řešit nebo neřešit?
09:08:37
14.04.2013
ferrari
Bukaj 14.04.13 07:52:43 napsal:

(nejlíp, když mi někdo přidává plyn, jinak

musím zaaretovat pedál, nebo táhlo karbece) díl 4


Hihi, to ja mám výhodu, ja zvládam aj pridať plyn nohou cez dvere spolujazdca, aj odvzdušňovať :-)
09:04:33
14.04.2013
Matthes, záškodník z TechWebu
Nejdulezitejsi je mit vyspadovanou hadici z termostatu do nadrzky. Jakmile je provesena, tak se muzes stavet treba na hlavu a stejne to s velkou pravdepodobnosti uvaris.
07:52:43
14.04.2013
Bukaj
-> dragon_cb_cz: Jak píšou kluci - 742 se v podstatě odvzdušní sama, pokud je dobře nandanej termostat. Když měním kapalinu, tak při nalévání "masíruji" hadici k vodní pumpě, aby bubliny rychleji unikaly. Když mám plnou expanzku, nastartuji a nechám motor zahřát na provozní teplotu (raději jízdou, ale když jsem línej, tak na sytič...) Po otevření termostatu doliji expanzku po rysku a jdu se projet. Pak zastavím a při zvýšených otáčkách (nejlíp, když mi někdo přidává plyn, jinak musím zaaretovat pedál, nebo táhlo karbece) v kufru odvzdušním chladič a těleso topení (mám na té hadici dva kohoutky, takže mohu odvzdušňovat postupně, pokud je jen jeden kohoutek, tak při odvzdušňování zamez průchodu kapaliny jedním směrem (zalomením hadičky).

A to víčko expanzky vyměň, není to tak nedostatkový díl 4
06:49:23
14.04.2013
ferrari
Ak sa neohrieva dobre, isto za to nemôže víčko expamzky, ale jedine termostat...no alebo ako píšeš, ak má Favo iné čidlo teploty (čo sa mie ale nezdá, el eneviem stopro)



A neviem, ja sa o 742 starám tak 13 rokov a nikdy som nemal problém s odvzdušnením - proste som vžy nalieval pomyly kvalaplinu do systému, ventil kúrenia otvorený, tesne pred naplnením som motor naštartoval a nalieval ďalej a po naplnení systému som vpredu odvzdušnil odvzdušňovákom (pritom pridal plyn, aby bol motor vo vyšších otáčkach, kľudne okolo 4000) a bol pokoj...potom po ceste min 5km skontroloval hladinu v expanzke a dolial a bolo...



A vičko vymenň, sa ti to môže vypomstiť v lete.
04:07:31
14.04.2013
OndraST
-> dragon_cb_cz: Hlavně kupuj z ověřeného zdroje, to mě něco připomíná, když mě prodaly čidlo na favo, tuším že ukazuje víc.
02:55:33
14.04.2013
FORM - zlomená ojnice
-> dragon_cb_cz: Víčko určitě vyměň za originální, autopol trpěl na rez pružiny a pak neudržel tlak. Pak bych se teprve zaměřil na termostat. Jinak 742 se odvzdušňuje po ohřátí ventilem v kufru vedle nádobky na ostřikovače. Favorití čidlo je jiné, ale jestli má podstatně jiné paramery ti nepovím.
02:35:30
14.04.2013
dragon_cb_cz
Vytáhnu kostlivce - GLSa se mi nějak nechce ohřívat do "zeleného pole" a netopí taky nijak zázračně - odhaduju správně, že nedovírá termostat? Nebo to může být způsobené i značně podivným víčkem expanzky (z té přítlačné pružiny je koule rzi, kvality z polska by Autopol)?



Pokud vyměním termostat, tak se mi tam předpokládám dostane docela dost vzduchu, jaký je nejjednodušší způsob jak odvzdušnit chladící okruh na řadě 742? Doteď jsem to vždycky dělal jen na kile nebo MB, tam stačí nechat otevřenou expanzku, ale to vodní bludiště na 120ce mi hlava nebere...



A ještě poslední možnost - nemá náhodou favorit jiné čidlo teploty, které ukazuje o nějakou fixní hodnotu jinak než 120kové? Někde jsem to tuším četl. Protože teplotu mám jinak stabilní, tak mě napadlo jestli tam není favorití čidlo...
10:00:43
29.11.2010
Jozka
-> Hrabosh 25.11.10 11:36:07: To je docela zajímavý řešení.. Trochu bych se bál chemie Fridexu, ale čerpadlo to přežilo zřejmě bez újmy..
11:36:07
25.11.2010
Hrabosh
Řešil jsem dolívání směsi na Gardovce před dvouma rokama. Bylo asi -10 a rozhodně se mi nechtělo, válet se pod autem.



Takže jsem vzal kus hadice, kterou vozím jako náhradní na benzín a spojil s ní výstup odvzdušňovacího ventilu a sání čerpadla ostřikovačů. Na výtlak čerpadla jsem nasadil další kousek hadice a strčil ji do 3L kanystru.



Ty 3L jsem v pohodě vysál čerpadlem ostřikovačů bez startování motoru a vklidu dolil Fridex.
07:40:38
25.11.2010
Jozka
-> Hurdis 22.11.10 18:31:35: Takže jo, zhruba litr se mi zdařilo s čumákem dolů odpustit odvzdušňovacím ventilem, po otočení auta pak dva litry a něco hadicí k čerpadlu.. a tak půl litru skončilo pod autem.. čtyři se pak vešly tak akorát, asi předtím něco málo chybělo.
07:33:53
24.11.2010
Jozka
Jo, zkusím to u toho čerpadla.. kdybych si taky občas něco pamatoval, věděl bych, kolik vyteče - při výměně spojkovýho ložiska taky určitě vyteklo.. ale nepamatuju. Musím dneska, včera jsem neměl čas pracovně a v PO se pojímal s policií... kdosi mě "zavzdušnil"*10 *.
zvětšit obměna chladící kapaliny 120 - obrázek od Jozka vložen 24.11.2010 07:33:53
18:31:35
22.11.2010
Hurdis
Pokud chceš uvolnit v plném chladícím okruhu místo na 4L fridexu, stačí vysunout velkou hadici u vodní pumpy a vyklonit jí dolů dokud poteče kapalina.

Když pak vrátíš hadici na původní místo a začneš pomalu dolévat nemrznoucí kapalinu, zbude ti v kanystru s obsahem 4L jen zbyteček na dně. 4

Pak ohřát ku provozní teplotě a za zvýšených otáček motoru odvzdušnit okruh.
upraveno 1x, naposled 22.11.2010 18:32:05
16:39:15
22.11.2010
Boomber
Po krátké jízdě (aby se otevřel termostat) postav auto čumákem z kopce (čím větší sklon, tím lépe), otevři kufr, otevři odvzdušňovací kohout a sundej vzadu víčko z expanzky. Nastartuj a lehce potůruj motor a v pohodě polovinu (i více) náplně dostaneš ven. Pak vše zavři, dolej fridex a odvzdušni. Nejlépe postavit auto čumákem do kopce, nastartovat a otevřív odvzdušňovací ventil a čekat, dokud nepoteče jen chladící kapalina. Pak to zavřeš a vzadu doplníš mezi rysky a je to.

Tak jsem to dělal na rapidovi, když jsem ho koupil před zimou a nebyl čas vypouštět celý systém zespodu a lít novu směs. Taková rychlovka

Nevýhoda je, že ti vypouštěná voda teče na zem.
upraveno 1x, naposled 22.11.2010 16:39:36
16:28:27
22.11.2010
105
-> petr s: jj
16:21:37
22.11.2010
petr s
-> 105: Stejně voda nejde všechna vypustit
16:15:20
22.11.2010
105
zahrat na provozni teplotu , odpojit hadici co de k pumpe pak zapojit a nalit nemrzku,, pod auto sem nikdy nelehal ..(dobry je mit cumak do kopce)
upraveno 1x, naposled 22.11.2010 16:15:46
15:36:45
22.11.2010
Jozka
-> suri: Obhlídnu i ty hadice, co bude vypadat líp.. tomu odvzdušňování se asi nevyhnu tak jako tak.. na ten ventil na hadičce u kufru jsem už koukal.. vypadá dost smutně..8
15:12:05
22.11.2010
suri
-> adamisko: ak dáš auto dole kopcom tak zrejme áno ale nikdy nie všetko to by si musel odpojiť kurenie hadice vzadu a pod
15:10:56
22.11.2010
adamisko
-> suri: a kdybych tohle chtel pouzit jako navod pro vymenu cele chladici kapaliny, vytece mi vsechno?
15:05:04
22.11.2010
suri
-> Jozka: tak zrovna ja by som šroubky nedoporučoval lebo to urveš , rýchlejšie máš spodnú hadicu na chladiči dole kopcom a nariediť naliať , potom to odvzdušniť - motor v otáčkach a v kufri v žliabku je ventil otvoríš a čakáš kým ide voda
10:49:55
22.11.2010
Jozka
Pánové děkuji, šrouby pohledám - akorát už vidím, že s nima bude legrace, pokud to nechci vypustit úplně celý.. A na tu utržení budu muset dát pozor - ono to auto je tak děsně spolehlivý, že jsem za nějakých 15 let a cca 20 tisíc km (celkem cca 70) měnil jen přední tlumiče, spojovací hadici hrdla nádrže, spojkový ložisko, HBV, zadní prasátka a dvě žárovky.. plus pakny, destičky, manžety polonáprav a oleje 4. Takže s některýma šroubama ještě nebylo hnuto a tyhle k nim budou patřit.. ta náplň chladiče bude taky ještě nejspíš z fabriky..
10:28:13
22.11.2010
castrol
-> Radza: tak to uz ja neviem ale hadam nie 1
10:25:59
22.11.2010
Radza
-> castrol: Jenom jestli ho neutrhne3
10:09:11
22.11.2010
castrol
-> Jozka: tak si lahni pod auto a na vodovodnom potrubi je srob a tade to odpusti
10:05:28
22.11.2010
MOLSO
-> Jozka: zospodu pod krytom nadrze mas 2 vypušťáky 4
10:04:46
22.11.2010
Jozka
-> alpin: No, to je právě to, co se mi nechce, rozpojovat nějaký hadice.. u MB nebo kila to umím vypustit a napustit klidně i ze spaní, otočím dvěma ventilama, vyteče, zavřu, naleju a v podstatě hotovo.. ale tuhle 12ti litrovou evoluci jsem nějak nepobral..
09:36:49
22.11.2010
alpin
-> Jozka: ja mam alikol namerany na -20 a je len o volaco hustejsi od vody4takze sa nemusis bat hustoty ani varenia4 a vymenit to budes vediet hlavne hladaj najnizsi bod - napr spojenie hadic pri chladici alebo tak4
09:26:55
22.11.2010
Jozka
Mám poloidiotskej dotaz - jak co nejsnáz doplnit kapalinu, abych se vyhnul zbytečným komplikacím. V průběhu posledních tří let jsem 2x lehce uvařil užovku a vždy doplnil jen destilkou, neb je to letní auto. Teď hrozí, že bude z nutnosti chvíli zimní a asi by bylo třeba náplň zahustit. Po různých historkách o odvzdušnování mám plán, že 4 lt stávající nápně odpustím a doleju fridexem. Jak nejlépe na to?
Extreme Tyres