
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
mozem mat kompresny pomer 14,5
prohledat
79 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 20.01.2010 do 09.01.2017, založil/a stevotuner
-> Petr Urban 09.01.17 00:15:09: Něco málo jsem o tom slyšel 

Oživím... počítali jste někdy někdo dynamický tlak s danou vačkou ? Jaké hodnoty Vám vyšly ? Jen pro zajímavost.
-> Eidy: Eidy 25.10.12 10:53:54 napsal:
→ elbacil: Pozor, tady jde o to, nazývat věci správnými
jmény. KP je matematicky vypočtený výsledek a ten vačkou fakt neovlivníš.
To o čem ty mluvíš, je dosažená komprese a to je něco úplně jiného.
Ten se spočítat nedá, jedině změřit. Souhlasím, že vačka to ovlivní,
nesouhlasím, že se to jmenuje KP.
Teď si snad rozumíme.si mi vysvetloval že ako to je a v zápetí dakuješ druhému za objasnenie.Ako to mam chápať?Vieš či nevieš problematiku?
→ elbacil: Pozor, tady jde o to, nazývat věci správnými
jmény. KP je matematicky vypočtený výsledek a ten vačkou fakt neovlivníš.
To o čem ty mluvíš, je dosažená komprese a to je něco úplně jiného.
Ten se spočítat nedá, jedině změřit. Souhlasím, že vačka to ovlivní,
nesouhlasím, že se to jmenuje KP.
Teď si snad rozumíme.si mi vysvetloval že ako to je a v zápetí dakuješ druhému za objasnenie.Ako to mam chápať?Vieš či nevieš problematiku?

-> Alenka: tak v tom případě díky za objasnění.
-> Šediváček: my si rozumieme, len niekto nevie pochopiť že ked sací ventil zatvára trebárs 50 stupnov za dolnou uvraťou tak je piest pri zdvihu 78 mm asi 30 mm od dolnej uvrate.Takže KP by sa mal počitať podla toho.

Kompresniho pomeru mame tri druhy: staticky, dynamicky a efektivni.
Staticky- objem valce v dolni uvrati/objem valce v horni uvrati
Dynamicky - objem valce v okamziku uzavreni saciho ventilu/objem valce v horni uvrati (vzdy nizsi nez staticky)
Efektivni - dynamicky KP se zapoctenim objemove ucinnosti sani
Nechapu, ze se nad takovymi zakladnimi vecmi strhne takova debata :)
Takze ted, kdyz uz jsme si to vyjasnili, nepodeli se jeste nekdo o zkusenosti s "tvrdym" motorem?
Staticky- objem valce v dolni uvrati/objem valce v horni uvrati
Dynamicky - objem valce v okamziku uzavreni saciho ventilu/objem valce v horni uvrati (vzdy nizsi nez staticky)
Efektivni - dynamicky KP se zapoctenim objemove ucinnosti sani
Nechapu, ze se nad takovymi zakladnimi vecmi strhne takova debata :)
Takze ted, kdyz uz jsme si to vyjasnili, nepodeli se jeste nekdo o zkusenosti s "tvrdym" motorem?
-> elbacil: Pozor, tady jde o to, nazývat věci správnými jmény. KP je matematicky vypočtený výsledek a ten vačkou fakt neovlivníš. To o čem ty mluvíš, je dosažená komprese a to je něco úplně jiného. Ten se spočítat nedá, jedině změřit. Souhlasím, že vačka to ovlivní, nesouhlasím, že se to jmenuje KP.
Teď si snad rozumíme.
Teď si snad rozumíme.
-> darabos: kuk edit.
-> minno: vacka na kompresny tlak ma velky vliv...hlavne ostre maju brutalne prekrytie...
-> Šediváček: Neviem či si nepletieš pojmy s dojmami. Kompresný tlak = skutočný tlak v jednotlivom valci motora počas kompresného cyklu = keď sú ventily na danom valci zatvorené = vačka na to nemá vplyv. Na kompresný tlak majú vplyv iba piestne krúžky, tesnosť ventilov a samozrejme aj kompresný pomer....Po znížení hlavy je menší priestor medzi spaľovákom a piestom v HÚ = väčší tlak vo valci.
edit: Teda ak sa bavíme o statických tlakoch. Dynamické tlaky motora sa väčšinou bežne nemerajú, resp. sa neuvádzajú. Za statický kompresný tlak vo valci považujem to, čo som písal, čiže keď sú ventily zavreté a meria sa tak vlastne "tesnosť" valca. Bežný merák tlaku vo valci tiež meria tak, že sa ručička zastaví na maximálne dosiahnutom tlaku vo valci počas meracieho cyklu. Toto považujem za "statické" zmeranie. Ak by sme sa bavili o dynamickom tlaku vo valci, ten je samozrejme premenlivý a má naň vplyv aj aktuálny zdvih piestu počas cyklu, vačka (ak sa napríklad sací ventil začne zatvárať až počas kompresného cyklu, tak je jasné že nameriame nižší tlak, ako keby bol sací ventil zavretý dlhšie).
Akurát si treba ujasniť pojmy, lebo mám pocit, že každý píše o niečom inom.
edit: Teda ak sa bavíme o statických tlakoch. Dynamické tlaky motora sa väčšinou bežne nemerajú, resp. sa neuvádzajú. Za statický kompresný tlak vo valci považujem to, čo som písal, čiže keď sú ventily zavreté a meria sa tak vlastne "tesnosť" valca. Bežný merák tlaku vo valci tiež meria tak, že sa ručička zastaví na maximálne dosiahnutom tlaku vo valci počas meracieho cyklu. Toto považujem za "statické" zmeranie. Ak by sme sa bavili o dynamickom tlaku vo valci, ten je samozrejme premenlivý a má naň vplyv aj aktuálny zdvih piestu počas cyklu, vačka (ak sa napríklad sací ventil začne zatvárať až počas kompresného cyklu, tak je jasné že nameriame nižší tlak, ako keby bol sací ventil zavretý dlhšie).
Akurát si treba ujasniť pojmy, lebo mám pocit, že každý píše o niečom inom.
-> elbacil: "Konečně někdo, kdo to chápe stejně
Z vlastních zkušeností vím, že to je možný. Takže třeba motor s KP 14,5 a 320/320 vačkou může jezdit normálně, protože bude mít třeba jenom 13atm kompresní tlak. Důležitý než KP je kompresní tlak, vačka to prostě nedovolí. Sériový motor s KP 14,5 by natlačil třeba 18atm a byl nepoužitelný. Vadný pístní kroužky bych nechal stranou 


-> elbacil:
Kompresní tlak a kompresní poměr je rozdíl řekl bych.
Kompresní tlak a kompresní poměr je rozdíl řekl bych.

-> elbacil: jaky mas KP na jake vacce a jak to jezdi? :)
-> sbf: vidím že niekto pochopil problem ktory som načrtol.-> Eidy: príklad-máš motor s KP 11 a tlak vo valci 14 s vačkou 276, na tom istom motore vymeníš vačku za 300 a zrazu zistíš že máš tlak vo valci ledva 10,podla teba KP je nemenný.Tak prečo je taký tlak?Naštuduj si čo je KP.

alenka: mam pocit ze vsetci tu hovoria o statickom KP a z toho robia uzavery o dynamike/vykone motora. Hoci vykon a dynamiku urcuje kompresny tlak vo valci tesne pred odpalenim, a na ten skor vplyva vacka, prudenie zmesy a x dalsich faktorov vacsou mierou nez staticky KP
Asi mel na mysli dynamicky kompresni pomer.
-> spartra: takze jste jen snizili hlavu a uz to stalo za hovno? Nepomohlo ani serizeni predstihu nebo naladeni smesi?
-> spartra: takze jste jen snizili hlavu a uz to stalo za hovno? Nepomohlo ani serizeni predstihu nebo naladeni smesi?
-> elbacil: JJ vyměníš klikovku a změníš zdvih, to dá rozum :D.
elbacil 22.10.12 19:53:52 napsal: Na zamyslenie- kompresny pomer je pomer objemu nasateho k stlačenému.Počita sa pre objem valca zdvih a priemer + objem spalovaku.Ale zdvih je premenná veličina,takže každy motor može mať iní kompresny pomer ako je vypočitaný.Snád je to jasné každému.
To je hloupost. Je to objem válce s pístem v DÚ versus objem válce s pístem v HÚ.
A zdvih není proměnná veličina. Ten je dán klikovou hřídelí a hotovo.

A zdvih není proměnná veličina. Ten je dán klikovou hřídelí a hotovo.
sic nejsem odporník, na 136 favu motoru ve 105, pohon ba/lpg, byla dělená hlava, dle propočtu vyšel k.p. 11.5, po líznutí 11.75, ostatní serie, jeloto velice dobře, bez žádných potíží.
pak se musela rovnat hlava, už to stálo za hovno, jak píšeš, jakoby to ztvrdlo, nebyl tak ochotnej
pak se musela rovnat hlava, už to stálo za hovno, jak píšeš, jakoby to ztvrdlo, nebyl tak ochotnej

-> Alenka:
Já bych to ještě líznul a místo svíčky bych dal vstřikovač ze Zetora - přestavba na naftu.
Já bych to ještě líznul a místo svíčky bych dal vstřikovač ze Zetora - přestavba na naftu.

Na zamyslenie- kompresny pomer je pomer objemu nasateho k stlačenému.Počita sa pre objem valca zdvih a priemer + objem spalovaku.Ale zdvih je premenná veličina,takže každy motor može mať iní kompresny pomer ako je vypočitaný.Snád je to jasné každému.

-> vhml: jj, E85 tezko naladis na klepani. Kdyz vidim ty zverstva, co s tim delaj na turbomotorech, tak si neumim predstavit, co by se muselo stat, aby to zaklepalo na atmosfere :)
-> Alenka: já třeba když ladil na e85, tak jsem si hrál s predstihem a od určitý meze to sice ještě nedetonovalo ,ale už to jelo hůř...
-> vhml: ano, pokusy na E85, ale zatim jen teoreticky.
Mam ted nejakych 11.5 na 278 vacce a rikal jsem si, ze by to jeste milimetr dolu sneslo. Tesneni by to melo vydrzet, nastaveni predstihu neni problem, oktanu je dost, jen me strasi, ze tech 11.5 je pry na benzin takove rozumne maximum a dal je to uz spis horsi.
Mam ted nejakych 11.5 na 278 vacce a rikal jsem si, ze by to jeste milimetr dolu sneslo. Tesneni by to melo vydrzet, nastaveni predstihu neni problem, oktanu je dost, jen me strasi, ze tech 11.5 je pry na benzin takove rozumne maximum a dal je to uz spis horsi.
-> Alenka: pokud máš přehnanej KP a zároveň ti to neklepe tak to musíš mít zabitý na předstihu bych řekl.
Předpokládám pokusy na E85?
Jen bych se nepouštěl do velkých extrémů, to zvyšování účinosti s vyšším KP klesá. Tj rozdíl mezi KP 12 a 14 je minimální v porovnání s rozdílem KP 8 a 10
Předpokládám pokusy na E85?
Jen bych se nepouštěl do velkých extrémů, to zvyšování účinosti s vyšším KP klesá. Tj rozdíl mezi KP 12 a 14 je minimální v porovnání s rozdílem KP 8 a 10
S dovolenim bych se sem vetrel :)
Chtel bych se zeptat zkusenejsich, jestli je mozne prehnat kompresni pomer a nebyt pritom limitovan detonacemi.
Teoreticky by melo platit, ze cim vyssi KP, tim lepe, az do okamziku, kdy nas zacne omezovat odolnost paliva proti detonacim.
Z vice zdroju uz jsem ale slysel, ze na Skoda motorech se da KP prehnat tak, ze motor sice neklepe, ale je "tvrdy" a jede hur nez s nizsim KP.
Setkal jste se s tim nekdo?
Neni mozne, ze je podobne chovani zpusobene napr. prilis velkymi kanaly/ventily/nevhodnou kombinaci dilu nebo nastavenim?
Chtel bych se zeptat zkusenejsich, jestli je mozne prehnat kompresni pomer a nebyt pritom limitovan detonacemi.
Teoreticky by melo platit, ze cim vyssi KP, tim lepe, az do okamziku, kdy nas zacne omezovat odolnost paliva proti detonacim.
Z vice zdroju uz jsem ale slysel, ze na Skoda motorech se da KP prehnat tak, ze motor sice neklepe, ale je "tvrdy" a jede hur nez s nizsim KP.
Setkal jste se s tim nekdo?
Neni mozne, ze je podobne chovani zpusobene napr. prilis velkymi kanaly/ventily/nevhodnou kombinaci dilu nebo nastavenim?
Dakujem vsetkym za rady pomohli ste mi

chalani ti napisali ako na to, bud ho urcis priblizne, alebo to cele rozober pomeraj a potom pocitaj, dal by som na radu geminiho, a nechal to tak, alebo skusil ine sviecky, proste niektore otazky si v sebe musis vyriesit sam :)
-> U-Geen: určitě vztah pro kompresní tlak na webu najdeš, jsou tu lidi co by ho i z fleku napsali, ale jestli to má cenu. Vem si, že stoprocentního plnění válce stejně nedosáhneš a nulových úniků taky ne, vem si překrytí ventilů (sací se zavírá až v kompresním zdvihu), zase kdyby překrytí nebylo, zhoršilo by se plnění při některých otáčkách, prostě motor je plnej kompromisů.
S davesem jsme kdysi nějakou závislost vykoumali ( bylo to několik motorů u kterejch byl znám poměr i tlak), bohužel si ani jeden nepoamatujem kolik to vyšlo :-D
-> Syny: asi jo... fyzika nikdy nebyla moc muj kun
-> Nwkt: jj, asi to je blbost to co sem napsal... Tlak ve valci proste udava halvne "hodnotu tesnosti" motoru... Tedy ze te pulka ztlaceny smesi neutece krouzkama nebo ventilama pryc... KP udava pomer objemu valce a splaovaku ovsem v tom objemu spalovaku po stlaceni muze byt tlak velkej, stredni nebo malej
Asi si tu pletem veliciny (pomeru) objemu a tlaku...

-> Nwkt: takze zadny priblizny vztah neexistuje?
U-Geen 21.01.10 00:19:14 napsal:
→ Syny: takze delenec kompr. pomeru bude >=
tlaku? :)To neni pravda ne, když máš motor s kompresním poměrem třeba 8,5:1 a má tlaky ve válcích kolem 15 tak to větší neni
→ Syny: takze delenec kompr. pomeru bude >=
tlaku? :)To neni pravda ne, když máš motor s kompresním poměrem třeba 8,5:1 a má tlaky ve válcích kolem 15 tak to větší neni
-> Syny: takze z toho vychazi, ze stevotuner ma kompr. pomer 14:1 ci vice :)
-> U-Geen: Asi tak nejak... To co pises ty (rovnost) bych rekl ze nastane v pripade, ze neprojde vubec nic pres krouzky ani pres ventily a zadnym z kterychkoliv jinych moznych uniku... Proste v pripade ze tam bude 100% tesnost... Ale je to jen domenka, nijak podlozeny to nemam :)
Edit: I kdyz ja nevim... Ted mi zase hloda Nwkt :D
Edit: I kdyz ja nevim... Ted mi zase hloda Nwkt :D
-> Syny: takze delenec kompr. pomeru bude >= tlaku? :)
-> Gemini: to mas pravdu beriem ta za slovo
-> U-Geen: dle mě je to blbost
Jak píše syny, KP by měl být stejnej, akorát kroužky odejdou a pak tlak ve válcích nebude

-> U-Geen: aky bude tlak vo valci zalezi hlavne na tesnosti spalovacieho priestoru, teplote motora, vacke a KP........pri behu motora este tlakove pomery v sacom a vyfukovom potrubi
ale nie nehadajme sa tu normalne som chcel vediet aky mam KP ako si ho zmeram
-> U-Geen: Pokud to bude vyitanej motor, tak kompresni pomer je furt stejnej, ale tlak mit na valci treba nebude vubec...
-> stevotuner: nezlob se na mě, ale ty nevíš co je kompresní poměr a tomuhle rozumíš? myslím, že nee

-> U-Geen: zdejsi odbornici ticho mlci :::--)) no neviem musim precitat neaku literaturu
-> stevotuner: no ja se ptam zdejsich odborniku :) pac to byl kdysi nejakej kamosuv "nazor" a nejak sme nedoresili, jeslti je spravnej, ci ne.
-> U-Geen: no to neviem
btw., skutecne neni zadny vztah mezi kompr. pomerem a tlakem? pri dolni uvrati by mel byt ve valci atmosf. tlak, a pri horni X* vetsi, pricemz, neblizi se to X teoreticky kompr. pomeru? Nebo je to blbost :)
nevedel som ze je to rozdiel teras to už viem ale chcel som vediet aky mam KP
Jestli to chapu, tak dotycny zmerik tlaky ve valcich a vyslo mu u vsech 14,5 - coz je docela velky cislo a byl bych spokojen... Ale s kompresnm pomerem to nema absolutne co delat :) Ale ten dotycneho asi nezajima mam ten pocit...
-> Gemini: co to robilo na FR6DP