skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
dobijeni?
08:13:39
24.12.2015
24.12.2015
Milan 136
-> Jarda: Magneton=boj s vetrnymi mlyny
23:36:16
23.12.2015
23.12.2015
Jarda - zrušená registrace
jaký máte nazor na toto:
u feldy (pal altik 70A) mi najednou zacala blikat kontrolka dobijeni na volnobeh, napeti se světly cca 12,5 V, dřiv to drzelo i na volnobeh stale 14,2V, kdyz to vytocim nad 2000/min. tak kontrolka prestane blikat a dobiji cca 13,6 - 13,8V, kdyz zvysuju otacky, tak to je porad stejne, ale jakmile vypnu svetla a zvysuju otacky, tak jde napeti az k 15V, kontrolka neblika
Podle me to na diodu nevypada, to blika kontrolka i v otackach, vymenil jsem uhliky, byly uz kratke, po nastartovani kontrolka na volnobeh neblikala, ale po projeti to zacalo delat to same. Co myslite regler nebo opalene krouzky?, mam strach hlavne z toho vyssiho napeti, aby mi nejaka spicka neco neodpalila...
Jedine, co poslednich par tisic km sleduju, ze mi najednou neco zacne rusit radio, ale to delalo jen nekdy a uplne nahodne, ale aby to s tim nesouviselo...
u feldy (pal altik 70A) mi najednou zacala blikat kontrolka dobijeni na volnobeh, napeti se světly cca 12,5 V, dřiv to drzelo i na volnobeh stale 14,2V, kdyz to vytocim nad 2000/min. tak kontrolka prestane blikat a dobiji cca 13,6 - 13,8V, kdyz zvysuju otacky, tak to je porad stejne, ale jakmile vypnu svetla a zvysuju otacky, tak jde napeti az k 15V, kontrolka neblika
Podle me to na diodu nevypada, to blika kontrolka i v otackach, vymenil jsem uhliky, byly uz kratke, po nastartovani kontrolka na volnobeh neblikala, ale po projeti to zacalo delat to same. Co myslite regler nebo opalene krouzky?, mam strach hlavne z toho vyssiho napeti, aby mi nejaka spicka neco neodpalila...
Jedine, co poslednich par tisic km sleduju, ze mi najednou neco zacne rusit radio, ale to delalo jen nekdy a uplne nahodne, ale aby to s tim nesouviselo...
21:35:21
29.09.2015
29.09.2015
StepaNoFUN
-> koště: Ad část 1 - asi zodpovězeno v předchozím příspěvku, ad část 2 - Airbag i ABS se rozsvěcej při předpětí/podpětí bežně. Bohužel u bagů to budeš asi muset smazat diagnostikou...
17:58:15
29.09.2015
29.09.2015
srdcar 120L
-> koště: Dával jsi nový a nebo nějaký použitý, údajně v pořádku? Pokud je nový, překontroluj dotažení regulátoru na altíku a pevného připojení na fastonech. Když to bude dělat dál, tak je vadný. Napětí ti nemůže narůst nad mez nastavenou v regulátoru v celém rozsahu otáček motoru.( když je regulátor v pořádku)
16:15:38
29.09.2015
29.09.2015
koště
Zneužuju tématu. Nedávno odešel na pičupovi (1,9D) regulátor. Vyměnil sem ho a od tý doby, když točim motorem víc jak 2500ot. tak vzroste napětí ze 14V na 15-17V při zátěži a motor ztratí tah. Osobně to tipuju na koplý diody, ale chtěl bych slyšet i další názor. Prostě se to chová jakoby se rotor nabudil sám. Krom toho mi to rozsvítilo kontrolku airbagů.
22:27:50
26.07.2015
26.07.2015
smis
-> srdcar 120L: Díky za rady, vymenil som feldový altík za starý 120nový a všetko vypadá v pohode, napätie na baterke je v skoro celom rozsahu otáčok cca 13.9V iba na volnobehu je o niečo nižšie ale stále dobíja. Takže aj niečo mimo ten regulátor v tom feldovom alternátore bude zlé. Rozoberať ho asi nebudem lebo sa do elektriky až tak nevyznám ale keď tak si skočím na vrakáč pre druhý keby ten 120nový nestíhal :-)
01:42:42
25.07.2015
25.07.2015
srdcar 120L
-> smis: Jestli ti napětí stoupá na 14 V pomalu a až při vyšších otáčkách - kolem 2.500 až 3000 ot, tak něco není v pořádku, podle všeho kostření motoru, či altíku. A to, že při 4000 ot motoru ti přestane pálit zapalování, tak je to asi taky kostra. Vezmi ohmmetr a změř odpor mezi motorem a karoserií, měl by být co nejmenší. Pokud ne, máš tzv. přechodový odpor, díky němuž máš problémy. Při dobře ukostřeném motoru a dobře ukostřené baterce na kastli ti musí zhasnout kontrolka a na volnoběh, pokud nemáš vybitou nebo vadnou baterku a altík je v pořádku, se napětí pohybuje někde u 13,6 až 14 V, při vypnutých spotřebičích ( světla, větrák topení, blinkry, brzdy apod.)
22:28:33
19.07.2015
19.07.2015
smis
Nazdar, mám problém s dobíjaním na felíciovom bmm motore v š120. Alternátor - felicia. Nedobíja nad 4000 rpm. Prednedávnom som to meral a bolo vidieť ako napätie na baterke spolu s otáčkami stúpa až do 4000 (niečo okolo 14V) a potom klesne na niečo pod 11,9V. Mal som rovnaký problém stým rozdielom že mi to robilo pri 3000 rpm a vtedy som vymenil regulátor na alternátore (uhlíky boli odosť kratšie ako na novom). Môžte mi prosím poradiť na čo sa zamerať? Do elektriny sa nejak extra nevyznám tak poprosím trošku jednoduhšie :-)
Najhoršie na tom je že nad tých 4000 už ani indučka nestíha a prestáva hádzať iskru a musím spomaliť. Díky za odpovede
Najhoršie na tom je že nad tých 4000 už ani indučka nestíha a prestáva hádzať iskru a musím spomaliť. Díky za odpovede
07:29:42
21.04.2015
21.04.2015
zajoch
-> srdcar 120L: rozdelane uz to mam... Pomerim a poreferuju. Snad ho budou mít u nás v krámku :D
23:19:49
20.04.2015
20.04.2015
srdcar 120L
-> zajoch: Z 90% odejde výkonový tranzistor, je to KD 602. Kolikrát mu stačí škrtnout kabelem, který jde na buzení rotoru, o kostru a je vymalováno. Ano, je to to velké, co čučí ven. Ale kvůli tomu musíš regulátor celý rozletovat a rozebrat. Jinak nejde vyměnit.
17:35:49
20.04.2015
20.04.2015
Markop
-> zajoch: Většinou odejde řídící tranzistor nebo zenerka.
12:51:27
20.04.2015
20.04.2015
zajoch
Co mohlo odejít na původním polovodicovem regulatoru ze to tam pousti plnou palbou?? Ten veliký trandak co trčí ven?
23:33:03
16.04.2015
16.04.2015
dragon_cb_cz
-> zajoch: Nad tím tolik nespekuluj, nový regulátor stojí prd...
20:48:02
11.04.2015
11.04.2015
zajoch
-> srdcar 120L: Tak to je smůla :/ můžu to rozebrat a nafotit a pokusit ze udělat nějaké schémátko, to by nebyl až takový problém. Jinak kouknu na net, třeba už tam něco bude ;)
17:17:21
11.04.2015
11.04.2015
srdcar 120L
-> zajoch: Špatný regulátor. Jestli máš k němu schéma, dej ho sem. Možná by se dalo s ním ještě něco provést. Zůstává otevřený naplno a nereguluje budící proud do altíku. Je sepnutý nastálo. Altík je ve stavu, jakoby jsi mu natvrdo připojil buzení. To poblikávání je způsobeno přebíjením baterie a snahou regulátoru o regulaci, která nefunguje. Je škoda, že jsi z opačného konce republiky, než jsem já, nebyl by pro mě problém s tím něco udělat, aby to řádně fungovalo jak má..
19:28:36
10.04.2015
10.04.2015
zajoch
Tak sem to teda zapojil správně, a měl jsem to tak zapojené i poprvé když jsem to zkoušel.
Altík mi i na volnoběh se zapnutýma dálkama+pridavnýma dálkama dával do baterky 15,5V a z regulátoru šlo 15,3... Na volnoběh sem si i všimnul že ty světla tak jako poblikávaly, jakoby kolísalo napětí. Rychlost toho blikání závisela na zatížení.
Takže předpokládám špatná jak regulátor tak můstek v altíku. Nebo se ne?
D9ky za trpělivost a rady ;)
Altík mi i na volnoběh se zapnutýma dálkama+pridavnýma dálkama dával do baterky 15,5V a z regulátoru šlo 15,3... Na volnoběh sem si i všimnul že ty světla tak jako poblikávaly, jakoby kolísalo napětí. Rychlost toho blikání závisela na zatížení.
Takže předpokládám špatná jak regulátor tak můstek v altíku. Nebo se ne?
D9ky za trpělivost a rady ;)
18:47:59
09.04.2015
09.04.2015
srdcar 120L
-> zajoch: Máš asi špatně zapojený regulátor. Jaký jsi měl před tím? Mechanický nebo elektronický? Když tam něco chceš namontovat (jiný regulátor z druhovýroby) musíš taky vědět zapojení k altíku. Není to jen o tom, připojit + a - a přehazovat podle libosti dráty, to se klidně s regulátorem taky můžeš rozloučit, protože ho odpálíš. Když si nejsi jistý, nejdřív se ptej, pak experimentuj. Nějaké schéma zapojení jsi k němu dostal? Běžné napětí altíku při volnoběhu a vypnutých všech spotřebičích je v rozmezí 13,5 až 14,2 V při zvýšených otáčkách. Pokud leze k 15 V a výše, je špatný regulátor. Dej sem fotku regulátoru a uvidíme, co se dá udělat.
Jsem si tak ještě vzpomněl. Když zapneš klíček zapalování bez nastartování motoru, svítí ti kontrolka dobíjení? Podle toho, co popisuješ, tak asi ne. Takže pokud se ti už nepovedl odrovnat regulátor, tak ho máš jen špatně zapojený, proto se ti ukazuje napětí 16,5 V, budí se ti altík naplno bez omezení. Podle toho by s altíkem nemělo nic být.
Jsem si tak ještě vzpomněl. Když zapneš klíček zapalování bez nastartování motoru, svítí ti kontrolka dobíjení? Podle toho, co popisuješ, tak asi ne. Takže pokud se ti už nepovedl odrovnat regulátor, tak ho máš jen špatně zapojený, proto se ti ukazuje napětí 16,5 V, budí se ti altík naplno bez omezení. Podle toho by s altíkem nemělo nic být.
15:36:00
09.04.2015
09.04.2015
zajoch
-> Markop: jestli není něco s tím mustkem nevím. Regulator jsem skousel zapojit i tak i naopak. To regulační napeto by melo byt kolik?
20:15:32
08.04.2015
08.04.2015
Markop
-> zajoch: No a ten diodový můstek (který se mohl poškodit odpojením akumulátoru za provozu) je tedy O.K.?
Pokud to máš dobře zapojené, změř za běhu motoru napětí mezi R+ a kostrou, musí tam být regulační napětí. Pokud nebude, je to reglerem.
Pokud to máš dobře zapojené, změř za běhu motoru napětí mezi R+ a kostrou, musí tam být regulační napětí. Pokud nebude, je to reglerem.
14:58:52
08.04.2015
08.04.2015
zajoch
De mi jen o to jestli mám reklamovat nebo vrátit ten regulátor nebo jestli je chyba někde jinde :D
10:21:35
08.04.2015
08.04.2015
zajoch
-> darklord: 3 dráty z něho jeden je + k baterce a ty dva jsem skousel prohodit, a dle očekávání to nemelo stejne význam...
10:11:45
08.04.2015
08.04.2015
darklord
-> zajoch: no alebo to mas nahovno zapojene
09:53:18
08.04.2015
08.04.2015
zajoch
Tak využiju tématu, at nemusím zakládat další ;) před nějakou dobou mi spadl spatne utazeny kontakt z baterky a auto prestalo dobijet. Vytahnul sem teda regulator a altik ze ho rovnou zrepasuju. Koupil jsem uz předtím druhovyrobovy polovodicovY regulator vika (jeste nebyl v aute) a před paru dnama jsem potřeboval nutně odjet s autem (ale na altik jsem ani nesahl) ze jen nabiju baterku a dam altik at aspoň voda koluje. Jen tak jsem vyskousel víka regulator a ejhle. Na baterce napětí 16,5 V bez světel.... Altik je 44A a plánuju výměnu za 55A
Je to problem ahit regulatoru nebo altiku? (at uz špatného, nebo tim ze je tov44A) diky za rady a doufám ze sem to napsal aspon trochu srozumitelně.
Je to problem ahit regulatoru nebo altiku? (at uz špatného, nebo tim ze je tov44A) diky za rady a doufám ze sem to napsal aspon trochu srozumitelně.
08:04:14
09.01.2015
09.01.2015
Evž@
-> srdcar 120L: asi podobny připad u mě.Mam ji asi vic jak 4 roky.Malo se použivala,pač povětšinou stála v závodničce a občas se nabila.Asi bude po ní hold.Do těch -10 to jde kdy mi to chytne v podstatě na poprvé.Ono je krutý fakt že když se baterka používá tak vydrží víc než když stojí :/
22:02:45
08.01.2015
08.01.2015
srdcar 120L
-> Evž@: Jak máš tu baterku starou? Může být a mě se to taky stalo, že 3 roky stará baterka 72 Ah, startovací proud 520 A, měla někde uvnitř zkrat mezi články, startovala bez problémů i za mrazů a najednou při -5 2x otočila a úplně zdechla. Na baterce bylo "O" napětí. Dal jsem ji na nabíječku, nabil naplno, co se do ní vešlo, startovala i při -20 a najednou zase nic a hotovo. A šla smykem z baráku.
15:56:29
07.01.2015
07.01.2015
Evž@
-> vhml: jako je to možný ale při změření dává 13 V a ted po příchodu z práce chytlo na brnk :D
12:56:20
07.01.2015
07.01.2015
vhml
-> Evž@ 07.01.15 12:43:36: Může bejt baterka po smrti. Co jsem měl jednu baterku, tak tu jsi nabil fakt do plna a stejně to motorem neotočilo. Nedá to zkratovej proud.
12:43:36
07.01.2015
07.01.2015
Evž@
Ještě dodatek k memu poslednimu příspěvku :D.Baterie nabitá na plno sotva 10 dní ale dnes ráno při -15ti cca se motor pákrat otočil skoro chytl ale pak už bylo po baterce.Tak sme sedly do otcovy šáde která točila v podstatě bez problému i když motor 3x chcipl ale pak pohoda.Tak se mi to asi malo dobíjí nebo nevim.Olej v motoru mame stejnej.Nemoh sem vyřadit ani kvalt skoro jakej byl mráz.Otec najede za den 7 km a já minimalně 42.
20:26:21
05.01.2015
05.01.2015
StepaNoFUN
-> zajoch: Maličko to odnesly diody a pravděpodobně i regulátor. Tím jak se tam zvýšilo napětí. Kdysi na avii jsem po tomhle problému viděl i vypálený snad všechny žárovky a přístroje.
18:34:15
05.01.2015
05.01.2015
Markop
-> zajoch: A nejen jedna
16:59:46
05.01.2015
05.01.2015
zajoch
Tak dneska se stala taková věc. :D ještě sem to nezkoumal.
Při jízdě mi svítí kontrolka dobíjení. (že nedobíjí mě moc nesere, už mám doma nový)
Staléo se to potom co jsem tam strčil větší baterku a při jízdě mi vypadl kontakt země z baterky.. :D
No stát se to sice nemělo, ale jen tak mě zajímá co by s tím mohlo být? bude to jen proražená dioda?
Při jízdě mi svítí kontrolka dobíjení. (že nedobíjí mě moc nesere, už mám doma nový)
Staléo se to potom co jsem tam strčil větší baterku a při jízdě mi vypadl kontakt země z baterky.. :D
No stát se to sice nemělo, ale jen tak mě zajímá co by s tím mohlo být? bude to jen proražená dioda?
22:40:31
04.01.2015
04.01.2015
srdcar 120L
-> Duri: Moje tipy: volný faston na kontrolku nabíjení na altíku nebo do relátka, nalomený kabel, volné relátko, visí uhlíky v relátku, uvolněná kostra motoru, uvolněný altík v držáku, uvolněný můstek v altíku, může ti prokluzovat řemen altíku atd. Postupně to prohlídni a na něco přijdeš.
19:20:04
04.01.2015
04.01.2015
Duri
Caute, votrem sa sem :)
Mam otazku ohladom nahodneho bliknutia kontrolky dobijania vo felicii 1.3MPI.
Bliknutie (niekedy viacnasobne, niekedy kratke ale neplnohodnotne rozsvietenie) kontrolky nastava uplne nahodne. nenasiel som ziadny suvis s otackami, poklesom otacok, volnobehom, jamou, zrychlenim ani spomalenim. Pri volnobehu nesvieti, ani pri vyradeni. v priemere blikne 1x za cca 5km.
Vyzera, ze to zatial dobija, otazka je, co mozem cakat
Dioda, regulator, alebo daco ine???
Mam otazku ohladom nahodneho bliknutia kontrolky dobijania vo felicii 1.3MPI.
Bliknutie (niekedy viacnasobne, niekedy kratke ale neplnohodnotne rozsvietenie) kontrolky nastava uplne nahodne. nenasiel som ziadny suvis s otackami, poklesom otacok, volnobehom, jamou, zrychlenim ani spomalenim. Pri volnobehu nesvieti, ani pri vyradeni. v priemere blikne 1x za cca 5km.
Vyzera, ze to zatial dobija, otazka je, co mozem cakat
Dioda, regulator, alebo daco ine???
15:57:01
01.01.2015
01.01.2015
dragon_cb_cz
-> Evž@: Chce to merit az nejakou dobu po vypnuti motoru - treba 30 minut, napeti na baterce po vypnuti dobijeni pomalu pada. Ale jo, 13V nezni uplne marne.
19:10:02
31.12.2014
31.12.2014
Evž@
-> dragon_cb_cz: tak dnes po ráno po večerní jízdě s nabitou baterií jsem naměřil 13 V.Tak asi je gut.Ale mží pořád světla při malých otáčkách....asi to bude ten regler nebo chyba v altiku.
00:23:37
30.12.2014
30.12.2014
dragon_cb_cz
-> minno: 12.6V je na plně nabitou baterku dost málo, taková už to má skoro za sebou....
-> Evž@: Zdravá a plně nabitá baterka by měla mít +- 12.8V.
-> Evž@: Zdravá a plně nabitá baterka by měla mít +- 12.8V.
16:08:55
29.12.2014
29.12.2014
Evž@
-> minno: to mi dávalo kolem 14ti V.Ale ted se neuvedomuji jestli sem to meril na baterce nebo na svorce.Nebo jestli je to jedno?
16:05:22
29.12.2014
29.12.2014
minno
-> Evž@: zmeraj, koľko V ti to dáva v aute na baterke s naštartovaným motorom pri zvýšených otáčkach, a budeš hneď vedieť, na čom si.
16:02:24
29.12.2014
29.12.2014
Evž@
-> minno: ano 15 V na nabíječce.Ne jezdil sem normálně s alternátorem ale mám asi problém s dobíjením protože mží(slabě svítí) při plné zátěži kontrolka dobíjení.Potom už baterka byla tak zesláblá že na křižovatce při topení a dálkových světlech začalo vypínat rádio :).Takže sem očistil zaoxidovaný mínus pól,nabiju a uvidím.
15:56:24
29.12.2014
29.12.2014
minno
-> Evž@: 12,41 V je povedal by som, ešte celkom v pohode, plne nabitá baterka by mala mať okolo 12,6 V. A tých 15 V to je kde? Na nabíjačke, alebo v aute s naštartovaným motorom ?
To si 2 h jazdil s odpojeným alternátorom, alebo čo? Nejako tomu nerozumiem.
To si 2 h jazdil s odpojeným alternátorom, alebo čo? Nejako tomu nerozumiem.
15:55:58
29.12.2014
29.12.2014
Tomaso435
-> Evž@: při 11,3V to už sotva votočí starterem u fáva 12,4 ještě jde
15:41:15
29.12.2014
29.12.2014
Evž@
Jaké hodnoty by měla vykazovat vybitá baterie?...naměřil jsem 12,41 V a při nabíjení 15 V.Měl jsem trochu volnější a zaoxidovaný - pól na baterii tak tuším že to mžení kontrolky při plném zatížení by mohlo být kvuli tomu.Po 2 hodinách ježdění kdy byla zapnutá dálková světla a topení+rádio uz starter ani necukl.
22:56:47
28.11.2014
28.11.2014
Tomaso435
-> srdcar 120L: řekl bych že vyřešeno :) ted ještě faceliftuju altík na model 92 a bude cajk :)
20:18:14
28.11.2014
28.11.2014
srdcar 120L
-> Tomaso435: přesně tak
09:11:10
28.11.2014
28.11.2014
Tomaso435
-> srdcar 120L: ne... normálně oblbovák sem dal mezi reguláto a altík, a v druhým fastonu je klasicky kontrolka kterou se si natáhnul sólo, protože mi původní kabeláž blbnula takže mi vede do budíků jeden kábl navíc...
čiliže to mám napojit jak ? :) kontrolku vypojit z altíku a napojit za voblbovák směrem k regulátoru s uhlíkama? .. tak to někde splašim rozdvojovací faston
čiliže to mám napojit jak ? :) kontrolku vypojit z altíku a napojit za voblbovák směrem k regulátoru s uhlíkama? .. tak to někde splašim rozdvojovací faston
22:56:20
27.11.2014
27.11.2014
srdcar 120L
-> Tomaso435: Jen takový dotázek: přepojil jsi kontrolku dobíjení až za ten oblbovák, k přívodu do regulátoru? Pokud ne, tak ti to dělá, co dělá. Bojují proti sobě napětí před oblbovákem a za ním s napětím výstupním z altíku, asi proto to blikání a nárůst napětí ve velkých otáčkách.Jinak je závada asi v regulátoru.
Altík fávo i felda má 2 fastony, do jednoho je kontrolka dobíjení a do druhého jde kablík na regulátor. Uvnitř altíku jsou spolu vodivě spojeny. Tak to zkontroluj a uvidíš.
Altík fávo i felda má 2 fastony, do jednoho je kontrolka dobíjení a do druhého jde kablík na regulátor. Uvnitř altíku jsou spolu vodivě spojeny. Tak to zkontroluj a uvidíš.
20:31:31
26.11.2014
26.11.2014
Tomaso435
-> srdcar 120L: ... tak jsem přišel na to že blikání odstraním odebráním onoho oblbovače regulátoru aby to dávalo více voltíků... do 2000ot ok, nad 2000ot bliká a při vytočeným motoru to svítí jak na 220V :D . bud je někde chyba v altíku že to totok nepojme, nebo netušim... rozeberu ten vynález, třeba tam bude jen studeňák pač 13,7V je mi trochu málo...
23:44:01
07.11.2014
07.11.2014
srdcar 120L
-> Tomaso435: Tam to může být způsobeno oválností sběracích kroužků na rotoru altíku, uhlíky odskakují, nemusí dobře dosedat, visí ve vedení a pod., nebo odchází baterka, případně odchází relátko, studené spoje v něm a pod. Taky to může dělat některá dioda, přece jen, je jich tam 9 a když jedna fixluje, tak se to nějak projeví. 6 výkonových diod já zkouším tak, že když jsou odpojeny od vinutí, tak je zkouším v propustném směru přes 2 x 60 W halogenky, na to mám vyřazené žárovky, kde odešlo tlumené vlákno. Což mi dává proud 10 ampér a naprosto spolehlivě odhalí vadnou diodu. Když je načnutá, tak odejde. Prostě elektrika na autě je svině nevyzpytatelná, vždycky narazíš na něco, co tě na ní překvapí.
19:49:03
06.11.2014
06.11.2014
Tomaso435
-> srdcar 120L: a co blikání ve vyšších točkách ? cca 2000ot a vejš... už sem altik vyhodil, ale tereticky ?
19:24:15
06.11.2014
06.11.2014
srdcar 120L
-> Evž@: Tak to je v pohodě. Blikání na malé otáčky může způsobovat oválnost sběracích kroužků, může být příčina i v regulátoru ( větší rozptyl stabilizační diody spínající buzení rotoru, možná nějaký studený spoj ), může být i vada v baterce. Mě něco podobného dělal jeden článek v baterce - náhle klekla. Po nabití nějaký čas držela a pak sama od sebe zase klekla. Asi by to chtělo zátěžový tester na baterku, abys věděl, co s ní je. Na něm se ti ukáže v procentech, v jakém je stavu.