
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 120 špatně dobíjí
23:20:54
23.02.2012
23.02.2012

Bobesh
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Je to tam volaaké čudné

22:51:49
23.02.2012
23.02.2012

Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bobesh: Antiseriove zapojeni diod?

22:49:37
23.02.2012
23.02.2012

Bobesh
Markop 17.02.12 15:07:15 napsal:
Mimochodem, v tom horním schématu je chyba.
Docela by mne zajímalo jestli je tu někdo, kdo na to příjde ;-)Buzení ?
Mimochodem, v tom horním schématu je chyba.
Docela by mne zajímalo jestli je tu někdo, kdo na to příjde ;-)Buzení ?
12:14:11
20.02.2012
20.02.2012

Jozka
-> Markop: Jasný.. Ono totiž přes to sklíčko v poledne v plným slunci není "vidět" ani prasklej klínovej řemen
.


11:33:41
20.02.2012
20.02.2012

Markop
-> Jozka: Bylo to myšleno za běžných podmínek. Je možné, že by při 0,7V slabě žhnula. To ale normálně přes sklíčko není vidět ;-)
11:26:57
20.02.2012
20.02.2012

Jozka
-> Markop: Nechci se s tebou (zas?) přít, neb o autoelektrice nejspíš nevím desetinu toho, co ty - ale když se z tubusu kontrolky sundá "rámeček se sklíčkem" a zhasla by se v noci palubka (jako to jde v kilu a MB), fakt se vlákno žárovky nenažhaví?
10:47:32
20.02.2012
20.02.2012

Markop
-> sbf: Špatně položená otázka.
Pokud alternátor pracuje správně, na D+ je napětí stabilizované regulátorem na 14,2V. Za provozu se tedy nemění. Rozdíl mezi D+ a B+ provozně nikdy nepřekročí 0,7V. Tento rozdíl nedokáže kontrolku viditelně rozsvítit a to ani při přetížení.
Ve chvíli, kdy se alternátor po nastartování motoru "chytí" a kontrolka zhasne, nerozsvítí se ani tehdy, když není aku dobíjen.
Zkrátka, pokud se kontrolka rozsvítí za běhu motoru, není něco v pořádku.
Pokud alternátor pracuje správně, na D+ je napětí stabilizované regulátorem na 14,2V. Za provozu se tedy nemění. Rozdíl mezi D+ a B+ provozně nikdy nepřekročí 0,7V. Tento rozdíl nedokáže kontrolku viditelně rozsvítit a to ani při přetížení.
Ve chvíli, kdy se alternátor po nastartování motoru "chytí" a kontrolka zhasne, nerozsvítí se ani tehdy, když není aku dobíjen.
Zkrátka, pokud se kontrolka rozsvítí za běhu motoru, není něco v pořádku.
10:20:01
20.02.2012
20.02.2012

sbf
cize ake max. napatie musi byt na D+ aby sa kontrolka zacala rozsvecovat?
15:07:15
17.02.2012
17.02.2012

Markop
Mimochodem, v tom horním schématu je chyba.
Docela by mne zajímalo jestli je tu někdo, kdo na to příjde ;-)
Docela by mne zajímalo jestli je tu někdo, kdo na to příjde ;-)
12:00:19
17.02.2012
17.02.2012

Markop
-> sbf: Pokud alternátor přestane dobíjet, kontrolka se rozsvítí, protože se ze svorky D+ ztratí napětí (teče sem proud přes kontrolku a do DF).
Naopak to není možné (B+ bez napětí, D+ plné napětí), za provozu alternátoru je na D+ o trošku vyšší napětí než na B+ (přes kontrolku stále prochází malý proud, který ji ale nerozsvítí), ovšem při přetížení altu (spotřeba je větší než kolik alt vyrobí) klesne napětí přímo na statorových cívkách altu, napětí je tedy v tomto případě nižší na OBOU svorkách a kontrolka se nerozsvítí.
P.S. Nikdy neměř napětí na svorce DF. Zde se totiž proud mění podle otáček a zatížení alternátoru. Regulátor zde pracuje do ohmické zátěže budicího vinutí a multimetrem naměříš nesmysly!
Naopak to není možné (B+ bez napětí, D+ plné napětí), za provozu alternátoru je na D+ o trošku vyšší napětí než na B+ (přes kontrolku stále prochází malý proud, který ji ale nerozsvítí), ovšem při přetížení altu (spotřeba je větší než kolik alt vyrobí) klesne napětí přímo na statorových cívkách altu, napětí je tedy v tomto případě nižší na OBOU svorkách a kontrolka se nerozsvítí.
P.S. Nikdy neměř napětí na svorce DF. Zde se totiž proud mění podle otáček a zatížení alternátoru. Regulátor zde pracuje do ohmické zátěže budicího vinutí a multimetrem naměříš nesmysly!
08:53:55
17.02.2012
17.02.2012

sbf
podla schemy napr. na www.cdl.sk/img3/1.jpg (horny obr.) by malo kontrolku rozsvietit nie len pokles napatia na B+ (t.j. alternator prestane fungovat) ale aj pokles na D+ bez zmeny na B+ (viac spotrebuje ako vyrobi = cerpa z baterie)....
preco sa teda vtedy kontrolka nerozsvieti?
a ked dojde k poruse buzeni DF, podla schemy bude na D+ stale bude napatie (hoci znizene)
preco sa teda vtedy kontrolka nerozsvieti?
a ked dojde k poruse buzeni DF, podla schemy bude na D+ stale bude napatie (hoci znizene)
11:51:29
16.02.2012
16.02.2012

Markop
-> sbf: Ne, u přetíženého alternátoru se kontrolka nerozsvítí. Aby svítila, muselo by dojít k poruše buzení (svorka D+ nemá napětí, nebo je na ní napětí snížené).
10:36:42
16.02.2012
16.02.2012

sbf
no ale ked zasvieti signalizuje ze alternator nevladze dobijat (aj ked ma plny prud na DF) hoci je plne funkcny
cize na 742.136 je to tak od vyroby lebo tam osadili slaby alternator?
neviem kolko A da, asi 42A
cize na 742.136 je to tak od vyroby lebo tam osadili slaby alternator?
neviem kolko A da, asi 42A
10:11:36
15.02.2012
15.02.2012

Markop
-> sbf: Kontrolka dobíjení u alternátoru nesignalizuje dobíjení. To dělala u dynama.
Je to vlastně kontrola funkčnosti alternátoru. Poznáš podle ní jestli alternátor funguje/funguje špatně/nefunguje. Ale jestli dobíjí/nedobíjí baterku ne.
Pokud dojde v provozu k přetížení altu (nejčastěji při volnoběhu), klesne napětí vozové sítě a část proudu se bere z akumulátoru. Ale kontrolka je dál vesele zhaslá (u dynama se rozsvítila). Poznal bys to pouze na dvojzvratném ampérmetru (výchylka ručky do mínusu), nebo na voltmetru (pokles napětí).
Pokud ti auto na svýšené otáčky a zaplá světla drží 13,8V a více, problém bude ve světlech (přechodový odpor ve vodičích, spínači, začouzené žárovky nebo koroze parabol.
Jaký máš alternátor a regulátor? 42A nebo 55A? Vibrační nebo elektronický?
Je to vlastně kontrola funkčnosti alternátoru. Poznáš podle ní jestli alternátor funguje/funguje špatně/nefunguje. Ale jestli dobíjí/nedobíjí baterku ne.
Pokud dojde v provozu k přetížení altu (nejčastěji při volnoběhu), klesne napětí vozové sítě a část proudu se bere z akumulátoru. Ale kontrolka je dál vesele zhaslá (u dynama se rozsvítila). Poznal bys to pouze na dvojzvratném ampérmetru (výchylka ručky do mínusu), nebo na voltmetru (pokles napětí).
Pokud ti auto na svýšené otáčky a zaplá světla drží 13,8V a více, problém bude ve světlech (přechodový odpor ve vodičích, spínači, začouzené žárovky nebo koroze parabol.
Jaký máš alternátor a regulátor? 42A nebo 55A? Vibrační nebo elektronický?
08:30:35
15.02.2012
15.02.2012

sbf
no ked som to meral testerom, jasne, bolo napatie v poriadku, ale neznamena to ze bude v poriadku aj o par dni/tyzdnov, kedze s testerom nebeham kazdy den po aute a preto som sa pytal ze ci sa da tej kontrolke verit (ta je na ociach stale), najma ak viditelne nestiha dobijat svetla pri volnobehu (co som si vsimol az nedavno), ale ak je to normalne tak potom no problem a je to inac 742.136 nie 100.
11:04:58
14.02.2012
14.02.2012

Markop
-> sbf: Jak říká Matthes, hlavně staré škodovky při volnoběhu a světlech nedobíjejí. Ale při 900 ot/min a více, by mělo dobíjení normálně fungovat. Vem multimetr, rozsviť světla a změř si na baterce (při zvýšených otáčkách) napětí. Nemělo by klesat pod 13,8V. Na altíku pod 13,9V.
Nemáš ve světlometech začouzené žárovky?
Nemáš ve světlometech začouzené žárovky?
10:13:57
14.02.2012
14.02.2012

Matthes, záškodník z TechWebu
-> sbf: Samozrejme s originalnim alternatorem na volnobeh skodovka nedobiji. Proto se svetla pri pridani plynu vic rozzari, vetrak topeni se vic roztoci...
Delaj to i sluzebni hyjeny.
To napeti na zarovce je tak maly, ze se nerozne...
Delaj to i sluzebni hyjeny.
To napeti na zarovce je tak maly, ze se nerozne...
10:10:38
14.02.2012
14.02.2012

sbf
Ked uz je tu tato tema (nemusim zakladat novu...)
chcem sa spytat da sa verit kontrolke, ze ked nesvieti pri otackach nad 900 dobijanie je v poriadku?
totiz zda sa mi ze svetla mi nejak slabsie svietia, najma na volnobehu, ale kontrolka nesvieti - svieti slabo len pri cca 500 otackach
chcem sa spytat da sa verit kontrolke, ze ked nesvieti pri otackach nad 900 dobijanie je v poriadku?
totiz zda sa mi ze svetla mi nejak slabsie svietia, najma na volnobehu, ale kontrolka nesvieti - svieti slabo len pri cca 500 otackach
20:11:27
13.02.2012
13.02.2012

Tomas8862
ok zítra se na to podívám.
19:08:57
13.02.2012
13.02.2012

Markop
Ty diody musíš před měřením ODPOJIT od vinutí statoru. Multimetr na to má speciální funkci. V propustném směru měří úbytek napětí PN přechodu, v závěrném nenaměříš nic.
Dioda která je proražená, je propustná v obou směrech, pokud je spálená, je nevodivá.
Dioda která je proražená, je propustná v obou směrech, pokud je spálená, je nevodivá.
17:25:08
13.02.2012
13.02.2012

Tomas8862
Aha tak jak zjistím která je špatná? A dá se vyměnit jenom jedna? nebo je budu muset koupit všechny najednou?
17:20:06
13.02.2012
13.02.2012

suri
-> Tomas8862: multimetrom zmeriaš prd
17:16:56
13.02.2012
13.02.2012

Tomas8862
Alternátor jsem měl rozebraný a diody jsem měřil multimetrem, všechny by měly být dobré.
16:52:11
13.02.2012
13.02.2012

Markop
Pokud to najednou začalo takhle blbnout, je to jednoznačně vadná výkonová dioda.
16:28:28
13.02.2012
13.02.2012

Matsoft
to vypada na altik.... diody... nebo.. nemas prehozeny ty dva kabliky k regleru?
pripadne mi to jednou delal spatne ukostreny motor....
pripadne mi to jednou delal spatne ukostreny motor....
16:15:47
13.02.2012
13.02.2012

Tomas8862
Dobrý den mám takový problém moje 120ka nějak divně dobíjí při volnoběhu kontrolka nesvítí a čím víc se zvyšují otáčky tím více svítí. Napětí na baterce bez zapnutých spotřebičů je 13.7V ale když zapnu světla, ventilátor atd. tak to napětí klesne až někam k 12.2V a při vyšších otáčkách nejde přes 12.5V. Reglerem to pravděpodobně není mam 2 a oba dělají to samé. Neví někdo čím by to ještě mohlo být? Prosím pomoc bez auta asi brzo umřu
