skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Odchází indukční cívka
Pravda to jistě je. Tahle cesta bude jednodušší a levnější. Já jen že kombinaci nového typu kdy jsou použity svíčky s odporovým zátavem mám osobně raději a to ze dvou důvodů. Prvním je účinější odrušení a druhým je že zpomalením přechodu energie na straně svíčky dochází i ke snížení eroze elektrod. Ale samozřejmě funkčně je to jedno jakou cestou se vydá a pokud jde o co nejnižší nákladnost na přestavbu pak je lepší ponechat svíce původní a k nim přiřadit kabely s odporovými koncovkami.
Pro něj bude jednodušší, když si sežene kabely do karb. fáčka, takhle by musel měnit i svíčky.
-> minno: V podstatě jsou dvě varianty buď jít tou jak uvedl Markop tj. kabely s odporovými koncovkami a bezodporvými svícemi a nebo opačně jak jsem uvedl já. Záleží už jen na tobě co si vybereš. Fungovat bude obojí úplně stejně.
Ono moje předchozí vyjádření nebylo úplně přesné. Byla by chyba si myslet, že BMM kabely (a Fav. od 8/92) jsou bezodporové. Tak to není. I ony mají specifickou hodnotu odporu podle své délky což je dáno jejich konstrukcí a použitým materiálem. Pokud se nepletu tak odpor na metr použitého kabelu je 15 kOhm čili hodnota je v rozsahu mezi 2-10 kOhm i s tolerancí pro každý kabel. Ale faktem je, že koncovky již neobsahují původní odrušovací odpor jak uvedl Markop. Takže můj návrh pro tebe minno je aby jsi použil kabely nového typu se sníženou odporovou hodnotu pro karburátorové Fav. a k nim přiřadil svíce s odporovým zátavem jejichž alternativa ke klasickým bezodporovým svíčkám pro 742.12 také existuje tedy jejich označení je NR15YC kde právě R značí onen odporvý zátav o hodnotě 5 kOhm.
-> minno: Dodnes se prodávají Fávo kabely pro karbec. Prostě v obchodě řekni, že chceš sadu na Favorita do 8/92. Opravdu jsou takhle na krabici značený, werty má pravdu, dávaly se do všech karbecových fáček modelového roku 93, tedy od srpna 92 do září 93, kdy jejich výroba kvůli EURO1 skončila.
-> Markop: -> werty: no a priatelia aké mám použiť teda káble ja u motora Škoda120 pri použití bezkontaktu z Favorita a klasických sviečok určených pre Š120? Predpokladám že tie z Fava s odporom, ale ako to rozoznám?
-> Markop: Když dovolíš tak bych tě doplnil. U karburátorového Fav. byla od 8/92 situace stejná jako u BMM. To jest bezodporové zapalovací kabely a svíčky s vnitřním 5 kOhm odporem.
-> darklord: Pouze jsem to rozvedl. Nebyla to reakce na tebe.
Teď už je to snad všem jasnější.
Teď už je to snad všem jasnější.
-> Markop:
darklord 10.02.12 18:45:57 napsal:
→ minno: mam za to ze BMM maju inu odporovu
charakteristiku
darklord 10.02.12 18:45:57 napsal:
→ minno: mam za to ze BMM maju inu odporovu
charakteristiku
Ne, je to jinak. Kabely BMM nemají v koncovkách odrušovací odpor. Ten je ve svíčkách. U fáčka karbecu jsou na kabelech u svíček ty plastové koncovky s odporem a svíčky v sobě odpor nemají.
Na karbecový favorit se mohou použít kabely BMM, ale musí se použít odpovídající svíčky (s odporem). Naopak to povolené není.
Na karbecový favorit se mohou použít kabely BMM, ale musí se použít odpovídající svíčky (s odporem). Naopak to povolené není.
-> minno: ono to fungovat podla mna bude. Otazka je ako dobre a ako dlho. Najlepsie je kupit to co k danemu zapalovaniu patri
-> darklord: takže BMM káble asi nebudú vhodné na bezkontakt čo :-) To sa Tomáššš poteší :)
-> minno: mam za to ze BMM maju inu odporovu charakteristiku
Čím sa líšia zapaľovacie káble k sviečkam na Favo karburátor vs Favo BMM? Podľa katalógového listu Tesly Blatná sú odlišné, ale v čom ten rozdiel je, to som nejak nepochopil....
-> minno: Přesně tak- když jsem s lekrem a kontaktovym rozdělovačem jezdil asi rok a potom dal bezkontakta a cívku z fáva tak to najednou frčelo úplně jinak :)
-> minno: no ako vravis, proste ho treba upravit podla rozdelovaca ktory sa pouziva na SEDR tzn myslim x.540
-> peti: 
-> darklord: jj to viem. Takto upravený rozdelovac je uz potom ale rovnako pouzitelny pre vsetky motory 120-136 pri SEDR karburatore, ze? Cize aj pri pouziti 136 motora a bezkontaktneho rozdelovaca z Fava treba upravit odstredivu a podtlakovu regulaciu pri pouziti SEDRa, ide o ten karburator. Keby sa ta zastavba robila aj spolu s LEKRom, tak s rozdelovacom netreba robit nic.

-> darklord: jj to viem. Takto upravený rozdelovac je uz potom ale rovnako pouzitelny pre vsetky motory 120-136 pri SEDR karburatore, ze? Cize aj pri pouziti 136 motora a bezkontaktneho rozdelovaca z Fava treba upravit odstredivu a podtlakovu regulaciu pri pouziti SEDRa, ide o ten karburator. Keby sa ta zastavba robila aj spolu s LEKRom, tak s rozdelovacom netreba robit nic.
-> Markop 08.02.12 21:54:16: vyrobca (skoda auto) zaciatkom 90 rokov odporucal prestavbu kontaktneho zapalovania S130-136 na bezkontaktne z favorita, dokonca sa myslim predaval aj speci plech na ktory sa chytala ETZ (mal som ho v rapide).
-> minno 08.02.12 22:01:14: kup kable na favorita, na sviecky nasrobuj tie siroke koncovky a nemal by byt problem. Akurat odporucam upravit odstredivu regulaciu podla kontaktneho rozdelovaca a vymenit ufo pre podtlakovku.
-> minno 08.02.12 22:01:14: kup kable na favorita, na sviecky nasrobuj tie siroke koncovky a nemal by byt problem. Akurat odporucam upravit odstredivu regulaciu podla kontaktneho rozdelovaca a vymenit ufo pre podtlakovku.
-> minno: som robil jednemu dedkovi na jeho 125 ke karbec a vtedy som si vsimol ze cievku ma opacne zapojenu, na strane kde ma byt kabel s rozdelovaca mal natvrdo spinanych 12V a aj kabel od startera co je na vyradenie odporu, na druhej strane kde ma byt 12V mal zapojeny kabel s rozdelovaca a najviac ma zabilo ze otackomer bol zapojney cez predradny odpor a ono to fungovalo x rokov, lebo on tomu nerozumel tak sa toho nechytal




-> minno: tiez som zvedavy, co to urobi.....pytam si referencie 

-> Star LC20: Chapu,diky za vysvetleni 

-> peti: uvidím čo to povie
-> jarda.u1: je to ako pise Star LC20
-> minno: ta iskra je slaba hlavne v nizkých otackach, preto asi bude lepsi pri studených startoch bezkontakt
-> minno: ta iskra je slaba hlavne v nizkých otackach, preto asi bude lepsi pri studených startoch bezkontakt
-> MOLSO: možno :) ale teraz už býva len -20 :(
-> minno: zase budes pri - 25°C testúvať ? 

-> Star LC20 08.02.12 23:17:56: mne sa ale zdá, že ono to kontaktné zapaľovanie aj tak dáva iskru slabú, pocítil som to najmä v týchto silných mrazoch. Som zvedavý na zmenu po prechode na bezkontakt.
-> Markop 08.02.12 22:31:41: kúpim teda Favo káble. Ale o tom inom type motora no neviem neviem, ja som si dal priamo u výrobcu vyrobiť rozdeľovač bezkontaktný s charakteristikou regulácie pre motor Škoda 120 :)
-> jarda.u1: začal se používat z toho důvodu, že se zkonstruovala cívka na menší napájecí napětí. A ta se zkonstruovala tak, aby při studených startech, kdy baterce klesá jmenovité napětí na svorkách, a rezistor není v činnosti, bylo na této cívce napájecí napětí vyšší, než je její provozní (B=u*H). V praxi je taková cívka dělaná na (tuším) 8V a během chodu motoru Těch cca 5-6V sráží právě ten předřadnej rezistor. Při startu se rezistor vyřadí a....a dál to chápeš ne?
Prostě, aby to dávalo i se slabší baterkou dobrou jiskru.

-> peti: asi mas pravdu,ale stary uzovky nemeli odpor vubec a taky to fungovalo.Kvuli cemu se odpor vubec zacal pouzivat?
-> jarda.u1: prave opacne cievka je cez odpor napajana stale, a iba pri startu sa vyraduje/obchadza
-> Star LC20: Necetl jsem to cely,ale pokud se ti hreje za jizdy ten predradnej odpor,tak mas dle me neco spatne,jelikoz prez nej by mel jit proud jenom pri startu od civky starteru,potom uz ne.
-> minno: Bude to lepší. Už kvůli tomu, že výrobce bezkontaktu zakazuje provoz na jinou, než tovární konfiguraci. A kvůli odrušení.
P.S. On zakazuje i provoz na jiném typu motoru, ale co... ;-)
P.S. On zakazuje i provoz na jiném typu motoru, ale co... ;-)
Fíha. Idem teraz prerábať zapaľovanie u mojej 120 z kontaktu na bezkontakt. Káble k sviečkam som ale chcel nechať pôvodné (Tesla na Š120). Mám teda kúpiť aj nové káble určené na favorita (s fajkami)?
-> Star LC20: Jak je to s rozdělovači s favorita? Jestli myslíš tu pálící se cívku indukčního snímače, tak to není tak zlé, jak to vypadá. Je to málo pravděpodobná porucha.
Bezkontakt je výkonnější, na vrakáčích se toho válí plno, není snad důvod zůstávat u kladívek.
Bezkontakt je výkonnější, na vrakáčích se toho válí plno, není snad důvod zůstávat u kladívek.
-> Star LC20: já mám ty samy kabeli co mám na zapalku z fačka ty správný /značka Tesla myslím ../ daný i na škodě 100 kde je klasika rozdělovač .. a svíčky se volí podle typu motoru ,případně uprav na motoru, bezkontakt má silnější jiskru protože má vetší napětí na svíčce .
-> Radza: vpoho, měl jsem teda za to, že bezkontakt na favoritovi nejde seřídit jentak na "jiskru". Nemám zkušenost, tak se nebudu hádat.
Nejsem ťulka, vím, že je rozdíl mezi indučkou na kontakt a bezkontakt
. Co je mi však zásadní novinkou, je fakt, že je teda rozdíl mezi káblama a svíčkama.
Nejsem ťulka, vím, že je rozdíl mezi indučkou na kontakt a bezkontakt

-> Star LC20: seřídíš si to i bez stroboskopu.Dokud je na řemenici viditelně vyrytá ryska,tak si to seřídíš pomocí 10ky klíče a je to.I první fávo má vyrytou rysku.od bmm už ryska nebyla vyrytá,ale pouze viditelná stroboskopem.
-a přesně,jak píšou kluci,tak je velkej rozdíl mezi cívkou na bez/kontakt.To samý i palec do rozdělováku a kabely s fajfkama do víčka a na svíčky
-a přesně,jak píšou kluci,tak je velkej rozdíl mezi cívkou na bez/kontakt.To samý i palec do rozdělováku a kabely s fajfkama do víčka a na svíčky

-> Star LC20: ja jsem u svý 130 ky přešel na zapalovaní z fava už před 10 lety z duvodů opalovaní kladívka a opotřebovávaní tý destičky co jezdí po vačce .. sehnal jsem rozdělovač + indučku + zapalovaní ...
ted předstih drží jak má .... , rozdělovač se sice občas rozpadával ....novej a nebo použitej bylo skoro jedno .. ale šikovnej automechanik motorář mi ho sestaavil vžy perfektně a pak ho ladil na motoru jen podle sluchu ... tj předstih na volnoběh a pak v tahu a pruběh podtlakový regulace amotor je pak pěkně ostrej točí i 6000 ot.
hlavně nebrat rozdělovač z činy na favorita .. sice funguje ale neseřídíš motor aby tahal jak má.
ted předstih drží jak má .... , rozdělovač se sice občas rozpadával ....novej a nebo použitej bylo skoro jedno .. ale šikovnej automechanik motorář mi ho sestaavil vžy perfektně a pak ho ladil na motoru jen podle sluchu ... tj předstih na volnoběh a pak v tahu a pruběh podtlakový regulace amotor je pak pěkně ostrej točí i 6000 ot.
hlavně nebrat rozdělovač z činy na favorita .. sice funguje ale neseřídíš motor aby tahal jak má.
-> Markop: a proč ne? Normální škodovka řady 742 s motorem z favorita, pouze zapalování je kontaktní, který tam bylo a je od výroby. Na bezkontakt jsem nepřešel jednak z důvodu toho, že bez stroba si to člověk neseřídí podle představ, a za další - víme, jak je to s rozdělovači z favorita (ikdyž to je asi otázka do diskuze).
Proč tam máš kontaktní zapalování?
-> darklord: no možno máš pravdu, je fakt, že mám káble a svíčky komplet z favorita bezkontakt (protože mám i motor z favorita). Akorát teda zapalování je kontaktní.
Nevím ale jak si obstarat patřičný svíčky a kabely.....nikdy sem neřešil nějakej "rozdíl" kontakt/bezkontakt. Nicméně, něco na tom může být. Díky
Nevím ale jak si obstarat patřičný svíčky a kabely.....nikdy sem neřešil nějakej "rozdíl" kontakt/bezkontakt. Nicméně, něco na tom může být. Díky
No, proste pouzit kable a sviecky ktore patria na kontaktne zapalovanie. A ono tiez ked mas opotrebovanie sviecky tak sa meni ich odporova charakteristika - ono to sice mozno pali, ale cievka dostava celkom zabrat.
-> darklord: oh cože?
rozveď tu myšlenku pls

-> Star LC20: problem moze byt v nespravnych kabloch alebo svieckach
Dneska jsem to kontroloval a všechno zapojení by mělo být správně, aspoň podle literatury. Další věc - za chodu motoru je předřadnej odpor horkej, takže bych řekl, že je v činnosti.
Jak píše ujo Molso, asi mám smůlu na cívky.
-> Markop: má vždycky předřadný odpor, a zapojen je doufám správně.
-> vhml: nee, je to kontaktní zapalko, a cívka tam má být už s rezistorem, což tam vždycky dávám.
Asi budu muset vozit igelitku cívek, a jenom měnit za jízdy. Dík za postřehy
Jak píše ujo Molso, asi mám smůlu na cívky.
-> Markop: má vždycky předřadný odpor, a zapojen je doufám správně.
-> vhml: nee, je to kontaktní zapalko, a cívka tam má být už s rezistorem, což tam vždycky dávám.
Asi budu muset vozit igelitku cívek, a jenom měnit za jízdy. Dík za postřehy
Necpes na kontaktni zapalovani civku z bezkontaktu a naopak?
to nechápem čo s tými cievkami robíte......mne prvá cievka odišla asi po 120 tis. km a 22 rokoch.....Potom som dal novú a tá drží dodnes už asi 40 tis. km......
-> Star LC20: sem ti rikal vole mas moc hustodemonskej motor
mne tiez odchadzali stare pouzivane indučky a myslim ze sa ich vystriedalo behom 5000 km asi 6 a posledn a umrela po minúte volnobehu ked sa nahodila fábka ... a potom som dal nejakú peknejšiu a tá vydržala 15 000 km

mne tiez odchadzali stare pouzivane indučky a myslim ze sa ich vystriedalo behom 5000 km asi 6 a posledn a umrela po minúte volnobehu ked sa nahodila fábka ... a potom som dal nejakú peknejšiu a tá vydržala 15 000 km
Má ta cívka předřadný rezistor? Je zapojen správně?
Během relativně krátkého časového úseku (cca 5 měsíců) mi stabilně odchází indučka. Prostě jezdím jezdím, a jednoho dne zastavím, zhasnu motor, a už nenastartuju > cívka v prdeli. Tak dám jinou, a zase....Během ani ne toho půl roku už budu dávat 3tí cívku!
Nevíte, čím by to mohlo být? Podotýkám, že se jedná o 120ku a je to klasický kontaktní zapalování

Nevíte, čím by to mohlo být? Podotýkám, že se jedná o 120ku a je to klasický kontaktní zapalování