-> Jarda: ohledně nárazníků je to každýho věc, mě se třeba líbí i Felda kabro, ale někomu se nelíbí, stejně kdybych do něčeho takovýho šel tak ani nevím, v Brně jsou hajzli a kamarádovi co si pořídil ojetou Z3 mu před školou prořízli střechu, už jen to, že mě kradou ventilky, takovou prkotinu je dost zarážející, něco z pevnou střechou, to už je dražší, ale zase praktičtější a kdybych si měl vybrat něco co je hodně povedené a za málo peněz, tak bez váhání s plátěnou Opel Astra F cebrio ;-) toť vše, další diskuze nebudu rozvíjet.
P.S.: nejde to opravit, budete se s tím muset duševně vyrovnat.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda Favorit, technické informace a rozměrové náčrtky
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [11]:
Text:
V roce 1982 československá vláda konečně schválila vývoj nového vozu s pohonem předních kol, přičemž vůz měl být v italském stylu. V roce 1983 byl tedy zahájen vývoj, ale bylo nutné jej dokončit do poloviny roku 1985 a zahájit sériovou výrobu v roce 1987. To byly skutečně šílené termíny, takhle rychle nepracují ani světové automobilky s nejlepšími technologiemi. Volba designéra padla na Bertoneho, kterému se povedlo opravdu skvělé dílo. Problémy byly akorát v tom, že Nucci Bertone chtěl odlišnou verzi kombi, kdežto škodováci si nakonec prosadili kombík se stejnou zádí z hatchbacku. Na svět sice přišly i další verze jako povedený sedan, už méně povedené kupé, pick-up, pick-up s delším rozvorem, kombi s nástavbou, ale jen některé se dostaly do sériové výroby. V roce 1987 byl tedy Favorit konečně představen. Stalo se tak na brněnském strojírenském veletrhu, který toho roku zaznamenal dvojnásobnou návštěvnost.Vůz spadal do kategorie malých vozů, kde trochu překypoval délkou 3815mm (většina konkurentů tehdy dosahovala stěží 3,7m), šířka vozu činila 1620mm a výška 1415mm. Rozvor byl dostatečně dlouhý - 2450mm. Karoserie byla hranatá, ale zato velmi líbivá a moderní. Vevnitř bylo opravdu dost místa (s ohledem na svou kategorii), na výšku i délku bylo místa trochu víc než akorát, jen zavazadlový prostor měl poněkud menší objem 251dm3, přičemž jeho skladnost také nebyla nejlepší. Jeho využitelný objem byl omezován pronikáním pružících jednotek. Po sklopení však nabídl až 1038dm3, což byla rekordní hodnota. Auto mělo na svou dobu vynikající jízdní vlastnosti, ale komfort pružení byl nepatrně horší.
Až v září 1988 se začal sériová výroba provedení Favorit 136L s motorem 1289cm3 o výkonu 46kW/5000ot.min-1 a točivém momentu 100Nm/3000ot.min-1. Motor pocházel ze Škody 136 a byl samozřejmě ještě upraven. Bohužel výbava opravdu nestála za moc a tak se první verze favoritů musely spokojit s rovnými výplněmi dveří, čalouněním stropu koženkou, skla v předních dveřích nešla stahovat až dolů,... Většina těchto malých nedostatků se naštěstí časem dařilo odstranit. V roce 1989 se začalo dodávat i provedení 136LS s luxusnější výbavou. Také přišel do výroby Favorit Praktik, který jak napovídá označení, neměl zadní sedadla a tedy byl vhodný pro podnikatele. Užitečná hmotnost vozu byla 450kg. Modely 136 většinou poznáte podle znaku umístěného na pravé straně vozidla se štěrbinou na straně druhé. V roce 1990 se objevilnové kombi Forman prodloužené o 345mm s neobyčejně velkým zavazadlovým prostorem. Také se objevila další verze starého tříložiskového motoru OHV v provedeních 135L a 135LS. Měl snížený kompresní poměr a tím i výkon. Dosahoval výkonu 43kW/5000ot.min-1 a točivého momentu 94Nm/3000ot.min-1. Spokojil se i s méně kvalitním palivem, měl však vyšší spotřebu. Modely 135 měly přední masku se znakem umístěným uprostřed, jakákoli štěrbina chyběla a tak vúz vypadal poněkud divně. Model 136 se přestal vyrábět (bylo vyrobeno pouze 54 vozů Forman 136L/46kW). Na podzim 1991 se v Kvasinách začal vyrábět Pick-up. Tento typ karoserie v nabídce Škodovky chyběl od dob Škody 1202 a to bylo několik desítek let. Další užitkovou verzí byl Forman Praktik, ten se od klasického Formanu lišil zaslepním zadních oken, vyjmutím sedadel a namontováním přepážky.
Do výroby také měla přijít nejlevnější a nejskromnější verze Favorit 115S (vyrobeny pouze 4 kusy). Jak už značení napovídá, měla se nabízet i v extrémně chudém vybavení Standard. Motor byl karburátorový čtyřválec OHV s objemem 1137cm3 (75,5×63,5mm), stupněm komprese 8,8:1, který zajišťoval maximální výkon 38kW. Najvětší rychlost vozu byla 140km/h, spotřeba podle EHK (90/120/město) byla 5,8/7,6/8,2l/100km. Pohotovostní hmotnost vozu byla 835kg (840kg u verze 115L), užitečná 450kg, hmotnost bržděného přívěsu max.600kg. Na vůz se monovaly pneumatiky o rozměru 145SR13 (ostatní favority měly 165/70R13), zadní dveře postrádaly stahovací okna, na přístrojové desce byl pouze rychloměr s kontrolkami. Naštěstí se tato verze nedostala do výroby, poněvadž tento vůz neměl vůbec smysl. Za prvé, slabší motor neměl své opodstatnění, protože modely 135 nebyly nijak zvlášť výkonné a dát na trh ještě slabší motor by nebylo správné řešení. Spíše chyběl motor o větším objemu než 1300cm3. Také vybavení verzí 135/136L nebylo nijak bohaté a uvést ještě chudší výbavu, no fuj!
16.dubna 1991 byl pro Škodu velký den. Spojila se s Volkswagenem do koncernu VW Group. Výsledky byly okamžité, začal se vývoj nového modelu - Felicie, Favorit byl modernizován. V roce 1992 se podstatně zlepšila kvalita zpracování, vůz dostal bezpečnostní výztuhy dveří a také neřízený katalyzátor pro model 135L. Motor měl pak výkon 42kW a točivý moment 94Nm.
O něco později se objevily i ekologické verze 135Le/LSe, motor dosahoval pouze 40kW a točivý moment jen 90Nm. Na druhou stranu tyto vozy již měly řízený katalyzátor, proto se více vyvážely do zahraničí, kde byly tehdy přísnější ekologické předpisy.
Největší modernizace se odehrála v roce 1993. Opět se zvýšilo dílenské zpracování a vůz dostal mírný facelift. Prodloužil se o 40mm, přední maska se znakem uprstřed dostata štěrbinu, karoserie byla zpevněná. Velká revoluce se odehrála pod kapotou. Motor modelu 135 dostal elektronické jednobodové vstřikování. V modelu 135LX (resp. GLX) byl naistalován motor o výkonu 40kW s točivým momentem 94Nm. Do výroby se znova zavedl motor o zvýšeném kompresním poměru 9,7:1 (tedy model 136). Model 136LXi (resp. GLXi) byl sice ještě s karburátorem, ale zvýšil se výkon na 50kW a točivý moment na 105Nm. Všechny modely dostaly lepší třícestný řízený katalyzátor. Zvětšil se také rozchod kol. Interiér dostal lepší výplně dveří a nové potahové látky. Také se zlepšilo odhlučnění.
Na začátku roku 1994 dostal i 50kW motor jednobodové vstřikování. Výkon zůstal stejný, ale klesl točivý moment na 100Nm. Také se objevil Forman Plus vycházejíci z Formanu přidáním plastové nástavby.
V posledních letech se výrobce snažil udržet zájem zákazníků akčními modely. Jistě si vzpomenete na řadu Green Line, Silver Line, Black Line, Comfort, Solitaire, Prima, méně známy byly řady X Line, Excellent, Sport Line, a další. Dodávaly relativně bohaté vybavení za slušný peníz. Bohužel takových vymožeností jako ABS, airbag nebo posilovač řízení se Favorit nikdy nedočkal.
Česká firma Metalex začala vyrábět MTX Cabrio. Byl to dvoumístný roadster vycházející z favoritu. Karoserie byla samozřejmě náležitě zpevněna, podvozek snížen, auto dostalo nízkoprofilové pneu, novou masku i nárazníky (bohužel nová maska ani nárazníky vzhledu příliš neprospěly). Motor je ze sériového Favorita LXi o výkonu 50kW.
Další firmou upravující favority byla mariánskolázeňská firma Autospektrum 2000 s.r.o., která upravovala favority na verze označené jako Favorit Sprint 75. Upravovala se jakákoli verze (tedy 135 i 136), ale vždy měl výsledný motor kompresní poměr 9,7:1 (tedy jako typ 136). Vůz také dostal upravenou hlavu válců, upravené sací potrubí a ostřejší vačkový hřídel. Výkon stoupl na 56kW/5750ot. Rychlost vzrostla na 160km/h, zrychlení na 100km/h se událo za 13s a vozu a jeho vlastnostem také prospěly širší kola o rozměru 175/70R13.
Ceny: Favorit zažil éru plánovaného i tržního hospodářství. Během těchto let se velmi změnila hodnota české koruny. První model 136L (1988) stál 84 600Kčs, verze 135L (1991) stál asi 120 000Kčs, ale nejnovější verze (1994) kolem 200 000Kč a model Forman ve špičkové výbavě atakoval hranici 300 000Kč. Za stejnou cenu nabízel Metalex své MTX Cabrio na bázi Favorita.
Výroba: Bylo vyrobeno 783.167 vozů Favotit, 219.254 vozů Forman, Forman Plus a Forman Praktik a 60.744 vozů Pickup.
Takže sem hážu nějaký popisky k motoru, abyste byli v obraze:-)
Š 781.136
(od roku 1988 do července 1991)
příprava směsi karburátor (Pierburg, od průběhu roku 1989 Jikov) s automatickým sytičem
kompresní poměr 9,7:1 (rovná dna pístů)
největší výkon 46 kW (63 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 100 Nm / 3000 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 96 i bezolovnatý
Š 781.135
(od července 1991)
příprava směsi karburátor (Jikov) s automatickým sytičem
kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů)
největší výkon 43 kW(58 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 94 Nm / 3000 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 i bezolovnatý
verze s neřízeným katalyzátorem (42 kW (57 k) / 5000 min-1, 94 Nm / 3000 min-1) - jen bezolovnatý benzín
Š 781.135 E
(v průběhu 1991)
příprava směsi elektronickým karburátorem (Jikov), řízený katalyzátor
kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů)
největší výkon 40 kW (54 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 90 Nm / 3000 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 bezolovnatý
Š 781.136 X
(od března 1993 do září 1994)
příprava směsi karburátor (Jikov) s automatickým sytičem
kompresní poměr 9,7:1 (rovná dna pístů)
změna vačkového hřídele, tedy časování ventilového rozvodu, odlišná regulace předstihu
největší výkon 50 kW (68 k) / 5500 min-1
největší točivý moment 105 Nm / 3500 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 95 i bezolovnatý
Š 781.135 B
(od 1993)
příprava směsi jednobodovým elektronickým vstřikováním Bosch Mono - Motronic, řízený katalyzátor, hliníkové rozvodové tyčky u sacích ventilů
kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů)
největší výkon 40 kW (54 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 94 Nm / 3250 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 i bezolovnatý
Š 781.136 B
(od března 1993)
příprava směsi jednobodovým elektronickým vstřikováním Bosch Mono - Motronic, řízený katalyzátor, hliníkové rozvodové tyčky u sacích ventilů
kompresní poměr 9,7:1(rovná dna pístů)
největší výkon 50 kW (68 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 100 Nm / 3750 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 bezolovnatý
info:
Správce článku: kirri - zrušená registraceZaloženo: 25.11.04 15:03 Poslední změna: 26.11.04 12:26
Škoda Favorit, technické informace a rozměrové náčrtky - komentáře:
16:13:38
18.05.2006
18.05.2006
kirri
16:10:36
18.05.2006
18.05.2006
kirri
-> Jarda: MTX Roadster, cena 300tisíc si myslím, o ty 2 tisíce se moc neliší a je to informativní, jinak mě je celkem volný za kolik se prodávaly, nějak mě to nefascinuje, i když za tohle dát třeba 400tisíc, no to bych si hodně rozmýšlel, neuspokojí to ani mé požadavky, pouze 2 místa, aspoň ještě 2 nouzovky se hodí vždycky. Nějaký chybičky tam jsou, to je možný. Jako už tu panovaly i narážky na to, že jsem to okopíroval, ze začátku jo a tady na TOMHLE webu mě to nějak netankuje, stejně to tu není o Favoritech, tak co...
16:05:12
18.05.2006
18.05.2006
Jarda - zrušená registrace
-> kirri: jeste ta cena 300tis, presneji 298tis. byla za zakladni verzi, bez kuze, elektrickych oken s 13 litakama... atd. podle vybavy by jsi se divil, za kolik se i prodaval.....
16:00:29
18.05.2006
18.05.2006
Jarda - zrušená registrace
-> kirri: Česká firma Metalex začala vyrábět MTX Cabrio. Byl to dvoumístný roadster vycházející z favoritu. Karoserie byla samozřejmě náležitě zpevněna, podvozek snížen, auto dostalo nízkoprofilové pneu, novou masku i nárazníky (bohužel nová maska ani nárazníky vzhledu příliš neprospěly). Motor je ze sériového Favorita LXi o výkonu 50kW.
hmm, MTX Cabrio je felda to, ze narazniky neprispely vzhledu s Tebou nesouhlasim, maska uz je diskutabilnejsi, motor ja mam 135 BMM a hlava vacka jednotka z pickupu freestyle, mas pravdu v tom, ze vsechny byly snizeny s tema nizkoprofilacema zas nemohu souhlasit ...
hmm, MTX Cabrio je felda to, ze narazniky neprispely vzhledu s Tebou nesouhlasim, maska uz je diskutabilnejsi, motor ja mam 135 BMM a hlava vacka jednotka z pickupu freestyle, mas pravdu v tom, ze vsechny byly snizeny s tema nizkoprofilacema zas nemohu souhlasit ...
17:49:02
15.03.2005
15.03.2005
kirri
-> Martin2705: nelíbí se mi, ten zadek no, jinak kupátko je povedené
17:48:23
15.03.2005
15.03.2005
kirri
-> Martin2705: někde ho mám, pohledám, snad:) moc málo času je, ale když tak ho dám sem
15:53:16
15.03.2005
15.03.2005
Martin2705
Nevim co se ti nelíbí na tom sedanovi, já bych ho bral všema deseti. Ale je to věc názoru. Nemáš někde jeho fotku zezadu?
Jinak pěknej souhrn o favoritech.
Jinak pěknej souhrn o favoritech.
16:44:09
24.01.2005
24.01.2005
hany
-> mauceu: dobrej odkaz našel jsem tam i š130lr
12:39:59
10.01.2005
10.01.2005
kirri - zrušená registrace
-> mauceu:
12:25:02
10.01.2005
10.01.2005
mauceu
No tak Brno nie je az tak daleko...
06:34:59
10.01.2005
10.01.2005
kirri - zrušená registrace
-> mauceu: Vezmi si Brno, rodná Žilina a Bratislava, to je kus cesty
00:38:35
10.01.2005
10.01.2005
mauceu
-> kirri: Som rad ze si to zobral v pohode a ze si sa neurazil. A taktiez som rad ze si prisiel pozriet aj k nam do fora. Mam na mysli tie stretka co robime v BA. Ale fakt by si raz mohol prist. Kolko to mas KM?
09:57:20
09.01.2005
09.01.2005
kirri - zrušená registrace
-> mauceu: no jo, já sem chtěl sem dát něco o Favoritech, tohle byl můj první počin, třeba to předělám, uvidíme, aby se Vám to víc líbilo
00:12:34
09.01.2005
09.01.2005
mauceu
-> kirri: Samozrejme ze nikto nechce aby si si nieco vymyslal... Je uplne jedno odkial ten clanok je. Podstata veci je v tom, ze je rozdiel pozbierat vetu po vete z roznych zdrojov a tak zostavit clanok ako skopirovat cely clanok. UPRIMNE... Osobne proti tebe nic nemam, len sa mi nepacil sposob vytvorenia tohoto clanku. Nic viac, nic menej...
08:04:29
06.01.2005
06.01.2005
kirri - zrušená registrace
-> mauceu: óóó jak si chytrý, bohužel sklamu tě, tento článek je z jiného zdroje, texty se shodují, no nechápu tě? to si mám vymyslet co není pravda??? Jestli se ti líbí te link tak pročítej, má tam plno chyb
23:54:44
05.01.2005
05.01.2005
mauceu
-> hany: Napisat taketo nieco nieje vobec tazke. Hlavne ak pouzivas CTRL+C a CTRL+V. Cely clanok je vytvoreny totiz takymto postupom. Len pre ukazku si pozri tuto stranku minosurkala.webpark.cz/Sk
oda/favorit.htm
16:47:25
31.12.2004
31.12.2004
hany
kirri je profíííík ten snad nemá co dělat a tak píše a čim víc tim líp
12:23:59
26.11.2004
26.11.2004
kirri - zrušená registrace
-> Bagrr: už to tu máš i s povídáním
11:38:56
26.11.2004
26.11.2004
kirri - zrušená registrace
-> Bagrr: hmm, dobrá připomínka, jak budu doma, tak něco najdu a přidám to sem
10:00:54
26.11.2004
26.11.2004
Bagrr
Tenhle článek je dobře zpracovaný ohledně motorů je moc dobře. Ale trochu tady chybí info ohledně výbavy.