skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
LÖBRA - krok za krokem ( základní informace a popis repase)
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [30]:
Text:
v tomto článku se budu snažit do detailů objasnit problematiku Poloos LÖBRO.Poloosy Löbro byly používané od počátku výroby vlečné nápravy u vozu škoda Garde v roce 1981 a byly používané jen do října 1982, a pak byly nahrazeny již známými klasickými vlečkovými poloosami od firmy VEB Sachsenringwerke Zwikau požívanými do konce výroby typu Škoda 742.
Důvod, proč byly nahrazeny Ttripoidníma poloosama ze Zwikau už dnes asi nikdo přesně neví, ale nejvěrohodnější se mi zdají dvě teorie, které si ovšem trochu oponují...
Podle první byly od začátku montovány poloosy Löbro, jenže se časem ukázalo, že jsou pro Garde moc předimenzované, na tak slabý motor (stejné klouby zvládají v Alfě Romeo dvoulitrový diesel) a tím i nákladné, tak se v říjnu 1982 od jejich aplikace ustoupilo a nahradily je již zmíněné a známé tripoidní poloosy používané do konce výroby vlečných náprav.
Druhá teorie pojednává o tom, že Když bylo Garde už vyprojektované a mělo se začít vyrábět seriově, tak se ukázalo, že firma VEB Sachsenrigwerke Zwikau nestihne včas vyrobit tripoidní poloosy, tak aby se stihlo Garde vyrábět ve sjednaném termínu přistoupili k nákupu určitého počtu poloos kapitalistické Firmy Löbro ze západního Německa, na kterém by Garde odjíždělo z výrobního závodu do doby, než firma VEB dodá slíbené, ale opožděné Tripoidní poloosy, což se stalo v říjnu roku 1982.
Jejich hlavní výhoda oproti klasickým polosám je ta, že snesou daleko větší výkon a oba klouby jsou dělané podobným způsobem jako homokinetický kloub ale oba dva jsou stejné a mají možnost axiálního posuvu s dorazem, tudíž žádný z kloubů se nemůže nechtěně vysmeknout, jako to dělá s oblibou klasická poloosa při kritické situaci typu prudká zatáčka- plný plyn a moc vyvěšené kolo, nebo podobných situacích
obr. č. 1 - Takto by měla vypadat poloosa, kterou máte, pokud ji někde kupujete, tak si dejte veliký pozor, aby byla takto kompletní, tzn. včetně OBOU unašečů, jinak nepůjde připevnit do normální vlečné nápravy k hřídeli kola, poněvadž příruba Löbra a obyčejné poloosy mají rozdílné průměry.
obr. č. 2 - Před demontáží kteréhokoliv unašeče, je vhodné označit si vzájemnou polohu dílů vzhledem k faktu, že poloosa byla jako celek ve výrobním závodě vyvážena. Je vhodné udělat rysky dost hluboké, aby přečkaly broušení a případné lakování a ještě je dobré myslet na to, že na poloose jsou klouby stejné, tudíž pro každý kloub využít jiného značení, třeba jako já jsem značil polohu u jednoho kloubu jednou ryskou a u druhého kloubu dvěma ryskami, tím se mi součástky nemohly přeházet na obrázku č. 4 je vidět kompletní značení druhého kloubu dvěma ryskami, je ovšem vhodné udělat rysky na nesouměrných místech - třeba do pravého úhlu, poněvadž když jsem je udělal takhle v jedné ose, tak jsem po rozebrání kloubu zjistil, že je to možné o 180°otočit a kloub pak nefunguje. U unašeče u hřídele kola je značení nutné provést ještě před demontáží z vybraného vozu, poněvadž k demontáži středové matice držící unašeč na hřídeli kola se musí unašeč odmontovat od poloosy. Už při této první demontáži je třeba dávat pozor na speciálně tvarované gumové těsnění, které je mezi všemi díly klouby - na poloose celkem 4 shodné a záměnné kusy
obr. č. 3 - Po demontáži kteréhokoliv z unašečů se nám po otření staré vazelíny naskytne takovýto pohled. Pojistný kroužek opatrně sundáme a uložíme do krabičky na drobné díly. S novou manžetou sice přijde nový pojistný kroužek, ale je na větší průměr hřídele, tudíž nepoužitelný
obr. č. 4 - Po demontáži kroužku zkusíme hřídel z kloubu vyrazit tak, že držíme poloosu za koub kousek nad zemí a kladivem opatrně tlučeme do hřídele. Jestliže hřídel jde nějakou normální silou ven, tak ji povyrazíme jen aby byla zároveň s vnitřní částí kloubu a označíme přesně vzájemnou polohu vnitřní části kloubu k hřídeli, dále ještě poznačíme vzájemnou polohu vnitřní části kloubu ke kleci kuliček a vnější části kloubu
obr. č. 5 - U každé poloosy mi vždy jedna vnitřní část kloubu nešla žádnou normální silou srazit, tak jsem to nemordoval a kloub po označení polohy po sklepnutí vnitřního krytu kloubu rozebral na hřídeli a manžety a vnitřní krytky kloubů stáhnul přes druhý konec poloosy protože na druhém zůstala vnitřní část kloubu s klecí, co ničemu nevadilo
obr .č. 6 - Po sklepnutí vnitřního krytu kloubu je možné kloub abnormálně vyklonit, vyndat kuličky a rozebrat
obr. č. 7 - Díly určené k lakování po odmaštění a obroušení
obr. č. 8 - Díly po obroušení a nalakování základovkou
obr. č. 9 - komplet všechny díly připravené na skládání poloosy, díly určené k lakování už mají finální červený lak
obr. č. 10 - Nové prachovky original Löbro ( naprosto stejné jako původní) objednané přímo z Německa firmou Auto Štangl - obsah balení : Prachovka, obě spony, speciální mazací tuk a dále nepořebný zajišťovací kroužek s větším průměrem a nepotřebná podložka nevím na co, asi na něco u Alfy. Cena jedné krabičky byla 205,90 Kč a na faktuře je napsané katalogové číslo : GK0026086 skupina : 408 , kdyby si to někdo chtěl objednat taky.
obr. č. 11 - Detail štítku na krabičce
obr.č. 12 než začneme skládat klouby očistíme vnitřek od zbytků barvy, které tam ulpěly po lakování a způsobily by rychlejší opotřebení kloubu
obr. č. 13 - zhruba takto by se nám mělo podařit vnitřky všech kloubů vyčistit
obr. č. 14 - jako první začneme skládat kloub na vnitřní část, která se nám nepodařila srazit a zůstala na hřídeli. Dáme při tom pozor, aby seděly rysky určující vzájemnou polohu všech dílů kloubu
obr. č. 15 - po složení kloubu zkontrolujeme je-li vše tak, jak má být, tedy je- li namontován zajišťovací kroužek, jestli sedí rysky a hlavně jestli jsou proti sobě vždy mezery kuliček rozdílných šířek - je-li na vnitřní části jen úzké oddělení kuliček, tak v mezi těmi samými kuličkami musí být na vnější části kloubu široké oddělení kuliček. Jinak by kloub totiž nefungoval.
obr. č. 16 - je.li vše v pořádku tak hřídel s kloubem opatrně otočíme o 180° a opatrně položíme kloub na stůl tak, aby se nám při manipulaci nerozsypal a položíme těsnění
obr. č. 17 - Naklepneme opatrně, aby se nám nesedřela barva vnitřní kryt kloubu, který nám zajistí doraz vyklonění hřídele a tím zabrání rozsypání kloubu při další manipulaci, opět při tom dáváme pozor na vzájemnou polohu a hlídáme rysku a těsnění, aby nevyskočilo ze svého místa.
obr. č. 18 - Hřídel vezmeme do ruky a z druhé strany do kloubu vymačkáme asi půl pytlíčku mazacího tuku, hřídel položíme a do svěráku si připravíme ten unašeč, který k tomu kloubu přísluší podle značení a do naznačeného místa v unašeči položíme těsnění
obr. č. 19 - připravený unašeč s těsněním
obr. č. 20 - Hřídel s kloubem posadíme na unašeč a opět při tom dbáme na vzájemnou polohu a hlídáme rysky, kloub přitáhneme k unašeči - jedná-li se o vnitřní unašeč k převodovce, můžeme dát všech 6 šroubů ( koupíme nové pevnostní imbus šrouby M8 x 45 ) a všechny definitivně dotáhnout. V případě vnějšího unašeče stačí 2 šrouby jen na přitažení, protože pro montáž do auta se stejně bude muset unašeč sundavat. Do vzniklého otvoru mezi vnitřním krytem kloubu a hřídelí vymačkáme zbytek tuku a vhodným nástrojem tuk pěkně zamačkáme do kloubu za stálého hýbání hřídelí do všech stran, aby se tuk dostal do všechčástí kloubu
obr. č. 21 - na kloub nasadíme novou prachovku a zapáskujeme, poté na hřídel navlečeme druhou prachovku a vnitřní kryt druhého kloubu s těsněním. Zapáskování je vhodné volit tak, aby byly pásky na celé poloose vždy ve stejném směru a při páskování druhé poloosy aby byly taktéž stejně, ale všechny na opačnou stranu, čímž bude každá poloosa určena na jednu stranu auta a při jízdě dopředu se budou pásky točit volným koncem dozadu a nebude se za ně zachytávat tráva, nebo cokoliv jiného
obr. č. 22 - druhý kloub si složíme v ruce mimo hřídel - dělá se to daleko lépe a narazíme ho na hřídel, opět hlídáme vzájemnou polohu všech dílů, poté následují opět body č. 15 - č. 20
obr. č. 23 - navlékneme a zapáskujeme druhou prachovku a máme poloosu hotovou :))
obr. č. 24 - ještě nás ale čeká jedna :((
obr. č. 25 - Už to ale umíme a máme nacvičené, takže druhá nám půjde rychleji a brzo se můžeme kochat nad takovouto nádherou.
obr. č. 26 - A takto jim to sluší spolu s repásnutou převodovkou
obr. č. 27-30 - rozdílnost oproti obyčejným vlečkovým poloosám
Snad jsem na nic nezapomněl, jestli jo, tak jakmile to zjistím, tak to doplním, nebo jestli sami vidíte nějakou nepřesnost, či chybu, které jsem se nevědomky, nebo vinou špatných informacím dopustil, tak se nestyďte a napište to, já to rád opravím ať tady máme dokonalý článek o Löbrech :))
info:
Správce článku: VojtikZaloženo: 17.02.07 16:43 Poslední změna: 07.05.07 12:23
LÖBRA - krok za krokem ( základní informace a popis repase) - komentáře:
23:30:51
17.02.2007
17.02.2007
Gabriel
hmmm
22:07:27
17.02.2007
17.02.2007
Skoda RBK - zrušená registrace
no a este by som sa chcel spytat ake poloosi sa davali na 130L/A s klasickou vleckou???
18:58:03
17.02.2007
17.02.2007
Skoda RBK - zrušená registrace
-> Vojtik: skvela praca, tak repasovat normal sucháče je oproti tomuto o dost jednodochsie
17:57:57
17.02.2007
17.02.2007
Bagrr- máma mele Emu
Viz havlík:o)
17:55:23
17.02.2007
17.02.2007
havlik
eště mít ty lobra a určitě bych ten návod využil
17:51:21
17.02.2007
17.02.2007
FORM - zlomená ojnice
krása