skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
LÖBRA - krok za krokem ( základní informace a popis repase)
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [30]:
Text:
v tomto článku se budu snažit do detailů objasnit problematiku Poloos LÖBRO.Poloosy Löbro byly používané od počátku výroby vlečné nápravy u vozu škoda Garde v roce 1981 a byly používané jen do října 1982, a pak byly nahrazeny již známými klasickými vlečkovými poloosami od firmy VEB Sachsenringwerke Zwikau požívanými do konce výroby typu Škoda 742.
Důvod, proč byly nahrazeny Ttripoidníma poloosama ze Zwikau už dnes asi nikdo přesně neví, ale nejvěrohodnější se mi zdají dvě teorie, které si ovšem trochu oponují...
Podle první byly od začátku montovány poloosy Löbro, jenže se časem ukázalo, že jsou pro Garde moc předimenzované, na tak slabý motor (stejné klouby zvládají v Alfě Romeo dvoulitrový diesel) a tím i nákladné, tak se v říjnu 1982 od jejich aplikace ustoupilo a nahradily je již zmíněné a známé tripoidní poloosy používané do konce výroby vlečných náprav.
Druhá teorie pojednává o tom, že Když bylo Garde už vyprojektované a mělo se začít vyrábět seriově, tak se ukázalo, že firma VEB Sachsenrigwerke Zwikau nestihne včas vyrobit tripoidní poloosy, tak aby se stihlo Garde vyrábět ve sjednaném termínu přistoupili k nákupu určitého počtu poloos kapitalistické Firmy Löbro ze západního Německa, na kterém by Garde odjíždělo z výrobního závodu do doby, než firma VEB dodá slíbené, ale opožděné Tripoidní poloosy, což se stalo v říjnu roku 1982.
Jejich hlavní výhoda oproti klasickým polosám je ta, že snesou daleko větší výkon a oba klouby jsou dělané podobným způsobem jako homokinetický kloub ale oba dva jsou stejné a mají možnost axiálního posuvu s dorazem, tudíž žádný z kloubů se nemůže nechtěně vysmeknout, jako to dělá s oblibou klasická poloosa při kritické situaci typu prudká zatáčka- plný plyn a moc vyvěšené kolo, nebo podobných situacích
obr. č. 1 - Takto by měla vypadat poloosa, kterou máte, pokud ji někde kupujete, tak si dejte veliký pozor, aby byla takto kompletní, tzn. včetně OBOU unašečů, jinak nepůjde připevnit do normální vlečné nápravy k hřídeli kola, poněvadž příruba Löbra a obyčejné poloosy mají rozdílné průměry.
obr. č. 2 - Před demontáží kteréhokoliv unašeče, je vhodné označit si vzájemnou polohu dílů vzhledem k faktu, že poloosa byla jako celek ve výrobním závodě vyvážena. Je vhodné udělat rysky dost hluboké, aby přečkaly broušení a případné lakování a ještě je dobré myslet na to, že na poloose jsou klouby stejné, tudíž pro každý kloub využít jiného značení, třeba jako já jsem značil polohu u jednoho kloubu jednou ryskou a u druhého kloubu dvěma ryskami, tím se mi součástky nemohly přeházet na obrázku č. 4 je vidět kompletní značení druhého kloubu dvěma ryskami, je ovšem vhodné udělat rysky na nesouměrných místech - třeba do pravého úhlu, poněvadž když jsem je udělal takhle v jedné ose, tak jsem po rozebrání kloubu zjistil, že je to možné o 180°otočit a kloub pak nefunguje. U unašeče u hřídele kola je značení nutné provést ještě před demontáží z vybraného vozu, poněvadž k demontáži středové matice držící unašeč na hřídeli kola se musí unašeč odmontovat od poloosy. Už při této první demontáži je třeba dávat pozor na speciálně tvarované gumové těsnění, které je mezi všemi díly klouby - na poloose celkem 4 shodné a záměnné kusy
obr. č. 3 - Po demontáži kteréhokoliv z unašečů se nám po otření staré vazelíny naskytne takovýto pohled. Pojistný kroužek opatrně sundáme a uložíme do krabičky na drobné díly. S novou manžetou sice přijde nový pojistný kroužek, ale je na větší průměr hřídele, tudíž nepoužitelný
obr. č. 4 - Po demontáži kroužku zkusíme hřídel z kloubu vyrazit tak, že držíme poloosu za koub kousek nad zemí a kladivem opatrně tlučeme do hřídele. Jestliže hřídel jde nějakou normální silou ven, tak ji povyrazíme jen aby byla zároveň s vnitřní částí kloubu a označíme přesně vzájemnou polohu vnitřní části kloubu k hřídeli, dále ještě poznačíme vzájemnou polohu vnitřní části kloubu ke kleci kuliček a vnější části kloubu
obr. č. 5 - U každé poloosy mi vždy jedna vnitřní část kloubu nešla žádnou normální silou srazit, tak jsem to nemordoval a kloub po označení polohy po sklepnutí vnitřního krytu kloubu rozebral na hřídeli a manžety a vnitřní krytky kloubů stáhnul přes druhý konec poloosy protože na druhém zůstala vnitřní část kloubu s klecí, co ničemu nevadilo
obr .č. 6 - Po sklepnutí vnitřního krytu kloubu je možné kloub abnormálně vyklonit, vyndat kuličky a rozebrat
obr. č. 7 - Díly určené k lakování po odmaštění a obroušení
obr. č. 8 - Díly po obroušení a nalakování základovkou
obr. č. 9 - komplet všechny díly připravené na skládání poloosy, díly určené k lakování už mají finální červený lak
obr. č. 10 - Nové prachovky original Löbro ( naprosto stejné jako původní) objednané přímo z Německa firmou Auto Štangl - obsah balení : Prachovka, obě spony, speciální mazací tuk a dále nepořebný zajišťovací kroužek s větším průměrem a nepotřebná podložka nevím na co, asi na něco u Alfy. Cena jedné krabičky byla 205,90 Kč a na faktuře je napsané katalogové číslo : GK0026086 skupina : 408 , kdyby si to někdo chtěl objednat taky.
obr. č. 11 - Detail štítku na krabičce
obr.č. 12 než začneme skládat klouby očistíme vnitřek od zbytků barvy, které tam ulpěly po lakování a způsobily by rychlejší opotřebení kloubu
obr. č. 13 - zhruba takto by se nám mělo podařit vnitřky všech kloubů vyčistit
obr. č. 14 - jako první začneme skládat kloub na vnitřní část, která se nám nepodařila srazit a zůstala na hřídeli. Dáme při tom pozor, aby seděly rysky určující vzájemnou polohu všech dílů kloubu
obr. č. 15 - po složení kloubu zkontrolujeme je-li vše tak, jak má být, tedy je- li namontován zajišťovací kroužek, jestli sedí rysky a hlavně jestli jsou proti sobě vždy mezery kuliček rozdílných šířek - je-li na vnitřní části jen úzké oddělení kuliček, tak v mezi těmi samými kuličkami musí být na vnější části kloubu široké oddělení kuliček. Jinak by kloub totiž nefungoval.
obr. č. 16 - je.li vše v pořádku tak hřídel s kloubem opatrně otočíme o 180° a opatrně položíme kloub na stůl tak, aby se nám při manipulaci nerozsypal a položíme těsnění
obr. č. 17 - Naklepneme opatrně, aby se nám nesedřela barva vnitřní kryt kloubu, který nám zajistí doraz vyklonění hřídele a tím zabrání rozsypání kloubu při další manipulaci, opět při tom dáváme pozor na vzájemnou polohu a hlídáme rysku a těsnění, aby nevyskočilo ze svého místa.
obr. č. 18 - Hřídel vezmeme do ruky a z druhé strany do kloubu vymačkáme asi půl pytlíčku mazacího tuku, hřídel položíme a do svěráku si připravíme ten unašeč, který k tomu kloubu přísluší podle značení a do naznačeného místa v unašeči položíme těsnění
obr. č. 19 - připravený unašeč s těsněním
obr. č. 20 - Hřídel s kloubem posadíme na unašeč a opět při tom dbáme na vzájemnou polohu a hlídáme rysky, kloub přitáhneme k unašeči - jedná-li se o vnitřní unašeč k převodovce, můžeme dát všech 6 šroubů ( koupíme nové pevnostní imbus šrouby M8 x 45 ) a všechny definitivně dotáhnout. V případě vnějšího unašeče stačí 2 šrouby jen na přitažení, protože pro montáž do auta se stejně bude muset unašeč sundavat. Do vzniklého otvoru mezi vnitřním krytem kloubu a hřídelí vymačkáme zbytek tuku a vhodným nástrojem tuk pěkně zamačkáme do kloubu za stálého hýbání hřídelí do všech stran, aby se tuk dostal do všechčástí kloubu
obr. č. 21 - na kloub nasadíme novou prachovku a zapáskujeme, poté na hřídel navlečeme druhou prachovku a vnitřní kryt druhého kloubu s těsněním. Zapáskování je vhodné volit tak, aby byly pásky na celé poloose vždy ve stejném směru a při páskování druhé poloosy aby byly taktéž stejně, ale všechny na opačnou stranu, čímž bude každá poloosa určena na jednu stranu auta a při jízdě dopředu se budou pásky točit volným koncem dozadu a nebude se za ně zachytávat tráva, nebo cokoliv jiného
obr. č. 22 - druhý kloub si složíme v ruce mimo hřídel - dělá se to daleko lépe a narazíme ho na hřídel, opět hlídáme vzájemnou polohu všech dílů, poté následují opět body č. 15 - č. 20
obr. č. 23 - navlékneme a zapáskujeme druhou prachovku a máme poloosu hotovou :))
obr. č. 24 - ještě nás ale čeká jedna :((
obr. č. 25 - Už to ale umíme a máme nacvičené, takže druhá nám půjde rychleji a brzo se můžeme kochat nad takovouto nádherou.
obr. č. 26 - A takto jim to sluší spolu s repásnutou převodovkou
obr. č. 27-30 - rozdílnost oproti obyčejným vlečkovým poloosám
Snad jsem na nic nezapomněl, jestli jo, tak jakmile to zjistím, tak to doplním, nebo jestli sami vidíte nějakou nepřesnost, či chybu, které jsem se nevědomky, nebo vinou špatných informacím dopustil, tak se nestyďte a napište to, já to rád opravím ať tady máme dokonalý článek o Löbrech :))
info:
Správce článku: VojtikZaloženo: 17.02.07 16:43 Poslední změna: 07.05.07 12:23
LÖBRA - krok za krokem ( základní informace a popis repase) - komentáře:
18:38:33
20.02.2007
20.02.2007
Kubina AVTOBA3 CCCP - zrušená registrace
-> ondie: ztroskotas na tom dile co se sune do prevodovky,to je atypico.vyroba toho kusu je financne nerealna.
00:25:52
20.02.2007
20.02.2007
ondie
škoda jestli je ta "Alfí" hřídel průměrem jiná,tak by to nešlo..kdyby byla stejná tak by se ty hybridy tvořit nechaly...a nikdo by nemoh kňučet,že mu vypadávaj polosy
00:22:13
20.02.2007
20.02.2007
ondie
-> Gryzly: však já chápu ..že je jinej hřídel už značilo,že vojtík psal o ségrovkách na jinčí průměr..dýlka je jasný že je jiná..právě že na LR sou právě nutný delší hřídele..stopro to samozřejmě nevim,ale slyšel sem to už z několika stran,že se tam cpou právě z týhle alfy..
Takže si to tak nějak uvědomuju,tu problematiku,chtělo by to prostě mít vedle sebe kloub z tý alfy a gardelöbro a porovnávat..
Smysl mýho příspěvku měl bejt asi takovej,že když by bylo víc společnejch dílů než jen "manžeta" ať s touhle alfou anebo s jinýma typema aut,na který löbro klouby tehdá dodávalo tak by to bylo fajn a nasytily by se tim desítky kňučících škodovkářů,že sou gardelöbra nesehnatelná a nedostatková věc..
Takže už na to jenom přijít
Takže si to tak nějak uvědomuju,tu problematiku,chtělo by to prostě mít vedle sebe kloub z tý alfy a gardelöbro a porovnávat..
Smysl mýho příspěvku měl bejt asi takovej,že když by bylo víc společnejch dílů než jen "manžeta" ať s touhle alfou anebo s jinýma typema aut,na který löbro klouby tehdá dodávalo tak by to bylo fajn a nasytily by se tim desítky kňučících škodovkářů,že sou gardelöbra nesehnatelná a nedostatková věc..
Takže už na to jenom přijít
22:47:15
19.02.2007
19.02.2007
Gryzly
-> ondie: to že pasujou manžety neznamená že jsou hřídele stejný, nebo unašeče. ten unašeč je odšroubovatelnej. Podle mě použili už vyráběnej kloub, ale konce kloubu které jsou odšroubovávatelný si udělali spašl pro Garde. takže ani ta část co se zasune do převodovky ani ten unašeč který se našroubí na hřídel v šikmém rameni nebudou na alfě stejné. stejné budou ty asi 4 cm silné válce, kuličky a klece v nich a nejspíš i šroubovací části kloubů v kterých jsou zasunuty konce hřídele. hřídel taky bude jistě jinak dlouhá než jaká bývá na alfě. Chápeš?
19:53:28
19.02.2007
19.02.2007
Vojtik
-> ondie: ty kroužky byly na větší průměr hřídele, tak by se to muselo prubnout, jestli jsou ty klouby stejný, jinak těsnění jsem opatrně vyndal a vyčistil a byly všechny jako nové
17:40:37
19.02.2007
19.02.2007
ondie
a ty gumový těsnění byly po letech v pořádku ?? ..nebos musel vysekávat nové ?
17:35:30
19.02.2007
19.02.2007
ondie
..a tudíž jestli by nešly vyrobit hybridy třeba z tripodů,ale použít tam ten pevnej unašeč do převodovky z alfy...
-> Vojtik: ale tys psal,že ty pojistný kroužky jsou jiný a tudíž je jinej i průměr hřídele ?? takže by to asi nešlo ?
-> Vojtik: ale tys psal,že ty pojistný kroužky jsou jiný a tudíž je jinej i průměr hřídele ?? takže by to asi nešlo ?
17:31:03
19.02.2007
19.02.2007
ondie
-> Vojtik: myslím,že si udělal obrovskej kus práce a ušetřil spoustu času a laborování ostatním lidem..hlavně tím,že jsi objevil účinnou náhražku těch prachovek z Alfy..hlavně to ušetří lidem spoustu starostí..já se do toho taky plánuju pustit..
BTW.. Už sem slyšel spoustu zvěstí o tom,že k origo LR zadním ramenům se dávaj právě löbro klouby,ale jelikož je třeba aby byly delší tak,že právě pasujou löbra z tý 2.5dieslový alfy..takže mi z toho vychází,že minimálně unašeč u převodovky je stejnej.. tak jestli by nešly z těch alfáckejch kloubů použít i jiné nové díly než manžety..
BTW.. Už sem slyšel spoustu zvěstí o tom,že k origo LR zadním ramenům se dávaj právě löbro klouby,ale jelikož je třeba aby byly delší tak,že právě pasujou löbra z tý 2.5dieslový alfy..takže mi z toho vychází,že minimálně unašeč u převodovky je stejnej.. tak jestli by nešly z těch alfáckejch kloubů použít i jiné nové díly než manžety..
06:30:34
19.02.2007
19.02.2007
David V6
A neměl by je někdo doma navíc.
17:22:50
18.02.2007
18.02.2007
Vojtik
-> Vojta: máš to tam:)
16:39:53
18.02.2007
18.02.2007
Vojta - zrušená registrace
:) pekne...mozna bych tu hodil fotku pro srovnani s klasickou poloosou..jen tak pro predstavu pro nekoho...treba uzitecna informace
15:27:53
18.02.2007
18.02.2007
Vojtik
Článek je definitivně hotový !!!
14:40:42
18.02.2007
18.02.2007
Vojtik
-> Peklo-Evo-Luboš: jo, diskuzi se nebránim, taky to zní logicky a dost možná to tak bylo, to už teď nikdo neví
12:29:39
18.02.2007
18.02.2007
Peklo-Evo-Luboš
-> Vojtik: a ohledne toho logickeho vysvetleni bych to videl jinak nez ze jsou predimenzovane. Lobra byly preci vyrobek ze "zapadu" a navic v te dobe probihaly pokusy o spolupraci s NDR ve vyrobe aut, takze bych to spis videl na politicky rozhodnuti. Ja jsem zase cetl, ze lobra se davaly proto, ze ty NDRacky klouby se nestihly vyrobit vcas a garde by nemelo na cem jezdit. Takze prvni jely na lobrach, za pomoci kterych pak soudruzi dodelali v NDR ty tripody...
12:26:20
18.02.2007
18.02.2007
Peklo-Evo-Luboš
-> Vojtik: aha, takze v prodejne ti rekli, ze manzeta s alfy 75, pasuje na gardovackej kloub, a ne ze kluby z garde a z alfy 75 jsou stejny? Tak to potom jo
11:37:51
18.02.2007
18.02.2007
Dale_Estelle
pěkný článek
11:33:20
18.02.2007
18.02.2007
Vojtik
-> Peklo-Evo-Luboš: To že se zdály drahé a předimenzované je sice nijak nepodložená, ale všeobecně známá věc a logicky vzato prakticky jediné možné vysvětlení a četl jsem to myslím i v nějaké knížce o škodovkách, jen už neím v jaké. To že je to na Alfu 75 2,5 D mě řekli v prodejně, když jsme tam podle mého vzoru staré manžety oměřovali, která z nabídky bude mít stejné rozměry a vyšla tak právě manžeta na tento vůz a jak můžeš vidět, je naprosto shodná s původní manžetou
11:19:56
18.02.2007
18.02.2007
Peklo-Evo-Luboš
cca rok zpatky jsem je taky rozdelaval a to ze nejde normalni silou stahnout jedna strana z hridele, je normalni. Myslim ze se tam ten material nejak deformuje, nebo tam jsou treba nalisovany uz z vyroby. Spis me ale zajima kde jsi prisel na tohle, cituji:"poněvadž se zdály firmě Škoda moc drahé a předimenzované, páč klouby jsou použity z vozu Alfa Romeo 75 2,5 diesel," ?????
Z jakyho zdroje jsi cerpal, prosim ?
Z jakyho zdroje jsi cerpal, prosim ?
23:30:51
17.02.2007
17.02.2007
Gabriel
hmmm
22:07:27
17.02.2007
17.02.2007
Skoda RBK - zrušená registrace
no a este by som sa chcel spytat ake poloosi sa davali na 130L/A s klasickou vleckou???
18:58:03
17.02.2007
17.02.2007
Skoda RBK - zrušená registrace
-> Vojtik: skvela praca, tak repasovat normal sucháče je oproti tomuto o dost jednodochsie
17:57:57
17.02.2007
17.02.2007
Bagrr- máma mele Emu
Viz havlík:o)
17:55:23
17.02.2007
17.02.2007
havlik
eště mít ty lobra a určitě bych ten návod využil
17:51:21
17.02.2007
17.02.2007
FORM - zlomená ojnice
krása