LÖBRA - krok za krokem ( základní informace a popis repase)

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [30]:

Text:

v tomto článku se budu snažit do detailů objasnit problematiku Poloos LÖBRO.



Poloosy Löbro byly používané od počátku výroby vlečné nápravy u vozu škoda Garde v roce 1981 a byly používané jen do října 1982, a pak byly nahrazeny již známými klasickými vlečkovými poloosami od firmy VEB Sachsenringwerke Zwikau požívanými do konce výroby typu Škoda 742.





Důvod, proč byly nahrazeny Ttripoidníma poloosama ze Zwikau už dnes asi nikdo přesně neví, ale nejvěrohodnější se mi zdají dvě teorie, které si ovšem trochu oponují...



Podle první byly od začátku montovány poloosy Löbro, jenže se časem ukázalo, že jsou pro Garde moc předimenzované, na tak slabý motor (stejné klouby zvládají v Alfě Romeo dvoulitrový diesel) a tím i nákladné, tak se v říjnu 1982 od jejich aplikace ustoupilo a nahradily je již zmíněné a známé tripoidní poloosy používané do konce výroby vlečných náprav.



Druhá teorie pojednává o tom, že Když bylo Garde už vyprojektované a mělo se začít vyrábět seriově, tak se ukázalo, že firma VEB Sachsenrigwerke Zwikau nestihne včas vyrobit tripoidní poloosy, tak aby se stihlo Garde vyrábět ve sjednaném termínu přistoupili k nákupu určitého počtu poloos kapitalistické Firmy Löbro ze západního Německa, na kterém by Garde odjíždělo z výrobního závodu do doby, než firma VEB dodá slíbené, ale opožděné Tripoidní poloosy, což se stalo v říjnu roku 1982.





Jejich hlavní výhoda oproti klasickým polosám je ta, že snesou daleko větší výkon a oba klouby jsou dělané podobným způsobem jako homokinetický kloub ale oba dva jsou stejné a mají možnost axiálního posuvu s dorazem, tudíž žádný z kloubů se nemůže nechtěně vysmeknout, jako to dělá s oblibou klasická poloosa při kritické situaci typu prudká zatáčka- plný plyn a moc vyvěšené kolo, nebo podobných situacích



obr. č. 1 - Takto by měla vypadat poloosa, kterou máte, pokud ji někde kupujete, tak si dejte veliký pozor, aby byla takto kompletní, tzn. včetně OBOU unašečů, jinak nepůjde připevnit do normální vlečné nápravy k hřídeli kola, poněvadž příruba Löbra a obyčejné poloosy mají rozdílné průměry.



obr. č. 2 - Před demontáží kteréhokoliv unašeče, je vhodné označit si vzájemnou polohu dílů vzhledem k faktu, že poloosa byla jako celek ve výrobním závodě vyvážena. Je vhodné udělat rysky dost hluboké, aby přečkaly broušení a případné lakování a ještě je dobré myslet na to, že na poloose jsou klouby stejné, tudíž pro každý kloub využít jiného značení, třeba jako já jsem značil polohu u jednoho kloubu jednou ryskou a u druhého kloubu dvěma ryskami, tím se mi součástky nemohly přeházet na obrázku č. 4 je vidět kompletní značení druhého kloubu dvěma ryskami, je ovšem vhodné udělat rysky na nesouměrných místech - třeba do pravého úhlu, poněvadž když jsem je udělal takhle v jedné ose, tak jsem po rozebrání kloubu zjistil, že je to možné o 180°otočit a kloub pak nefunguje. U unašeče u hřídele kola je značení nutné provést ještě před demontáží z vybraného vozu, poněvadž k demontáži středové matice držící unašeč na hřídeli kola se musí unašeč odmontovat od poloosy. Už při této první demontáži je třeba dávat pozor na speciálně tvarované gumové těsnění, které je mezi všemi díly klouby - na poloose celkem 4 shodné a záměnné kusy



obr. č. 3 - Po demontáži kteréhokoliv z unašečů se nám po otření staré vazelíny naskytne takovýto pohled. Pojistný kroužek opatrně sundáme a uložíme do krabičky na drobné díly. S novou manžetou sice přijde nový pojistný kroužek, ale je na větší průměr hřídele, tudíž nepoužitelný



obr. č. 4 - Po demontáži kroužku zkusíme hřídel z kloubu vyrazit tak, že držíme poloosu za koub kousek nad zemí a kladivem opatrně tlučeme do hřídele. Jestliže hřídel jde nějakou normální silou ven, tak ji povyrazíme jen aby byla zároveň s vnitřní částí kloubu a označíme přesně vzájemnou polohu vnitřní části kloubu k hřídeli, dále ještě poznačíme vzájemnou polohu vnitřní části kloubu ke kleci kuliček a vnější části kloubu



obr. č. 5 - U každé poloosy mi vždy jedna vnitřní část kloubu nešla žádnou normální silou srazit, tak jsem to nemordoval a kloub po označení polohy po sklepnutí vnitřního krytu kloubu rozebral na hřídeli a manžety a vnitřní krytky kloubů stáhnul přes druhý konec poloosy protože na druhém zůstala vnitřní část kloubu s klecí, co ničemu nevadilo



obr .č. 6 - Po sklepnutí vnitřního krytu kloubu je možné kloub abnormálně vyklonit, vyndat kuličky a rozebrat



obr. č. 7 - Díly určené k lakování po odmaštění a obroušení



obr. č. 8 - Díly po obroušení a nalakování základovkou



obr. č. 9 - komplet všechny díly připravené na skládání poloosy, díly určené k lakování už mají finální červený lak



obr. č. 10 - Nové prachovky original Löbro ( naprosto stejné jako původní) objednané přímo z Německa firmou Auto Štangl - obsah balení : Prachovka, obě spony, speciální mazací tuk a dále nepořebný zajišťovací kroužek s větším průměrem a nepotřebná podložka nevím na co, asi na něco u Alfy. Cena jedné krabičky byla 205,90 Kč a na faktuře je napsané katalogové číslo : GK0026086 skupina : 408 , kdyby si to někdo chtěl objednat taky.



obr. č. 11 - Detail štítku na krabičce



obr.č. 12 než začneme skládat klouby očistíme vnitřek od zbytků barvy, které tam ulpěly po lakování a způsobily by rychlejší opotřebení kloubu



obr. č. 13 - zhruba takto by se nám mělo podařit vnitřky všech kloubů vyčistit



obr. č. 14 - jako první začneme skládat kloub na vnitřní část, která se nám nepodařila srazit a zůstala na hřídeli. Dáme při tom pozor, aby seděly rysky určující vzájemnou polohu všech dílů kloubu



obr. č. 15 - po složení kloubu zkontrolujeme je-li vše tak, jak má být, tedy je- li namontován zajišťovací kroužek, jestli sedí rysky a hlavně jestli jsou proti sobě vždy mezery kuliček rozdílných šířek - je-li na vnitřní části jen úzké oddělení kuliček, tak v mezi těmi samými kuličkami musí být na vnější části kloubu široké oddělení kuliček. Jinak by kloub totiž nefungoval.



obr. č. 16 - je.li vše v pořádku tak hřídel s kloubem opatrně otočíme o 180° a opatrně položíme kloub na stůl tak, aby se nám při manipulaci nerozsypal a položíme těsnění





obr. č. 17 - Naklepneme opatrně, aby se nám nesedřela barva vnitřní kryt kloubu, který nám zajistí doraz vyklonění hřídele a tím zabrání rozsypání kloubu při další manipulaci, opět při tom dáváme pozor na vzájemnou polohu a hlídáme rysku a těsnění, aby nevyskočilo ze svého místa.



obr. č. 18 - Hřídel vezmeme do ruky a z druhé strany do kloubu vymačkáme asi půl pytlíčku mazacího tuku, hřídel položíme a do svěráku si připravíme ten unašeč, který k tomu kloubu přísluší podle značení a do naznačeného místa v unašeči položíme těsnění



obr. č. 19 - připravený unašeč s těsněním



obr. č. 20 - Hřídel s kloubem posadíme na unašeč a opět při tom dbáme na vzájemnou polohu a hlídáme rysky, kloub přitáhneme k unašeči - jedná-li se o vnitřní unašeč k převodovce, můžeme dát všech 6 šroubů ( koupíme nové pevnostní imbus šrouby M8 x 45 ) a všechny definitivně dotáhnout. V případě vnějšího unašeče stačí 2 šrouby jen na přitažení, protože pro montáž do auta se stejně bude muset unašeč sundavat. Do vzniklého otvoru mezi vnitřním krytem kloubu a hřídelí vymačkáme zbytek tuku a vhodným nástrojem tuk pěkně zamačkáme do kloubu za stálého hýbání hřídelí do všech stran, aby se tuk dostal do všechčástí kloubu



obr. č. 21 - na kloub nasadíme novou prachovku a zapáskujeme, poté na hřídel navlečeme druhou prachovku a vnitřní kryt druhého kloubu s těsněním. Zapáskování je vhodné volit tak, aby byly pásky na celé poloose vždy ve stejném směru a při páskování druhé poloosy aby byly taktéž stejně, ale všechny na opačnou stranu, čímž bude každá poloosa určena na jednu stranu auta a při jízdě dopředu se budou pásky točit volným koncem dozadu a nebude se za ně zachytávat tráva, nebo cokoliv jiného



obr. č. 22 - druhý kloub si složíme v ruce mimo hřídel - dělá se to daleko lépe a narazíme ho na hřídel, opět hlídáme vzájemnou polohu všech dílů, poté následují opět body č. 15 - č. 20





obr. č. 23 - navlékneme a zapáskujeme druhou prachovku a máme poloosu hotovou :))



obr. č. 24 - ještě nás ale čeká jedna :((



obr. č. 25 - Už to ale umíme a máme nacvičené, takže druhá nám půjde rychleji a brzo se můžeme kochat nad takovouto nádherou.



obr. č. 26 - A takto jim to sluší spolu s repásnutou převodovkou



obr. č. 27-30 - rozdílnost oproti obyčejným vlečkovým poloosám



Snad jsem na nic nezapomněl, jestli jo, tak jakmile to zjistím, tak to doplním, nebo jestli sami vidíte nějakou nepřesnost, či chybu, které jsem se nevědomky, nebo vinou špatných informacím dopustil, tak se nestyďte a napište to, já to rád opravím ať tady máme dokonalý článek o Löbrech :))
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Vojtik
Založeno: 17.02.07 16:43   Poslední změna: 07.05.07 12:23

LÖBRA - krok za krokem ( základní informace a popis repase) - komentáře:

19:29:28
30.07.2009
jerzy
-> Nwkt: nojo :) ted tak projizdim ten web a rikam si ze to je jakysi souhrn informaci odsud a z techwebu 3
19:13:01
30.07.2009
Nwkt
-> jerzy: Právě proto 4
19:11:03
30.07.2009
jerzy
-> Nwkt: hm ale kdyz se kouknes kam jsou obrazky na skodarallyclub linkovane tak zjistis ze to asi driv bylo tady nez tam...
23:48:25
21.07.2009
Nwkt
19:02:05
02.11.2008
Havoc
Když jsou původně údajně z nějaké 2.0 dieslové Alfy, tak 1,6 fiata co bude mít proti dieslu poloviční krouťák dle mého názoru snesou bez problémů :-)
11:15:09
02.11.2008
Wenca
Zajímalo by mě kolik snesou ty poloosy z německa? Je možný že by snesly 1.6 Fiata 66kw motor?
19:59:21
17.10.2008
petr s
-> Fido: Na obě je to stejné
19:50:30
17.10.2008
Fido
Jde to pouzit na sirokou napravu nebo jenom na uzkou?
16:34:09
30.09.2008
squalo
-> gabo00000 no tak to je na prd, ale dakujem za info aspon zbytočne nemyniem
13:06:57
30.09.2008
gabo000000 - zrušená registrace
-> squalo: poloosi z alfy maju dlhsie hhriadele4 do skodovky to nedas
13:02:56
30.09.2008
squalo
ahoj, chcel by som sa opýtať na ake alfy sa to montovalo, lebo myslím že zohnať tieto poloosi z gardečky bude velký problem. dakujem
14:31:29
17.09.2008
milano
tie dva pruzne kruzky z fotky c. 10 patria na vnutornu stranu polosi. tam, kde sa konci ozubenie polosi. ich ucelom je udrzovat klb na drazkovani polosi bez moznosti posunu.
22:12:44
20.06.2008
gabo000000 - zrušená registrace
9 9 9 to mi chcete povedat ze v baleni z manzetami nie su tie plechy na ktore idu manzety???9 9
00:07:58
15.05.2007
M a r c e l
-> Vojtik: fajn, sosnu si to odsud vcetne obrazku ajen to upravim pro GW, odkaz ti samo poslu ...
11:42:33
11.05.2007
Vojtik
-> M a r c e l : jj, souhlasím,půjdou ti odsud zkopírovat i fotky, nebo je chceš nějakym způsobem poslat? Pak mi napiš do zprávy do id odkaz na ten tvuj článek, ať se taky pokochám:)
11:46:55
10.05.2007
M a r c e l
-> Vojtik: tak pokud by ti to vyhovovalo, tak ja to tam prepisu, at to vypada graficky stejne jako na GW, tebe tam samo uvedu jako autora...
12:14:48
07.05.2007
Vojtik
-> M a r c e l : klidně tam můžeš dát odkaz, já nejsem moc velkej počítačovej nadšenec, tak nevim, zda by to šlo nějak zkopírovat páč dělat znova se mi to nechce a navíc nemám na gardewebu registraci, takže je to na tobě. Jestli to funguje jako tady, tak tam založ článek a do textu dej odkaz sem a mělo by to fungovat, ne? Jinak chyby průběžně opravuju:) dneska jsem našel ještě dost přklepů, tak to napravuju5
18:59:36
06.05.2007
M a r c e l
clanek je to moc peknej a uz se tesim az budu repasovat ty svoje, je kde brast inspiraci, ale hned v prvnim odstavci je chyba, ono jde asi spis o preklep, ale pro jistotu:



GARDE bylo vyráběné v období 9/81´ - 7/84´ (někdy se uvádí 8/84´, ale v té době měla AZNP Mladá Boleslav celozávodní dovolenou a tak se nic nevyrábělo) viz GARDEweb B-)



btw: nechces tenhle clanek zverejnit i na GARDEwebu, myslim ze tam docela patri ...
17:28:43
05.03.2007
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Syny: Jako všechny poloosy u aut se při jízdě musí točit, jinak to není jízda, ale stání auta :o) Mimo jiné i Tvoje poloosa se točí, akorát není vidět z venku, protože je v nohavici (ta železná silná trubka od převodovky ke kolu) - proto se tomu říká mokrá poloosa a na vlečce suchá poloosa4
17:28:14
05.03.2007
Tuner#2 - zrušená registrace
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
Extreme Tyres