Přední světla s černými vnitřky

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [11]:

Přední světla s černými vnitřky: Světlo z eMka zbavené skla Přední světla s černými vnitřky: Světlo s nabarveným vnitřkem Přední světla s černými vnitřky: Světlo s nasazeným novým sklem Přední světla s černými vnitřky: Montáž na auto Přední světla s černými vnitřky: Pravé světlo Přední světla s černými vnitřky: A taky levé Přední světla s černými vnitřky: Výsledek ;o) Přední světla s černými vnitřky: Pro porovnání... Přední světla s černými vnitřky: Svítí to pěkně Přední světla s černými vnitřky: Co na to říkáte? Přední světla s černými vnitřky: Ten pohled budí respekt!

Text:

Návod je popisován na světlech Škoda Favorit, ale postup je obdobný např. u světel na eMko
(pro Favorit je specifická část zabývající se integrovaným blikačem)

Když jsem už na pár autech viděl takhle černě zatmavené vnitřky světel, tak jsem se začal trochu blíže zajímat, jak se to dělá. Docela se mi totiž zamlouval výsledný efekt (ten ostatně můžete posoudit sami). Tento návod obsahuje mnou nabité zkušenosti se kterými se rád podělím ze zručnými lidmi, kteří by si to rádi vyrobili také, ale nevědí přesně jak to má být. Takovýto článek (návod) píšu poprvé, tak na to berte ohled (hlavně co se týče chyb, zejména gramatických).

Potřeba bude:
- pár světel (pár jako že dvě :)
- nová skla (rozhodně nedoporučuji ty hladká! od Ellri apod. - ty jsou dobré pokud si tam dáváte xenony, ale pro normální žárovky s parabolou ta skla nejsou tvarovaná pro nic za nic, říká se tomu optika ;-)
- barevný spray (já jsem použil černý spray na výfuky teplotně odolný do 960° - tolik žárovka sice nehřeje ale něco těch 100W vydává) možno třeba spray na brzdy - barva dle uvážení (třeba v barvě auta)
- technický benzín / benzínový čistič (na očištění plochy před lakováním)
- sklářský tmel nebo postačí silikon (na nalepení skel; nejlépe čirý)
- krepová (papírová) lepící páska (na zakrývání při stříkání)
- nějaké nářadí (když tě všechno zradilo, pomůže ti kladivo...)
- pracovní rukavice (pokud se nechcete pořezat) a kdo má tak ochranné brýle se taky vyplatí
- trpělivost, opatrnost a pečlivost


Postup práce:
* Tak pro začátek bych si sehnal pár světel. Nedělal bych to na těch co sundám z auta (můžou se pak hodit třeba na technickou ;-) - ta barva musí taky trochu zaschnout a než to celý doděláte, jak budete jezdit bez světel? :-) Pak taky všechno ostatní potřebné. Udělejte si na to čas a nikam nespěchejte, především to platí u vylamování toho skla. Je to totiž takové to sklo co se tříští na dost ostřé kusy a při rozbíjení odletují malé ostré úlomky. Proto to taky nedělejte doma v obýváku (obrazně řečeno) ale spíš někde venku nebo kde to snadno uklidíte.

Odstranění starého skla
* Nějakým vhodným nástrojem (kladivo nebo s čím vám to půjde) a přiměřeným násilím rozbijte sklo a co nejvíc toho vymlaťte. Někdo tvrdí že sklo lze sundat vcelku, ale mě to nešlo, tak jsem ho obětoval. Nové kryty se tedy vyplatí a alespoň budou krásně lesklé a čisté. Zbytek musíte vylámat a ukroutit. Pozor dejte ať nerozlámate plast světlometu. Až bude všechno sklo pryč tak odstraňte i zbývající tmel kterým bylo sklo přilepeno aby jste pak mohli na své místo nalepit nové.

Oranžová baňka integrovaného blikače - pro Favorit
* Pro lepší vzhled a větší vizuální efekt změny je dobré odstranit ty podle mě nevzhledné oranžové baňky blikačů. Místo nich použijte klasické oranžové žárovky nebo tzv. diademové apod. Na to je potřeba sundat celou tu plastovou "parabolu". Drží na třech packách které jsou zasazené pravděpodobně za tepla, tkž tak snadno ven nejdou. Vhodným páčidlem (já jsem použil např. šroubovák) je potřeba je vylomit, ale tak aby jste neulomili samotnou packu a bylo možné celek vrátit na místo a za packy přilepit. Jde to těžko, tak je potřeba si s tím vyhrát. Úchyty v kterých packy drží musí povolit prasnutím. Samotná oranžová baňka je z druhé strany přitavená na třech místech, tak plochým šroubovákem nebo nožem oddělit, moc problémů už nedělá. Ještě upozorním že barva z toho plastu vám snadno ulpí na prstech, tkž na to pozor, protože je pak potřeba nějakým stříbrným nebo chrom sprayem to zase obnovit aby to správně odráželo světlo. Tkž pokud z toho tu barvu setřete tak nezoufejte. Celý díl očistěte benzínem a nastříkejte na černo. Po zaschnutí použijte pásku, překryjte zbytek a jen ten vnitřek co odráží světlo nastříkejte nějakou tou chromovou barvou. Pokud se vám podaří barvu nesetřít a nechcete tuto část lakovat tak nemusíte, ale já jsem nabarvil vše co není potřeba k funkci světlometu a je tzv. jen na okrasu.

Sříkání - zakrývání
* Teď pár slov k vlastnímu barvení vnitřku světla, kvůli kterému to všechno děláme. Parabolu a všechny funkční části je potřeba zakrýt páskou aby se nám na ně nedostala barva (také do pohyblivých částí za parabolou!). Zakrývání je velice důležité, pokud to uděláte nedbale přiděláte si jen těžko řešitelné problémy!!! Stříkaný povrch očistíme benzinem (to už snad netřeba připomínat) a lakujeme podle potřeby jednou nebo dvěma vrstvami barvy, dokud nejsme spokojeni (vždy před další vrstvou nechat zaschnout). Pro případ krize: Je možné že po odstranění pásky se vám oloupe barva (povrch) z obroučky paraboly. Pokud to není už v té žásti, které odráží světlo a je to jen na té vnější obroučce, tak se nic neděje a opatrně štětečkem obroučku vybarvíme barvou ze spraye které si trochu nastříkáme na misku, víčko nebo noviny. Dejte si pozor na stékající barvu, ať nemáte černý vnitřek paraboly.

Sestavení, lepení
* Nyní když je všechno zaschlé, krycí páska ostraněna a případně očištěno, tak můžeme začít dávat vše zpět dohromady. Packy plastových parabol blikačů namázneme trochou silikonu nebo lepidlem a natlačíme zpět. Do vnitřního rohu skla mezi plochou skla a tím zahnutým okrajem (snad chápete kam, kdyžtak si to nejdřív ozkoušejte a odměřte) aplikujeme silikon (tmel) v dostatečném ale ne přehnaném množství a přimáčkneme samotný světlomet. Dbáme na to aby bylo světlo dobře utěsněno a sklo drželo bezpečně na svém místě. Pro jistotu připevněte sklo ke světlu páskou dokud silikon nezatvrdne.

Nutné informace
* Když se tohle vše podaří, máte vyhráno. Jako autor článku ale samozřejmě nezodpovídám za případné škody nebo nedej bože zranění. O tom že tohle není věc schválená pro provoz na pozemních komunikací snad i škoda mluvit. Ovšem na druhou stranu nutno říct, že tato úprava nijak nenarušuje funkci světla a neomezuje jeho svítivost! (jinak bych to nedělal - bezpečnost především...). Pokud se najde někdo, kdo podle tohohle článku takováto světla úspěšně vyrobil, budu jen rád když se pochlubíte a pošlete případně nějaké fotky které sem pak přidám. Moc fotodokumentace jsem si během práce nedělal, ale pokud to budu ještě někdy v budoucnu opakovat, tak to určit napravím.

Závěrem
* Ta námaha a trocha krve (pramenící z nezkušenosti a neopatrnosti) mi za to určitě stála (alespoň jsem poučen pro příště) a s výsledkem jsem maximálně spokojen. Auto teď spolu s dalšími doplňky a úpravami vypadá tak jak jsem si představoval..... znamenitě! ;o)
Přeji všem mnoho zdaru při práci a radosti z výsledku!

V případě dotazů, nejasností nebo připomínek mě neváhejte kontaktovat přes SZ.
Rád také zde pod článkem uvítám vaše ohlasy a komentáře, doufám že pozitivní a že jsem to nepsal zbytečně... ;o)
hodnocení článku:

info:

Správce článku: dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
Založeno: 10.04.08 00:16   Poslední změna: 31.10.08 11:14

Přední světla s černými vnitřky - komentáře:

23:13:46
18.04.2008
Zavit
Ciao, tuto zkrášlující věc mám asi měsíc, a moje 120M vypadá lépe, sice se už tolik neprojevuje ta origo matná stříbrná barva, ale černá dvousložková je príma. sice sem při demontáži skla o jedno přišel, ale z toho sem se poučil a přišel na jiný způsob, jak to vevnitř natřít.5
14:47:04
13.04.2008
Klubko_
-> dna69: prijde ti to s tou flexou slozitejsi? me ani ne, aspon nemusim uklizet rozbity sklo 1
19:58:00
11.04.2008
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Klubko_: jak na to tak koukám, ještě že sem koupil skla nový a můžu tamty z těch světel vymlátit 3. jinak ještě si můžete sehnat světla dvoje a u jedněch rozbijete sklo a u druhejch zbytek a sklo zachráníte - myslim koupit že nový samotný skla se vyplatí nejvíc. i vzhledově je to pak lepší s křišťálově novým sklem 5

svítivost to opravdu neomezuje, na funkci světla to nemá absolutně žádný vliv... jinač bych do toho nešel pže bych to považoval za nebezpečný (koupil jsem si silnější žárovky abych tu svítivost zvýšil, tak ji nebudu zase snižovat) 4
07:58:55
11.04.2008
Klubko_
-> dna69: nevim, jak je to oproti favu, ale u sade na to potrebujeme flexu s tenkym rezacim kotoucem nebo by to slo i pilkou na zelezo a nuz(treba ulamovaci). schema jak na to je tady: skoda-virt.cz/cz/.../8171 2-cerne-paraboly-emko Je potreba se dostat k tomu tmelu. Takze obrezeme flexou opatrne ten plast kterej nam schovava ten tmel. Kdyz to mame, tak mezi parabolu a plast vrazime nuz a sklo jednoduse odrezeme. Nazpatek je potreba si pohlidat spravnou polohu skla, protoze do ted tu polohu pri lepeni hlidal ten urezanej ramecek. Have fun 6 jo a na technicke sem s tim byl a niceho si nevsimli. Vsimne si toho jen malokdo...nemluvime-li o lidech z virtu 4
07:52:43
11.04.2008
Klubko_
to sem taky odpozoroval, ze nejedno moderni auto to ma mezi parabolou a sklem cerny (a proto sem si to taky udelal) a vzhledem k tomu, ze do paraboly ani skla se nezasahuje tak to se svitivosti nic neudela.
22:24:14
10.04.2008
Honza M
-> dna69: schválený to není. Ale svítivost to neomezuje. Fabie Junior to tak maji od výroby :)
21:54:24
10.04.2008
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Honza M: tak schválená úprava to rozhodně není. na technický jsem s tím ještě nebyl, tak nevim jak by se tam na to tvářili...4
-> Klubko_: jak tam jdou sundat teda ty skla? jde to líp jak u Fava? teď si budu dělat jedny na eMko. Ale skla mám úplně nový pěkný. 5
19:58:49
10.04.2008
Honza M
ja myslim že zas tak moc "nelegalni" uprava to neni. Do skla se nezasahuje a do paraboly taky ne... 4
14:45:52
10.04.2008
Klubko_
esi chces muzu ti doplnit zkusenosti z delani teto upravy se svetlama z eMka, bez rozbiti skel. Bohuzel sem zjistil, ze z upravovani nemam jedinou fotku. 10
Extreme Tyres