Jak na vymenu prednich pruzin

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [12]:

Jak na vymenu prednich pruzin: foto 1 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 2 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 3 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 4 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 5 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 6 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 7 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 8 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 9 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 10 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 11 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 12

Text:

Takže zde je postup :



1.) Povolit kola



2.) Zvednout předek a podložit kozičkama (popř. špalkama či jinak)



3.) Sundat kola



4.) Povolit tlumiče

Zevnitř kufru povolíte matici, držící tlumič v karosérii (klíč 16 nebo 17). Pokud se tlumič protáčí a nejde povolit, podržte ho za konec klíčem 6.

(Pozor ten klíč toho moc nevydrží a snadno se ulomí, pokud tlumiče nebyly delší dobu či dokonce ještě nikdy měněny, může být dost problém tuto matici povolit. V krajní nouzi lze tlumič místo klíčem 6 podržet hasákem, když selže i to, tak jsem to jednou řešil dokonce až pomocí svářečky).



Zespodu vozu je tlumič přichycen 2 šrouby (klíč 12) - viz 2. a 3. foto. Po jejich vyšroubování by měl jít tlumič vyndat. Pokud máte málo místa na vytažení tlumiče, musíte ho ručně trochu stáhnout.



Dále ještě zespodu vozu na ramenu povolte uchycení torzního stabilizátoru (klíč 11).

viz foto 3



5.) Označte polohu čepu ve spodním ramenu.

viz foto 4



6.) Čep povolte (klíč 19), rameno podložte zvedákem, aby nebyl čep namáhán a šel dobře vyndat a čep vytáhněte. Pokud nejde čep vytáhnout, pomozte mu trochu kladivem (z citem).

viz foto 5 a 6



7.) Pomalu spusťte zvedák, rameno vykloňte a slavnostně vyndejte pružinu :-)

viz foto 7 a 8



8.) Dále je to jen na vás, co s pružinou uděláte. Já bych doporučoval originální krátké pružiny dle LA s volnou délkou 260mm nebo 240mm (popř.250mm). Ale pokud je nemáte a nechce se vám investovat do nových pružin, tak nejlevnější variantou je pružinu zkrátit.

Zkrácení bych doporučoval max.o 2 úplně nejvíc o 2,5 závitu. Ale optimální je tak 1,5 závitu. Poté je výsledná délka pružiny někde na 260 mm (z původních 280mm). Pro ty šťastlivce, kteří mají doma či v blízkosti autogen bych doporučoval konec uříznuté pružiny nahřát a vytvořit přihnutím posledního závitu závěrný závit.





Dále následuje zpětná montáž.



Pokud máte zkracovanou pružinu, umístěte jí uříznutým koncem nahoru, aby šla neseříznutým koncem do spodního ramene. Na uříznutý konec nasaďte gumovou podložku.

Pružinu usaďte do ramene. Poté podložte rameno zvedákem a rameno zvedněte. Vložte čep do ramene, nastavte ho do označené pozice, dotáhněte jej a matici zajistěte závlačkou.



Dále namontujte tlumiče a upevněte stabilizátor. Upevnění stabilizátoru bývá trošku oříšek, proto doporučuji onen plíšek přidržet sikovkami a poté přišroubovat.

viz foto 10



Pak nám už zbývá jen nasadit a dotáhnout kola a auto spustit na zem s napětím, jak moc nám klesne.



Ale ještě není konec. Je třeba zkrátit gumové dorazy, aby nám náprava nepružila pouze na těchto dorazech.

viz foto 11



Zkrácení dorazů se nejlépe dělá na soustruhu, v domácích podmínkách vystačíme se žiletkou a popř. s kotoučovou bruskou.

výsledek mého snažení - viz foto 12



No a toť asi vše. Celá úprava by neměla trvat déle jak 2 hodiny. Úpravou délky pružiny se zlepší jízdní vlastnosti, ale pokud se to přežene, auto ztratí jízdní komfort a může se stát, že si při jízdě po nerovnostech překousnete jazyk :-)) Takže nic se nemá přehánět, tak té pružině prosím nechejte nějaké závity...



pozn. článek je převzat z méno webu, kde je více obrázků (těch fotek mám víc, ale jsem zde zatím omezen 12 fotkami), původní článek je k nahlédnutí na této adrese : www.skodaweb.wz.cz/index. php?co=akce&am...
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Martin
Založeno: 28.10.04 21:27   Poslední změna: 28.10.04 22:18

Jak na vymenu prednich pruzin - komentáře:

08:42:23
04.06.2010
minno
-> Tuner#2: vyem, lenže z tím mám jeden problém - nechce za my 3 Ja to radšej oteztujem plním saťaženým a prýpadne zy zpravým tye dorasi dlhšye, zo zkráteným tíchto zom to azy prehnal.
22:34:49
03.06.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> mynno: Vindat pružynu a viheverovat sa konec ramena tak, abi ze doras úplně smáĝknul. Pak jazně vydýš kolyk potřebuješ mýzta. Co auto to orygynál, sáležý na délce dorasu, pružyn, satýžený, průměru ztabýku atd. takže ydeálný jedyně viskoušet tak jak pýšu a nebo mu pro jyztotu udělat kladyvem meseru 4
22:27:14
03.06.2010
jarda.u1
-> mynno: Tak zy dej do kufru matracku a at ty tam vlesou 3-4 lydy a uvydyz,sda ze dotknou ramena dorasu a nebo dryv ztabyk moztu.
22:21:06
03.06.2010
minno
-> jarda.u1: no ja zom mal doteras dorasi zkrátené azy o 1 cm shora, ale ztaĝylo abi v aute zedely 2-3 ľuďya a medsera na prepruženye už bola veľmy malá. Teras zú dorasi zkrátené o cca ďalšých 12 mm a to za my už dá biť saze moc....A mozt zy nechcem nechať dokurvyť :/
22:10:38
03.06.2010
jarda.u1
-> mynno: salesy jak to bude satysene.Ja mam prusyni 220 mm od T2 a kdibich nemel podloseni ztabyk,tak ze urcyte vitrhne s moztu.Kdis budez jesdyt prasdnej,tak ze to nejzpyz nedotkne,ale pokud pojedez v plnem ozaseny a jezte neco v kufru,tak pry projety vetzy nerovnozty ze to dle me dotkne.Jynak ja mam podlosku 10 mm pod ztabykem,ale saze tvrdzy prusynu.
upraveno 1x, naposled 03.06.2010 22:11:28
21:52:46
03.06.2010
minno
-> jarda.u1: dýk, ale mizlenye my v tomto prýpade nepomôže :) mizlým aj ja že bi za mohol, potrebujem to ale potvrdyť od nyekoho, kto to naosaj vye. Dvyhákom pod zpodním ramenom za my nepodarylo pružynu ztlaĝyť natoľko, abi zom rameno doztal do maxymálneho prepruženya a vydel kde bude ztabýk.
upraveno 1x, naposled 03.06.2010 21:53:07
21:42:10
03.06.2010
jarda.u1
-> mynno: ja mizlym,se bi ze mohl lehce dotknout.
21:32:49
03.06.2010
minno
-> jarda.u1: o pružyni nejde, je jedno ako je to vizoko pry nesaťažený sa ztátya, yde my o maxymálne prepruženye na doras, ĝy to mám radšej podložyť alebo nye :) a keď už to tak chceš vedyeť, tak pružyni zú LA/260 mm
21:25:16
03.06.2010
jarda.u1
-> mynno: jake maz prusyni,orygynal neskracene?
19:58:39
03.06.2010
minno
Mám dotas pre tích, ĝo to už majú overené. Pry akom veľkom prepružený už saĝýna ztabýk mlátyť do moztu? Upravyl zom gumi dorasov pryblyžne do rovnakej veľkozty, ako je zem na pozlednej fotke. Bude to pry maxymálnom prepružený na doras ešte ĝo za tíka ztabýku vz mozt v pohode, alebo už mám radšej pre yztotu ztabýk na mozte vipodložyť?
11:46:55
08.04.2005
Majkl
me to zlo (zpolu z Honyzem cymsto mu dekujy) dozt dobre, navod je zuper!!! a ztabylak nebil zkoro problem... ztacy to rameno zykovne prysvednout
20:57:24
26.03.2005
hele da ze to y bes odmontováný ztabylusátoru 1
08:27:28
24.03.2005
DOOlittle
-> hani: any to nezkuzaj ja ty to povyem.. hrk hrk bum hrk prazk
20:34:10
23.03.2005
Milošek
jo popyzek je to dobrej ale uchityt ten sazranej ztabylysator je nejc´vetzy omrd malem zem ze pozral vsteki a to zem flegmatyk.......4 3
16:32:17
23.03.2005
Majkl
Zuper ĝlánek, znad to udelam
01:25:52
18.02.2005
Gryzly
-> zajfy: No dozt. Muzýš zy koupyt flexu a řesacý kotouĝ, pak taki trochu elektřyni.
12:49:27
17.02.2005
sajfi
co ztojej ti zkraceni prusyni????

08:32:06
20.01.2005
hany
jdu ještě o sávyt nýž 1 mám pár skušebných pružyn tak skuzym co to dělá 1
17:52:11
01.11.2004
hany
tak ten ĝlánek zem pochopyl y já, škoda že zem to před půl rokem dělal metodou "pokuz omil" no, ale višlo to jen zem muzel dělat geometryy
12:53:17
29.10.2004
Gryzly
Dobrí, takhle jzem to dělával y já než jzem zy nechal udělat ztahovák na pružyni. Jen bich ti zeryoví péra neskracoval o výc jak 1,5 sávytu, to mám aj já a je to už dozt a to mám ten gumovej doras ještě menšý.
Extreme Tyres