TPMS

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [15]:

TPMS: Přehled senzorů TPMS: Přehled senzorů TPMS: Přehled senzorů TPMS: Přehled senzorů TPMS: Momentová sada Schräder TPMS: Momentová sada Schräder TPMS: Aplikátor na nalepovací senzory TPMS: Lepidlo na nalepení gumového kloboučku TPMS: Vlepení TPMS: Samotný nalepený senzor - lze jej v pneu vyměnit bez odlepování kloboučku TPMS: Možnost rozmontování senzoru TPMS: Baterii skutečně nevyměníte TPMS: Namontovaný senzor Toyota TPMS: Namontovaný vtahovací senzor pro Subaru Levorg TPMS: Orientační gramáže

Text:

První čtyři fotografie je jen pro přehled velikostí a typů. Vybral jsem jen část toho co se vyrábí, resp. co jsem měl po ruce.

Dříve bylo senzorů několik typů sice pro jednu značku, ale pro různé modely. Nyní se snaží výrobci typy senzorů sjednotit průřezem modelů na pokud možno co nejnižší počet. Senzory se současně i zmenšují. U těch prvních velikých před X lety byly problémy i s vyvážením, protože senzor vážil i kolem 60 g.



Toyota používá např. jeden typ senzorů a z mého pohledu patří k jedněm z nejlepších.

V sadě je vždy samotný senzor, těsnící gumový kroužek, alu podložka a převlečná matice.

Někteří výrobci k senzorům s převlečnou maticí kroužek nedodávají a při dotahování se matice šoupe o dosedací plochu na disku.

Výhodou senzorů s převlečnou maticí je snadná demontáž do jiné sady kol, možnost výměnou gumového kroužku ventil přetěsnit apod. Velké množství senzorů dodává importérům firma Schräder a najdete tak mnohdy stejné typy senzorů u různých značek aut.



Levnější variantou jsou senzory vtahovací - tj. stejně jako klasický ventilek. Nevýhodou je, že při demontáži některých typů jen kvůli gumové části je ventilek na vyhození. Tomu zamezí typ vtahovacího senzoru, který má elektronickou část s gumovou spojenou malým imbusem, křížovým šroubkem apod. Při výměně části senzoru pak stačí vyměnit pouze gumovou část, pokud je baterie ještě funkční.



Senzory by měly být montovány momentovou sadou, kterou by měl být každý pneuservis vybaven. Vnitřek ventilku se utahuje šroubovákem s pevně nastaveným momentem 1.4 Nm.

Převlečná matice poté momentem v rozmezí 4.0 - 8.8 Nm. U osobních ventilků se jedná převážně o moment 4.0 Nm (na těle / el. části ventilu to bývá i napsané).



Na dalších foto je varianta TPMS, který se vlepuje do pneumatiky. Součástí sady je gumový klobouček / držák, který se vlepí na určené místo v pneumatice a samotný senzor talířového tvaru, který se do kloboučku navlékne. Místo pro lepení je nutné odmastit a lehce přebrousit jemným brusným papírem, dále použít k tomu určené lepidlo. Senzor vsazený do kloboučku se vsadí před namazáním lepidlem do aplikátoru (vypadá jako razítko) a přimáčkne se do vnitřku pneumatiky. Nárazově se objevovaly reklamace, že senzor odpadl. To může být způsobeno nedostatečným odmastěním, nanesením přebytku lepidla, nedostatkem času na vulkanizaci lepidla, nekvalitním lepidlem.



Dovolil jsem si vložit ještě foto poškozených vtahovacích senzorů, které byly přetrženy ve spoji gumová / el. část a v místě šroubování čepičky (zde se šroubuje i vtahovací páka). Nejčastěji k tomu dochází při montáži nedostatečně namazaného ventilku do neoriginálních kol, které mají v rámci tolerance menší dirku na ventilek. Tyto senzory jsou méně ohebné než klasický obyčejný ventilek.



Poslední dvě fotky jsou pro informaci, jakým způsobem lze oddělit elektronickou část od ventilku. A důkaz, že baterii v nich skutečně nevyměníte. :-)



EDIT 27.4.

Ještě jsem doplnil gramáže u několika vybraných čidel. To vpravo je jedno z nejstarších typů. Určitě teď vidíte, že pokud sečtete nevývažky na pneumatice a disku, tak se nezřídka nevyhnete pootáčení pneu na disku. Lze vyřešit natočením nejtěžšího místa na pneu ještě před nazutím, ale ne vždy to klapne. U neoriginálních disků a čidel se tak při neopatrné manipulaci nebo nedostatečně proškolené obsluze vystavujete riziku, že zejména nízkoprofilová pneu může při odrážení el. část senzoru ulomit / urazit.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Jirik_Tuňák1983
Založeno: 26.04.16 11:46   Poslední změna: 27.04.16 11:05

TPMS - komentáře:

11:10:32
27.04.2016
Jirik_Tuňák1983
-> Discovera 27.04.16 09:45:12: A proč bys to dělal, když to tam máš? Víš kolik lidí jezdí na podhuštěných pneumatikách? Co si budeme říkat, většina lidí nafouká pneu na předepsaný tlak na jaře při přezouvání nebo na podzim. Pak to max. překontroluje před cestou na dovolenou a jinak se o to celý rok nestará. Jinak to samozřejmě zakázat jde, je to stejné jako u některých aut, která si čidla a pozici na autě nenajdou sama, to pak musíš při přehazování zimní / letní nechat překódovat přes diag.
upraveno 1x, naposled 27.04.2016 11:43:09
11:03:23
27.04.2016
Jirik_Tuňák1983
Ještě jsem doplnil gramáže u několika vybraných čidel. To vpravo je jedno z nejstarších typů. Určitě teď vidíte, že pokud sečtete nevývažky na pneumatice a disku, tak se nezřídka nevyhnete pootáčení pneu na disku. Lze vyřešit natočením nejtěžšího místa na pneu ještě před nazutím, ale ne vždy to klapne. U neoriginálních disků a čidel se tak při neopatrné manipulaci nebo nedostatečně proškolené obsluze vystavujete riziku, že zejména nízkoprofilová pneu může při odrážení el. část senzoru ulomit / urazit.
upraveno 1x, naposled 27.04.2016 11:06:07
09:45:12
27.04.2016
Discovera
Jen tak pro zajímavost....dají se tyhle píčoviny na ŘJ vypnout a vůbec tenhle krám neřešit?....je to asi dnes samozřejmé...ale mě tyhle kurvítka a zbytečnosti v autě spíše jen iritují a to hodně. Zlatá blba felda s jednoduchou ŘJ.
07:07:14
27.04.2016
Škodováček
Zajímavý... Ty lepící vidim poprvý...
Extreme Tyres