skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Úpravy rozdělovačů, odladění motoru
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [22]:
Text:
Nabízím : Úpravy rozdělovačů pro motory s úpravami, zvýšeným výkonem, ostrými vačkami či jen zvýšenou kompresí.Většinu motor. dílů jako vačkové hřídele 260 - 320st., písty, komponenty hlav a jejich celkové úpravy pro závodní i tuningové použití, programovatelná zapalování, duralové řemenice, trumpety k webrum a vychystaní/natryskování webrů pro dané úpravy motoru a použití - výkonnost.
Kompletní naladění motoru, tedy nastavení karburátorů vč. motorkových, nast. zapalování, vůle ventilů za tepla atd. a to nejen pro závodní a upravené motory, ale i pro sériové, kde zvýšení výkonu, snížení spotřeby a zvýšení kultivovaného projevu využijete při každé jízdě.
K ROZDĚLOVAČŮM :
- úprava rozdělovače je vhodná už při zvýšení KP a téměř nutná pro správný provoz při výměně za "ostřejší vačkový hřídel"
- problematikou zapalovací soustavy a úpravou rozdělovačů se zabývám mnoho let. Čerpám nejen z vlastních zkušeností s velkým množstvím naladěných závodních motorů při reálných podmínkách závodního nasazení i na přímých a válcových brzdách. Úpravy konzultuji s mnoha motoráři pro které rozdělovače dělám a od kterých mám zpětnou vazbu z měření na brzdě či mojí přímé účasti při ladění více jak stovky motorů.
- úprava rozd. se týká změnění charakteristiky zapalovací křivky odstředivé regulace k dané vačce a KP, případně i systému plnění - weber - horizontal/vertikal, Jikov SEDR apod., u tohoto také proběhne kompl. očista, nastavení, případně úprava "bez podtlaku"
PROČ DĚLAT ÚPRAVU A NA JAKÝ MOTOR
- pokud zde mohu dát odkaz (případně na výzvu admin.odstraním), tak dobré základní informace o celkové funkčnosti motoru je na techwebu Teorie motorů 1.-5. skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=387 a dále také vřele doporučuji všem co chtějí více vědět o problematice zvyšování výkonu knihu "Motory závodních automobilů" od Julius Mackerle : www.ulozto.cz/hledej?q=mo tory+z... V ní se také hned ze začátku dozvíte jak velký vliv zapalovací soustava má, oproti ostatním někdy velice drahým úpravám na motoru je z mého pohledu dosti zanedbávanou věcí !
Základní poznatky : Každý motor potřebuje zapalovat směs v ten nejlepší okamžik v jakýchkoliv otáčkách pro využití veškerého potenciálu přivedené směsi do válců a využití tak co největšího tlaku na píst - výkon. Základní je rychlost hoření směsi, která činí 15 – 25 m/s (detonační spalování až 500m/s), takže se vzrůstajícími otáčkami potřebuje teoreticky směs zapalovat stále dříve, aby palivo začlo prohořívat v ideální okamžik a využili jsme co největšího tlaku na píst. Hoření a rychlost, tedy požadavek na zapálení směsi je krom otáček dále ovlivněn faktory : tvar spalovacího prostoru - umístění svíčky, antidetonační štěrbina, systém směšování směsi a jejího vedení do spal. prostoru - sací trakt (s tím úzce spojeno províření směsi které se mění v závilosti na otáčkách a teplotách), výplach motoru - vačková hřídel, kompresní poměr. Poslední dvě věci se nám na potřebě zapálit směs v jinou dobu než v sériovém stavu podílí nejvíce - ty většinou také měníme, tudíž požadavky základní zapalovací křivky (charakteristiky) jsou jiné, tyto věci nejlépe řeší komplexní elektronický systém na dnešních motorech, kterému jsou přiváděny hodnoty nejen otáček motoru jako u rozdělovače., ale info o teplotě nas.vzduchu,jeho hmotnosti, zahřátí motoru, úhlu otevření škrtící klapky (či podtlakový snímač v sání), čidlo klepání atd.
- není tedy možné s rozdělovačem nikdy dosáhnout ideálních výsledků v každém režimu jízdy motoru, proto tedy aspoň základní křivka dle otáček motoru by měla co nejvíce splňovat jeho změněné požadavky dle úprav. Pokud změníme KP a vačku, nároky na čas zapálení směsi se nám změní. Pokud směs zapálíme dříve než je potřeba, spalování může začít probíhat detonačně, (cvrlikání - často špatně nazývané klepání ventilů), místo prohořívání směsi do 30m/s, hoří explozivně rychlostí až 500m/s, působí pak nejen proti pohybu pístu, ale také může poškozovat motor - uložení kliky, čep apod., velmi časté poškození těsnění pod hlavou, zníčení pístu - utržené můstky mezi pístními kroužky, viz. fotka pístu výše. Písty Fabia a také "česká téčka" jsou mnohem náchylnější k poškození a často kvůli jízdě s detonacemi praskají můstky
- nejčastější problémy s "ostrou" vačkou: špatně udržitelný volnoběh, detonace a špatný průběh výkonu napříč otáčkami - motor táhne jen v určitém spektru, toto lze vyřešit (né zcela perfektně pro výše popsanou náročnost správného okamžiku zapálení, kterou zaručí jen komplexní elektronický systém u nových aut-řídící jednotka) změnou regulace rozdělovače, kterou vám tímto nabízím
CO DOSTANETE :
- vyčištěný, přemazaný, nastavený rozdělovač s upravenou odstředivou regulací (případně podtlakovou - jen pro vačky do 270st.), dle informací o motoru nebo také dle hodnot či zap. křivky kterou dodáte
- vymezeny axiální (v ose) vůle na rozdělovači, radiální (boční) mohu zařídit dle domluvy např. u dražších rozdělovačů typu Bosch
- po domluvě vyměnění nových orig. dílů - kontakty, palec, víko, spodní spojka vč.kaleného kolíku, krytka pod víko atd.,
- informace o rozdělovači v balíku, jak jej nastavit a udržovat, při osobním setkání nastavení ve voze
Jaký rozdělovač na úpravu poslat ?
- jaký si pošlete na úpravu, v takové kvalitě-přesnosti zapalování bude. Mnoho věcí je opravitelných a i přesnost zlepšuji, veškeré nedostatky vyřešit nelze - to jest velké radiální vůli v ose či opotřebenou vačku. Doporučuji si tedy ideálně sehnat rozdělovač nový, zvláště pro závodní účely. Nějakými novými rozdělovači disponuji.
- kritéria pro starší rozdělovač : neměl by mít "znatelnou" radiální vůli - vzít pevně hřídel shora do ruky (tam kde byl palec) a nesmí mít vůli do boku vůči tělu rozdělovače, nejlépe zatlačit osu proti otevřeným kontaktům, pokud se budou od sebe vzdalovat o více jak cca 0,1mm už to není použitelné, povrch vačky by neměl být opotřeben, disponuji nějakou zásobou dílů, případnou špatnou věc mohu dát z vlastních zásob dle domluvy, ale radiální vůli mít rozdělovač nesmí, to vidím jako zásadní pro přesnost zapal.
Doporučené příslušenství k správné funkčnosti zapalovací soustavy:
- nové uhlíkové kabely : Tesla, Bosch, NGK
- nové svíčky NGK, DENSO apod. pro změněné požadavky motoru, mohu doporučit
- lepší zapalovací cívka, např. Bosch - mohu zajistit na požádání.
- komínek rozdělovače a náhonové ozub. kolo na vačk. hřídel bez pittingu-vydření (doporučuji použít z jednobodových BMM motorů - většinou malé opotřebení v ozubení)
DALŠÍ MOŽNOSTI :
- naladění správné směsi upravenému motoru (změny trysek, vzdušníků, injektoru atd. na WEBER, JIKOV, LEKR,...) přes širokospektrou lambda sondu. Stačí navařit 10 - 15mm mezikruží s vnitřním závitem M18x1,5 v místě, kde jde výfuk už jednou trubkou, ne však na konci výfuku. Navaření mnou dodaného mezikruží mohu zajistit na počkání a je možné jít ihned naladit karburátor. Měření bude probíhat přímo za jízdy a tím je zajištěna co největší objektivita hodnot složení směsi přímo v provozu za všech režimů motoru. Nejlepších výsledků ale dosáhnete při odladění na motor. brzdě s správnou diagnostickou výbavou, není problémem tuto věc zařídit, není natolik drahá jak by mnozí mysleli ... na dotaz.
Petr Urban
Kontakt: 602 564 890
Po-Pá 9-19h
info:
Správce článku: Petr UrbanZaloženo: 15.03.12 16:06 Poslední změna: 11.02.25 19:07
Úpravy rozdělovačů, odladění motoru - komentáře:
Kdibi jzte někdo měl žygulýka a chtěly úplně noví ruzkí rosdělovaĝ, přýpadně y jeho úpravu k parametrům motoru : auto.basoz.cs/ynserat/...
/rosdelovac-vas-sygul.php
-> Rezcator: Napyš mu správu. Chodý zem ĝazto.
Můžu prozým poprozyt o kontakt na Petra. Potřebujy naladyt rosdělovaĝ a azy jzem jytrnyce ale nemůžu to najýt. Dýki Mara
-> mynno: ono to už ted nený potřeba toĝyt tolyk jako před tym :D vždicki ze předjýždělo ztilem 3 plnej a dokud na tachu nebilo 120 tak ze 4 dát nemohla paĝ bi to spomalovalo :D ted to hravě veme 4ka :)
-> Tomazo435: len to nesakrýkny a motor moc ĝazto nevitáĝaj, lebo po pár jasdách tye vlaztnozty motora saz pôjdu do pr... 

tak jzem zy nechal udělat pro zeryovou 136ku fávo na plin u Urbyho jeden kouzek, a sa mě zpokojenozt :)
motor ze nechá ochotně toĝyt do maxyma, ztarti na plin ze slepšyli, a motor má lepšý sátah y v nýskích táĝkách. Skrátka oproty zeryy to jede jako kráááva :D
motor ze nechá ochotně toĝyt do maxyma, ztarti na plin ze slepšyli, a motor má lepšý sátah y v nýskích táĝkách. Skrátka oproty zeryy to jede jako kráááva :D
-> Urby: neryez, tu nam z mynnom yzlo yba o ripnutye do molza, upravi nezpochibnujem

-> Urby: Klazyka motor co jede = motor co žere... ŭe je jedno kolyk máš karburátorů, ale důležytá je zprávná změz a pak je zpotřeba úměrná úhlu natoĝený pravého chodydla některím jedyncům těžko vizvětlovat...
-> pety: Nechápu proĝ bi to mělo žrat trávu kolem cezti... lambda je ydeálný na prvný ztupeň (ztaĝý někdi pouse jemné doladěný pro dobrí vízledek) a mizlým že zpotřeba sůztala téměř sachována, jen má teď motor lepšý přechodi a lepšý chod na ĝázteĝné satýžený.
-> mynno: jj prezne
-> MOLZO: to zy zy tyes vzugeroval
-> MOLZO: to zy zy tyes vzugeroval

-> pety: nezeer
odztranylo to dyeru v pline a motor yde ochotnejzye v zpodnich otackach

-> pety:
neboj, on zy na ten vzugerovaní pocyt svikne a saz za mu bude sdať, že to yde rovnako nahovno ako predtím 


-> MOLZO: tak teras zy zy vzugeroval pocyt se to yde lepzye a akurat ty sosere aj travu vedla cezti

-> mynno: to je tajomztvo zefkuchara 

-> MOLZO: tak to zuper potom. A predtím zy mal 1. ztupeň ozadení ako, keď zy to mal moc chudobné? Ja zom mal ZEDR bohatí až až a aj tak to šlo na chumaja

-> mynno: dolaďoval otrizkovanye karburatora šyrokoroszahovou lambdou, preztružyl trizki na potrební pryemer a sladyl to abi to nebolo chudobné any sbitoĝne bohaté. Tyeto zlužbi zom viužyl tyež
prví ztupeň zom mal moc chudobní, po preztrúžený trizki za lambda doztala s chudobnej oblazty do optyma a zpráva za to oveľa lepšye
maxymálna zpokojnozť aj keď my dojebau lak

maxymálna zpokojnozť aj keď my dojebau lak

-> dodyk110: bohatozť na voľnobehu? :-)