Zástavba motoru Fabia do 742

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [24]:

Zástavba motoru Fabia do 742: setrvačník 742.13 a vysoustružené ložisko Zástavba motoru Fabia do 742: klika Fabia se setrvačníkem Zástavba motoru Fabia do 742: upravená řemenice Felicie MPi Zástavba motoru Fabia do 742: prsa 742 Zástavba motoru Fabia do 742: cervené M8, zelené budou přebývat Zástavba motoru Fabia do 742: viditelné závity M8 Zástavba motoru Fabia do 742: blok z přední časti - viditelná úprava zabroušení pro držák alternátoru Zástavba motoru Fabia do 742: výřez - vyvrtáno přes přiložené prsa Zástavba motoru Fabia do 742: vybroušení z důvodu šířky držáku alternátoru Zástavba motoru Fabia do 742: zašroubovaná tryska ostřiku řetětu rozvodu Zástavba motoru Fabia do 742: vyměněné štefty pro pumpu 742 Zástavba motoru Fabia do 742: vyrobený pravý držák motoru Zástavba motoru Fabia do 742: další možnost vyrobená částečně z původního držáku Zástavba motoru Fabia do 742: další možnost držáku Zástavba motoru Fabia do 742: x Zástavba motoru Fabia do 742: pak už jen poskládat Zástavba motoru Fabia do 742: x Zástavba motoru Fabia do 742: x Zástavba motoru Fabia do 742: pozor na správný sací koš ! Některé mají delší jednu část a nejde protočit klika !!! Zástavba motoru Fabia do 742: klika Fabia Zástavba motoru Fabia do 742: neco na skládání Zástavba motoru Fabia do 742: přesný rozměr pro svrtání setrvačníku s klikou ( samozřejmě se vrtá do setrvačníku ) by Martin Bláha Zástavba motoru Fabia do 742: možnost pravého držáku by Martin Bláha Zástavba motoru Fabia do 742: klika s ložiskem

Text:

Upozorňuji že info budu přidávat během týdne po kouskách :-)



Jedná se v podstatě o kompletní návod jak na to.



Nebudu popisovat skládání motoru z hlediska konstrukčního.



Upozorňuji, že Motor Fabia není v řadě 742 povolená přestavba !



Veškeré závady, případně následky si nese každý konstruktér sám :-)



1.

Základem je sehnat samotný motor z Fabie 1,4 8V - je to klasický český motor v podstatě konstrukčně shodný s motorem Škoda Favorit a Felicia.

Je jedno jestli bude motor 40kW nebo 50kW. Rozdíl je jen ve vačce a řídící jednotce motoru. Řídící jednotku 99% z vás stejně nepoužije,

protože by se musela řešit elektroinstalace a čidlo na převodovce. Vačka se sice dá použít, ale je daleko lepší a jednodušší použít vačku minimálně z Felicie MPi nebou koupit ostřejší od různých úpravců. ( vačka má větší uložení než řada 742 až Felicia 1bod )



2.

Základní úprava bez které motor na převodovku z řady 742 nenasadíme je úprava kliky - spíše vysoustružení kliky pro ližisko do které se zasunuje mrkev převodovky. V podstatě se musí udělat to, co mají všechny kliky 742.



3.

Tímto by to bylo skoro hotové, ale Fabia má jiný poloměr setrvačníku a vzdálenost startéru k setrvačníku. Řešení je použití setrvačníku z motoru Favorit

s použitím věnce 742 ( v postatě 105-130, resp 742.135-136 ). Problém je, že se musí svrtat setvačník s klikou Fabie a tím pádem i vyvážit.

Cena zápichu pro ložisko, svrtaní se setrvačníkem a následné vyvážení se pohybuje cca okolo 2000CZK.



4.

Jedním z hlavních rozdílů oproti Favoritu je kratší vačka a chybějící náhon rozdělovače. Osobně jsem použil vačku Felicia MPi a rozvody Felicia MPi.

Pod menší rozvodové kolo na klice jsem nechal vysoustružit přesný kroužek tloušťky 5mm ( vysoustružený ze starého rozvodového kola ).

Je to z důvodu nesouososti rozvodových kol. ( Rozvody MPi mají vnitřní průměr kola rozvodu 30mm ! )

Je nutné vyměnit záslepku v bloku tryskou ostřiku rozvodu - třeba ze starého bloku Favorit - viz foto

V případě výměny vačky za MPI je dobré vyměnit zdvihátka Fabia za klasické třeba z Favorita. Pak se štelují ventily jako u běžného motoru.

Upozorňuji, že vačka má větší ložiska než motory 1000MB až Felicia 1bod a tudíž je možná záměna jen za vačku z Felicie MPi.



5.

Prsa motoru jsou 742 s použitím sacího koše 742.13



6.

Vana motoru - dá se normálně použít 19ti dírová vana 742.13, ale musí se upravit 4 díry viz foto. Fabia má 4 díry M8 kdežto 742 má všechny M6.

Stačí 2 díry pouze zvětšit na daný průměr a 2 díry vyvrtat nové, protože je má Fabia na jiném místě. Tím nám sice zbydou 2 staré díry na vaně,

ale v místě kde to vůbec nevadí a zůstanou nevyužité.



7.

Řemenice kliky je dobré použít také z Felicie MPi s průměrem 30mm. Osobně jsem ji nechal přesoustružit na klínový řemen z řady 742 kvůli použití vodní pumpy 742.136 atd. ( navíc při pohledu na motor nebije do očí plochý řemen, který škodovka nikdy neměla )

Řemenice se dá koupit nová a stojí cca 400CZK



8.

Vodní pumpa se použije buď klasická 742.12 nebo 742.13 pro klasiky s termostatem a svodama 742.136 lze samozřejmě použít i vodní pumpu 742.136

Rozdíly tu psát nebudu to je samozřejmost :-)



9.

Držák alternátoru se použije klasický 742, ale je potřeba lehce ubrousit a odvrtat blok jak je uvedené na fotkách.



10.

Výfukové svody se použijí 742.136 jako při zástavbě Favorita nebo Felicie



11.

Držáky motoru

- levý je úplně záměnný ( některé bloky nemají 1 závit pro šroub - buď se to dá vyvrtat a udělat závit nebo to nechat jen na 3 )

- pravý držák se musí udělat trošku jinak, protože na bloku není nálitek pro uchycení vrchního šroubu. Dají se ale využít závity pro různé držáky na bloku. Možnost viz foto.



12.

Benzínová pumpa na tomto motoru být nemůže, protože blok na ni nemá nálitek. Proto je nutné použít elektrickou benzínovou pumpu.

Karburátor postačí SEDR 136



Pár otázek a odpovědí:



Můžu nechat zdvihátka z Fabie ? Ano, ale musí k tomu být i vačka z Fabie



Dá se použít hlava z jiného motoru ? Ano, od Favorita až po Fabii jsou záměnné ( ale mají různé kanály )



Dají se použit rozvody z Fabie ? Ano, ale je nutné použít jinou tloušťku podložky pod rozvodovým kolem a nad kvůli souososti pumpy s řemenicí.



Která hlava je nejlepší ? Nejlepší by měla být z 50kWmotoru Felicia MPi s kuželovými pružinami.



Můžu nechat původní řemenici a původní pupmu ? Ano, ale musely by se použít Fabiové rozvody a odbrousit výstupek u stupnice předstihu na rozvodovém víku.



Jaká lamela a přítlačný talíř se použije ? Lamela se použije klasická 742, přítlačný talíř 190mm klidně z modelu 105 až Felicia.





Pár možností jak někteří natryskovali jejich karburátory po zástavbě:



Saky Vzdusnik Tryska

1.komora 210 120

2.komora 140 145

Razor

1.komora 210 122

2.komora 160 135

Vrba

1.komora 200 115

2.komora 150 145

Veron

1.komora 200 115

2.komora 140 140

Vojtik

1.komora 210 120

2.komora 140 145



hodnocení článku:

info:

Správce článku: Dušan
Založeno: 14.10.09 20:53   Poslední změna: 17.10.09 22:12

Zástavba motoru Fabia do 742 - komentáře:

07:26:55
22.10.2009
Saky
-> SOMALECEK (martin120): jako v pohode neber to ode me nijak zle, ocenuju ze aspon nekdo neco napise ja jsem mel tendenci psat pred cca 10lety ted uz zjistuju ze to nema smysl..

jen jsem se divil zes to proste nezaokrouhlil nic vic-) a ten vykres proste neni uplnej podle tohohle to vyrobit nejde takže stejně si musí ten obraběč některé rozměry vymyslet..

výkres nemám, pokud bych měl dělat výkres na každou takovouhle kravinu tak bych nedělal nic jiného, většina mých výkresů je ve formě jednoho řádku textu a nebo několika řádků G kódú prostě dělám výkresy pro sebe pro výrobu a ne pro to abych to prezentoval na webu..

nicméně pokud napíšu že ten setrvák je rozvrtanej 10kama dírama na roztečné kružnici 70mm po 60st s tím že jedna díra je ujetá o + nebo - 5st ve směru hodinových ručiček podle toho s které strany se to bere tak to musí stačit i bez obrázku..
22:44:05
21.10.2009
SOMALECEK (martin120)
-> Saky: vsak nikdo nejsme dokonaly, v tomto pripade to stejne vetsina obrabecu zaokrouhli na 55stupnu tak ze neni co resit, me to takhle vyslo po odmereni a modelu v inventoru. Mas moznost udelat presny vykres a nejen na svrtani setrvaku
upraveno 1x, naposled 21.10.2009 22:48:14
22:34:04
21.10.2009
LADAS
-> jerrom: jo dík a kde se to tryskování dá dohledat .Díky
21:55:00
21.10.2009
jerrom
-> LADAS: pro pohon rozdělovače musíš dát vačku, která má "náhon", prostě normální vačku. No a tryskování je osazení karburátoru, doporučené tak, aby motor správně fungoval. Snad to z toho pochopíš.
21:43:51
21.10.2009
LADAS
Článek je určitě zajímavý.Jen se chci teda zeptat jak to je s tím rozdělovačem jak se tam vlastně domontuje když tam není náhon může mi to někdo polopatě vysvětlit.A ještě mě zajímá co to je to tryskování karbece to jsou nějaké tabulky s rozměry trysek pro zlepšení chodu motoru nebo jaký to má princip,nevím o tom vůbec nic a nechci zakládat téma na to.Moc děkuju předem
09:08:12
21.10.2009
Saky
-> Dušan: no je to blbe-) ale ono celej ten vykres je nakreslenej nejednoznacne..

i kdyz na druhou stranu presnost vetsiny kovoobrabecu bude v toleranci te chyby vykresu.. taky jsem mel kdysy serii spatne svrtanejch kde haprovala desetina a stejne to clovek nasadi a nepozna..
09:00:44
21.10.2009
Dušan
-> Saky: to jsem nedelal ja 5 . Vlozil jsem to jako moznost od Blahy tak ani nevim jestli je to dobre. Spis jsem doufal ze jo 1
08:58:42
21.10.2009
Saky
Můžu nechat původní řemenici a původní pupmu ? Ano, ale musely by se použít Fabiové rozvody a odbrousit výstupek u stupnice předstihu na rozvodovém víku.



jak je tohle myšleno? proč by se muselo cokoliv brousit na fabiových komponentech když to ve fábii chodí?? nebo sem to nepochopil.. spíš by si měl čtenář uvědomit že s těmito komponenty příjde o rozdělovač to je podstatně důležitější..



ono stejně sebelepší návod neobsáhne úplně všechno a vždy budou existovat jiné cesty mnohdy elegantnější jednodušší.. nicméně pokud je člověk odhodlán se pustit do zástavby fábky tak takovéto malé detaily snadno vyřeší..
08:52:14
21.10.2009
Saky
já ti do toho nechci nijak kecat ale jak si přišel na ten výkres těch děr v tom setrváku? konkrétně o ten úhel 54,78stupně?? pokud si to měřil a dopočítaval jako jednotlivé rozteče od daných děr tak pokud budeš uvažovat chybu měření cca 0,05mm což je běžná chyba digitální posuvky tak ten úhel může být plus minus cca 0,2stupně a pak zůstává otázkou zda si stát za svým rozměrem 54,78st a nebo uznat svoji měřící chybu a říct že rozteč děr je po 60stupních a jedna je ujetá o 5st tedy úhel bude z jedné strany 65 a z druhé strany 55st.. 1 a pak to bude korespondovat i s výkresem fábiového setrváku.. neboť věř tomu že i když spousta konstrukterů jsou hovada, ale najít takového který by komplikoval výrobu tím že by nějáký rozměr dával na setiny stupně jinak pokud by k tomu nebyl sebemenší důvod tak takového najdeš asi těžko..
22:13:13
19.10.2009
Dušan
-> Gemini: jsme jak supi 1 . Jak budes mit chvilku tak klidne neco napis. Snad to neni tak tajny 5
18:24:22
19.10.2009
Maxx
-> Gemini: tak napiš tu samozrejmost...4
17:21:54
19.10.2009
Gemini
-> SOMALECEK (martin120): postavil som 8 fabiovych motorov, tak uz mi to nepride ako uprava, skor ako samozrejmost....
07:28:54
19.10.2009
SOMALECEK (martin120)
-> Gemini: tak nam napis co se da udelat jeste jinak
11:13:28
18.10.2009
Maxx
-> Dušan: nemáš zač
22:14:04
17.10.2009
Dušan
-> Gemini: klidne se rozepis 5
19:42:00
17.10.2009
Dušan
-> Gemini: tak to mazání co popisuješ asi nemám. Musím zjistit 5
17:45:14
17.10.2009
Gemini
-> Dušan: ten drziak, inak nejake upravy ti tam chybaju ako napr mazanie ozubenia rozdelovaca a niektore upravy sa daju spravit jednoduchsie....
14:56:49
17.10.2009
Dušan
-> Maxx: dík, hned to tam vložím 5
14:56:22
17.10.2009
Dušan
-> Gemini: která ? 3 Vím že akorát držák a kliku jsem někde stáhnul jinak je to moje vlastní 1
14:28:35
17.10.2009
Gemini
-> Dušan: heeej, moja fotka :D
22:09:09
16.10.2009
Maxx
tady přidám něco za co děkuji havlikovy když jsem potřeboval radu poradil mi toto (natryskování) v tomto článku by se to mohlo hodit... :



Saky Vzdusnik Tryska

1.komora 210 120

2.komora 140 145

Razor

1.komora 210 122

2.komora 160 135

Vrba

1.komora 200 115

2.komora 150 145

Veron

1.komora 200 115

2.komora 140 140

Vojtik

1.komora 210 120

2.komora 140 145



tady máš menší tabulku co sem si kdysi vytáhnul z virtu 4
19:22:31
16.10.2009
sikula
Hezký článek,určitě mi dal něco do života.děkuji
11:52:30
16.10.2009
SOMALECEK (martin120)
-> Dušan: vsak jsem nepsal ze je nutna, jen je to lepsi, videl jsem par lamel uz rozlomenejch pri prudsim rozjezdu
07:16:30
16.10.2009
Dušan
-> SOMALECEK (martin120): lamela je uplne zbytecna. naprosto postaci klasicka. pritlacak se da sice pouzit s Feldy 1.6 ale klasicky to taky udrzi
22:11:25
15.10.2009
SOMALECEK (martin120)
ke spojce bych doplnil, že je lepší sehnat buď novou z 1203 odpruženou lamelu a přítlačák použít z Felicie 1,6, měl by mít větší přítlačnou sílu. Mě se podařilo sehnat lamelu LUK odpruženou originál ještě pro škodovku 742, ale v katalogu LUK se mi ji nepodařilo dohledat.
21:21:03
15.10.2009
Dušan
beru každou otázku ať to můžu vylepšovat 5
20:05:53
15.10.2009
enzox
Pekný článok...4 Dávam 10 bodou. Konečne je niekde aj s fotkamy detailne ukázané a napísane čo kde ako upraviť8
19:57:42
15.10.2009
Dušan
necham 136 SEDR. +- upravim trysky podle potreby
18:15:09
15.10.2009
Nwkt
-> Jura 120: Sedr 136 stačí
18:06:41
15.10.2009
Jura 120
Jaký budeš dávat karburátor??? ja bych tam skusil dát z lady1500. Do roku 1980 se do Lady dávaly original webry.příruba je shodná jako u 120!4 4 6
15:23:38
15.10.2009
Maxx
pěkné
08:18:51
15.10.2009
Sp4rc0
To jo ten clanek se ti povedl5
06:42:10
15.10.2009
Čokin
Velice pěkně a střídmě napsáno, opravdu povedený článek!
23:01:22
14.10.2009
minno
Tak aj tu ti pridám príspevok :) pekný článok
Extreme Tyres