Úprava karburátoru pro LPG

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [10]:

Úprava karburátoru pro LPG: Karburátor před úpravou, pouze bez druhého rozprašovace. Úprava karburátoru pro LPG: Takto vypadá ruční frézka, kterou používám Úprava karburátoru pro LPG: Zubařský nástavec :-). Úprava karburátoru pro LPG: Po hrubém frézování Úprava karburátoru pro LPG: Po vyleštení Úprava karburátoru pro LPG: S upravenym rozprašovačem. Úprava karburátoru pro LPG: Hotovo - i s upravenym a leštěnym víkem Úprava karburátoru pro LPG: Takto vypadají upravené ovladače plynu první klapky Úprava karburátoru pro LPG: Namontované ovládání mechanického odblokování klapky druhé komory Úprava karburátoru pro LPG: Takto funguje, ovládání je stále podtlakem, ovšem odblokování i zpětné zavření je mechanické

Text:

Už delší dobu se tu mluví o úpravě karburátoru pro provoz na LPG, a protože je tu už několik opakujících se témat, rozhodl jsem se napsat tento článek a doufám, že někomu z vás pomůže při úpravách.
Protože LPG u karburátoru pro provoz využívá v podstatě především obou komor s klapkami, rozhodl jsem se jít při úpravě především cestou usnadnit průnik LPG do motoru, maximálně rozšířit difuzory a odstranit všechny překážky tohoto průniku. Jako základ jsem si vybral karburátor EDSR z Tatry 613, především kvůli sériové šíři difuzorů 23/27 mm a taky protože jsem SEDR ani DDSR nesehnal :-). V autě už mi ale řadu let velmi dobře funguje karburátor SEDR ze Škody 130 se sériovými difuzory 22/24 a tak přidám i pár poznatků s tímto typem. Prvně pokud chcete zjistit jaký máte karbec, zapomeňte na číslování na víku, protože to se dá snadno zaměnit, takže můžete mít 105 karburátor se 130 víkem a tím i číslem. Nejjednodušší je podívat se do komor, kde je na difuzoru vždy vyraženo číslo jeho šířky. Z běžně dostupných typů doporučuji SEDR ze 130, 135, 136 jejich difuzory jsou 22/24 a dají se rozšířit maximálně na 24/26. Nejlepší je použít typy z Tatry 613 EDSR, SEDR a DDSR s difuzory 23/27, které se dají rozšířit na 25/29 ale ty jsou celkem nedostupné.
První věc co nás při úpravě čeká je rozborka. Je dobrý karbec kompletně odstrojit, protože hliníkovej prach, kterej nám vznikne při broušení se dostane opravdu všude a není dobrý, když se pak dostane do motoru, nebo se „jen“ přidře klapka. Nejhorší z rozborky se mi zdá vyndání osiček klapek, protože povolit dva šroubky na klapce je celkem záhul a osobně jsem je povolil až obouruč celou vahou těla, přičemž jsem dva nevratně zničil. Ještě že mám spoustu náhradních karburátorů na díly. Takže nám zbylo těleso karburátoru a čeká nás vyndání rozprašovačů. Ty je dobré vyklepnout směrem od klapek něčím dřevěným, nebo plastovým, třeba násadou od kladívka a to tak, že velmi jemně, protože jeden nepoškozený rozprašovač budeme ještě potřebovat. Poklepáváme buď na přepážky rozprašovače (zespodu), něčím úzkým, nebo na samotnou trubici, ale ta je celkem křehká, takže opatrně. Nyní nás čeká úprava difuzorů, které bohužel vylisovat nejdou, takže nám nezbývá, než je maximálně ubrousit, tedy spíše rozšířit. Máme k nim teď výborný přístup shora i zdola a k úpravě je velmi dobré vlastnit ruční vysokootáčkovou frézku, protože prstíkama to sice taky jde, ale dost blbě, zdlouhavě a nepřesně. Při broušení doporučuji v průměru nebrat více než 2mm, sice Tuner říkal, že Dlouhán z Ledče má 27 difuzor rozšířen na 30mm, ale osobně bych se toho bál, protože ta stěna není zase tak silná, odhaduji, že má tak 2mm. Já jsem se snažil získat velikost 24/29, protože občas je potřeba na první komoru jet i na benál, takže víc jsem neriskoval , aby to trochu fungovalo. Po odbroušení přebytečného materiálu doporučuji místo důkladně zahladit, klidně i vyleštit, protože leštění do zrcadlova LPG rozhodně nevadí. Upozorňuji, že již rozšíření difuzorů rozhodí nastavení karbu na benzín, ale u první komory zůstane rozprašovač, takže tam to není skoro znát.
Další věcí co nás čeká je osazení rozprašovače a to právě pouze na první komoru. Ten se dá upravit odbroušením vyztužovací přepážky, která je tam v postatě zbytečná, hlavně ne té, ve které je přívod. Toto se dá upravit u obou rozprašovačů i pro karbec používanej na benzín. Nyní můžeme, pokud chceme být důslední, na víku karburátoru v komorách odbrousit všechny ostré hrany. Co se týká spotřeby, tak s touto úpravou jsem nějak nezaregistroval větší spotřebu LPG, přičemž motor je znatelně živější a lépe jde za plynem, díky rychlejšímu a bezpřekážkovému plnění. Pokud by se zvýšil přísun LPG pomocí regulátoru na přívodní hadici, asi by naskočil i nějakej koník, ale na brzdě to odskoušený nemám, takže nemůžu sloužit objektivním měřením, ale každej LPGista ví, že optimální nastavení svého motoru si musí udělat sám dlouhodobým laborováním a tak to je i po téhle úpravě. Takže po složení karbu hurá na první zkoušku. Časem ještě dodám popis úpravy ovládání otvírání druhé klapky, to taky pomůže celkem výrazně na živosti motoru, ale těžko říct, jestli je to i výkonovej nárůst.
Jediná podstatná nevýhoda této úpravy kromě nevratnosti je používání při provozu na benzín. Tam je vše do zhruba 3000 ot. v pořádku, protože je v provozu pouze první komora, která je jen lehce upravena a je osazena rozprašovačem, ovšem pak následuje celkem brutální kapsa, kdy se zdá, že se motor zastaví. Poté od 3500 ot. zase běží, ovšem maximálně do 5000 ot., pak zřejmě již nedochází k dostatečnému promísení směsi v komoře druhé, která se stala v podstatě pouze trubicí s klapkou a motor se dusí. Osobně však používám z 99% jako palivo LPG a tudíž mě provoz na benzín zajímá jen z důvodu startu, či nutného dojetí, kdy provoz na jednu komoru jsem schopen zkousnout. Zkušenosti s jízdou sem píšu co se týká zatím používaného karbu ze 130, protože ten z 613 ještě není hotov, takže sem budu postupně přidávat fotky a popis dojmů z jízdy, případně pokud si na něco vzpomenu, doplním to v popisu.
Pokud budete mít jakoukoli připomínku, nebo dotaz, rád cokoli zodpovím, či doplním.

Baghira
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Baghira
Založeno: 27.01.06 22:41   Poslední změna: 24.06.06 11:54

Úprava karburátoru pro LPG - komentáře:

20:59:58
05.06.2008
Max
-> piotorek: no tak ta mjedině sekvenční vstřikování...a pak maximálně ladit řj ;o)
18:12:38
05.06.2008
piotorek
...Má tu niekto skúsenosti s prevádzkou auta na LPG? Škoda FABIA Combi 1,4 MPi 50 kW asi OBD II...
22:33:11
24.06.2006
Baghira
-> sep: Hehe, obyčejnej neutrální silikon a funguje tam už pěr lrt, protože víko jsem použil původní ze 130ci.
12:38:00
24.06.2006
sep
-> Baghira: :copak je to za tmel použitý na tom víku?taky jsem o něčem takovém uvažoval,ale nenašel jsem nic co by chytalo na lehké kovy,mělo teplotní stálost nad 120 st. dlouhodobě a nestálo to majlant.-)
12:35:57
17.02.2006
Baghira
-> King: Co co, no ja nevim co je to za slitinu, ale je to něcohliníkozinkovýho, ne?
12:15:06
17.02.2006
King
Pjeeknyyy :) A difuzory jsou z hliniku? ja myslel ze jsou ocelovy....
23:11:02
29.01.2006
Baghira
-> honzam: Jasně fotky ještě nejsou všechny, až to dám dohromady, tak budou další.
22:52:44
29.01.2006
Honza M
-> Baghira: Aha, takže počítám že jsi ještě neuploadoval všechny foto? Mě se ta "díra" zdála nějaká podezřelá 1
22:24:15
29.01.2006
Baghira
-> honzam: Klapka na druhý komoře samozřejmě zůstane, odstraňuje se jen rozprašovač. Spotřeba zůstala, tak nějak stejná bych řekl.
22:03:19
29.01.2006
Honza M
Super článek! Moc se těším na pokračování 4 Zajímalo jak se zvedne spotřeba LPG a jak vůbec dochází regulaci průtoku druhou komorou když tam není klapka? A ten popis na nucené otvírání druhé komory bude taky užitečnej... 4 Jen tak dále...
20:25:43
29.01.2006
Vojta - zrušená registrace
156 Well done. Pekny clanek, Urcite se bude nekomu hodit:)
Extreme Tyres