skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda VARIA - trochu jiný doplněk
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [24]:
Text:
Tato nástavba je zahalena tajemstvím o svém původu, výrobci i autorovi.Jedná se o laminátový prvek, který je umístěn v poloze nahrazující 5-té dveře Škody Favorit nebo Forman.
Dle dostupných a snad jediných dochovaných dobových fotografií šlo o variantu s oknem i bez okna. Na kolik to byl záměr, či je varianta bez okna pouze polotovar/mezistupeň k osazenému oknu, nevím.
Jedná se o materiál, které na sobě nese zevnitř stopy laminovací tkaniny, ale jedná se pravděpodobně o nějakou formu plastu. Každopádně celá nástavba je poměrně lehká, rozhodně lehčí, než originální plechové a sklem osazené páté dveře. Pokud Vás zajímá, jak je vymyšleno uchycení nástavby k vozu: horní část nástavby se chytí za stávající panty pátých dveří, nástavba se "zavře" jako páté dveře, zároveň s tím se posléze přišroubuje spodní část rámu k úchytům protikusu zámku pátých dveří. Tento protikus se prošroubuje přes samotný rám nástavby do kastle, dveře se osadí standartním zámkem kufru. Nástavba je tedy spojena s karoserií ve třech místech a pomocí 6ti šroubů.
Otvor pro nakládání je na první pohled poměrně malý, a přístup do něj je pomocí plechových dveří. Jedná se o poměrně dobře zpracovaný díl, se standartními okrajovými lemy a pokročilým tvarováním. Nepůsobí to rozhodně jako kus ozobaného plechu, ale jako plnohodnotný finální díl, ostatně jako celá bouda.
Dveře v sobě mají otvory - výplně - pro instalaci mlhového světla a světla zpátečky. Tvarově jsou pravděpodobně shodné s tehdy dostupnými světly, které vyráběla Karosa. Otvory pro osvětlení SPZ jsou shodné svým tvarem a rozmístěním s dílem osvětlení pro poslední modely 1203. Nakolik šlo však o shodný díl, nebo jeho vnější tvar byl také nový, nelze posoudit - osvětlení se nezachovalo. Otevírání dveří pomocí dvou přiznaných pantů je spojeno s pevným kovovým rámem, který je zapuštěn v laminátu. Celý vstupní otvor tak má kovovou vnitřní hranu, na kterou dveře dosedají, a která má být díky svému tvaru pravděpodobně osazena standartním gumovým těsněním (např. kufru). I mechanismus aretace dveří v otevřené poloze je shodný s modely Škoda 105-130 a jejich aretací přední kapoty.
Dveře jsou v žalostném stavu, místy je značná koroze, nicméně věřím, že půjdou dobře zachránit. Protože jinak nevím, kde bych sehnal jiné druhé...
Zajímavostí je, že se celá nástavba nikdy nedočkala homologace (nenašel jsem jedinou atestační značku nebo symbol). Dále není nijak vyřešen přívod kabelů pro napájení osvětlení SPZ, zadní mlhovky a zpátečky. Zároveň zcela chybí díra na kliku či klíč zámku, takže dveře z venku nejdou nijak otevírat. Obojí věci - elektriku i otevírání - budu muset pravděpodobně domyslet a vyrobit tak, aby to plnilo funkci a zároveň fungovalo těsné dovření dveří.
Dle některých zdrojů je nástavba v podstatě dobový fejk - individuální dílo několika iniciativních jedinců, který Škodovka po shlédnutí odmítla, a který tedy nikdy nepatřil do oficiálního portfolia značky ani jako studie či připravovaný sériový prvek výbavy.
Bude to výzva do budoucna - plán je celou nástavbu díky poškozenému laku od skladování zbavit barvy a dát no nové povrchové úpravy. Zároveň bude nutné vyspravit a zachránit páté dveře. Posléze ji budu mít zkusmo nasazenou na Formanovi, půjde tedy o variantu s kompletním zasklením (které budu muset také vyrobit na míru).
info:
Správce článku: PecaZaloženo: 24.02.23 18:30 Poslední změna: 11.05.23 14:43