Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [5]:

Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid: Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid: Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid: Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid: Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid:

Text:

Pro zájemnce nabízím návod k trvalému zlepšení chlazení Š 120 / Rapid.

Zvláště pro vozy s motory 1,4 je úprava již nezbytností, pomůže ovšem i Š 105. Podmínkou je spolehlivý termostat (klidně nechte i termostat 90°C).

Co budete potřebovat:

Krycí plech chladiče s věncem z Fel 1,6 spolu s 6 lopatkovým větrákem (cena na vrakovišti 200-250 Kč). Tento plech rozměrově naprosto přesně sedí i na chladič Š 120 (chladič Fel. 1,6 je pouze modifikací chladiče Š 120- Fel.). Originál spínač větráku se Z (spínáním) na 85° - 92°C (130 Kč). Cca 3 ks plastových podložek tloušťky 10 mm z tvrdého plastu. Ze staršího chladiče Š120 – Fel nutno vysekat 2 můstky držáku věnce. 2 ks 8 mm gumy k podlepení pryžových bloků pod chladičem. 3 ks šroubů M6 delší oproti původním o 10mm.



Rozsah prací:

Spodní úchyty na krycím plechu z Fel. 1,6 nutno naříznout, plech sklepáním srovnat, svařit pod CO2 a znovu zahnout (výška zahnutí= výška upevňovacích můstků na chladiči, viz. foto ). Toto nutno provést, jinak se plech nevleze nad příčník v karoserii. Horní úchyty na plechu zůstávájí beze změn. Motor větráku je delší než původní – mezi motor a věnec dejte 3 plastové podložky, tím posunete motor dopředu. Přiložte krycí plech na chladič a na patřičných místech přibodujte z jiného chladiče 2 vysekané můstky. Chladič nutno v karoserii nadzvednout o cca 8 mm – podlepte 8mm gumou původní gumové vložky pod chladičem. Jezdíte-li s rezervou na mostu, nutno ještě patřičně zahnout ovládací páku držáku rezervy. Hotovo, odvzdušnit, jedem.



Přínos: Ani s upravenou 1,4 již nehrozí přehřívání v parném létě. Silnější motor větráku v kombinaci s 6 lopatkami (mají i delší ramena než původní větrák Š120-Fel) a hlavně s chladičem dobře slícovaný krycí plech způsobí podtlak za celou plochou chladiče (ne pouze za ventilátorem jako u všech 4-lopatkových provedení 120- Fel.), tudíž i při stojícím voze se voda chladí skrz celou plochu chladiče. Za investici kolem 350 Kč je přínos naprosto maximální, neoddiskutovatelný.

Nevýhody: Pražádné.

hodnocení článku:

info:

Správce článku: thomaschek
Založeno: 07.06.13 21:41   Poslední změna: 07.06.13 22:05

Velmi účinná úprava chlazení Š105 - Rapid - komentáře:

11:15:26
11.06.2013
Eidy
-> Marcius: Nejlepší by bylo ten plech použít a vyřezat do něj velký díry a přikrejt je chlopněma ze slabý gumy. Když zapne větrák, tak se chlopně zavřou a všechen vzduch to bude sát přes chladič. Naopak při jízdě se chlopně proudem vzduchu nadzvednou a vzduch bude hezky procházet celým chladičem. Takhle to mají řešený některý novější auta.
07:57:09
11.06.2013
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
Já teda místo ručního spínání větráku mám danej druhej termospínač na odvodu z domku termostatu. Spínač zapíná cca 97 vypíná 85, větrák běží o dost kratší dobu, než když to zapne přední spínač (resp. ten je tam jen jako pojistka, kdyby odešel ten vzadu). Trubky mám čistý, blok taky, chladič novej, větrák mám z nějakýho novějšího passata a spokojenost. Nad tímto řešením co je v článku jsem taky uvažoval, mám to doma "na někdy" nachystaný, ale taky mě trápilo to, že je chladič při jízdě zavřenej a vzduch proudí menším průřezem, tam je zcela jasný, že dojde k nějakému brždění aerodynamiky. U feldy 1.6 tohle mají podchyceno tím, že plech zakrývá cca 75% chladiče a ta zbylá čtvrtina není nijak zakrytá. Tenhle plech se mi docela líbí jakožto "luxusní držák větráku" a asi bych ho otevřel na pravé půlce, aby vzduch mohl lépe proudit. Jde mi o to, že bych chtěl větrák z 1.6, protože má na sobě slušnej konektor, vzhledem k tomu, že na autě už nemám fastony, ale elektriku z feldy, docela mi to tam chybí. A krátit listy vrtule, abych to narval do normálního plechovýho držáku ze 742 se mi nechce. Vidím to tak, že ten plech použiju jako polotovar a pravou část odstraním.
17:02:09
10.06.2013
Petr Urban
-> thomaschek : Jaký hukot prosimtě ? Auto s více jak 100HP uchladí originální verze v 45C na slunku v koloně, pokud je správně funčkní spínač na ventilátor nebo lépe je i na ruční ovládání i na spínač. Ale co se týče toho plechu, za jízdy (zvláště hodně ryhlé) musí jednoznačně bránit procházejícimu vzduchu, roste nejen aerodynamický odpor, ale je nižší účinost chladiče, tzn. při pommalejší jízdě kdy už přes chladič neprotéká tolik vzduchu a ještě mu kusem plechu bráníš, ti to pak musí spínat ventilátor častěji a to věřím že hukot od něho je když ovšem nemáš pořádně uřvaný výfuk 3
upraveno 1x, naposled 10.06.2013 17:03:00
19:22:58
09.06.2013
thomaschek
Díky za názory. Nezapomínejte na jednu zásadní věc: To nejdůležitější není nějaké brzdění proudu vzduchu během jízdy, plech neznatelně zvýší odpor proudění během jízdy, ale o to tu vůbec nejde. I s plechem se motor v pohodě uchladí. Jednoduchá fyzika - to hlavní slovo je PODTLAK! Právě ten plech slícovaný s chladičem a nakloněný ventilátor způsobuje během stání vozu při zapnutém ventilátoru podtlak před celým chladičem a umožní vzduchu proudit přes celou plochu chladiče, nejen přes kruhový věnec ventilátoru. Tzn. že chladí přes celkou plochu a ne jen v nejbližším okolí větráku. Za další šlo o to vytvořit co jak nejméně pracné nucené chlazení se značnou rezervou. Zkuste nabízenou variantu a věřím, že 99% z vás už se nevrátí k původní verzi. Je to úplně jiný hukot než sériovka !
upraveno 4x, naposled 09.06.2013 19:31:16
12:59:40
08.06.2013
minno
Asi tak ako tu odznelo. Sériové chladenie je dostačujúce, pokiaľ je v dobrom stave a samozrejme aj motor v dobrom stave. Keď je motor zvnútra zarastený vodným kameňom tak tomu nepomôže ani neviem aký chladič. Bol som so škodovkou v Taliansku počas najhorúcejších dní v lete a síce sa mi od slnka roztavili kontakty na lucase takže mi nešli blinkre, ale motor nemal najmenší problém s chladením.
12:19:37
08.06.2013
afro100
hm .. tuning pekny, vsecko toto, ale asi robim niekde chybu, ked sa mi rapid (135 fa) neuvari ani po 20min co bezi motor na mieste bez zapnuteho vetraku ..



joa cidlo mam vyradene, vetrak na vypinac (po zisteni ze cidlo necidluje to bola rychla oprava a takňák uz to ostalo :D )
11:10:49
08.06.2013
Dušan
Osobně si myslím, že na chladicí soustavu vynakládám extra požadavky a zatím žádné problémy nevidím. A to chladim červeně svítící turbo a olej k tomu. Spíš by tu mel být seznam dílů na kompletní repas soustavy.
10:51:44
08.06.2013
m8rinek
-> Dušan: Asi tak, základ je chladící soustava v dobrý kondici. Průchozí chladič, nezarostlý trubky, nezasviněnej blok.



Správně se větrák v zátěži ani nezapne a při stání to musí zvládnout samotnej větroň. Tohle akorát bude brzdit vzduch při jízdě.
10:48:20
08.06.2013
Nwkt
-> Dušan: Jako zlepšení chlazení proč ne. Ale mě taky série uchladila 1,4 s 88°C termostatem a 0,04 MPa víčkem i ve 36°C v koloně na jižní spojce 1 Akorát jako první tuning bylo zapojit ty uhnilý kabely od ventilátoru 3
10:46:32
08.06.2013
Dušan
Nejak porad nechapu na co je to dobry. Puvodni verze musi uchladit i vetsi motory nez 1400.
09:44:50
08.06.2013
mira76
u motoru z fav.,fel je treba udelat hlavne dodatečné chlazení pred termostat, co pomože výkonný chladič když se to mistne prehreje a propalí se tesneni u 4teho válce, termostat musi stejne ven.....
06:05:14
08.06.2013
FORM - zlomená ojnice
1.6ka s klimou má stejný systém chlazení jako 1.9D, je jiný celý komplet ventilátor-sahahara-chlad ič. Obávám se, že je i rozměrově širší, tudíž mezi světla u 42 už by se nemusel vejít. Teoreticky tedy lze využít pouze ventilátor a značně upravit saharu.
00:06:32
08.06.2013
Jakub M.
-> Nwkt:

asi vůbec ne, je větší, má svůj úchyt/kryt a i chladič pro feli s klimou by měl být jiný. Vypadá to takhle : oem.gasgoo.com/oem/6u0959 761.html
23:53:55
07.06.2013
Nwkt
-> Jakub M.: A ten pásne do tohohle plechu nebo je uchycenej jinak?
23:51:31
07.06.2013
Jakub M.
-> thomaschek :

Felda 1,6 s klimou má naprosto odlišnej dvourychlostní větrák

www.google.cz/search?q=6U 095976...
22:21:46
07.06.2013
thomaschek
Jak to má felda s klimou nevím, nezkoumal jsem (hádám, že nebud rozdíl, větrák je předimenzovaný). Dalsi odpoved - ano, na první dojem budí plech podezření, že bude brzdit proudící vzduch, ale ten výřez v plechu pro větrák je mnohem větší, než je průměr výřezu v originálním věnci. Závoďáky jezdily v extremních podmínkách, úprava je pro normální svižný provoz. Navíc tento plech uchladí s klidem fel 1,6 (sám ji jako druhé auto vlastním), proč by neměl uchladit 1,3 nebo 1,4 s de facto stejným chladičem jako má 1,6, která hřeje mnohem více než 1,4 ? Za další, ten plech je v místech, kde není větrák vylisovaný pod úhlem, aby nebránil proudění vzduchu, ale naopak. Nemusíte se obávat, je to vyzkoušené a ani za 20. min. v parnu se běžící motor při stojícím vozidle nepřehřeje. Kdo upraví plech z 1,6 nebo větrák Bosch dá po úpravě do původního věnce š120, automaticky přichází o hlavní výhodu - už nebude vzduch při stojícím autě proudit přes celou činnou plochu chladiče, ale jen v nejbližším okolí větráku.
upraveno 3x, naposled 07.06.2013 22:31:31
22:15:54
07.06.2013
thomaschek
Pozor na řezání lopatek, aby se vešly do původního věnce - celé kolo s lopatkami je vyváženo (některé větráky mají na lopatkách vyvažovací plíšky). tím řezáním si rozhodíte vyvážení a celý komplet začne vibrovat.
22:14:48
07.06.2013
Maťulo
Mozno napisem hlupost, ale za jazdy pri napore vzduchu by malo teplo z chladica odvadzat smerom k chladicovej stene a smerom dole popod spodok auta, nie? kedze seriovy chladic nema za sebou ten plech... Rovnako aj skodovky na preteky maju ten vyduch v prednej kapote kadial by malo vychadzat teplo od chladica vyhanane naporom...
22:07:44
07.06.2013
Nwkt
Jak to má řešený felda s klimou? Nešly by dát dva a spínač dvojitej a zapínat podle teploty?
22:05:17
07.06.2013
shrekzv
podobnu upravu som robil pred dvoma rokmi, ale nedaval som cely plech na chladic, do pôvodneho drziaka som to daval, lopatky som orezal na priemer 250 z pôvodnych 280mm



je to na rozsah prac menej narocne, hlavne netreba dorabat uchyty na chladici, pod motorcek som len podlozky vlozil, to bola cvicna verzia, a aj trvala, lebo sa mi to nechcelo vyberat von, a lopatky som strihal noznicami na plech



foto:



www.pixsite.net/auto/111. jpg

www.pixsite.net/auto/112. jpg

www.pixsite.net/auto/113. jpg
Extreme Tyres