Test Škody Favorit

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [11]:

Test Škody Favorit: tak to je ten zázrak Test Škody Favorit: přední maska z novějšího modelu Test Škody Favorit: je jako nový Test Škody Favorit: sedí se v tom pěkně Test Škody Favorit: motor jako celek (136L 46kW / 62 koní Test Škody Favorit: místa je t dost Test Škody Favorit: zachovalý interiér Test Škody Favorit: místa je tu dost a povinná výbava také nechybí Test Škody Favorit: skica studia Bertone Test Škody Favorit: Favority také vyváželi Test Škody Favorit: takhle nějak to vypadá při měření výkonu a kroutícího momentu u Škody Favorit 136L

Text:

Škoda Favorit – pro méně náročné



Škoda Favorit představuje v novodobých dějinách naší automobilky milník. Je prvním velkosériově vyráběným vozem, který vyjel z Mladé Boleslavi s motorem vpředu a pohonem předních kol.



Favorit byl představen v září 1987, na českém trhu se začal prodávat až v roce 1988. Favorit byl oproti modelové řadě Škoda 105/120/130 výrazným krokem kupředu. Ale z počátku měl rezervy v dílenském zpracování. Jako první vyjel pětidveřový hatchback Favorit 136 L s motorem o objemu 1289 cm3, který dával největší výkon 46 kW (62 k). Tento typ vlastním já. Potom se dále vyráběly typy v luxusnější provedení 136 LS, které se lišily sedadly z lepšího materiálu s výraznějším bočním vedením.

Postupem času byl však tento typ nahrazen jiným a to typem 135 se shodným objemem, ale nižším kompresním poměrem - 8,8:1, ten měl o 3kW menší výkon, klidnější běh a mohl se provozovat i na palivo typu SPECIAL. . V malém množství se také vyráběly i modely 135 Le/LSe vybavené katalyzátorem a elektronicky řízeným karburátorem Pierburg 2 E3.



Roku 1993 se Favorit dočkal menší modernizace. Zvenku se vozy odlišují jiným tvarem přední části, taky mám novou a větším rozchodem kol obou náprav, zevnitř černými plasty místo béžových a jiným tvarováním výplní dveří. Stupně výbavy se začaly označovat LX a GLX..

Zásadnější změna zasáhla motor, ty tam byly časy karburátorů. Původní motor s karburátorem byl nahrazen toutéž pohonnou jednotkou s elektronicky řízeným jednobodovým vstřikováním paliva Bosch (Bosch Mono-Motronic – BMM). Slabší varianta motoru se vstřikováním paliva měla největší výkon 40 kW (54 k), silnější poskytovala až 50 kW (68 k). Přestože by podvozek Favoritu snesl výkonnější agregát, nemontoval se jiný než ten o zdvihovém objemu 1,3 l, což je podle mě trochu škoda, nepřesvědčí výkonovými parametry, zato o sobě dává vědět hlučností. V průběhu posledních let výroby se Škoda snažila oživovat prodej nabídkou omezených akčních sérií, které se vyznačovaly bohatší výbavou za výhodné ceny. Připomeňme alespoň některé z nich: Komfort, Green Line, Sport Line, Marathon, Prima, Excellent, Black Line nebo mimořádně úspěšný Silver Line. Úplně poslední vozy z roku 1994 pak nesly označení Comfort Line.



K největším přednostem Favoritu patří dobré využití prostoru, jak pro cestující vepředu tak i vzadu, najdou zde dostatek místa pro nohy i hlavu, samozřejmě že měřítkem byly automobily stejné třídy. Pro zavazadla je tu místa taky dost v základním provedení je tu 0,291 m3 a podle normy VDA ke stropu až 0,353 m3 i v tomto ohledu se vůz řadil k nejprostornějším v nižší třídě.

Přestože se koncem roku 1990 již daly sehnat vozy západních značek, které Škodu Favorit lehce strčily do kapsy, těšilo se ,,fáčko“ velkému zájmu, který byl zapříčiněn především nízkou pořizovací cenou, levným servisem a lacinými náhradními díly.



Konstruktéři však pominuly následky nárazu, deformační zóny nejsou příliš propracované, o ABS či vacích nemůže být řeč. Na dojmu nepřidají ani laciné plasty v interiéru. Víko schránky před spolujezdcem nelícuje a vlivem tepla se deformuje, což je pravda, ovládání ventilace táhly, také vzhledu nepřidá, ale auto topí velice slušně

Je třeba počítat s únikem oleje z motoru i převodovky, stejně jako se zatékáním do předních i zadních světlometů a korozí podběhů. Nezřídka se vyskytují poruchy elektrické instalace, motory s karburátorem se v zimě obtížně spouštějí.

Přední sedadla se brzy prosedí a nepříliš kvalitní potahová látka má tendenci se trhat.



Vůz měl také na svou dobu dobré jízdní vlastnosti i líbivou karoserii vytvořenou designérským studiem Bertone Itálie. Další trumfy byla relativně nízká cena.

První model 136L (1988) stál 84 600Kčs

135L (1991) stál asi 120 000Kčs,

nejnovější verze (1994) kolem 200 000Kč

Forman ve špičkové výbavě atakoval hranici 300 000Kč.

Předností je velmi hustá síť servisů a nejnižší náklady na provoz i údržbu.



Ceny náhradních dílů:

čelní sklo (čiré) 1698,-

ložisko kola (před.) 775,-

ložisko kola (zad.) 230,-

chladič 1639,-

brzdové destičky 725,-

rozvodový řemen/řetěz 339,-

světlomet 1507,-

výfuk (střední+zadní díl) 2135,-

přední tlumič 1096,-

brzdový kotouč (přední) 420,-

stírač (1 ks) 191,-

vodní čerpadlo 1483,-

blatník přední foréza 681,-

stěna chladiče 1 029,-

čílko přední M 93 319,-

kapota motoru 1 957,-

práh 797,-

práh dovoz 609,-

lem zadního blatníku 196,-

lem zadního podběhu 196,-

zadní blatník (postranice) 1 348,-

výztuha předního nárazníku 341 ,-

držák světlometu 261,-

přední podběh 3 305,-

přední podběh ekonom 3 044,-

dveře přední 2 754,-

dveře zadní 2 754 ,-

dveře zadní 5-té 5 334,-

zadní čelo 1 304,-

pant přední kapoty 72,-

horní část předního podběhu 143,-

rám čelního okna 870,-

dno kufru - zadní část podlahy 1 044,-

výztuha prahu 130,-

přední nápravníce 2 174,-

přední část předního podběhu 1 159,-

podlaha přední 275,-



......................... .......................... .......................... .......................... ..........................

K vlastnímu testu vozu:



Testovaný vůz je model Škoda Favorit 136L r.v. 1990, zakoupený v OD KOTVA dne 22.3.1990 jeho prvním majitelem. Já jsem celkově 3 majitel, auto má řádně vyplněnou servisní knížku.

Vůz vyjel z výrobní linky AZNP Sklad a expedice 1 293 60 MLADÁ BOLESLAV dne 13. března 1990.



Exteriér:

Zde můžeme obdivovat karosérii od známé Italské návrhářské školy BERTONE:

www.bertone.it/en/scheda_ 80_skoda_favorit_en.htm

I když se nezachovaly všechny linie co v Bertone plánovali, přední světlomety musely být zvětšeny, aby se daly použít stávající díly, zadní víko muselo být univerzální pro krátkou verzi i verzi Forman, která se také plánovala, tu je zjevně vidět, že veškeré, malé i větší zásahy byly prováděny pro snížení nákladů na výrobu.

Konkrétně dále k autu: tmavě červená barva s označením Apollo 8302, jednoduchá disková kola (165/70 R13) s okrasnými poklicemi, přední maska design 93`, čiré blikače.



Interiér:

původní, Favorit, jak sjel z výrobní linky, netvarovaná obyčejná sedadla, béžová přístrojová deska, koženkové čalounění všech dveří. navíjecí pásy vepředu i vzadu



Pod kapotou:

Řadový čtyřválcový zážehový motor s ventilovým rozvodem OHV (OverHead Valves), montovaný nad přední nápravou napříč ke směru jízdy. Spojka a převodovka jsou na levé straně motoru. Motor má vysoký kompresní poměr 9,7:1 s karburátorem JIKOV 28-30 LEKR. Zdvihový objem 1289 cm3, výkon 46kW/62koní při 5000ot/min – údaje od výrobce.

převodovka je 5 stupňová s jištěnou synchronizací a zpětný chod, průměrná spotřeba činí dle výrobce 7litrů / 100km.



Sedneme tedy za volant, tu, jak už bylo zmíněno, nečekejte žádné extrémní módní výstřelky, vše je podřízeno funkčnosti, volant dvouramenný, nápadně připomínající ten ve starších typech Š102, 120…. Přístrojová deska však jde jiným směrem, všude samé hrany, schránka před spolujezdcem se otevírá směrem nahoru a jistí jí jednoduchý píst, v tomto autě, bohužel vyrvaný z pantů a proto nefunkční. Ventilace se 3 táhly první dvě jsou pro regulaci vzduchu horní a dolní poloviny vozu, třetí je pro volbu Větrání / topení, otočný volič s 3 rychlostmi, zrcátka jsou ovládána manuálně, zevnitř vozu. Místa pro posádku je dost, dobře obestavěný prostor nabízí, dostatek prostoru i pro zavazadla 0,291 m3, model nemá dělená zadní sedadla, ale snadnou manipulací, při vyndaném zadním platě se dají buďto úplně složit po vyjmutí opěrek hlavy, nebo vymontovat, tímto vznikne rovná nakládací plocha a pěkné velikosti 1,038 m3.



Na silnici:

Vůz se chová na svůj věk přiměřeně dobře, při vyšších rychlostech se vůz dost naklání v zatáčkách a oporu neposkytnou ani obyčejná sedadla. Jízda v tomhle autě je v celku příjemná, mnou dosažená rychlost byla 160km/h (ručičkový údaj), zrychlení z nuly na 100km/h jsme neměřili. pokud, ale spěcháte, tak při zařazeném IV. stupni auto dokáže slušně akcelerovat a uhánět až 140kilometrovou rychlostí, tu už ale v kabině je celkem nepříjemný hluk, řadící páka je dlouhá, pro mě vyhovující na odložení pravé ruky, dráhy jsou také poměrně dlouhé, stálý převod je v tomhle případě 3,895, což je příjemné při jízdě na dálnici 110kilometrovou rychlostí máte jen něco málo přes 2500ot/min, vůz Vás neobtěžuje přílišným hlukem a když před Vámi není extremně velký kopec tak ani řazením. U tohoto vozu (1990) v otáčkách kolem 3000ot/min (vrcholící největší točivý moment) se do interiéru přenášejí vibrace a hluk, to u novějších modelů právě zamezil montovaný dynamický tlumič.

Nepříliš kvalitní plasty na přístrojové desce nezaujmou vzhledově a ani na omak nepůsobí příliš dobrým dojmem, občas zavržou, v tomhle je novější generace lepší.

Brzdy jsou slabší, ale po pár razantnějších sešlápnutích se jakoby probudily zpátky k životu.



Hospodárnost:

s porovnáním se staršími vozy značky a některými vozy jiných výrobců Favorit nevychází v této oblasti až tak špatně spotřeba podle výrobce činí 7,0l v průměru, 7,9 ve městě a 5,2 při rychlosti 90km/h.

Mnohu naměřená spotřeba v tomto období je kolem 8l/100km (dálnice, město, silnice 1tř., když je potřeba tak na to šlápnu a tady se projeví zvýšená spotřeba, ale jinak jezdím klidnou jízdou v průměru 100km/h.



A abychom to vzali se vším, tak dneska jsem zajel d Slavkova a nechal jsem si proměřit auto:



při volnoběhu: (1 údaj jsou předepsané hodnoty a druhý údaj jsou hodnoty naměřené)

otáčky: 800+-50 820

předstih 0-4 4

obsah CO 0,5-1,5 1,01

obsah HC
hodnocení článku:

info:

Správce článku: kirri - zrušená registrace
Založeno: 06.12.04 18:32   Poslední změna: 08.12.04 08:39

Test Škody Favorit - komentáře:

22:08:47
06.12.2004
lubosgls
ty ses vsude.) i kdyz jsem odpurce favoritu a myslim si ze je to nejhorsi auto co kdy sjelo z linek skodovky v bertone byli asi vozrali kdyz ten desing delali je to ovsem jen muj nazor a vetsinou si ho myslim a nahlas ho nepublikuju .), dookazu ale ocenit udrzovany auto a to tvoje tak vypada snad i ze spodu, clanek je docela dobrej( nehlede nato kolik to dalo prace) uz hlavne proto ze tam uvadis vlastni zkusenost s timhle autem a ne jen jedno projeti, jen tak pro zajimavost s favem se bude neco dit??
22:03:01
06.12.2004
Baghira
Já jen nevím s tím stálím převodem, já měl za to, že fáčka měli něco kolem 4,17. Míň že měli jen rapidy (3,9)???
21:13:16
06.12.2004
kirri - zrušená registrace
dík patří i tobě za pár užitečných rad a pár objasnění4
20:26:56
06.12.2004
sep
Dal jsi si s tím dost práce koukám4
Extreme Tyres