skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jak na vymenu prednich pruzin
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [12]:
Text:
Takže zde je postup :1.) Povolit kola
2.) Zvednout předek a podložit kozičkama (popř. špalkama či jinak)
3.) Sundat kola
4.) Povolit tlumiče
Zevnitř kufru povolíte matici, držící tlumič v karosérii (klíč 16 nebo 17). Pokud se tlumič protáčí a nejde povolit, podržte ho za konec klíčem 6.
(Pozor ten klíč toho moc nevydrží a snadno se ulomí, pokud tlumiče nebyly delší dobu či dokonce ještě nikdy měněny, může být dost problém tuto matici povolit. V krajní nouzi lze tlumič místo klíčem 6 podržet hasákem, když selže i to, tak jsem to jednou řešil dokonce až pomocí svářečky).
Zespodu vozu je tlumič přichycen 2 šrouby (klíč 12) - viz 2. a 3. foto. Po jejich vyšroubování by měl jít tlumič vyndat. Pokud máte málo místa na vytažení tlumiče, musíte ho ručně trochu stáhnout.
Dále ještě zespodu vozu na ramenu povolte uchycení torzního stabilizátoru (klíč 11).
viz foto 3
5.) Označte polohu čepu ve spodním ramenu.
viz foto 4
6.) Čep povolte (klíč 19), rameno podložte zvedákem, aby nebyl čep namáhán a šel dobře vyndat a čep vytáhněte. Pokud nejde čep vytáhnout, pomozte mu trochu kladivem (z citem).
viz foto 5 a 6
7.) Pomalu spusťte zvedák, rameno vykloňte a slavnostně vyndejte pružinu :-)
viz foto 7 a 8
8.) Dále je to jen na vás, co s pružinou uděláte. Já bych doporučoval originální krátké pružiny dle LA s volnou délkou 260mm nebo 240mm (popř.250mm). Ale pokud je nemáte a nechce se vám investovat do nových pružin, tak nejlevnější variantou je pružinu zkrátit.
Zkrácení bych doporučoval max.o 2 úplně nejvíc o 2,5 závitu. Ale optimální je tak 1,5 závitu. Poté je výsledná délka pružiny někde na 260 mm (z původních 280mm). Pro ty šťastlivce, kteří mají doma či v blízkosti autogen bych doporučoval konec uříznuté pružiny nahřát a vytvořit přihnutím posledního závitu závěrný závit.
Dále následuje zpětná montáž.
Pokud máte zkracovanou pružinu, umístěte jí uříznutým koncem nahoru, aby šla neseříznutým koncem do spodního ramene. Na uříznutý konec nasaďte gumovou podložku.
Pružinu usaďte do ramene. Poté podložte rameno zvedákem a rameno zvedněte. Vložte čep do ramene, nastavte ho do označené pozice, dotáhněte jej a matici zajistěte závlačkou.
Dále namontujte tlumiče a upevněte stabilizátor. Upevnění stabilizátoru bývá trošku oříšek, proto doporučuji onen plíšek přidržet sikovkami a poté přišroubovat.
viz foto 10
Pak nám už zbývá jen nasadit a dotáhnout kola a auto spustit na zem s napětím, jak moc nám klesne.
Ale ještě není konec. Je třeba zkrátit gumové dorazy, aby nám náprava nepružila pouze na těchto dorazech.
viz foto 11
Zkrácení dorazů se nejlépe dělá na soustruhu, v domácích podmínkách vystačíme se žiletkou a popř. s kotoučovou bruskou.
výsledek mého snažení - viz foto 12
No a toť asi vše. Celá úprava by neměla trvat déle jak 2 hodiny. Úpravou délky pružiny se zlepší jízdní vlastnosti, ale pokud se to přežene, auto ztratí jízdní komfort a může se stát, že si při jízdě po nerovnostech překousnete jazyk :-)) Takže nic se nemá přehánět, tak té pružině prosím nechejte nějaké závity...
pozn. článek je převzat z méno webu, kde je více obrázků (těch fotek mám víc, ale jsem zde zatím omezen 12 fotkami), původní článek je k nahlédnutí na této adrese : www.skodaweb.wz.cz/index. php?co=akce&am...
info:
Správce článku: MartinZaloženo: 28.10.04 21:27 Poslední změna: 28.10.04 22:18
Jak na vymenu prednich pruzin - komentáře:
09:59:32
29.10.2004
29.10.2004
kirri - zrušená registrace
profesionální popis
08:50:44
29.10.2004
29.10.2004
Tomáš SK
Pridavam sa k Minnovi, je to velmi pekne popisane!
23:26:26
28.10.2004
28.10.2004
minno
fajnový návod, dá sa to dokonca pochopiť len z tých fotiek...
22:24:41
28.10.2004
28.10.2004
Martin
Tak jsem si dovolil sesmolit tento návod, už to podle něj jeden jedinec úspěšně dělal a zmáknul to, tak snad pomůže i dalším...