navigace:
[
komentáře ]
[
hodnocení ]
[
text ]
[
fotky ]
obrázky [13]:
Text:
Rozborka & Sborka homokinetických kloubů na poloose
Tento článek vzniknul za účelem pomoci Vám kteří to budete rozdělávat, protože ja se do toho taky vrhnul a nikdo mi nebyl schopnej poradne poradit.. (teda krome KUBINY)
Takže jdeme na to...
1) počítám s tim že poloosu každý sundat zvládne, já to dělal poprvý bez jakýchkoliv teoretických i praktických zkušeností a šlo to bez problémů...
Kdyby se Vám stalo jako mě že těch 6 imbusů nepujde povolit z důvodu stržení hlavy
imbusu, tak si budete muset pomoct jinak ;-) já sem do toho namlátil větší hvězdičku a šlo
to krásně... (ze 12 sem jich takhle dělal 9)
2)vnitřní kloub poloosy
-manžetu můžeme rozříznout (stejně budete dávat nové) a vyhodit (pochytáme vazelínu co bude padat :-) )
-vysuneme poloosu z unašeče co byl zasunutej do převodovky
-naskytne se nám pohled na trojramenný čep se třemi "prstýnky" (pod vrstvou vazelíny)
{FOTO 1}
-prstýnky jednoduše sundejte tahem smerem kolmo od hřídele
{FOTO 2}
POZOR!!!existují dva typy poloos, jeden co mám já a pár dalších sťastnějších lidí, starší typ s kluznými ložisky (kroužky - "prstýnky" jsou navlečeny přímo na čepu) anebo novější typ s tyčinkami uloženými mezi čepem a kroužkem. V případě novějšího typu po stáhnutí prstýnku tyčinky vypadají a zpětná montáž je pracná. Proto nedoporučuji u tohoto typu čepu demontáž kroužku. Bohužel od kterého roku se montovaly vlečky s tímto typem nevíme..
-trojramenný čep zajišťuje jedna "ségrovka" (pojistný kroužek) ze zhora a druhá zespoda (na fotce jsou drážky již po sundaných ségrovkách)
{FOTO 3}
-horní ségrovku sundejte, vysuňte trojramenný čep z hřídele a pak sundejte druhou ségrovku
-vnitřní kloub je teď rozebraný
{FOTO 4}
3)vnější kloub poloosy
-manžetu sundejte rozříznutím (stejně budete dávat nové) nebo sesunutím přes hřídel
-teď se vám naskytne pohled na vnější kloub poloosy
{FOTO 5}
-teď máte víc možností jak hřídel vyndat, ja hřídel chytil do ruky a kladivem jsem praštil ze zhora do prstence co je pevně na hřídely (má 6 cípů a jsou v něm jakoby ty kuličky) asi na 6 pokus (střídal sem různé cípy prstence) to povolilo...
{FOTO 6}
-drží to tam pojistný kroužek co je na konci hřídele, který se tou ránou stáhne a prstenec přes něj přejede
{FOTO 7}
-hřídel je venku, teď naklopíme kloub a po jedné vytahujeme kuličky (je jich 6)..
{FOTO 8}
-když jsou kuličky venku nastává hra na
ježka v kleci, musíme vnější pouzdro (klec) kloubu nasměrovat největší dírou na výstupek kloubu (je svisle dolu) a vysuneme smerem nahoru
{FOTO 9 & 10}
-teď se musí vysunout 6-cípý prstenec z pouzdra (klece), to se udělá tak, že jeden cíp prstenců zasuneme do největší díry na pouzdru (kleci), tím se posune trochu mimo a lze ho vyndat z cela z pouzdra (klece).
{FOTO 11}
Krátké video jak se to vyndavá je zde: majkl125.wz.cz/kloub.avi
-všechny části
DŮKLADNĚ očištěte od staré vazelíny a při montáži nezapomeňte na novou;-)
{FOTO 12}
cituji:"
Vlečené nápravy nemají žádné manžety u převodovky, ale zase o dvě manžety více na kloubových hřídelech. Homokinetické klouby jsou citlivé na únik mazacího tuku, který kromě mazací funkce i vymezuje vůle. Pokud dojde k porušení manžet, je nutné důkladně vymýt i původní tuk a nahradit ho novým, protože obsahuje spoustu prachu, který s tukem vytvoří brusnou pastu a kloub silně poškodí. Hmotnost tuku pro kloub u převodovky je 100 g a pro kloub u kola 80 g. Tato množství je nutné dodržet...!"
Zdroj:
www.faann.net/
a je HOTOVO :-))
{FOTO 13}
Montáž zpět:
- montáž je opačný postup demontáže + nezapomeneme navléct manžety před montáží kloubů
POZOR!! kdyby ste si třeba nezapamatovali jako já, tak
pro Vás: 6-cípý prstenec patří širší dosedací plochou dolů (směr do kloubu) a pouzdro (klec) širší dosedací plochou nahoru...
Zpětná instalace Hřídele s pojistkou:
pojistnej kroužek jde zmáčknout tak, že se skoro schová do hřídele, musíte ho pořádně zmáčknout a zároveň vsunout do kloubu, hřídel zatlačte dolu a tam krouzek "vykoukne" ale nevypadne a zpátky už to nejde, funguje jako pojistka...
Tak doufám že Vám to pomohlo... ;-)
O manžetách, sponách a vazelíně napíšu až je koupím...
Děkuji
Labrosovi za korekturu a upřesnění nejasností....
info:
Správce článku: Majkl
Založeno: 23.09.05 11:05
Poslední změna: 26.09.05 08:06
Rozborka homokinetickych klbu - komentáře:
-> Bukaj: viem, mal som dobre otočenu aj kletku aj jezka to som si pozrel keď som rozoberal. Ešte som si povedal ze ako krásne to ide von že to bude jhedna radosť skladať

-> david 105: Ano, obě vyjímatelné části kloubu jsou asymetrické. ten ježek musí být tím sešikmeným náběhem ven (náběh je tam kvůli usnadnění naražení hřídele s pojistným kroužkem) a klec také není zcela symetrická. Ostatně je to tu vše ve článku popsané...

-> Bukaj: aký stred? Ja myslím samotnú klietku bez "ježka".. Môže byť poškodená? To by hádam nemalo by to je tvrdý materiál
-> david 105: To je nějaké čudné. Nedal jsi třeba ten střed opačně?
-> Bukaj: takže len skúšať a skúšať... Ešte ma napadlo ze aj samotná klietka tam dosť zle chodí zadrhava sa
-> david 105: I to je možné, ale nepříliš pravděpodobné.
-> Bukaj: a nemôžu byť dáke vylietane alebo co, lebo jednu dám ľahko a druhu nemôžem dať v t e j istej polohe
-> david 105: Kuličky jsou stejné, jen to třeba blbě skládáš - také mi to někdy jde šupsemšuptam a jindy se s tím peru, než najdu správnou polohu ježka v kleci

Prosím o radu. Nejdajú sa mi dat naspäť guľôčky do kĺbu. Už som nešťastný z toho. Môže byť že som pomiešal guľôčky a klietky a všetko z dvoch kĺbov? Jeden som aj poskladal no druhý som už nemohol, ako keby boli väčšie guľôčky, aj keď som skúšal tak sa ktorá šla ľahko a ďalšia vôbec. Čo mám robiť?? Pomôžte lebo sa z toho zbláznim.

Ja nechci nic rikat ale z fotky cislo 5 je jasne videt ze je klec užsim ven, a tady se pise ze to ma jit sirsim ven. tak teda nevim jak to mam udelat, ja ted ty poloosy mam rozdelane a kdyz sem sundal manzetu tak ta klec byla silnejsim smerem do kloubu.
-> Toušík: Jenže to má být speciální vazelina do techto kloubů.
-> jerzy: Tahle je dobrá dělal jsem ještě na střední zkoušky na ní, na zkápnutí a další a všechny byli perfektní. Ale to je úplně jedno stejně jinou kupovat nebudu. Touhle mažem vše na bagru turbíně všechno takže bude muset bejt dobrá

-> Toušík: aha

ted taky vyvstava otazka co to je za vazelina, mela by to byt vazelina s molykou (MoS 2).
ted koukam ze to co jsem napsal o tech hmotnostech se taky pise nahore, no aspon jsem si overil ze si to pamatuju spravne :)
-> jerzy: Jenže mi kupujem doma vazelínu po těch 10Kg tak se mi blbě odhaduje 80g...
-> Toušík: to jeste poleze. myslim ze je predepsano davat do toho kloubu s kleci 80g vazeliny a do tripodu 100g, coz byva jeden klasicky balicek.
-> jerzy: Jé sorry já si to doma vytiskl a asi nedočetl. Měl jsem si to přečíst ještě jednou. Moc díky a sorry. Jsem ji tam nacpal zahoupal s tím něco vylezlo a zbytek jsem tam nechal. Tak na to pak mrknu.
-> Toušík: jinak jestli si tam te vazeliny narval co to da, tak pocitej ze ti prebytecna vyleze kolem stahovacich pasek. takze po zkusebni jizde to obhlidni a ocisti, at to nemas zespod zesrane od vazeliny.
-> Toušík: tyjo, kdyby sis to aspon tady precet a pak se ptal... citace z clanku:
POZOR!! kdyby ste si třeba nezapamatovali jako já, tak pro Vás: 6-cípý prstenec patří širší dosedací plochou dolů (směr do kloubu) a pouzdro (klec) širší dosedací plochou nahoru…
Tak prosím dotaz. Vazelíny jsem tam dal co se dalo to doufám že jsem nic nazkazil. Ale důležitější ta klec kuliček, je z každé strany jiná a já při rozboru jsem si nepoznamenal která má být kde.. Poradí mě někdo? na jedné straně má větší hranu než na druhé. Díky
-> Anedz: On je v převodovce, ale ty ho nevidíš. Z jedné strany strč prst a z druhé se koukni. A nebo jen tu vnitřní část tak zaraž a jestli cvakne na tah ven bude držet, tak tam pojistnej kroužek je.
-> shrekzv: jj v převodovce klouby držely ale ten kroužek nikde
-> Anedz: ale drzalo to v prevodovke nie?....ani ja som ho nemal na klbe....
Preco nie grafitova vazelina?
Ahoj taky ted dělám klouby a mám dotaz ale nechci zbytečně zakládat téma. Když sem vytáhl kloub z převodovky tak na tom tisícihranu je zápich neměl by tam být nějaký pojistný kroužek?? Já ho neměl ani na jednom ani v převodovce sem nic nenašel je možný že tam nebyl??
-> Gryzly: Vazelina ma byt lithna ale ako bolo povedane s obsahom MoS2 z domacej vyroby (Slovnaft) je to plasticke mazivo Mol Liton 2M (250 g - kelimok alebo 400 g tuba)
-> Gryzly: ja dal originalni co jsem sehnal v krame tusim vnejsi, a vnitrni jsou stejny z fava
-> Majkl: a manžety? tam je nějaká kombinace z fáva a felicie, ne?
-> Gryzly: ¨spony jsem koupil klasika na hadice :) a vazelina lithna :) dam to do clanku ale neni cas
Majkl 26.09.05 08:06 napsal: O manžetách, sponách a vazelíně napíšu až je koupím...
už bys to měl doplnit at to nemusím hledat v textu
-> gabo00000: normálně si můžeš stánout to ložisko dolů, jehličky vyčistit, pak zase složit promazat novou vazelínou a jezdit dál. Ale dej si vždy ten správný počet na ložisko. Prostě tolik kolik jich tam je

a co ked mam ihlickove tripode???ako na to???