skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozborka homokinetickych klbu
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [13]:
Text:
Rozborka & Sborka homokinetických kloubů na polooseTento článek vzniknul za účelem pomoci Vám kteří to budete rozdělávat, protože ja se do toho taky vrhnul a nikdo mi nebyl schopnej poradne poradit.. (teda krome KUBINY)
Takže jdeme na to...
1) počítám s tim že poloosu každý sundat zvládne, já to dělal poprvý bez jakýchkoliv teoretických i praktických zkušeností a šlo to bez problémů...
Kdyby se Vám stalo jako mě že těch 6 imbusů nepujde povolit z důvodu stržení hlavy
imbusu, tak si budete muset pomoct jinak ;-) já sem do toho namlátil větší hvězdičku a šlo
to krásně... (ze 12 sem jich takhle dělal 9)
2)vnitřní kloub poloosy
-manžetu můžeme rozříznout (stejně budete dávat nové) a vyhodit (pochytáme vazelínu co bude padat :-) )
-vysuneme poloosu z unašeče co byl zasunutej do převodovky
-naskytne se nám pohled na trojramenný čep se třemi "prstýnky" (pod vrstvou vazelíny) {FOTO 1}
-prstýnky jednoduše sundejte tahem smerem kolmo od hřídele {FOTO 2}
POZOR!!!existují dva typy poloos, jeden co mám já a pár dalších sťastnějších lidí, starší typ s kluznými ložisky (kroužky - "prstýnky" jsou navlečeny přímo na čepu) anebo novější typ s tyčinkami uloženými mezi čepem a kroužkem. V případě novějšího typu po stáhnutí prstýnku tyčinky vypadají a zpětná montáž je pracná. Proto nedoporučuji u tohoto typu čepu demontáž kroužku. Bohužel od kterého roku se montovaly vlečky s tímto typem nevíme..
-trojramenný čep zajišťuje jedna "ségrovka" (pojistný kroužek) ze zhora a druhá zespoda (na fotce jsou drážky již po sundaných ségrovkách) {FOTO 3}
-horní ségrovku sundejte, vysuňte trojramenný čep z hřídele a pak sundejte druhou ségrovku
-vnitřní kloub je teď rozebraný {FOTO 4}
3)vnější kloub poloosy
-manžetu sundejte rozříznutím (stejně budete dávat nové) nebo sesunutím přes hřídel
-teď se vám naskytne pohled na vnější kloub poloosy {FOTO 5}
-teď máte víc možností jak hřídel vyndat, ja hřídel chytil do ruky a kladivem jsem praštil ze zhora do prstence co je pevně na hřídely (má 6 cípů a jsou v něm jakoby ty kuličky) asi na 6 pokus (střídal sem různé cípy prstence) to povolilo... {FOTO 6}
-drží to tam pojistný kroužek co je na konci hřídele, který se tou ránou stáhne a prstenec přes něj přejede {FOTO 7}
-hřídel je venku, teď naklopíme kloub a po jedné vytahujeme kuličky (je jich 6).. {FOTO 8}
-když jsou kuličky venku nastává hra na ježka v kleci, musíme vnější pouzdro (klec) kloubu nasměrovat největší dírou na výstupek kloubu (je svisle dolu) a vysuneme smerem nahoru {FOTO 9 & 10}
-teď se musí vysunout 6-cípý prstenec z pouzdra (klece), to se udělá tak, že jeden cíp prstenců zasuneme do největší díry na pouzdru (kleci), tím se posune trochu mimo a lze ho vyndat z cela z pouzdra (klece). {FOTO 11}
Krátké video jak se to vyndavá je zde: majkl125.wz.cz/kloub.avi
-všechny části DŮKLADNĚ očištěte od staré vazelíny a při montáži nezapomeňte na novou;-){FOTO 12}
cituji:"Vlečené nápravy nemají žádné manžety u převodovky, ale zase o dvě manžety více na kloubových hřídelech. Homokinetické klouby jsou citlivé na únik mazacího tuku, který kromě mazací funkce i vymezuje vůle. Pokud dojde k porušení manžet, je nutné důkladně vymýt i původní tuk a nahradit ho novým, protože obsahuje spoustu prachu, který s tukem vytvoří brusnou pastu a kloub silně poškodí. Hmotnost tuku pro kloub u převodovky je 100 g a pro kloub u kola 80 g. Tato množství je nutné dodržet...!"
Zdroj: www.faann.net/
a je HOTOVO :-))
{FOTO 13}
Montáž zpět:
- montáž je opačný postup demontáže + nezapomeneme navléct manžety před montáží kloubů
POZOR!! kdyby ste si třeba nezapamatovali jako já, tak pro Vás: 6-cípý prstenec patří širší dosedací plochou dolů (směr do kloubu) a pouzdro (klec) širší dosedací plochou nahoru...
Zpětná instalace Hřídele s pojistkou:
pojistnej kroužek jde zmáčknout tak, že se skoro schová do hřídele, musíte ho pořádně zmáčknout a zároveň vsunout do kloubu, hřídel zatlačte dolu a tam krouzek "vykoukne" ale nevypadne a zpátky už to nejde, funguje jako pojistka...
Tak doufám že Vám to pomohlo... ;-)
O manžetách, sponách a vazelíně napíšu až je koupím...
Děkuji Labrosovi za korekturu a upřesnění nejasností....
info:
Správce článku: MajklZaloženo: 23.09.05 11:05 Poslední změna: 26.09.05 08:06
Rozborka homokinetickych klbu - komentáře:
21:53:27
23.09.2005
23.09.2005
Majkl
-> kubina: kde to je?
21:51:35
23.09.2005
23.09.2005
Kubina AVTOBA3 CCCP - zrušená registrace
-> Majkl: ty bys mohl jit delat mechanika do
Veb Sachsenring - Automobilwerke Zwickau
Made In German Demokratic Republik
Veb Sachsenring - Automobilwerke Zwickau
Made In German Demokratic Republik
20:37:50
23.09.2005
23.09.2005
Majkl
-> kirri:
-> Všichni: má pravdu....
-> Všichni: má pravdu....
20:36:18
23.09.2005
23.09.2005
kirri
Majkl me vyhrozoval po icq abych mu to pochvalil, ze me rozkope sandal vypusti vsechny kola. tak mu to teda chvalim
20:24:01
23.09.2005
23.09.2005
Majkl
TAKŽE FOTKY PŘIDÁNY !!!!!
20:23:39
23.09.2005
23.09.2005
Majkl
-> ace ventura: díky moc...
18:15:34
23.09.2005
23.09.2005
ace ventura
perfektní článek, taky jsem s tím před měsícem zápolil takže doplním svoje zkušenosti:
- pásky na manžety radši kupte jednotlivě, ty velké co se prodávají se nedají dostat na vnitřní klouby
-s množstvím vazelíny to není tak horké, když naplníte vnitřní kloub 100 gramy tak se pak ani nehne a tlačí se zkrz manžetu ven
- a na povolení šroubů je nejlepší flexa a ubrousit kus hlavičky, seknout sekáčem a pak už to jde
- pásky na manžety radši kupte jednotlivě, ty velké co se prodávají se nedají dostat na vnitřní klouby
-s množstvím vazelíny to není tak horké, když naplníte vnitřní kloub 100 gramy tak se pak ani nehne a tlačí se zkrz manžetu ven
- a na povolení šroubů je nejlepší flexa a ubrousit kus hlavičky, seknout sekáčem a pak už to jde
11:28:51
23.09.2005
23.09.2005
Majkl
Takže doufám že Vám to kněčemu bude, a vaše připomínky vítám
BTW: fotky sem dám až příjdu z práce... takže kolem 18:00 možná až večer
BTW: fotky sem dám až příjdu z práce... takže kolem 18:00 možná až večer