Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [16]:

Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: (ob)kreslení Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: přeměření Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: formátování Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: odvrtání 1 Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: odvrtání 2 Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: připraveno k potažení Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: volně přiloženo Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: těsně přiloženo Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: první kus nahrubo - po vyzkoušení na autě Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: kontrola dělících rovin P + Z Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: 1. kus v pozici Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: okraje nalepeny Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: okraje posíleny Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: hotovo! Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: misky s opatřením proti otěru Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo: ve výsledku nic divokýho, ten komax

Text:

Důvod výroby čalounění na dveře byl u mě velmi jednoduchý. Zamýšlené originální ze 110LS v MB nefunguje a nedalo se přizpůsobit, takže jsem šel cestou potažení čehosi koženkou, použitou i na ostatních čalouněných plochách.
Abych se vyhnul problémům s navlháním, vyhnul jsem se i tvrzenému papíru („kufrovému“), překližkám a podobně a zvolil tzv. tvrzený polystyrén tl. 2 mm, který se používá na reklamní tabule a je k mání v Řempu a podobných kšeftech.

Cenu si nepamatuju, jen vím, že formát tabule byl natolik nevhodný, že bylo nutno koupit dva kusy (první vyšel jen 3 panely). Nicméně materiál je to příjemný, nechá se formátovat třeba i silnějšími nůžkami, vrtat, pilovat, vykružovat a je pružný. Jeho pružnost např. dovolila úplně vypustit původní drátěné příchytky, při vhodné výšce drží spolu s kličkami a madlem tvar i bez nich.

V první fázi byly origo MB výplně obkresleny na tabule, obrysy dorovnány pravítkem apod., následně vystřiženo a zhotoveny díry – přitom není nutné se držet jejich původní velikosti, stačí omrknout, jak funguje originál.

Další počinem bylo přiložení hotového díla na dveře, který jsou po nastrojení jsou co kus, to originál a úprava děr – velikostí ke správné pozici, klíčové jsou mechanismy klik s „boulemi“. Důležitá je i výška – pro jistotu jsem jí ponechal hodně „na fest“, kvůli dostatečnému vzepření se tapecu mezi drážkami.

Krokem, který se ukázal být nejdelší (a který by při neděleném potahu odpadl), bylo nalezení dělící roviny mezi světlou a tmavou částí. Kliky a kličky jsou rozházeny po dveřích tak, že se hledala špatně (u svařovaného originálu nevadí, že díra protne „šev“, u švu skutečného šitého by to bylo fatální). Nakonec jsem použil tenkou nerez trubku místo pravítka a našel kompromis.

Na závěr - sem tam faldík nevadí ani po nalepení, kliky a kličky a zejména pak madla lahodně celek vypnou do hladka.
Stejně důležitou operací bylo vytvoření čtyř párů polotovarů, i když hlavně z toho důvodu, že chyba by znamenala shánění nové koženky, bílé bylo tak akorát na jeden pokus. Jinak stačí orýsovanou dělicí rovinu přenést i na rub panelu, pokládat na rubovou stranu koženky, přitom ctít její desén (řezat vše kolmo, nebo vodorovně po roli) a ponechat správně velké volné okraje – k olepení cca 20-30 mm, k sešití 10 až 15 mm nebo dle dohody se zhotovitelem. Pozor ! Na značení pro stříhání nepoužívat lihové a vlastně vůbec žádné fixy (stačí obyčejná pastelka).

Sešití jsem ponechal odborníkům, zatím jsem pomocí chemoprenového lepidla ve spreji (UHU, PATTEX) na panely nalepil 2 nebo 3 mm (těžko říct..) silný molitan, ostřihl a dle panelů proděravěl. Zkoušel jsem i jiné materiály, ale když jsem zjistil, že hoří všechny stejně ochotně, volil jsem cestu nejmenšího odporu – měl jsem potřebný doma. Přitom jsem i na druhý pár tapeců přenesl dělící značky.

Následující byla rána jistoty – natáhl jsem potah na tapec jen tak letmo, abych zjistil, zda se i s koženkou vejde do dveří a měl jsem štěstí, vešel se akorát, jen poněkud povisl. Díky tomu jsem opustil myšlenku lepit celou plochu koženky na molitan, aby se dalo napravit, kdyby se časem svěsil potah za provozu.

Taky mě vedlo k tomu, že v poslední fázi jsem potahy na panely vypínal tak, že panel jsem měl prohnutý přes záclonovou tyč (násada od koštěte ale lepší, AL špiní) a začínal jsem ve směru shora dolů. Ve druhém kroku vypnutí stranově, rohy nakonec. Ty je třeba důkladně „nařasit“, tj. vystříhat trojúhelníčky – nesmí se stříhat ale až k obrysu panelu, stačí skončit 3 – 5 mm od něj.

Panely jsem na okraji v místě lepení zdrsnil mělkými XXXX řezy řezacím nožem, při lepení pak použil jak spray, tak i chemopren v tubě – je to v zásadě jedno, jen je třeba dávat pozor, aby tekuté lepidlo nenaleptalo koženku, některé druhy ho špatně snášejí. Po nalepení následovalo opět zprůchodnění otvorů.

Předposlední, už ne úplně nutnou operací, bylo posichrování lepených spojí hliníkovou lepící páskou.

Posledním počinem bylo nasazení panelů na dveře za zjištění, že hliníkové misky budou koženku ukrutně špinit, stejně jako od nich černaly originální tapecy. Dá se asi vyřešit různě, já odnesl misky do lakovny.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Jozka
Založeno: 16.07.12 15:04   Poslední změna: 06.08.12 11:26

Čalounění dveřních panelů pro MB + kilo - komentáře:

09:13:18
06.08.2012
Jozka
-> ondrej.: Uvažoval, ale jak je v textu zmíněno - přes původní tavné "švy" jsou rozházené díry pro kliky a kličky, což by klasické švy rozbouralo a i kdyby se po vysekání děr pracně začistily proti rozpárání, vizuálně to odhaduju na nic moc.. Navíc - když už origo nikdo neumí, nechtělo se mi páchat nedokonalou napodobeninu..4
21:48:32
29.07.2012
ondrej.
Na koženke pôvodných dverí boli vodorovné prelisy na obidvoch častiach. Čalúnenie dverí bez nich nevyzerá, ako by malo, aj keď by to bolo remeselne dobre urobené. Neuvažoval si aspoň o prešívaní, nech sa to aspoň trocha vizuálne blíži originálu?
upraveno 1x, naposled 29.07.2012 21:49:05
12:30:37
26.07.2012
Jozka
Dik za uznani a doplnuju - ten tvrzeny polystyren je tl. 2 mm, ukazal se byt idealni.
22:07:15
16.07.2012
ROBERTO
krasa..budem sa inspirovat 1
19:43:10
16.07.2012
jok3r
pekny, v jednoduchosti je krasa, prositej spoj a je to hned 4
18:40:19
16.07.2012
vojta99
Nádhera šikovnej5
Extreme Tyres