Náhrady senzorů APRI CD1-i

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [7]:

Náhrady senzorů APRI CD1-i: Rozebraný senzor rychlosti Náhrady senzorů APRI CD1-i: Kompletní senzor originál Náhrady senzorů APRI CD1-i: Výkres těla senzoru tychlosti Náhrady senzorů APRI CD1-i: Vykukující hall senzor a jištění proti vypadnutí hřídele s mag. kotoučkem Náhrady senzorů APRI CD1-i: Připojení hall senzoru Náhrady senzorů APRI CD1-i: Replika senzoru rychlosti Náhrady senzorů APRI CD1-i: Tělo repliky senzoru rychlosti

Text:

Před nějakým časem se mi sešli dva palubní počítače APRI CD1-i. Jak už to tak bývá nebyly se všemi senzory a tak jsem se pustil do hledání a pokusů o výrobu náhrad. Zde budu popisovat jak vlastně senzory fungují, zkušenosti získané při výrobě a také návody na to, co se povedlo.

1. Senzor teploty
Senzor teploty je ten nejmenší problém ze všech snímačů. Jedná se o křemíkový teplotní senzor a dá se běžně koupit. Součástka má označení KTY81-220 a stojí cca 25Kč.

2. Senzor rychlosti
Dle mého názoru největší problém, pokud nevlastníte alespoň jeho mechanické části. Funguje na principu snímání otáček magnetického kotoučku uvnitř senzoru hall snímačem. Na internetu je spousta ohlasů, že tam žádný hall senzor není a že je uvnitř podle měření jen nějaký mechanický přepínač. Není tomu tak, hall senzor uvnitř skutečně je a ten se skutečně jako přepínač chová.

a) Hall senzor
Umístění hallova senzoru je patrné z přiložených obrázků. Je nutné, aby ''trochu vykukoval'' kvůli správnému snímání magnetického kotoučku (viz. obrázek). Pokud je potřeba pouze vyměnit hall senzor, tak v současné době existuje náhrada (možná i jedinná) za původní typ UGM 3177. Součástka má označení A1210, výrobce Allegro MicroSystems. Jeho připojení k palubnímu počítači je následující:
Pin 1 (žlutý) připojen na napájení
Pin 2 (zelený) připojen na zem
Pin 3 (modrý) připojen na vstup

Na přiloženém obrázku jsou piny barevně popsány. Ti alespoň trochu znalí ho připojí bez problému sami. Datový list, kde kromě popisu pinů naleznete na str. 9 i popis jeho funkce, naleznete v příloze.

b) Mechanická část
Co se týče mechanické části senzoru, skládá se z mosazného těla, magnetického kotoučku na hřídeli a pojistky proti vypadnutí hřídele s magnetickým kotoučkem. Náhradu mosazného těla je možné vyrobit téměř z jakéhokoliv neferomagnetického materiálu. Já měl k dispozici hliník. Výkres pro jeho výrobu je přiložen níže.

Hřídelka s magnetickým kotoučkem se skládá ze tří částí. Samotný magnetický kotouček (je to vlastně mezikruží), plastová část hřídelky na které je kotouček nalepen a ocelová část. Plastová část hřídele je zakončena čtyřhranem, který pasuje do tachometru. Také je na ní nalepen magnetický kotouček. Ocelová část má v senzoru funkci kluzného ložiska a má v sobe otvor opět ve tvaru čtařhranu, do které přijde náhon tachometru. Všechny při části jsou k sobě přilepené, ale konkrétní provedení spojení plastové a ocelové části neznám. Sehnal jsem originální. Ale nejspíše by šly i vyrobit tak, aby šli sešroubovat nebo udělat alespoň nějaké osazení.

Pojistka proti vypadnutí je jen kousek drátu, který po přišroubování senzoru do tachometru a připojení náhonu ztrácí svou funkci.

3. Senzor vstřiků
Senzor vstřiků je vlastně cívka s jádrem a sponkou, kterou se připevňuje na vodič u řídící jednotky vedoucí ke vstřikovači. Cívka má 250 závitů a její jádro i se sponkou musí být feromagnetické, aby byl uzavřen magnetický obvod. Výkres s rozměry časem dodám. Pro připojení k palubnímu počítači je použita dvoulinka ke stereofonním sluchátkům, přičemž zemnící vodič dvoulinky je použit jako stínění.

Děkuji všem kteří pomohli při získávání údajů o senzorech a jejich rozměrů. Článek budu postupně doplňovat, ale kdyby se někdo nemohl dočkat, nechť se zeptá :-)

Přílohy:

hodnocení článku:

info:

Správce článku: gamblerman
Založeno: 31.05.12 12:42   Poslední změna: 12.06.12 09:02

Náhrady senzorů APRI CD1-i - komentáře:

11:56:09
02.06.2012
ADOS - zrušená registrace
Nemalo by to byť v skupine "elektrika".3
Extreme Tyres