Otáčkoměr s kontrolkami

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [6]:

Otáčkoměr s kontrolkami: obrázek 1 Otáčkoměr s kontrolkami: obrázek 2 Otáčkoměr s kontrolkami: obrázek 3 Otáčkoměr s kontrolkami: obrázek 4 Otáčkoměr s kontrolkami: obrázek 5 Otáčkoměr s kontrolkami: obrázek 6

Text:

Takže jelikož se mě už hodně lidí ptalo, jak jsem ve svojí škoduli udělal ten otáčkoměr v budíku s kontrolkami, řekl jsem si, že prozradím své výrobní tajemství a uveřejním jeho výrobu. Na prvním obrázku je vyobrazena běžná přístrojovka vozů škoda 105L a 120L, tedy bez otáčkoměru. Většina lidí to řeší tak, že tuto přístrojovku dá pryč a dá si tam budíky ze škody 120LS nebo GLS, případně hranaté budíky z vyšších modelů řady 130, 135 a 136. Opravdu oroginální nápad a řešení :-D Já jsem si řekl, že to udělám trošku jinak, něco, co by každý nemusel mít ve svém voze. Také mi připadá, že počet kontrolek je ve škodovce poměrně malý a mě by se hodilo, kdybych si jich tam mohl dát o trochu více než má sériové auto. A tak začala tato přestavba, která spojila hezké s užitečným.
Plastový štít, ve kterém jsou našroubovány kontrolky a upevněny budíky je z prvních modelů do roku 1978 nebo 1979, kdy se používal štít s volnými pozicemi, které se zadělaly pomocí plastových záslepek, které jsou zataveny ze zadní strany šítu, ale při trošce síly jdou vylomit. Z původních budíků jsem použil chromované obroučky ale budíky jako takové jsou z modelu M a mají denní počítadlo, palivoměr s vestavěnou kontrolní LED a především kontrolkový budík se symboly předních a zadních světel do mlhy, vyhřívaného okna a obrysových světel.
Otáčkoměr který jsem použil na výrobu tohoto svého "skvostu" je československý PAL. Jednak ukazuje ze všech nejlíp, je v plechovém hrnci (nepraská jako polský plasťák) a má nejlépe umístěné závity pro uchycení plíšku se symboly buď stupnice otáčkoměru, nebo v mém případě symbolů kontrolek.
Jak se rozebírají budíky ve škodovce tu nebudu popisovat, to jistě mnoho lidí ví, když si dávají třeba bílé polepy a jiné ptákovinky. Jen upozorním, že chromové obroučky se rozebírají o trochu složitěji, jsou pevnější než hliníkové s tou černou koženkou, nebo co to je a také se špatně shánějí, takže kdo si je zreje, těžko je bude shánět, hlavně dnes.
Tak a teď dost kecání o blbostech a přejdeme rovnou k věci. Když máme rozdělaný otáčkoměr a je vyjmutý ze svého hrnce, opatrně sundáme ručičku a povolíme dva šroubky které drží plech se symboly stupnice. Poté si vezmeme též rozebraný budík s kontrolkami a pomocí hrotu trafopájky (nebo něčeho rozpáleného) přiložíme na nýtky které drží plíšek kontrolkového budíku a jakmile ucítíme, že povolují, tak je vytáhmeme. Nikam nespěcháme, abychom neohnuli plíšek se symboly, který budeme potřebovat! Vykroutit za studena nejdou a navíc riskujeme, že buď ohmeme plíšek, který budeme později potřebovat, nebo ho při pokusu o vykroucení kleštěmi poškrábeme. Fakt to chce trpělivost!
Poté, co máme sundané oba plíšky (otáčkoměr a kontrolkáč), tak je třeba u toho s kontrolkami vyjmout středovou bílou dekorační záslepku. Pak přiložíme plíšek otáčkoměru a kontrolek na sebe a pomocí lihové fixy si označíme !!novou!! rozteč pro dírky šroubků. To z toho důvodu že otáčkoměr je má nepatrně (asi o půl milimetru dál než kontrolkáč, taže by nám to hned na první montáž nepasovalo. Je třeba dírky do stran trochu opilovat, nebo převrtat. Ve výsledku to neni vidět, protože hlavička šroubku rozšířené dírky schová.
Jakmile máme upravený tento plíšek, můžeme přejít k montáži žárovek. K tomu nám ještě poslouží budík s kontrolkami, který nám propůjčí své komínky s barevnými sklíčky. Budeme teď potřebovat pilku (třeba na železo, jde to s ní ryhle) pomocí níž odpilujeme všech šest komínků, ktré následně budeme pomocí tavné pistole a silikonového lepidla lepit na zadní stranu plechu s kontrolkami, viz obrázek 2. Také je důležité, než to tam přilepíme zkontrolovat, zda nám nebude něco na otáčkoměru vadit. V mém případě při použití otáčkoměru PAL jsem musel z jedné třetiny odpilovat komínek pro vyhřívané okno a obrysová světla (je to vidět na obrázku 2) a také na desce s plošnými spoji odpájet jeden kondenzátor a nastavit ho pomocí zvonkového drátu, viz obrázek 3.
Obímky pro upevnění žárovek jsem použil z hranatých budíku ale žárovnyk jsou jiné!!!! Původní žárovičky z hranáčů jsou delší a nedržely by nám v komíních. Použil jsem proto modelářské žárovičky 12V 1,5W které jsou velike asi jako 3mm LED. Ty jsem do původních obímek připájel pomocí trafopájky a následně celý komplet upevnil do komínků (stále obrázek 2). Když nám vše sedí, tak plíšek už s připravenými kontrolkami na zkoušku upevníme na otáčkoměr a přišroubujeme. Dále připájíme barevně odlišné drátky (nejlépe zvnokové. Barvy volíme podle úvodního provedení škodovky, tedy: dobíjení - bílá, brzdy - červená, ohřev okna - žlutá atd. To je vidět na obrázku 4. Pokud jde o napájení kontrolek, které fungují pod zapnutím klíčků, můžeme si je vypůjčit od přívodu otáčkoměru a to samé platí pro kostru žároviček, které jsou též ukostřeny pod mínusem na otáčkoměru (obrázek 4). Poté ještě rozebraný komplet vezmeme a vyzkoušíme jak žárovky tak i otáčkoměr, zda nám někde něco nepřekáží a zda vše funguje jak má. Když je vše v pořádku, můžeme budík dát dohromady a usadit do přístrojového štítu.
Dále je už jen potřeba upravit přívodní dráty na zadní straně přístrojovky. Nepotřebné nadbytečné vodiče nyní odmontovat a všechny nové spoje dobře zaizolovat, třeba tepelnou smršťovačkou. Jediná nevýhoda celého výrobku je to, že v případě prasknutí nějaké žárovičky se musí celý budík rozebrat. Jak ale často žárovky praskají netuším, protože se mi to za celou dobu ještě ani jednou nestalo :-) Jo a kdyby si tam někdo chtěl dát LED místo žárovek, tak s těmi jsem měl naopak problémů víc než dost.
Jak celý komplet vypadá se můžete podívat na obrázku 6
No a jelikož jsme si díky tomuto "hybridu" ušetřili krásných 6 míst na šítu, což byl náš účel, tak teď je můžeme zaplácat třeba kontrolkou pro tlumená světla, kontrolku zatažení ruční brzdy (starý symbol brzd) a kontrolkou pro výstražná světla. A stále máme ještě tři volné pozice, třeba pro kontrolku ventilátoru chladiče, a kdo ví čeho ještě :-D
Zde je video: www.stre­am.cz/video/3177 09-budiky
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Vilda - zrušená registrace
Založeno: 13.02.10 14:01   Poslední změna: 13.02.10 15:48

Otáčkoměr s kontrolkami - komentáře:

22:00:13
16.02.2010
Vilda - zrušená registrace
-> Gazda2: Tak snad se ti dílo podaří4
21:59:45
16.02.2010
Vilda - zrušená registrace
-> Star LC20: Ten budík bez problému funguje co se žárovek týče už přes rok a půl, možná dýl. Ony se nehřejí, takže nemají důvod praskat. Kdžy jsem tam měl barevné LED, tak i přes odpory 560 Ohm mi pořád odcházela kontrolka předních mlhovek a na volnoběh problikávaly. To mě sralo, tak jsem se při druhém výrobku rozhodl nakonec pro použití těhle žárovek.
14:03:15
16.02.2010
Gazda2
no ja už to vyrabam dufam ze sa mi to podari dat do kopy a bude to funkcne... dik za dobry napad a navod6
06:25:15
16.02.2010
Star LC20
-> Vilda tak toho bych se zase nebál 6. Málo kdo je takovej nadšenec a bude se s Tím vyrábět. Jenom mě překvapuje, že tam máš ty mini žárovečky, co jsou i v rádiích, a pořád Ti to svítí. Tyhle žárovečky, alespoň dle mých zkušeností, hrozně málo vydrží. Tobě už to svítí dlouho bez problému?
22:57:13
15.02.2010
Vilda - zrušená registrace
-> Star LC20: Není zač.. jen doufám, že to teď nebude v každé druhé škodovce3
20:30:24
15.02.2010
Star LC20
Téhle vychytávky sem si u Tebe všiml už dříve, a říkal sem si "sakra, jak to vlastně udělal.." No, teď už to vím 6 Hodně inovátorské, a dost vymakané, díky za článek a návod.
15:35:23
15.02.2010
Vilda - zrušená registrace
-> Gemini: Tak otáčky to ukazuje pořád stejně, takže v tom nevidím problém. Pokud ti tam vadí číslíčka, neni problém si udělat nějaký polep.
12:57:39
15.02.2010
Gemini
sranda, len nevies otacky.....
17:36:02
13.02.2010
ZbyŠek
hmm, krasna prace ( libi se mi to 4 )
15:21:03
13.02.2010
Nwkt
Nápad zajímavej, ale já bych to asi řešil jinak
15:21:01
13.02.2010
Syny
-> Vilda: To se nedivim 3
15:20:57
13.02.2010
Vilda - zrušená registrace
To už nechám na ostatních, když si to budou stavět taky4
15:20:33
13.02.2010
Vilda - zrušená registrace
-> Syny: Mě už se to nechce rozebírat3
15:19:42
13.02.2010
Syny
-> Vilda: Stacilo by udelat jen polep na vnitrni kruznici se stupnici :)
15:16:28
13.02.2010
Vilda - zrušená registrace
-> Acryll: Také mě to napadlo, ale je to bez polepu a stupnice. Nebudu tu už upravovat.4
15:12:28
13.02.2010
Acryll
este by chcelo trochu upravit polep, a doplnit stupnicu 6
Extreme Tyres