subbedna na míru pro š 105-136

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [6]:

subbedna na míru pro š 105-136: basáčky TVM - ARN 226 05/4 (průměr 226mm) subbedna na míru pro š 105-136: neosazená  bedna subbedna na míru pro š 105-136: spáry utěsněné tavným lepidlem subbedna na míru pro š 105-136: zkouška mikrofónu :-) subbedna na míru pro š 105-136: máme hotovo :-) subbedna na míru pro š 105-136: eště rozměry

Text:

K tomuto počinu mě donutily dost vysoké ceny subwooferových beden,

a hlavně to, že sem chtěl bednu za sedačky a je tam tak málo místa, že tam nevleze ani 30 cm tuba. V prostoru za sedačkama mám baterku z plytším kastlem takže rozměr bedny je tomu uzpůsobený. Chtěl bych předem upozornit že je to čistě amatérský počin a vypočítaný je tam akorát objem, jinak všecko ostatní je tak nejak odzkoušené - bednu sem dělal 3x a přední desku 2x než to bylo ok :-) . Výsledek mě ale celkem příjemně překvapil a proto sem se rozhodl že se prosřednictvím článku o tyto zkušenosti podělím.



Je potřeba dodržet maximální doporučené rozměry (na obrázku č.6), jinak to za ty sedačky prostě nevleze.



co na to bude potřeba :



basové reproduktory

já sem použil basáky TVM (bývalá TESLA) typ ARN 226 05/4 průměr 226mm a koupil sem je v elektru za 400,- kus ,detailní info o nich je na www.tvm-valmez.cz/index.p hp?id=80&...



materiál na korpus bedny

dřevotříska nebo MDF,lepší bude asi MDF ale ať je to co je to, nemělo by to byt slabší než 18mm



vruty

nejkratší tak 40 mm aby byla bedna pořádně tuhá a pevná



tavná pistol

tavné lepidlo sem použil na vytlumení spár bedny, někdo používá silikon ale to dlouho tuhne a taky sem něměl silikon a tavné lepidlo jo



bassreflex. nátrubek

zkusil sem 2 nátrubky ale nakonec sem nechal 1 průměr 80mm dálka 145mm, 2 bassreflexy ty tesláčky už prostě neslíhaly tlakovat



kábl

běžně se dá v elektru koupit dvojlinka z bezkyslíkaté mědi, u nás metr stojí 8 Kč, je potřeba asi neco málo přes metr



na očalonění každý použije materiál podle svého vkusu, nejběžnější je asi koberec.

A kvůli snadnějšímu vyjmutí ze zavazadlového prostoru je dobré si na bednu přidělat zdířky na banánky











Nejhorší a nepracnější je asi sbastlení korpusu bedny. Je dobré nařezat si jednotlivé dílce co možné nejpřesněj aby nás nezaskočily velké spáry a zbytečně neunikaly tlaky :-). Dílce spojené pod úhlem jsem hobloval na srovnávačce a otvory pro repráky a združenou zdířku sem vyřezal přímočarou pilkou. Sdruženou sdířku sem umístil na pravý bok bedny tak aby byla v prostory nad krytem baterie, aby byl snadný přístup pro připojojování a odpojování.

Potom už stačí jen sešroubovat vrutama, já sem použil vruty 3,5x50mm. O utěsnění spár sem se už zmínil, dodám jen, že sem bednu udělal jako nerozdělávací, takže dovnitř se dostanu jedině vyšroubováním repráku. To mě trošku ztížilo utěsňování spár a měl sem trochu problémy se tavnou pistolí strčenou do díry pro repák v bedně vytočit. Nakonec se podařilo a následovalo čalounění. Koberec sem koupil jako zbytek o rozměru 180x70cm a celkem vpohodě to vyšlo. Nechtělo se mě koberec lepit ta sem použil jem oboustrannou pásku a malé hřebíčky. Nakonec stačí jen nasadit zdířku a natahnout kabely k reproduktorům.



Chystám se eště vylepit vnitřní stěny bedny molitanem tloušťky 10 mm, slyšel sem, že to prý zabraňuje vzniku kolmých akustických vln. Sice nevím jak vypadá kolmá akustická vlna ale určitě to nic nepokazí a zvuk by to mělo jen příjemě změkčit.



A ještě k zapojení:

Mám rádio které má 4x50W a dolní propust pro subwoofer 78Hz a unknown zesilovač který má taky 4x50W ale nemám tušení kolik má dolní propust. Nejlíp to asi valí když mám zapnuté výhybky na rádiu i na zesilovači. Každý reprák zatím krmím jen 50W ze zesilovače ale možná to zkusím zmůstkovat.





po čem to vyšlo :



reproduktory 400,- kus takže 800,-

MDFku sem měl z práce z odpadu

káblu asi za 30 Kč

zdířka + 4 banánky 210,-

bassreflexový nátrubek 25,-

vrutů asi za 50,-

tavné lepidlo nemám tušení kolik stojí bylo taky z práce ale ne z odpadu :-)

a zbytek koberce za 200,-



celkem mě subáček teda zhruba vyšel na 1300Kč



Vnitřní objem bedny mě vyšel něco okolo 37 litrů, je to docela ok, protože doporučený objem ozvučnice pro1 repro je 20l.



Hlavně bych neměl zapomnět na Milana který mě inspiroval. Výsledek mě mile překvapil nejen snesitelnou cenou ale taky množstvím basů ve vozidle, poslouchání rádia je teď o hodně zábavnější. Nejvíc ale potěší radost z vlastního výtvoru.













hodnocení článku:

info:

Správce článku: shakal
Založeno: 16.08.05 17:58   Poslední změna: 08.09.05 21:43

subbedna na míru pro š 105-136 - komentáře:

00:20:47
21.08.2005
shakal
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
21:24:24
20.08.2005
Rabbit
shakal:

K bedně v kufru: Je sice pravda, že by se tam vešla velká bedna. Jenže já ten kufr hodlám používat pro převoz věcí. Když sem letos jel do hradce, tak mi byl malej. Do kufru bych dal bednu max. 25 - 30L.

K tomu platu. Chystám se na výrobu novýho plata z dřeva. Do něj pudou dvě třípásmový 16,5ky. Nad bombou je ke stávajícímu platu asi 5cm. Jedíný jak tam vykouzlit ozvučnici asi bude: omotat bomubu molitanem nebo něčim a utěsnit to kolem sedaček.
00:11:34
20.08.2005
shakal
Rabbit:

tak mě napadlo kolik máš místa nad tou bombou? repráky bys nacpal do plata (nového z DTD) a zespodu pod plato by se udělala ozvučnice
23:14:45
19.08.2005
Fén
-> shakal: To už raději ten konfirmát. :o))
23:05:57
19.08.2005
shakal
Faann:

měls to pověsit radši na vrut, líp by to drželo3
22:39:45
19.08.2005
Fén
-> shakal: Sem to před třemi roky pověsil na hřebíček. :o)
22:37:10
19.08.2005
shakal
Faann:

já eště furt3
22:32:48
19.08.2005
Fén
-> shakal: Byl sem. :o)
22:32:16
19.08.2005
Fén
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
22:28:41
19.08.2005
shakal
Faann:

si tuhlář?1
21:48:48
19.08.2005
Fén
-> shakal: Zajímavá debata to rozhodně je, ale alespoň si opráším paměť toho co sem se kdysi učil. :o)
21:35:43
19.08.2005
shakal
Faann:

to je ale debilní debata vrut vs. konfirmát3

vrut se nahrazuje konfirmátem, když se dělá třeba korpus jako demontovatelný, konfirmát má větší průřeznost závitu a tak se dá víckrát zašroubovat a vyšroubovat
21:16:17
19.08.2005
shakal
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
20:38:37
19.08.2005
Fén
-> shakal: Pokud se ještě zajistí lepidlem tak to taky drží, ale co se týče těchto materiálů tak raději používám konfirmáty.
20:12:06
19.08.2005
shakal
Faann:

myslím, že když 50 mm dlouhý vrut zašroubuheš jednou a nafurt a ne 100 x tam a 100 x ven, tak to drží uplně stejně jak konfirmát

20:00:40
19.08.2005
Fén
Místo vrut bych raději použil konfirmáty, protože co se týče materiálů DTD, LTD, MDF a HDF tak v nich líp drží.
14:48:01
19.08.2005
shakal
Rabbit:

Myslím přední kapotu - slangově haubnu1

jsetli to myslíš s tym kufrem vážně tak ti tam vejde daleko větší bedna třeba na 30 cm repro 4 (přibližne 60l)

08:40:04
19.08.2005
Rabbit
Taky se mi nechtělo jít cestou: Subwoofer v kufru. Ale nevidim jinou možnost.



Crack:

To mě taky napadlo, ale co tuhost karoserie?



shakal:

Tak to podle mě neni vubec pravda.

A) U áut s kufrem v zadu v tom problém nikdo nehledá. Přitom tam stojej v cestě sedačky, kerý to tluměj rozhodně víc než ten dělící plech u Škodovky.



B) Myslíš doufám haubnu (kapota je totiž u motoru a ten je vzadu). Tak jí hold vytlumim jako dveře. V čem je problém?
23:50:29
18.08.2005
Crack
-> Rabbit: udělej u spolujezdce,jak je ten prolis pro anglickou verzi díru a bude ti to krásně hráti z kufru
19:06:38
18.08.2005
xtuner
taky se chystám něco takového postavit jinak dobré foto a popis 10B
17:51:44
18.08.2005
shakal
-> Rabbit: to by bylo slyšet víc venku než v autě a divně by vibrovala kapota 3 jedině do kufru nacpat tu bombu 1

-> Majkl: kuju za hodnocení a bodíky4
17:47:10
18.08.2005
shakal
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
12:46:29
18.08.2005
Majkl
super clanek a popis.. 10B
12:42:25
18.08.2005
Rabbit
Přesně tak! Fajnová bedýnka je to. Jen "škoda" , že mám za sedačkama bombu s plynem. Vkoumejte něco do kufru.
22:32:47
17.08.2005
shakal
ne to neni telefoní kabel to je zkušební telefoní kabel3
20:36:01
17.08.2005
manijak
to je telefonní kabel? :) ale jinak fajn bedýnka...
Extreme Tyres