Indikátor napětí lambda sondy

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [13]:

Indikátor napětí lambda sondy: Vystupní napětí sondy v závislosti na hodnotě lambda Indikátor napětí lambda sondy: Relativní vliv směsi na výkon a spotřebu. Indikátor napětí lambda sondy: Schéma zapojení Indikátor napětí lambda sondy: Hotová osazená deska elektroniky Indikátor napětí lambda sondy: Maska pro výrobu DPS, Ke stažení v potřebném rozlišení - viz text. Indikátor napětí lambda sondy: Rozmístění součástek Indikátor napětí lambda sondy: Nová deska Indikátor napětí lambda sondy: Nová deska ze strany součástek Indikátor napětí lambda sondy: Nová deska ze strany spojů Indikátor napětí lambda sondy: Deska v krabičce U-KP39U Indikátor napětí lambda sondy: Ukázka praktické realizace kontrolky Indikátor napětí lambda sondy: Doporučená poloha sondy Indikátor napětí lambda sondy: Barvy kabelů sondy Bosch a ostatních

Text:

Jedná se o třístavový indikátor výstupního napětí úzkopásmové (narrow-band) lambda sondy pomocí dvoubarevné LE diody.



Zelená = bohatá směs, lambda < 1

Oranžová = směs téměř stechiometrická, lambda blízko 1, v praxi lze tento stav zachytit pouze na krátkou dobu

Červená = chudá směs, lambda > 1



Trocha teorie:

Úzkopásmová (skoková, dvoustavová, narrow-band) lambda sonda má výstupní napětí 0-1 V. Typické hodnoty pro běžně používanou lambda sondu jsou pod 0.2 V pro chudou směs (lambda > 1) a nad 0.7 V pro směs bohatou (lambda < 1). Při stechiometrickém poměru (lambda = 1) dojde k velmi rychlému překlopení výstupního napětí sondy mezi těmito dvěma stavy, proto se sondou tohoto typu nedá hodnota lambda změřit (obrázek 1). Podle výstupního napětí lze pouze poznat, zda je směs bohatá nebo chudá, případně blízká stechiometrické - to v případě, kdy se výstupní napětí pravidelně mění mezi oběma stavy. Nejvyššího výkonu se dosahuje při nepatrně bohatší směsi, než je stechiometrická (obrázek 2). V zátěži by tedy měl být trvale indikován stav "bohatá směs". V takovém případě nehrozí poškození pístů přehříváním. Stav "chudá směs" nastane naopak při ubrání plynu a brzdění motorem.



Popis funkce:

Vstupní napětí je přivedeno přes ochranný rezistor R4 na vstupy operačních zesilovačů IO1. Diody D2 a D3 jsou ochranné a spolu s rezistorem R4 zajišťují dostatečnou blbuvzdornost vstupu celého obvodu. Hodnota vstupního napětí je porovnána s hodnotami referenčních napětí 0.7 a 0.2 V, které jsou dány děličem R1/R2/R3. V závislosti na vstupním napětí se překlápí do stavu 0V na výstupu postupně jen první, oba nebo jen druhý OZ (LM2903 má výstupy s otevřeným kolektorem) a rozsvítí se červená, obě (oranžová) nebo zelená barva dvoubarevné LE diody. Předřadné rezistory R5/R6/R7 jsou zvoleny tak, aby měly všechny tři barvy přibližně stejnou intenzitu. Jako zdroj stabilizovaného napájecího napětí slouží integrovaný stabilizátor 78L08 s výstupním napětím 8V, na vstupu napájení je jako ochrana proti přepólování dioda D1.



Seznam součástek:

IC1 LM2903 nebo LM293 - dvojitý komparátor (DIP8)

IC2 78L08 - stabilizátor 8 V/100 mA (TO92)

D1 1N4007

D2, D3 1N4148

LD1 L-59EGW-CA (označení gme.cz) - dvoubarevná se společnou anodou

R1 4k7

R2 330R

R3 120R

R4 1k

R5 100R

R6 82R

R7 220R

(Všechny odpory jsou standardní velikosti, DIN0207)

C1 330 nF keramický

C2 100 nF keramický

Krabička U-KP39U



Pro mladé chemiky a hračičky je maska pro výrobu DPS ke stažení zde: uloz.to/xu62yKtg/lambdame terdeska-png

Velikost 35x45 mm při rozlišení 600DPI (při volbě "Print size - original from image DPI" by to mělo sedět)



Pro ostatní nabízím hotovou desku za 150 Kč:

Do soukromé zprávy nebo na e-mail nepeeer@centrum.cz mi pošlete jméno, adresu a počet kusů. Odpovědí bude moje číslo účtu a předpokládaný termín dodání. K ceně je třeba přípočíst poštovné za nejlevnější Zásilkovnu.

Deska je vyvrtaná, má nepájivou masku a všechny popisky u součástek.



Svorky na desce:

GND Silová zem - ukostřit (svorka 31)

12V Napájení - připojit na 12V spínaných klíčkem (svorka 15)

K2 Katoda zelené LED

A Společná anoda LED

K1 Katoda červené LED

SGND Signálová zem - připojit k (-) vývodu sondy (většinou šedý)

IN Vstup - připojit k (+) vývodu sondy (většinou černý)



Ještě je třeba zapojit napájení výhřevu sondy na spínaných 12 V (svorka 15). Lépe za relé, nikoliv přímo na klíček. Výhřev má hlavně ze začátku docela veliký příkon.



Tips&tricks:

-Přesně to pasuje do krabičky U-KP39U (označení gme.cz)

-Pro lepší rozpliznutí barvy je vhodný držák LED LD500 nebo LDC500 (označení gme.cz)

-Najděte si tam i nějaký pěkný konektor na desku (7 pinů s roztečí 2.54 mm), ten můj jsem demontoval z nějakého radiomagnetofonu.

-Mezi LEDku a krabičku je vhodné vložit další konektor (třípinový), ať se to dá rozpojovat při demontáži palubní desky.

-Lambda sonda má závit M 18x1.5, přesně jako matice poloosy zadního kola na škodovce s motorem "na té správné straně", z matky stačí uříznout aretaci pro závlačku a dá se přivařit na výfuk (hezčí stranou ven). Sonda by měla být nakloněná aspoň 10° nahoru od vodorovné roviny (obrázek 3), aby do ní netekla zkondenzovaná voda.

-Sonda se dá použít čtyřpólová z BMM nebo MPI, dva dráty stejné barvy (bílé) jsou výhřev (nezáleží na polaritě) a mezi zbývajícími (černý, šedý) je naše napětí (polaritu změřit, nebo zkusit).

-Indikátor by mělo jít připojit i na stávající systém regulace (MPI, BMM...) s úzkopásmovou sondou, vstupní impedance obvodu není snad tak nízká, aby měla na funkci sondy vliv (nevyzkoušeno!) Pak není třeba sondu podruhé kostřit k signálové zemi.

-Pokud nastavením karburátoru při volnoběhu dosáhnete stavu, kdy to z bohaté čas od času (2 vteřiny) přeskočí do chudé (nebo do mezistavu), nebudou na emisích věřit, že s tím nemusí kroutit (vyzkoušeno).



Demonstrace funkce:
Lambda indicator for narrow band oxygen sensor
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Nepér
Založeno: 26.03.13 21:51   Poslední změna: 22.11.24 06:52

Indikátor napětí lambda sondy - komentáře:

08:59:02
10.04.2014
minno
-> Nepér: ak by ešte nejaké ostali, mal by som záujem :)
22:25:40
09.04.2014
Nepér
Už se leptá patnáct kousků, mám trošku sežraný prsty, ale dobrý 1

V pátek to asi strčím kamarádovi, ať mi to nastříhá na velkejch nůžkách, ať to nějak vypadá. Ale vrtat to nebudu, to je pakárna 1 . Nicméně dirky tam jsou vyleptaný, takže vrtáček se chytá doprostřed pájecích plošek dobře.
07:50:27
08.04.2014
Eidy
Když Ti zbude destička, vezmu jí.
00:00:01
08.04.2014
Nepér
Plošný spoje budou. Příští týden, snad... teoreticky 15 kusů, když se povedou.
upraveno 1x, naposled 08.04.2014 00:09:34
23:59:27
07.04.2014
Nepér
Na LPG to fungovat bude.
08:26:38
29.04.2013
Radek1
Zdravím. Chtěl bych se zeptat, jestli to bude fungovat správně i na LPG. Dík.
20:32:07
13.04.2013
m8rinek
-> Nepér: ale jooo, minimálně vim, že můžu v celym spektru ubrat na bohatosti :D.
18:56:31
13.04.2013
Nepér
-> m8rinek: A dobrý, jo?
19:45:28
12.04.2013
m8rinek
-> Nepér: Tak už to funguje i v autě...
16:40:53
10.04.2013
Nepér
Pro rejpaly jsem uploadoval masku DPS na uložto v rozlišení 600 DPI.
12:08:42
10.04.2013
Nepér
-> m8rinek: Myslel jsem napětí mezi R1/2 a R2/3, jestli je zhruba 0.7 a 0.2V. Ale vypadá, že to funguje správně, tak to bude nejspíš OK.
08:11:54
10.04.2013
m8rinek
-> Nepér: Mam zdroj co umí min 1,2V, tak jsem to risknul, přiíchnul na to a při vypnutí napětí klesá
Lambda analyser
Jen jsem byl línej dojít pro ručičkovej měřák...



E: hlavně uvidim jak se to bude chovat, krabičku jsem měl asi umístit do zadu a ledku natáhnout pod palubku... takže to mam opačně, krabička v předu a ledka vedle ní :D
upraveno 1x, naposled 10.04.2013 08:14:55
21:38:17
09.04.2013
Nepér
-> m8rinek: Uf, tak to funguje 34 Zkontroluj ta dvě referenční napětí na vstupech OZ, jestli to zhruba sedí... jen pro kontrolu.
21:25:56
09.04.2013
Gryzly
Tak u mě už taky poštěvačka dnes byla.

Musí ta lambda být na svodu před tlumičem? Nemohl bych pro ověření nastavení karburátoru ji zasunou do koncovky na výfuku? Něco jako je na měření emisí?
19:56:50
09.04.2013
m8rinek
-> Nwkt: jsem tu sušil součástky už tejden :D. Nicméně start ještě nebude, musim počkat na prodloužení k sání...



E: tak hlásim že to chodí... teda jen na stole, ale chodí
upraveno 1x, naposled 09.04.2013 20:59:09
19:54:53
09.04.2013
Nwkt
-> m8rinek: rychlejší jak průjem 3
19:53:29
09.04.2013
m8rinek
Tak poletováno, zakrabičkováno, zítra pokud přijde lambda tak to složim a naženu do auta...
14:23:16
09.04.2013
Nepér
Tak teď jsem zvědavej, jestli to někomu bude fungovat 3
14:17:01
09.04.2013
MisakusX
Listonožka (od pěkných nožek, které s ní dorazily) už u mě byla, vše OK, tisíceré díky.
11:04:17
09.04.2013
Nepér
Jo, dneska čekejte listonošku. Kromě "fido06", co mi zatím neposlal adresu ;)
upraveno 1x, naposled 09.04.2013 11:04:52
19:31:46
02.04.2013
Nepér
No, zatím co nakupuješ, já se tady opaluju...3
zvětšit Indikátor napětí lambda sondy - obrázek od Nepér vložen 02.04.2013 19:31:46
18:43:15
02.04.2013
m8rinek
Součástky nakoupeny, lambda doma, tak už jen tišťák...
17:56:21
02.04.2013
MisakusX
No samozřejmě, kdybys chtěl tišťáky rozdávat zadarmo, jistě by se ti to na karmě vrátilo :)
16:48:13
02.04.2013
Nepér
Zase klid, nejsem žádná charita 3
11:21:59
02.04.2013
MisakusX
Za mě jedno velké "jupííí", moc na nás nevyděláš, takže chválím tvé dobré škodovkářské srdce :)
19:52:35
01.04.2013
Nepér
Z důvodu velkýho zájmu jdu zejtra koupit celou fotocitlivou desku a napráskám jich tam deset.
16:24:17
01.04.2013
m8rinek
-> Nepér: jak jsou na tom tišťáci? :)
15:42:34
01.04.2013
Nepér
Jo. Hele, já jí mám dolu trvale a funguje to 1
zvětšit Indikátor napětí lambda sondy - obrázek od Nepér vložen 01.04.2013 15:42:34
12:08:40
01.04.2013
m8rinek
-> Dušan: Tak jestli je to kvuli kondenzaci a nebudu lambdu používat pro řízení motoru, ale jen krátkodobě pro nastavení, tak je to paloha skoro jedno, ne?
02:39:46
01.04.2013
Dušan
neni to 10°, ale minimalne 10°
22:54:47
31.03.2013
Nepér
Hele, já sám mám tu sondu trochu dolu. To, že by měla být trochu nahoru, jsem se dočetl v Urbiho návodu k širokopásmový sondě a je to proto, aby případná zkondenzovaná voda netekla do sondy ale kapala zpět do výfuku.
17:44:00
31.03.2013
Martin136COUPE
-> Eidy: Je to v 5. bodu textu Tips&tricks
17:35:25
31.03.2013
MisakusX
Tuším, že je to kvůli kondenzátu v potrubí
15:27:30
31.03.2013
Eidy
Čistě ze zvědavosti, proč má být lambda v 10°?
14:04:35
31.03.2013
Nwkt
-> m8rinek: 3 3 3
12:01:30
31.03.2013
MisakusX
No tak já se moc těším, plátím v hotově i v naturáliích, nespěchám, předání poštou i na jednom z blížících se srazů...
21:28:34
30.03.2013
m8rinek
-> Nepér: Tak doufám, že objednávky budeš vyřizovat chronologicky :D.
21:25:28
30.03.2013
čert
-> Nepér: super 4
20:14:38
30.03.2013
Nepér
Hele, tak matroš mám asi na šest desek, zítra to zkusím vyrobit.
09:40:31
28.03.2013
Gryzly
Taky bych rád koupil dva tišťáky.
07:49:52
28.03.2013
TechniX
-> Gemini: Taky už nějaký léta používám LM3914 a řekl bych že to je to nejlepší, nejjednodušší a přesný ... budu stavět i na širokopásmovou lambdu :)
22:57:34
27.03.2013
Nepér
Doplněno schéma a plánek osazení desky.
16:28:40
27.03.2013
fido06
-> Nepér: 2 kousky bych si tišťáku taky vzal, pěkná práce4
14:07:57
27.03.2013
Nepér
-> Gemini: To bylo první, co jsem zkusil a čím jsem bohatost kontroloval. Nevěděl jsem jak se to bude chovat. Praxe byla taková, že když byla směs chudá, nesvítilo nic a když byla bohatá, svítila předposlední LED. Diody mezi tím byly v podstatě zbytečné, zabíralo to místo a neměl jsem to kam dát.
13:25:30
27.03.2013
Gemini
jednoduche a pekne, ja mam nakupenych este zopar LM3914 :) a uz ich asi nepouzijem...
12:33:42
27.03.2013
Nepér
Já to dělám na fotocitlivý desky...
12:09:21
27.03.2013
čert
-> Nepér: taky stačí vyleptanej plošnák. Klidně dodám ostřihnutý kuprexit :)
11:57:16
27.03.2013
Nepér
To abych zaměstnal nějakýho černocha 3
11:18:39
27.03.2013
MisakusX
Já bych si z dovolením také dala kousek, možná i dva :) Pěkně prosím, prstíčkem hrabu :)
11:16:48
27.03.2013
m8rinek
-> Nepér: Mě klidně dva kousky ;).
09:44:04
27.03.2013
Nepér
Zjistím, kolik mám materiálu a kolik se mi jich vejde na jednu desku.
09:37:40
27.03.2013
Nwkt
-> Nepér: Klidně vezmu taky
09:30:36
27.03.2013
m8rinek
-> Nepér: Ideální stav, kdy bude ? :D
09:07:57
27.03.2013
Nepér
-> m8rinek: To by asi šlo, třeba za 50,- CZK...
08:42:05
27.03.2013
m8rinek
-> Nepér: Vrtat netřeba, stačí mi vyleptanej tišťák, vyvrtám si ho sám, když uděláš větší kousek tak si ho i ostřihnu, nicméně na leptání už tu nejsem vybaven možná 5let :D.
08:39:57
27.03.2013
Nepér
-> Eidy: Nedá, jen poznáš, jestli jsi nad nebo pod stechiometrickou směsí a poznáš přesně kdy se to překlopí, nic víc. To je daný principem sondy. Ona ani ta napětí nejsou na každý sondě stejně, závisí to i na teplotě, jediný, co je jistý, je okamžik překlopení při lambda = 1. Na měření a ladění motoru je třeba wide-band sonda, která má na výstupu spojitý napětí podle bohatosti. K ní je pak kalibrovanej převodník napětí-Lambda nebo napětí-AFR pro zvolenej druh paliva.

-> m8rinek: -> čert: Jako umím, ale nechce se mi 3 . Hlavně je pakárna to vrtat a vystříhnout z desky, protože na to mám jen nůžky na plech a je to pak strašně vokousaný 3
upraveno 1x, naposled 27.03.2013 08:40:39
08:07:41
27.03.2013
čert
taky bych měl zájem o hotovej tišták 4
08:04:38
27.03.2013
m8rinek
Ať to nemusim kreslit, neumíš dodat hotovej tišťák?
01:31:36
27.03.2013
MisakusX
Moc pěkný návod na "blinkátko". Prošel jsem to, hrupky tam kromě slangových výrazů (kyfka, rozpliznutí) a snad jedné chybějící čárky nejsou.
01:29:28
27.03.2013
Eidy
Škovnej kluk. Dá se pomocí dalších součastek změřit lambda? Nebo to umí jen ukazovat ano-ne?
Extreme Tyres