skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Indikátor napětí lambda sondy
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [13]:
Text:
Jedná se o třístavový indikátor výstupního napětí úzkopásmové (narrow-band) lambda sondy pomocí dvoubarevné LE diody.Zelená = bohatá směs, lambda < 1
Oranžová = směs téměř stechiometrická, lambda blízko 1, v praxi lze tento stav zachytit pouze na krátkou dobu
Červená = chudá směs, lambda > 1
Trocha teorie:
Úzkopásmová (skoková, dvoustavová, narrow-band) lambda sonda má výstupní napětí 0-1 V. Typické hodnoty pro běžně používanou lambda sondu jsou pod 0.2 V pro chudou směs (lambda > 1) a nad 0.7 V pro směs bohatou (lambda < 1). Při stechiometrickém poměru (lambda = 1) dojde k velmi rychlému překlopení výstupního napětí sondy mezi těmito dvěma stavy, proto se sondou tohoto typu nedá hodnota lambda změřit (obrázek 1). Podle výstupního napětí lze pouze poznat, zda je směs bohatá nebo chudá, případně blízká stechiometrické - to v případě, kdy se výstupní napětí pravidelně mění mezi oběma stavy. Nejvyššího výkonu se dosahuje při nepatrně bohatší směsi, než je stechiometrická (obrázek 2). V zátěži by tedy měl být trvale indikován stav "bohatá směs". V takovém případě nehrozí poškození pístů přehříváním. Stav "chudá směs" nastane naopak při ubrání plynu a brzdění motorem.
Popis funkce:
Vstupní napětí je přivedeno přes ochranný rezistor R4 na vstupy operačních zesilovačů IO1. Diody D2 a D3 jsou ochranné a spolu s rezistorem R4 zajišťují dostatečnou blbuvzdornost vstupu celého obvodu. Hodnota vstupního napětí je porovnána s hodnotami referenčních napětí 0.7 a 0.2 V, které jsou dány děličem R1/R2/R3. V závislosti na vstupním napětí se překlápí do stavu 0V na výstupu postupně jen první, oba nebo jen druhý OZ (LM2903 má výstupy s otevřeným kolektorem) a rozsvítí se červená, obě (oranžová) nebo zelená barva dvoubarevné LE diody. Předřadné rezistory R5/R6/R7 jsou zvoleny tak, aby měly všechny tři barvy přibližně stejnou intenzitu. Jako zdroj stabilizovaného napájecího napětí slouží integrovaný stabilizátor 78L08 s výstupním napětím 8V, na vstupu napájení je jako ochrana proti přepólování dioda D1.
Seznam součástek:
IC1 LM2903 nebo LM293 - dvojitý komparátor (DIP8)
IC2 78L08 - stabilizátor 8 V/100 mA (TO92)
D1 1N4007
D2, D3 1N4148
LD1 L-59EGW-CA (označení gme.cz) - dvoubarevná se společnou anodou
R1 4k7
R2 330R
R3 120R
R4 1k
R5 100R
R6 82R
R7 220R
(Všechny odpory jsou standardní velikosti, DIN0207)
C1 330 nF keramický
C2 100 nF keramický
Krabička U-KP39U
Pro mladé chemiky a hračičky je maska pro výrobu DPS ke stažení zde: uloz.to/xu62yKtg/lambdame terdeska-png
Velikost 35x45 mm při rozlišení 600DPI (při volbě "Print size - original from image DPI" by to mělo sedět)
Pro ostatní nabízím hotovou desku za 150 Kč:
Do soukromé zprávy nebo na e-mail nepeeer@centrum.cz mi pošlete jméno, adresu a počet kusů. Odpovědí bude moje číslo účtu a předpokládaný termín dodání. K ceně je třeba přípočíst poštovné za nejlevnější Zásilkovnu.
Deska je vyvrtaná, má nepájivou masku a všechny popisky u součástek.
Svorky na desce:
GND Silová zem - ukostřit (svorka 31)
12V Napájení - připojit na 12V spínaných klíčkem (svorka 15)
K2 Katoda zelené LED
A Společná anoda LED
K1 Katoda červené LED
SGND Signálová zem - připojit k (-) vývodu sondy (většinou šedý)
IN Vstup - připojit k (+) vývodu sondy (většinou černý)
Ještě je třeba zapojit napájení výhřevu sondy na spínaných 12 V (svorka 15). Lépe za relé, nikoliv přímo na klíček. Výhřev má hlavně ze začátku docela veliký příkon.
Tips&tricks:
-Přesně to pasuje do krabičky U-KP39U (označení gme.cz)
-Pro lepší rozpliznutí barvy je vhodný držák LED LD500 nebo LDC500 (označení gme.cz)
-Najděte si tam i nějaký pěkný konektor na desku (7 pinů s roztečí 2.54 mm), ten můj jsem demontoval z nějakého radiomagnetofonu.
-Mezi LEDku a krabičku je vhodné vložit další konektor (třípinový), ať se to dá rozpojovat při demontáži palubní desky.
-Lambda sonda má závit M 18x1.5, přesně jako matice poloosy zadního kola na škodovce s motorem "na té správné straně", z matky stačí uříznout aretaci pro závlačku a dá se přivařit na výfuk (hezčí stranou ven). Sonda by měla být nakloněná aspoň 10° nahoru od vodorovné roviny (obrázek 3), aby do ní netekla zkondenzovaná voda.
-Sonda se dá použít čtyřpólová z BMM nebo MPI, dva dráty stejné barvy (bílé) jsou výhřev (nezáleží na polaritě) a mezi zbývajícími (černý, šedý) je naše napětí (polaritu změřit, nebo zkusit).
-Indikátor by mělo jít připojit i na stávající systém regulace (MPI, BMM...) s úzkopásmovou sondou, vstupní impedance obvodu není snad tak nízká, aby měla na funkci sondy vliv (nevyzkoušeno!) Pak není třeba sondu podruhé kostřit k signálové zemi.
-Pokud nastavením karburátoru při volnoběhu dosáhnete stavu, kdy to z bohaté čas od času (2 vteřiny) přeskočí do chudé (nebo do mezistavu), nebudou na emisích věřit, že s tím nemusí kroutit (vyzkoušeno).
Demonstrace funkce:
info:
Správce článku: NepérZaloženo: 26.03.13 21:51 Poslední změna: 22.11.24 06:52
Indikátor napětí lambda sondy - komentáře:
13:38:32
25.04.2014
25.04.2014
minno
-> MOLSO: prídem na návštevu na navarenie matice na výfuk
13:21:29
25.04.2014
25.04.2014
radekp
-> minno: Áno, tam
13:20:42
25.04.2014
25.04.2014
MOLSO
-> minno: aj z kyvkovej matky na poloos
13:18:51
25.04.2014
25.04.2014
minno
-> radekp: skôr asi z náhonu tachometra, tam je matica.
-> Nepér: dík.
-> Nepér: dík.
13:14:33
25.04.2014
25.04.2014
radekp
-> Nepér: matku pro Lambda sondu lze též použít z tachometru š120. Závit pasuje, nemusí se řezat a je nízká.
Lze tento indikátor by-passovat k již připojené lambda sondě?
Lze tento indikátor by-passovat k již připojené lambda sondě?
13:04:29
25.04.2014
25.04.2014
Nepér
Dnes nebo zítra by měly dorazit obálky pro: Matese, Minna, Stepana, Eidyho.
01:07:03
23.04.2014
23.04.2014
Nepér
Už to jde, ten novej matroš se musí dýl exponovat, bude to dobrý. Napište mi zprávu, kdo to bude chtít a na jakou adresu. Cena je 50,- za desku a 10,- za poštu, jestli nezdražili. Platit nejlíp na účet, když dobírka stojí víc, než kolik za to chci... číslo účtu proti adrese.
22:12:54
22.04.2014
22.04.2014
stepan
-> m8rinek: To není vidět, schová se to do krabičky.
22:11:35
22.04.2014
22.04.2014
m8rinek
-> stepan: fuj
22:03:56
22.04.2014
22.04.2014
stepan
-> Nepér: Bych to udělal na univerzální dps a vykašlat se na leptání, dyť je to pár součástek.
22:00:10
22.04.2014
22.04.2014
Nepér
Je to naprd, teď asi zase prozměnu podexponovaný, se na to vybodnu asi...
Buď jsou ty tonery dneska nahovno, nebo ten materál fotocitlivej... dřív jsem s tím neměl problémy.
Buď jsou ty tonery dneska nahovno, nebo ten materál fotocitlivej... dřív jsem s tím neměl problémy.
00:36:13
22.04.2014
22.04.2014
Nepér
-> Nwkt: Jj, holky a ty auta, věnuju se všemu, s čím můžou bejt problémy
00:08:21
22.04.2014
22.04.2014
Nwkt
-> Nepér: Ty ženský tě jednou zničí
00:06:15
22.04.2014
22.04.2014
Nepér
Hele, tahám to tejden s sebou, že to nějak dám kamarádovi osekat... ale ty vyleptaný desky jsou vcelku nahovno. Jednak mám naprd toner v tiskárně, takže mi trochu prosvěcuje maska a jednak nahovno leptadlo, že to v tom muselo bejt přes noc a nedalo se to ohlídat, takje to krapet podleptaný... Z těch patnácti destiček je možná tak jedna, za kterou bych se nestyděl... budu muset koupit nový desky, vychytat tisk, vychytat dobu expozice a nakoupit novou chemii. Zkusím to v týdnu objet na Babettě, páč Focus je fservisu, páč jsem asi roztrhal spojku na cimprcampr, když jsem machroval před sestrou(18) bratrovy holky cestou z... a to je vlastně jedno. Prostě jsem idiot, nicméně... v pátek posílám na první adresy, cena pořád stejná, 50,- CZK za desku a pokud se nepletu, tak 10,- za tu nejlevnější obálku, co někomu příde už druhej den a někomu třeba za měsíc (to se fakt posledně stalo). Měl by toho být dostatek pro všechny, co mi psali.
20:37:02
16.04.2014
16.04.2014
castrol
-> Majki:
17:09:20
16.04.2014
16.04.2014
Nepér
-> Tomaso435: To jdu radši vopravit Favoryta
16:17:19
16.04.2014
16.04.2014
Majki
takže uz ani fordem tam a vlakem zpátky:-D
14:30:40
16.04.2014
16.04.2014
Tomaso435
-> Nepér: warťasem ne :D
14:28:56
16.04.2014
16.04.2014
Nepér
Posral se mi Ford nemám pro to čím dojet
11:03:50
14.04.2014
14.04.2014
Mates
-> Nepér: Doufám že se mnou počítáš
15:27:15
11.04.2014
11.04.2014
Chali
-> Nepér: Kdyby se na mně dostalo,tak bych si taky vzal.
08:59:02
10.04.2014
10.04.2014
minno
-> Nepér: ak by ešte nejaké ostali, mal by som záujem :)
22:25:40
09.04.2014
09.04.2014
Nepér
Už se leptá patnáct kousků, mám trošku sežraný prsty, ale dobrý
V pátek to asi strčím kamarádovi, ať mi to nastříhá na velkejch nůžkách, ať to nějak vypadá. Ale vrtat to nebudu, to je pakárna . Nicméně dirky tam jsou vyleptaný, takže vrtáček se chytá doprostřed pájecích plošek dobře.
V pátek to asi strčím kamarádovi, ať mi to nastříhá na velkejch nůžkách, ať to nějak vypadá. Ale vrtat to nebudu, to je pakárna . Nicméně dirky tam jsou vyleptaný, takže vrtáček se chytá doprostřed pájecích plošek dobře.
07:50:27
08.04.2014
08.04.2014
Eidy
Když Ti zbude destička, vezmu jí.
00:00:01
08.04.2014
08.04.2014
Nepér
Plošný spoje budou. Příští týden, snad... teoreticky 15 kusů, když se povedou.
23:59:27
07.04.2014
07.04.2014
Nepér
Na LPG to fungovat bude.
08:26:38
29.04.2013
29.04.2013
Radek1
Zdravím. Chtěl bych se zeptat, jestli to bude fungovat správně i na LPG. Dík.
20:32:07
13.04.2013
13.04.2013
m8rinek
-> Nepér: ale jooo, minimálně vim, že můžu v celym spektru ubrat na bohatosti :D.
18:56:31
13.04.2013
13.04.2013
Nepér
-> m8rinek: A dobrý, jo?
19:45:28
12.04.2013
12.04.2013
m8rinek
-> Nepér: Tak už to funguje i v autě...
16:40:53
10.04.2013
10.04.2013
Nepér
Pro rejpaly jsem uploadoval masku DPS na uložto v rozlišení 600 DPI.
12:08:42
10.04.2013
10.04.2013
Nepér
-> m8rinek: Myslel jsem napětí mezi R1/2 a R2/3, jestli je zhruba 0.7 a 0.2V. Ale vypadá, že to funguje správně, tak to bude nejspíš OK.
08:11:54
10.04.2013
10.04.2013
m8rinek
-> Nepér: Mam zdroj co umí min 1,2V, tak jsem to risknul, přiíchnul na to a při vypnutí napětí klesá Jen jsem byl línej dojít pro ručičkovej měřák...
E: hlavně uvidim jak se to bude chovat, krabičku jsem měl asi umístit do zadu a ledku natáhnout pod palubku... takže to mam opačně, krabička v předu a ledka vedle ní :D
E: hlavně uvidim jak se to bude chovat, krabičku jsem měl asi umístit do zadu a ledku natáhnout pod palubku... takže to mam opačně, krabička v předu a ledka vedle ní :D
21:38:17
09.04.2013
09.04.2013
Nepér
-> m8rinek: Uf, tak to funguje Zkontroluj ta dvě referenční napětí na vstupech OZ, jestli to zhruba sedí... jen pro kontrolu.
21:25:56
09.04.2013
09.04.2013
Gryzly
Tak u mě už taky poštěvačka dnes byla.
Musí ta lambda být na svodu před tlumičem? Nemohl bych pro ověření nastavení karburátoru ji zasunou do koncovky na výfuku? Něco jako je na měření emisí?
Musí ta lambda být na svodu před tlumičem? Nemohl bych pro ověření nastavení karburátoru ji zasunou do koncovky na výfuku? Něco jako je na měření emisí?
19:56:50
09.04.2013
09.04.2013
m8rinek
-> Nwkt: jsem tu sušil součástky už tejden :D. Nicméně start ještě nebude, musim počkat na prodloužení k sání...
E: tak hlásim že to chodí... teda jen na stole, ale chodí
E: tak hlásim že to chodí... teda jen na stole, ale chodí
19:54:53
09.04.2013
09.04.2013
Nwkt
-> m8rinek: rychlejší jak průjem
19:53:29
09.04.2013
09.04.2013
m8rinek
Tak poletováno, zakrabičkováno, zítra pokud přijde lambda tak to složim a naženu do auta...
14:23:16
09.04.2013
09.04.2013
Nepér
Tak teď jsem zvědavej, jestli to někomu bude fungovat
14:17:01
09.04.2013
09.04.2013
MisakusX
Listonožka (od pěkných nožek, které s ní dorazily) už u mě byla, vše OK, tisíceré díky.