AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [10]:

AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: první verze zapojení AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: druhá verze zapojení AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: takhle nějak by měl vypadat výsledek AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: spodní doraz pro stahovačky ALFA 33 AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: obdélníček nahrubo AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: dirky pro koncák + vyrovnávací kousíček AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: koncák AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: nový spodní doraz AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: inspirace - alternativní řešení - časový spínač jako pojistka proti nerozepnutí koncáků AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ: pro fajnšmekry - vypínání na základě nárůstu proudu při dojezdu (s koncákem jako pojistkou při poruše např. přechodový odpor cestou k elektromotoru)

Text:

AHOJ KLUCI A HOLKY

přináším návod, kterak do škodovky přidělat nejvymakanější elektromachrovinku, která šetří čas, přidá komfort a hlavně kompenzuje naše děravé hlavy (kolikrát jsem přes noc nechal otevřené okýnko..)

video pro potěchu oka je zde: www.youtube.com/watch?v=M vt6yAZjbE4

1) PRINCIP

Obvod je zapojen na kontakt spínačky pro parkovací světla, to proto, aby nám nezavřel okna, když jedeme po Cejlu a chceme se zamknout :-) Při zamknutí centrálu pak tyristor sepne relátko, které odpojí motorek okna od ručního přepínače a připojí jej napřímo k napájení tak, aby jelo nahoru. V horní poloze okénko rozepne koncový spínač, který obvod odpojí, relátka se přepnou do původní polohy a je hotovo.

2) SCHÉMA

ukazuje zapojení pouze pro jednu stranu. u první verze není problém, udělají se dvě stejná zapojení, u druhé verze pak stačí použít jen jeden tranzistor a zdvojit od tyristoru dál.

3) DVĚ VERZE ZAPOJENÍ

Prvotně musíme zjistit, jaký impuls dává centrál při zamknutí do serva.

Já naivně jsem si myslel, že impuls k servu je ( + ), a tak jsem vyvinul první verzi zapojení. Tu použijete v případě, že na obou přívodech k servu je ( - ) a při zamknutí / odemknutí na jednom z vodičů objeví ( + ). Lze použít i v případě, že jsou oba vodiče ve "stavu vysoké impedance" (=nevede tam nic) a po zamknutí se na jednom vodiči objeví ( + ) a na druhém ( - ).

Druhou verzi jsem vyvinul až poté, co jsem zjistil že můj centál to má trošičku jinak, na obou vodičích je trvale ( + ) a při zamknutí / odemknutí se na jednom objeví ( - ). Zde se musí zamykací ( - ) impuls otočit pomocí PNP tranzistoru.

JE DOBRÉ SI PŘED ZAHÁJENÍM STAVBY PROMĚŘIT, CO NÁM VLASTNĚ LEZE Z CENTRÁLU!

4) VOLBA SOUČÁSTEK

TYRISTORY jaké budou po ruce, já našel ve své sbírce KT110. Každopádně tyristor musí být dostatečně dimenzovaný na trvalý výkon, který si odeberou relátka, samozřejmě je lepší tyristor silnější - jednak je jistota, že něco vydrží, a jednak odpadá (vzhledem k povaze provozu) nutnost ho přišroubovat na gigantický chladič.

REZISTOR k řídící elektrodě tyristoru volíme podle minimálního spínacího proudu, který má tyristor udaný od výrobce, zase si necháme rezervu a nakrmíme tyristor raději 2× větším proudem, než aby nám při nějakém poklesu napětí třeba odmítl sepnout.

RELÁTKA musí mít přepínací kontakt, minimálně na stejný proud, jako mají ruční spínače ke stahovačkám (minimálně 20A), jde o proudový náraz při sepnutí. Já sehnal relátka jen s jedním přepínacím kontaktem do 45A, takže jsem na každou větev použil dvě.

KONDENZÁTOR u relátka má za úkol omezit jiskru při rozepnutí koncáku. Je záměrně daný paralelně k relátku a ne ke koncáku, to proto, aby se relátko vybilo přes něj, a ne přes celou elektroinstalaci. A KDO CHCE, MŮŽE SI TAM DÁT DIODU!

KONCÁK rozpínací, jaký se komu podaří sehnat, doporučuji P-B182E.

TRANZISTOR jakýkoliv PNP, já mám sbírku ruskejch, tak šel ruskej :-)

ODPORY k tranzistoru jsem zvolil jak mi padly do ruky, je potřeba zachovat dělící poměr 1:5 až 1:9, je to proto, že když jsem tento poměr při pokusech nedodržel (měl jsem pouze odpor od centrálu k bázi) tak mi pak automat spouštěl při jakémkoli zakolísání napětí, takže rozhodně dělič, aby trantistou otevřel skutečně jen při zamykacím impulsu, a ne třeba při zablikání nebo zahoukání :-)

5) VÝROBA

Nic složitého. Nachystat plošný spoj, vyvrtat, osadit, zapájet. Nejlépe schovat do nějaké krabičky. Kdo má ovladače na středovém panelu jako já, má to jednodušší, kdo je má nacpané do dveří bude asi muset vyrobit krabičky dvě. Vodiče z krabičky si nachystáme včetně konektorů tak, aby bylo zařízení plug&play.

6) OŽIVENÍ

Úplně nejprve odzkoušíme funkčnost obou větví - napájení obvodu si už rovnou připojíme ke spínačce, jeden drát ke koncáku připojíme někam na ( - ), drátem pro spínací impuls si brnkneme (podle verze zapojení) buď o ( + ) nebo o ( - ). Krabička musí zřetelně cvaknout, po odpojení zase odcvaknout. A stejně odzkoušíme druhou větev.

Zadalší stáhneme okna cca do polovičky a vyndáme pojistku ke stahovačkám oken. Dráty k motorku odpojíme od přepínače, zapojíme na výstup relátka. Teď zapojíme ty dva dráty, které jdou do relátka a mají zajistit po sepnutí automatický výjezd okna nahoru. Nic víc, vrátíme zpět pojistku a stejně jako u prvního kroku si zapojíme jednu větev a brnkneme si drátem pro spínací impuls. Jede-li okno nahoru, odpojíme automat a je to ok. Jede-li dolů, otočíme buď přívod, nebo výstup. A nakonec je potřeba na vstupy relátka zapojit ruční vypínač, opět si dáváme bacha na nahoru/dolů. Samořejmě při každé manipulaci s vedením k oknům vyndáme pojistku, abychom si ji nechtěně neodpálili.

Jakmile máme obě okna správně zapojena, zbývá už jen připojit centrál. Oba dráty ke koncákům zase někde připojíme k ( - ), okna si stáhneme dolů. Zavřeme se v autě a zamkneme. Pokud jedou obě okna nahoru, je vše v pořádku. Odpojíme dráty ke koncákům od ( - ).

7) MECHANICKÁ ČÁST

Prostrčíme dráty ke koncákům do patřičných dveří průchodkami. Koncáky je potřeba NĚJAK přidělat buď ke dveřím a na stahovák okna přidělat něco, co jej při dojezdu zmáčkne, a nebo přidělat koncák ke stahováku aby jej při dojezdu vypnula nějaká pevná část. Další možnost je přidělat koncák prostě někam a ovládat ho nějakým táhýlkem (lanko).

Kdo má v RAPIDu stahovačky ALFA 33, může postupovat jako já:
Ze stahovaček z alfy odvrtáme ten původní držák skla, co je tam přinýtovaný. Vyrobíme si takový obélníček z pertinaxu, který přišroubujeme do nově vzniklých dírek. Pak uděláme dirky pro koncák a nalepíme ještě kousek pertinaxu pro vyrovnání výškového rozdílu. Na obdélníček pak přišroubujeme koncák, který po vyjetí okna nahoru se rozepne o ten bazmek nahoře stahovačky. Je potřeba, aby se drát ke koncáku mohl volně pohybovat, no a druhý drát je potřeba ukostřit pod libovolný šroubek, který je pevně na dveřích (rozhodně ne na pohyblivou část). Je potřeba to vyladit, aby okno dojelo opravdu až nadoraz a teprve tam rozepnulo koncák - aby nezůstalo pootevřené. Pak je ještě potřeba z kousku plechu vyrobit takovej úhel jako spodní doraz, stahovačky z alfy mají o něco delší chod než je potřeba a hrozilo by roztřískání koncáku o tu kladku dole, vše viz foto.Nakonec ještě doporučím připáskovat volné vodiče tak, aby v potřebném rozsahu byly volné, ale aby nebyly volné až moc a nemohly se někde zacuchat :))

8) VAROVÁNÍ

SPRÁVNOU FUNKCI KONCÁČKŮ INDIKUJE ZŘETELNÉ CVAKNUTÍ PŘI ROZEPÍNÁNÍ RELÁTEK, fantazii se meze nekladou (např. ještě jeden kontakt relé, který po dobu vytahování okna rozsvítí na příslušné straně blinkry).

KONCÁKY MOTUJTE TAK, ABY BYLA 101% JISTOTA ŽE OPRAVDU ROZEPNOU!

PŘI NEROZEPNUTÍ KONCÁKU ZŮSTANE PŘIPOJENÝ MOTOR, VYBITÍ BATERKY PŘI "ZASEKLÉM" MOTORU STAHOVAČEK TRVÁ KOLEM DVOU HODIN (neblahá zkušenost z dob nekvalitních ručních spínačů).

9) ALTERNATIVNÍ MOŽNOSTI

Vykašlat se na tyristory a místo nich dát časové spínače (komparátor ze dnou tranzistorů, impulsem od centrálu nabít kondenzátor který pak přes rezistor bude nějakou chvíli držet sepnutý ten komparátor, tam by se pak pouze zvolil NPN nebo PNP komparátor podle toho jaký impuls poleze od centrálu)

Pro fajnšmekry je pak možnost odpojovat okna pomocí komparátoru, který by hlídal odběr proudu (ten se podstatně zvýší při dojetí oken na doraz), odpadá nutnost koncáků (ale stejně bych je tam nechal, nezdá se mi hlídání proudu 100% spolehlivé, může vzniknout nějaký přechodový odpor na elektroinstalaci a neštěstí v podobě vybité baterky je na světě) tady ale musí konstruktér počítat s tím, že při rozjezdu je odběr také značně vyšší. Někde jsem při vymýšlení tady toho celého viděl prodávat už hotovou krabičku, která tohle "umí"
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
Založeno: 09.06.12 20:38   Poslední změna: 24.06.12 08:32

AUTOMATICKÉ ZAVŘENÍ OKEN PŘI ZAMKNUTÍ - komentáře:

17:05:46
12.06.2012
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> gamblerman: teď mě napadla ještě jedna možnost jak pojistit ty koncáky a mnohem jednodušší a spolehlivější než komparátor odběru proudu - nasrat na tyristory a místo nich dát časovej spínač třeba na 10sec, do tý doby budou okna zavřený a kdyby to nedejbože neshodil koncák tak to shodí časovej spínač
upraveno 1x, naposled 12.06.2012 17:18:01
15:58:57
10.06.2012
Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč)
-> gamblerman: jj, na zvýšenej odběr při dorazu se to dá řešit taky, každopádně když se dobře udělá koncák tak je to jednodušší 4 4
11:48:33
10.06.2012
gamblerman
Jo, moc dobrý nápad a jednoduchá realizace. Něco podobného mám také v plánu postavit, ale koncák chci řešit na principu měření proudu motorkem stahovačky, kde nehrozí že koncák nerozepne.
22:37:17
09.06.2012
Petr Volfik
Dobrej nápad, když do tý dílny pod širákem prší je to blbý no 1 sám to dobře znam.4
Extreme Tyres