Oprava ventilátoru chladiče

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [13]:

Oprava ventilátoru chladiče: Držák větráku Oprava ventilátoru chladiče: Podložení větráku pro sklepnutí vrtule Oprava ventilátoru chladiče: Motorek bez vrtule Oprava ventilátoru chladiče: Nástroje Oprava ventilátoru chladiče: Všechny díly rozebraného motorku Oprava ventilátoru chladiče: Zadní víko, je tam videt plsť kolem kluzného ložiska Oprava ventilátoru chladiče: Rotor Oprava ventilátoru chladiče: Přední víko s držákem uhlíků, tady je plsť kolem ložiska vidět trošku líp Oprava ventilátoru chladiče: Binec při rozbírání a měření Oprava ventilátoru chladiče: Natřeno, složeno. Jen namontovat do auta. Oprava ventilátoru chladiče: Natřeno, složeno. Jen namontovat do auta. Oprava ventilátoru chladiče: Věci co jsem kupoval nové Oprava ventilátoru chladiče: Katalogový list motorku

Text:

Netočí se vám ventilátor na chladiči a vy nevíte proč? Hlavní příčiny mohou být dvě. Buď vám odešel teplotní spínač na chladiči a nebo odešel větrák.
Která z nich to je poznáte velice jednoduše: Lehnete si na deku pod předek auta. Tam nad výstuhou uvidíte chladič a na něm větrák. Z větráku vede červený drát k teplotnímu spínači. Teplotní spínač je na chladiči vpravo ( z pohledu člověka ležícího pod autem ) kousek nad přívodní hadicí.
Ze spínače odpojíte dva vodiče a přiložíte k sobě. Pokud to zajiskří a větrák se roztočí, můžete si oddechnout. Máte špatný "jen" teplotní spínač. Když se neroztočí, je nejspíš něco s větrákem. Než ho začnete vyndávat z auta, zkuste jestli je na přívodním vodiči napětí. K tomu stačí dva drátky a žárovka. ˇžárovku připojíte mezi přívodní vodič a kostru, když se rozsvítí, větrák musí ven. Když ne, máte chybu někde v elektrice a to už je na jiné povídání.

Jak vyndat větrák z auta? Aby šel větrák vyndat z auta, je třeba vyndat chladič (před tím se samozřejmě musí vypustit voda z chlazení). Pro vymontování chladiče je třeba odšroubovat masku chladiče a vyndat světla z hrnců. Po vyndání světel uvidíte z každé strany chladiče jeden šroub M8 ( 13ka klíč ). Tyto šrouby drží chladič ke kastli takže se musí vyšroubovat. (Pokud jsou zarezlé, tak je určitě neberte silou a nejdřív je odrezte.) Dál je potřeba odpojit přívodní, odvodní a odvzdušňovací hadici. Přívodní a odvodní hadici sem odpojil z trubek na autě a vyndal je i s chladičem. Odvzdušňovací odpojte opatrně ať si neulomíte nátrubek nebo jí rači přeřízněte a kupte novou.
Potom už jde chladič i s větrákem vyndat. Vyndáte ho tak, že celý chladič nadzvednete aby se uvolnil z pružných lůžek. Chladič nakloníte aby spodní část byla co nejvíc vzadu a horní část chladič vykloníte dopředu. ( Je dobré přes přední čelo přehodit nějakou deku nebo hadr, abyste si o něj nepoškodili lamely na chladiči. ) Pak už se chladič i s větrákem prostě vyndá. ( Větrák prý jde vyndat i bez vyndání chladiče, kdy se chladič jen vykloní na připojených hadicích a vyndá se větrák. To sem nezkoušel, protože mám zrovna vypuštěnou vodu. Při tomto postupu si sice ušetříte vypouštění a napouštění vody, ale musíte sundat přední nárazník a čelo. A to stále není jisté jestli se vám to povede. ) Když máte chladič i s větrákem venku, není nic jednoduššího než povolit čtyři šroubky M6 (10ka klíč). Ty drží držák větráku na chladiči. A potom povolit tři matky M6, které drží motor na držáku.

Co je větráku a jak to spravit? motorek větráku je jednoduchý a skládá se ze statoru, rotoru a uhlíků. Stator je snad bezporuchový, leda že by se vám zadřelo nebo vymlátilo kluzné ložisko v předním nebo zadním víku. To se dá řešit výměnou víka (pokud ho seženete) nebo pokusem o nalisování nového ložiska.
Rotor může být spálený nebo má některá ploška komutátoru špatný kontakt s cívkou (můj případ). To zjistíte tak, že rotor přeměříte. Přitom se vychází z toho, že protilehlé plošky by měl být vodivě spojeny cívkou. Prakticky je to tak, že je spojena každá s každou. Proto potřebujete jen zdroj (třeba autobaterii), žárovku a dva dráty. Potom na jednu plošku komutátoru přiložíte třeba mínus a na jinou plus. Žárovka by měla svítit. Takto to opakujete pro všechny plošky a pokud žárovka svítí pokaždé, je vše v pořádku. Pokud žárovka nesvítí zjistěte, která z dvojice plošek nemá kontakt. U té potom opatrně oškrábejte trochu laku z přívodního vodiče a zkuste jestli se žárovka po připojení na něj rozsvítí. Když ne, tak jste ho málo oškrábali nebo je spájená cívka. S tím se krom převinutí nedá nic noc dělat. Když ano není kontakt mezi ploškou a cívkou. Proto oškrábejte vodič těsně u plošky. Odmastěte vodič a plošku a přiletujte k sobě trafopájkou a cínem. Nakonec oškrábané a pocínované místo přelakujte.
S uhlíky je to jednoduché. Mohou být krátké a stačí je prostě vyměnit nebo mají někde přerušený přívodní vodič. Ten stačí spojit nebo vyměnit, případně zajistit aby nedošlo znovu k přerušení.

Jak se ten krám rozebírá? Nejdřív je potřeba sundat z motoru vrtuli. Dílenská příručka říká: "použijte stahovák, vyražení úderem není dovoleno". Ale co naplat, když stahovák není. Vemte motorek a podložte vrtuli na třech místech tak aby tělo motorku viselo ve vzduchu. (Já jí položil na tři plechovky s barvou.) Vezměte malé kladivo a něco co má o trošku menší průměr než hřídelka motorku a rovný konec. ( Tyčku nebo šroub, menší průměr musí mít aby ste nepoškodili rýhování na vrtuli.) Potom malými ránami opatrně sklepejte motorek z vrtule.
Do motorku se dostanete po odmontování dvou matiček zadního víka sedmičkou klíčem. Potom chyťte motorek za rýhování na hřídelce a stáhněte zadní víko. (Jde to poměrně ztuha, tak musíte zabrat.) Pořád držte rýhování hřídelky a stáhněte stator. U mojeho motorku byly úchytem ve statoru protaženy přívodní vodiče. Proto sem je musel postupně zastrkávat do úchytu a postupně stahovat stator. Po sundání statoru už zbide jen rotor a přední víko s držákem uhlíků. Rotor z víka prostě vytáhnete a držák uhlíků drží dva šroubky.

Co dál, když už je ten krám venku z auta? Když už máte motorek venku a rozebraný, je vhodné ho vyčistit a namazat. Vyčištění se provede tak, že se vyfouká uhlíkový prach a komutátor se očistí technickým benzínem. Technickým benzínem můžete očistit skoro všechny části motorku. Jen pozor na lak na vodičích rotoru. Benzín se také nesmí dostat k mazací plsti kluzných ložisek.
Mazání se provede tak, že se na plsť kolem ložisek nakape motorový olej. Ale jen tolik kolik plsť nasákne. (do předního víka se vejde asi 20ml, do zadního asi 40 ml oleje)

Jak tam sakra nandat tu vrtuli? Složit motorek je hračka pro děcka. Horší je nalisovat vrtuli spátky na hřídel. Doufejte, že vám to pude lehko a prostě jí tam natlačíte. Pokud ne, musíte použít hrubou sílu: Vrtuli natlačte na hřídel co to de. Když už to nejde a stejně neni pořádně nalisovaná, položte komplet na rovnou plochu vrtulí dolu a motorem nahoru. Ideální je dělat to na podlaze. Na vrtuli je ploška, kterou položíte na rovnou plochu. Potom se opřete celou svou vahou o tělo motorku. Když ani to nebude stačit, poproste někoho ať vám vleze na záda. A to nemyslím obrazně, ale doslova. (Já s otcem sme na to použili váhu přes 200 kg a stejně to šlo dost ztuha.) Je sice mrzuté, že to de blbě ale na druhou stranu to tam musí držet aby vrtule neuletěla jakmile se větrák roztočí.

Složit a namontovat. To je asi všechno, teď už můžete jen zkusit jestli jste to spravili dobře (rači bez vrtule, ať si neublížíte). Případně to můžete celé natřít nějakými vtipnými barvičkami. A pak už jen namontovat do auta.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Rabbit
Založeno: 05.02.08 02:22   Poslední změna: 05.02.08 23:31

Oprava ventilátoru chladiče - komentáře:

12:09:28
28.08.2015
Dáda
Já jsem vrtuli naklepnul na rotor ještě před složením motoru. Jen to chce nejprve nasadit přední víko i s podložkami, filcem a usadit uhlíky s pružinkami. Pak stačí postavit rotor (kratší konec hřídele) na kousek dřeva nasadit vrtuli a opět přes kousek prkénka vrtuli naklepat několika údery většího kladívka. Pote stačí uchopit vrtuli a zespodu opatrně nasunout stator. Poté stačí nasadit zadní víko, zajistit maticemi a komplet zasadit do držáku.
Třeba to někomu pomůže, zvládl jsem takhle zprovoznit dva ventilátory během dopolka bez něčí asistence.
14:38:21
26.04.2010
Rabbit
Pro eliminaci problémů s vadnym čidlem mám ruční spínač. Sice ho skoro nepoužívám protože čidlo funguje, ale když se to vysre tak je lepší si to zapnout ze sedačky než se někde v noci mezi polma válet pod autem a spojovat dráty u chladiče.
Další prdel je když to člověk v cíli cesty zapomene rozpjit a umrtví baterku.
19:07:48
20.04.2010
ŠKODA 120 GLS
super článek, já mám jenom vadný čidlo 6
18:23:01
10.02.2008
Pedros
-> Rabbit: Když ani to nebude stačit, poproste někoho ať vám vleze na záda 3 3 ale jinak hezky napsaný,dávám 10
19:12:08
06.02.2008
Kapřík
-> Rabbit: je toho akorát4 2
15:02:13
06.02.2008
peti
-> Rabbit: já si myslím že je tam vsetko co tam má byt , a mal by to podla tohto zvládnut hocikto 1
23:09:24
05.02.2008
Rabbit
peti:
Díky, uznání potěší. Jestli sem na něco zapoměl, tak se ptej a já to doplnim.
21:28:17
05.02.2008
peti
-> Rabbit: je to pekný článok, já som si to prečítal1
20:54:10
05.02.2008
Rabbit
kaprik faster:
Díky, akorát mi přišlo, že sem toho napsal nějak moc. Mám takový podezdření, že to nikdo nebude číst. 3 3
20:48:18
05.02.2008
Kapřík
-> Rabbit: pěkný článek4
02:46:11
05.02.2008
Rabbit
Snas to někomu pomůže. Případné hrubky a překlepy hlaste a já je opravim 1 .
Extreme Tyres