skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Softstart pro H7
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [3]:
Text:
Už mi to několik let spolehlivě funguje a někomu by se to mohlo hodit.Softstart funguje tak, že při zapnutí žárovky H7 se studeným vláknem omezuje proudovou špičku sériovým odporem, ten se po chvilce přemostí tranzistorem a žárovka se rozsvítí naplno. Hodnota odporu odpovídá jmenovitému proudu 55 W žárovky, takže vláknem po zapnutí nikdy nepoteče větší proud, než když žárovka svítí. Na tranzistoru je po jeho sepnutí úbytek napětí do 0,1V. Výkonový 5 W odpor R3 je asi 20x poddimenzovaný ale díky krátkému času (asi 0,5 s) se nepřehřívá. Celé je to sladěné, aby se žárovka rozsvítila od pohledu plunule a nebyl znát okamžik sepnutí tranzistoru. Při rychlém zapínání a vypínání se nestihne přes R2 vybít kondenzátor C1 a tak je zpoždění kratší nebo žádné. Je to záměr. Při tak krátkém zhasnutí nestihne vlákno žárovky vychladnout a přes omezovací odpor se rozsvěcí rychleji. Také se tím chrání odpor proti přehřátí, kdyby tím někdo blikal.
Životnost žárovky se prokazatelně prodlouží. O kolik těžko říct. Může to být 20 až 40 %.
Nelze použít pro žárovky H4, kdy se v režimu dálkových světel vypíná potkávací vlákno, byla by tam nebezpečná prodleva při přechodu zpět na potkávací.
Hodnoty součástek jsou ve schématu pro variantu s N-FET (přerušuje se kostra) nebo P-FET (přerušuje se plus) tranzistorem.
Celý předmět je možné zastavět přímo do světlometů a dá se realizovat např. na univerzální DPS a pak zalít nějakou PU hmotou proti otřesům.
Video:
info:
Správce článku: NepérZaloženo: 02.03.22 13:57 Poslední změna: 04.04.22 08:33
Softstart pro H7 - komentáře:
-> LUKAS: ak to chces zapnut na nejakom E39 / E46 alebo novsom viem ti to na pockanie nakodovat 

-> LUKAS: no zalezi ake bmw, ale pre zaciatok mozes skusit nastudovat toto www.bimmerforums.com/foru
m/showthread.php?1553779-N
C...
ak mas spravny tukabel a plusminus auto co neni z doby kamennej tak si to nastavis aj sam.
ak mas spravny tukabel a plusminus auto co neni z doby kamennej tak si to nastavis aj sam.
peknee ale pri dnešnych cenach žiaroviek možno zbytočne ale napad super..skor by ma osobne zaujmalo ako by som docielil svietenie dialkovymi mam 4oko BMW a chcel by som svietit strednymi svetlami ( denne svietenie) povedzme 20-25-30%+- učinosti ako maju full dialkove ked zapnute mam . DAkujem :)
Lepší je verze s N-FETem, je levnější a má menší odpor v sepnutém stavu. P-FET leda by nešlo přerušit kostru.
Ty jsi stejne koumak tyjo
Dobrej napad.
