105GL 105GL

komentáře | popis | fotky | Vena | 20.09.19 22:49 | 86x v oblíbených
Zdravím všechny

Když jsem se dozvěděl o tom že má skončit výhoda přepisu přes ZTP rozhodl jsem se do sbírky pořídit užovici. I přes to že jsem se zařekl,že už si žádnou další škodovku nekoupím..

Jenže ona užovka mi totiž chyběla do série sedanů od R.1960-1990

Po poradě s manželkou, když už je tolik aut doma že by to mělo smysl doplnit sbírku aď je komplet, tedy padl názor ANO



No a než jsem začal hledat objevila se sama. Jednou si tak vyjdu z pekárny,kam chodím denně pro svačinu do práce a co nevidím,dědula s babinou parkli škodověnku vedle pekárny a vykládali nákup.... První jsem si všiml černé střechy,nedalo mi to a šel jsem blíž,v tom jsem spatřil na zadní kapotě nápis ŠKODA 105GL.To už bylo jasné že se na ní musím poptat:)

Dědula se jen usmíval a Škodověnku vychvaloval.Pak vyslovil osudnou větu, že je to exportní model,který neodcestoval kvůli závadě. V hlavě mi probleskly ty tři věci,105GL,černá střecha,vývoz?..tu musím mít.

Při dotazu zda-li by jí neprodal,mi řekl že klidně,že na nové auto už má našetříno.Zeptal jsem se kde bydlí atd,že se ještě domluvíme,musel jsem už totiž jít do práce.Kupodivu dědula bydlel hned vedle té pekárny,celých 7let co tam chodím jsem tam tuhle škodovku neviděl,až tehdy.

V práci a pak ani doma jsem nemyslel na nic jiného než na onu GLku.Druhý den jsem se vydal za pánem dořešit tu koupi.

Jenže se do toho vložila jeho paní,prý jí bolí nohy a špatně chodí(to je pravda),tak to auto potřebuje a že je to její miláček a má na něj krásné vzpomínky,proto jej tedy neprodají. Se smutkem jsem šel domů a měl plnou hlavu nápadů,jak auto dostat,po měsíci jsem tam byl znovu a stále stejná písnička,napadlo mě říct a co takhle nové auto,když už teda mají našetřeno.

Paní na to, že by jej koupili až příští rok(to je pozdě řekl jsem si v duchu..nevyhnutelná ekodaň se blíží).Naštěstí mě pozvali do bytu na čaj,tam jsem jím vše řekl co mám s autem v pálnu a že se u mě bude mít jako v bavlnce a že díky mě se auto zachová a neskončí ve šrotu,když si pořídí nové.Zmínil jsem se i o končící výhodě ZTP přepisu.Vše si s dotazy pečlivě vyslechli a najednou paní říká:Nechte nám týden na rozmyšlenou a uvidíme.

Po týdnu jsem tam šel docela nervozní.Hned ve dveřích mi paní sdělila že mají objednanou novou Fábii..spadl mi balvan ze srdce.Další věta mě však zase "zabila"

Cituji paní:Chtěli jsme bílou Fábii ale těch je nedostatek tak nám jí dodají až za měsíc,tak až bude doma,tak vám škodovku prodáme. O dřívějším prodeji nechtěla slyšet.Pak dodala: Navíc máme dalšího kupce, už se na auto díval,prý dá víc. Hned jsem věděl že je zle,protože datum 1.10 je za dva týdny a sním příjde neřešitelná ekodaň.Co teď? řek jsem si...,v hlavě jsem zas měl snad miliony myšlenek za minutu jak to vyřešit...navíc ten daší kupec..(to jsem naštěstí uhrál na city že jsem byl první zájemce,že ho nemůžou nabízet jinému když jsem byl první,atd atd.)

Nakonec jsem je ukecal,že si auto přepíšu na sebe abych vyřešil ekopoplatek a že jim ho nechám do doby než bude Fabka.

Paní mi moc nevěřila,měla strach,proto napsala smlouvu(viz foto) o tom že jim škodovečku po přepisu na mě,ponechám,na dobu nezbytně nutnou. A tak se taky stalo.

Čekal jsem na GLku celý měsíc v nervách,že jí děda ještě někde třeba odře atd...hrůza

Nakonec jsem se dočkal.

Kdo to dočetl až sem a vžil se do té situace,asi si dovedete představit jaký to byl nápor na nervy,než jsem auto dostal do své garáže.



Plány s autem: Nechat v původním stavu jen poopravit detaily,umýt vyleštit... a hlavně:nechat si ho napořád.





K autu:

Škoda 105GL r.v.1981

Má origo černou střechu,vnitřek kufru a origo černé plechové nárazníky

Dle slov bývalého majitele měla jít na export(musím zjistit kam měla jít a co přesně bylo příčinou že zůstala v ČR) kdyby měl možnost to někdo zjistit,dejte vědět,budu moc vděčen!

Stav km je 125tis

Auto zažilo několik havárií,nějvětší 4.4.1998. Sestřelena zezadu = výměna PZ blatníku

Další havárie z levé starny.LZ dveře a část zadního blatníku jsou amatérsky opraveny a přestříkány

Třetí havárie,díky nedokonalému podložení spadlo auto ze zvedáku=natažená trubka pro zvedák,zničená prahová lišta,odřené dveře.

Dále je pak promáčklý PP blatník viz foto.



Je to otloukánek,ale karoserie je bez jediné známky rzi,jízdní vlastnosti má až neskutečné,navíc s těmi km co má za sebou.Účinek brzd dokonalý,převodovka tichá,řadit lze prstem,motor má výkon rovnající se 120tce

Zajímavost: motor od novoty žral olej,při výměně pístních kroužků při najetých 65tkm přestal žrát a nežere dodnes.







Bývalý majitel se o škodovku řádně staral,vedl si pečlivě deník oprav,výdajů a najetých kilometrů,pravidelně měnil oleje a mazal co bylo třeba.Několikrát nechal vystříkat dutiny. V zimě nejezdil a auto podkládal špalkama.



To je zatím vše.



Na závěr ještě dodám že,jsem naživo nikdy neviděl 105GL a už vůbec ne origo černé polechové nárazníky,tudíž soudím že jich je asi málo,o to větší radost z ní mám. Navíc ta poctivě vedená dokumentace mě fascinuje.

Přemýšlel jsem,jestli jí sem vůbec dávat,když už tu mám tolik aut,ale myslím že by bylo škoda nechat si to vše jen pro sebe





Konečně se mi podařilo sehnat nového EDESRa,je to sice paskvil od výroby,ale je nový takže fungovat musí:)!

Paskvil protože: víko a difuzéry jsou EDSR,ale spodek se jeví stejný jak SEDR. Jeden z názorů je že je to na 1203 a druhý názor je že se to vyrábělo pro hasičské mašiny které měly motor z 1203. (Zajimavá je ta blinda v místě kde bývá cívka..)



Pro zajímavost,původní karburátor má tak zdeformovanou spodní přírubu že je díky tomu prohlá i hřídelka klapky pro 2 stupeň,klapka se tak téměř neotvírá.



29.5.2015

Po téměř dvou letech stání jsem jí umyl dotankoval čerstvý benzín a projel aď mi v garáži úplně nezatuhne. Jelikož je to zajímavé a díky Frantovi M. tady z virtu vím že i velmi vzácné auto (vyrobeno cca jen 1 500kusů) Tak jsem se rozhodl jí trochu zkrášlit jupíkama. Výsledek posuďte sami.



12.9.2017

Na autě se konečně začalo pracovat. Práce započaly už letos v květnu(2017) ale vše jde pomalu a na editaci fotek nebyl čas. Tak až nyní:) Na škodověnce je komplet zrepasovaná zadní náprava, s převodovkou,dovolil jsem si malý tuning v podobě pětikvaltu,pochopitelně se tomu musela přizpůsobit karoserie i ostatní díly. Výsledek však stojí za to.

Dále jsou komplet nové brzdy,včetně posilovače a všech válců,i spojkových

pokračování příště...

105GL - komentáře:

22:42:01
14.06.2015
Vena
-> FrantaM: Chtěl jsem jí trochu odlišit od běžných Škodovek proto ty Jupíky4

Původní kola už nemám,ale tak plecháčů je všude plno.:)



Veteránskou testaci neplánuju,jsem závislý na původních SPZtkách. Navíc ta byrokracie ve veterán klubech mi vůbec nevoní,nebudu je podporovat4
upraveno 1x, naposled 14.06.2015 22:42:34
16:04:20
07.06.2015
FrantaM
Ahoj Véno, na jupíkách nevypadá špatně, ale ponechal bych si i ty původní kola. Mimochodem, vypadá že je v perfektním stavu. Neuvažovals někdy o testaci na veteránské čísla?
21:13:32
29.05.2015
Vena
-> Doyle: Byla to fuška ale jsou tam4

-> Davo: Možná by k tomu sedělo,ale nevím,ještě jsem o tom neuvažoval. Nechci to nijak tunit,tak to asi nechám bez.
18:00:52
29.05.2015
Davo
pěkna glka a co lizatko nebude
09:49:09
29.05.2015
Doyle
-> Vena: paráda 4 2
14:59:33
27.03.2015
FrantaM
-> Vena 24.03.15 21:32:19: Zajímavá úvaha. Na celkovém počtu 105 GL se shodneme. Já na to zkusil jít ještě trošku jinak: Číslo 8416 jsem podělil 29 (neboli počtem měsíců, kdy byl tento model ve výrobě). Následně jsem získané číslo vynásobil pěti (tedy pro období 3/81 - 7/81), a dospěl jsem k číslu 1451. Pokud vezmeme v úvahu začáteční potíže při zahájení výroby nového modelu, odečtu od čísla 1451 cca 50 vozů. Tím se dostanu k číslu cca 1400 vozů 105 GL s původní zadní maskou. V mailu mi bohužel nebylo sděleno, jestli se číslo 8416 týká jen již sériově vyráběných 105 GL (tedy těch, co sjely z výrobního pásu od 3/1981), ale předpokládám, že to byl absolutní počtu již sériových vozů. Počítám také s tím, že koncem roku 1980 se mohlo objevit cca 10 vozů 105 GL v předsériové podobě.
21:32:19
24.03.2015
Vena
-> Tuxik: Děkuji za pochvalu!

-> FrantaM: No tak to je zajímavé číslo.

Moje úvaha:

105GL se tedy vyráběly 3 roky to už víme a bylo jich jak píšeš 8 416

Když to podělím dvěma je to 4208 vozů za rok a půl výroby

Když i toto podělím dvěma tak je to 2104 vozů za 9měsíců

Kdybych i těch 9 měsíců výroby podělil napůl,vychází to na 1052 vozů za čtyři a půl měsíce výroby.

Takže 105GL stejného modelu co mám já mohlo být vyrobeno za 5měsíců co se vyráběly,asi jen 1100-1200kusů. To je hodně zajímavé číslo,až mi to normálně vytváří široký úsměv na tváři:)

Samozdřejmě jsou to jen teoretické počty,ale myslím že na tom něco pravdy bude:)

Díky za info Franto!



Uvažuju že 105GL kterou mám na díly (a není to ůplný vrak) asi zagarážuju a rozebírat se nebude1
11:21:26
24.03.2015
FrantaM
njn, s tím otáčkoměrem máte pravdu. Jinak pro zajímavost, trošku jsem se spletl ohledně počtu vyrobených 105 GL, dle informace od pí Hozákové z Muzea Škoda Auto jich vzniklo pouze 8.416 za celé období výroby.
22:03:15
22.03.2015
Tuxik
Jinak auti moc pekne, hyckat, mazlit, lestit 4 105GL v origo stavu je skvost
21:57:37
22.03.2015
Tuxik
-> FrantaM: 105GL mela otackomer od vyroby, mel jsem ji kdysi taky
21:02:47
22.03.2015
Vena
-> FrantaM: Já myslím že jé otáčkoměr součástí origo výbavy. Co jsem zatím viděl 105GL všechny ho měly. Ve faktůře z mototechny navíc není psán příplatek za jeho případnou montáž...
11:12:15
22.03.2015
FrantaM
njn, to máš pravdu. Právě tyhle původní 105 GL (3/81 - 7/81) budou mít již brzy dost slušnou hodnotu, zvláště pokud budou v původním stavu. A to hned z několika důvodů:

1. vznikaly v omezených sériích

2. vzhledem ke stáří vozu jich již hodně (bohužel) skončilo svou životní pouť v hutích

3. český člověk je poměrně hodně podnikavý, a vylepšoval své vozy montáží zadní maskou Garde.

No, a jako druhý vůz bude hodně ceněný model 120 LE (de Luxe Ekonomik), který vznikal jen necelý rok (10/82 - 7/83). Když se podíváš na jeho převodovku, tak zjistíš, že je bez pátého stupně prakticky totožná s modelem 130 L/GL.

Jinak dovol mi jednu otázku: Máš vůz vybavený otáčkoměrem již z výroby? Nechci se hádat, ale domnívám se, že právě otáčkoměr nebyl sériově montován. Musel bych se na to podívat v další "bibli" od J. Andrta. Osobně si však myslím, že otáčkoměr nebylo nutno dávat již proto, že všechny motory 105 (tj. pro 105 S, 105 L, 105 SP a 105 GL) byly svými parametry shodné. Jinak tomu bylo u typu 120....
22:34:59
21.03.2015
Vena
-> FrantaM: Dík moc za info,a že se s tím vůbec zabýváš,moc děkuji, cením si toho!



Soudím že to bude jednou vzácnější a dražší veterán než pitomá 1000MB 1

za kterou chtějí některé bezpáteřní hov.da i 400 tisíc
upraveno 1x, naposled 21.03.2015 22:36:07
16:04:08
19.03.2015
FrantaM
Ahoj, tak jsem se podíval do své "bible" o vozech 105/120/Garde (Aby jezdily i v roce 2000, autor R. M. Cedrych, vydáno 1994), kde je uvedena i tabulka ohledně počtu kusů. Za sledované období 1981 - 1983 činí celkový počet vyrobených vozů Š 105 ve všech provedeních 272048 vozů.

Pokud vezmu v úvahu, že model 105 GL se montoval v malých sériích, mohlo to činit tak 10 % produkce všech "stopětek". To by znamenalo počet vyrobených vozů v období 3/1981 - 7/1981 zhruba 1600 vozů. V roce 1981 vzniklo 95917 vozů, v roce 1982 88394 a v roce 1983 87737 vozů.

Jen pro úplnost dodávám, že ve Velké Británii, kde byl také model 105 GL exportován, se prodával pod názvem 105 GL Super Estelle.

Není to úplně přesný údaj ohledně počtu vyrobených vozů, je to jen moje domněnka. Faktem ovšem je, že právě model 105 GL patřil ohledně počtu vyrobených vozů k nejméně vyráběným vozem ze všech "stopětek" (tedy 105 S, 105 L, 105 SP a 105 GL).
09:45:09
17.03.2015
FrantaM
Ahoj, tak jsem zjistil z korespondence z muzea Škoda Auto, že v tom mají pěkný nepořádek. Evidence modelů se nedělala až tak pečlivě. Tehdejší AZNP Vrchlabí jako výrobní závod platí (stejně jako i pro 120 GLS), počty kusů odhaduji (vzhledem k cca 850.000 vyrobených vozů celé řady 105 - tedy i 105 S, 105 L a 105 SP v letech 1976 - 1989) asi 20.000 vozů. Ovšem je to jenom moje domněnka.

Černé nárazníky měly již tyto vozy od začátku výroby, viz. citace ze SM 17/81: "Zvnějšku se karosérie liší černými nárazníky, tvarově shodnými s běžnými používanými v chromovaném provedení, dále nejsou montovány ozdobné leštěné kryty na rámečky dveří a byl zaveden nový způsob označení dvoudílným leštěným nápisem na spoileru kapoty. V porovnání se základním typem došlo vlivem bohatší výbavy ke zvětšení pohotovostní hmotnosti o 40 kg na celkovou hodnotu 890 kg. Tato změna se promítá do mírného zvětšení spotřeby paliva (o 0,2 l/100 km). Podle předpisu EHK je spotřeba Š 105 GL při rychlosti 90 km/h 6,6 l/100 km a při městském provozu 9,5 l/100 km."

To byla jen částečná citace z výše uvedeného článku.
21:16:43
11.03.2015
Vena
-> FrantaM: Dík za info! Paráda,potěšilo mě to.

Věděl jsem že jich moc nebylo ale že se vyráběly jen 5měsíců?? to je mazec:) (Tahle je vyrobená v květnu.) Mám doma sbírku SM tak se zkusím kouknout jestli mám zrovna toto číslo.



Nemůžu se už dočkat až se do ní pustím a dám jí do stavu jaký si zaslouží. Prozatím jen sháním díly,a "renovace" je v nedohlednu,příjde na řadu až po MBčku.



Nemáš možnost zjistit kolik kusů byl vyrobeno za těch 5 měsíců? Díky!
16:55:01
16.02.2015
FrantaM
Ahoj, pěkná škodovka, a hlavně rarita.Toto provedení se vyrábělo jen pět měsíců, od března 81 do července 81, a v hodně malých sériích. ještě méně se těchto vozů dochoval ve víceméně původním stavu. Pozdější provedení (od srpna 81 do července 83) se vyrobilo přece jen trošku více, ale ty už mají masku Garde. Mimochodem, o tomto voze svého času přinesl zajímavý článeček týdeník Svět motorů, bylo to v čísle 17/81.
22:39:24
30.08.2014
Vena
-> Doyle: buď v poho,vůbec nic se tu neděje4 Opravil jsem si hrubku v popisu...a hned to bliká,"jak na prvého mája"1
20:52:04
29.08.2014
Doyle
-> Vena: aktualizace a nic nového nevidím, už jsem se těšil na kolečka 2
11:02:21
18.02.2014
vlki123 - zrušená registrace
Pěkná užovka 6 .
Extreme Tyres