Hnědej Spartak Hnědej Spartak

komentáře | popis | fotky | Pepino85 | 25.12.15 21:34 | 23x v oblíbených
Hnědej - vůz Škoda 440, lidově Spartak roku výroby (štítek) 1957, vyroben na podzim 1957, do Mototechny dodán až z jara 1958. Prvním majitelem se stal p. Pešina z Pardubic, příslušník sboru národní bezpečnosti (státní zaměstnanec - klíče od auta jsou v hezké klíčence SNB v barvě vozu). Já jsem "druhým" (papírově čtvrtým - přepisy a ekozlodějinowochcávka ZTP) majitelem.

Spartaka jsem koupil v roce 2011 na inzerát z okolí Skutče. Již z fotek v inzerátu na annonci bylo patrné, že se jedná o zachovalý vůz, sic ne co se kvality karoserie týče, ale všeho ostatního, co dělá Spartaka Spartakem. Když jsem viděl, že vůz má původní hnědou barvu, nárazníky, masku, přední i zadní (!) světla, karburátor, chladič a potom, co mi majitel zaslal fotky interiéru (čalounění nepotrhaný, neprosezený, jako nový - dveře potáhlé igelitem a sedadla pod potahy), žádná vyvrtaná díra navíc, řazení pod volantem, kryt převodovky v původním kladívkovém laku bez poškození, zkrátka vše původní z roku 1957 tak, jak to vyjelo z linky, dlouho jsem se nerozhodoval a ještě týž den jsem vyrazil a auto zaplatil, aniž bych si jej odvezl či detailně prohlédl, nebo dokonce smlouval (jak je v našich končinách zvykem). Při podpisu smlouvy jsem si ještě prohlédl nepochopitelně zachovalý původní platný TP (měl jsem s to chutí rozhlédnout se po domě majitele, kde je ta tiskárna, na které ten techničák před mým příjezdem vytiskl, protože opravdu vypadal jak nový - jako bych byl v mototechně a přejímal právě dovežený vůz). Z TP jsem zjistil, že vůz má krásné (jaká to náhoda u vozu příslušníka SNB), leč v depozitu uložené SPZ PU-69-96 (čili šmik šmik při převodu) a že se opravdu jedná o kup od "prvního" majitele (po smrti prvního majitele vůz odkoupil tehdejší majitel, od kterého jsem vůz kupoval, ale ten auto jen přemístil z garáže do garáže kde stálo 16 let - nenajel s ním nic). Pro zakoupený vůz jsem si jel až po měsíci, kdy jsem potřeboval uvolnit místo v garáži, ale večer před tím jsem to tak vehementně oslavoval, že si toho z tohoto převozu moc nepamatuji :/

Po tom co jsem již ve Vrchlabí sjel z podvalníku a dojel do garáže se motor vozu na dlouhých pět let zastavil. Po několika měsících stání bez hnutí jsem vůz začal odstrojovat kvůli opravě karoserie a podvozku. Chtěl jsem auto zachovat v původním laku, ale přední blatníky již někdo opravoval a vůz byl již přestříkaný od "prolisu" dveří dolů k prahům. Navíc poslední "opravy" probíhaly "humpolácky" a auto tak na sobě mělo naplácáno základovou barvu. Bohužel vše toto se projevilo bídným stavem plechařiny v klasických místech, kde pravděpodobně došlo k opravám. Takže po mém dlouhém vnitřím boji bylo rozhodnuto, že se Spartak celý přelakuje, samozřejmě původním odstínem a pokud to půjde, tak interiér zůstane v původním laku - tam vše bylo bez škrábanců, bez sebemenšího poškození, po přejetí hadříkem krásně lesklé a čisté. To jsem ještě u žádného jiného vozu na vlastní oči neviděl, takový stupeň zachovalosti, že když jsem se usadil dovnitř a zabouchl dveře, tak jsem si připadal jako v novém voze. Zkrátka nádhera. Takže interiér šel ven, ten mám tady vedle počítače pod dekami uschovaný pěkně v suchu. Chromy sundat, auto vysklít, motor ven. Takto jsem odstrojené auto předával po sundání předních blatníku na pískování. Po opískování karoserie (velké plechy zlehka, korozí napadená místa řádně) jsem auto předal sousedovi, klempíři od nás ze škodovky, který se v 50. letech vyučil a ve fabrice začínal na Škodách 1201 a 1202, pro něj Spartak byla hračka. Přesně věděl kam a jak sáhnout. Jen počasí nepřálo a jelikož je to již starý pán a v roce 2013 přišla zima, no lépe řečeno mrazy, o něco dříve již v listopadu tak bohužel nemohl dokončit vše tak, jak bych si přál. Vůz tak ještě před samotným lakováním, které je v plánu v roce 2016 v Trutnově, musí projít úpravou pravého zadního lemu, který pravděpodobně bude zakoupen v replice.

Poté co auto bylo vyvařeno a ponecháno v základní barvě v garáži jsem nechal kvalitně přechromovat veškeré chromované díly, které to potřebovaly (interiérové díly byly super), očistil jsem motor a připravil na seřízení (p. Srnský tady ve Vrchlabí, bývalý závodník s vozy Škoda), nechal odborně zrepasovat převodovku a diferenciál a v roce 2016 nás ještě čekají práce na podvozku, který komplet zrepasuji z nových dílů, které mám sehnané.

Stejně jako u mého druhého vozu, Škoda 1000 MB z roku 1964 i u Hnědého bych chtěl zachovat co největší míru originality, od nejmenších blbůstek a šroubků až po interiér, agregáty a konečnou barvu vozu (a všech jeho dílů, žádná omalovánka). Takto si totiž toho vozu cením nejvíce a byla by škoda, když už se dochoval se vším, tak jak vyjel z fabriky v roce 1957, abych jej o to připravil a udělal z něj neosobitou stavebnici.

Doufám, že stihnu vše do podzimu roku 2016 dodělat a jako dead line termín si pokládám rok 2017, kdy Hnědej oslaví 60. let a to bych chtěl procestovat s autem republiku - stan na střechu, sebou dobrou náladu a vzhůru na cesty.


Zajímavosti:

- na voze se dochovaly až do roku 2011 původní celočervená zadní světla, nikdo je nesundal (kdo zná Spartaka ví, že na zadní patici celočervených světel nejde dát jen nová krytka) a nezaměnil za žlutočervená, stejně tak přední symetrické světlomety zůstaly tak jak byly z výroby. Díky původním zadním světlům s integrovanou odrazkou nikdy na vůz nebyly dodatečně domontovány odrazky z Octavie a tak se po zadními světly dochovaly původní (stejně jako všude jinde) nepoškozené lištičky
- na voze nebyla nikdy instalována zadní mlhovka, není tak nikde vrtaný a znehodnocený - jak ale s těmito proprietami viz. výše procházel technickými prohlídkami (zejména celočervená světla) je mi záhadou
- dobový doplněk - koncovka výfuku dodána již z Mototechny (faktura)
- veškerá gumová těsnění byla z roku 1957. Kdo Spartaky zná ví, že se jednalo o šedivá těsnění z odlišného materiálu nežli měly později vozy Octavia. Tyto šedá těsnění snáze podléhaly UV záření a po degradaci materiálu naboptnaly, ztvrdly a netěsnily a tak se masivně vyměňovaly za gumová těsnění z Octavie. Původní šedivá těsnění se již půl století nedají sehnat. Pro mě novinkou bylo těsnění pod lištou přední masky.
- jako u mnoha dalších zachovalých vozů i Hnědej měl na rezervě původní nejetý plášť z roku 1957 o rozměru 5.60 -15
- vůz má skutečně najeto jen 58 tisíc kilometrů (ne 158tis, 258tis apod... :D)
- na voze jsou poklice se slepicí směřující vždy vpřed, tzn. levá strana má své vlastní poklice a pravá taktéž, nezáměnné
- vnější zrcátko původní s vypouklým sklem - je v něm prd vidět, ale je to zábava
- Hnědej má původní čalounění interiéru, bez jediné dírky, bez ošoupání. Stropnice nádherná, majitel byl nekuřák. Dveřní čalounění bylo potaženo igelitem z obou stran s korkovými podložkami pod kličkami. Pochybuji že to takto bylo už od výroby (igelit ano, ale asi ne tento) nicméně napomohlo to tomu, že dveřní čalounění je v nádherném stavu, bez jakýchkoliv map a pod. Koženka krásná, neztvrdlá, nevyšisovaná, nepopraskaná. Veškeré lišty v interiéru taktéž jako nové. V interiéru dále všude původní koberce z filcu (vůz tak byl nádherně tichý), taktéž gumové koberečky nepoškozeny, neprošlapány a komplet
- na zadním platě ležela původní lékárnička z roku 1957 - po otevření zjištěno že je kompletní s průvodkou, kterou 2. října 1957 kontrolovala paní Samcová. Že pozdravuji...
- v zavazadlovém prostoru původní nářadí, nalévací trychtýř a baňka kontroly elektrolitu v akumulátoru
- původní motor (karburátor SOPa s přívodem, palivová pumpa, čistič vzduchu, rozdělovač, chladič ...), převodovka (řazení pod volantem) - obé ještě s původní šedozlenou barvou na povrchu. Na výrobní lince byl celý podvozek stříknut do monolitého bloku zelenošedivé barvy. Veškeré díly PAL nesou značky výroby roku 1957, stejně tak skla vozu
- elektroinstalace původní, nepoškozená, stejně tak veškeré elektrické zařízení, motůrky, stěrače a pod. Vše bude zachováno a vráceno po lakování do vozu, je mi jedno že to nebude nové a lesklé, ale bude to původní z tohoto vozu

Z dobových vymožeností (a že jich tehdy bylo) mám připraveno elektronkové rádio (hnědé) se vším všudy (fungl nová anténa, vyloženě pro Spartaky - jsou na obalu té antény i v návodu na připevnění) a rozhoduji se o jeho umístění na vůz. Přeci jenom je to nevratná záležitost (díry do kastle). Ale tento oříšek rozlousknu až bude auto stát hotové v garáži a budu si moci vymýšlet :)

Tak doufáme, že se někdy potkáme v roce 2017 na silnicích či na srazech.

Hnědej Spartak - komentáře:

10:49:52
26.12.2015
Tabi
Popis opravdu vyčerpávající,však si ho takové auto určitě zaslouží.4 Ať se renovace daří a spartak ti dělá jenom radost.
08:42:04
26.12.2015
rafilik
Krásný projekt ;) Ten interiér je opravdu výhra ;) Tam dokonce nebude ani patyna i když ho necháš původní :D Mohl by jsi vyfotit i sadu originálního nářadí ?
upraveno 3x, naposled 26.12.2015 09:15:41
21:57:55
25.12.2015
lolek77
úžasne zachovalé auto, úžasný popis... držím palce pri skladaní a už sa neviem dočkať keď bude znovu pojazdný...
Extreme Tyres
pá 12.06.2020 - so 01.05. 15. COVID-19 SRAZ MORAVSKÝ K.. | pá 14. - ne 16.05. 3. ŠKODA...ODLOŽENO NA NEURČ.. | další akce...