MATTESS / Rapid 130(6) ´88 MATTESS / Rapid 130(6) ´88

komentáře | popis | fotky | MATTESS | 31.10.24 22:31 | 332x v oblíbených
Trocha povídání aneb co předcházelo



Škodovky odjakživa patřily do naší rodiny. Začalo to Spartakem přes Octavii combi (to jsem ještě nebyl na světě) po Š100. Tu táta koupil v roce 1975 novou. S ní jsem se učil jezdit, když mi bylo nějakých 14 let. Po získání řidičáku v roce 1996 jsem s ní jezdil asi 2 roky. Celou dobu jezdila bez problémů, bohužel taky téměř bez dalšího opečovávání. Byl to dělník. Po 23 letech provozu už bylo jasné, že přes síto STK neproleze. Šla do světa na ND.

Od bráchy, který si koupil po starším pánovi zachovalé Fáčko (po 8-mi letech 20tis. km), k nám došla jeho Š 105L. Byla r.v. 1987 a tehdy v roce 1998 měla na tachometru 48tis. km. Měla trochu chycený přední blatníky, ale ty jsme sundali a opravili. Doufali jsme, že vydrží alespoň 2 roky. Nakonec tam původní pletařina zůstala až do konce. S tou jsem propadl škodovkám definitivně. Začal více pronikat do techniky a úprav za pomoci stejně postižených kamarádů z okolí. Taky jsme začali jezdit na srazy a na řadu přišly i první drobné úpravičky. Ale nebylo to moje auto a tím jsem byl omezen. Snil jsem o tom, jak si po škole koupím nějakou leštěnku, kterou budu opečovávat a mít ji pro radost.

Takže po škole ke konci léta 2001 jsem začal hledat. Chtěl jsem sedana 130 nebo nejlépe 136. Narazil jsem na nádhernou Š136, najeto 35tis km, ale ten stařík ji nechtěl prodat, ze jí dá dceři . Několikrát jsem mu volal, přemlouval, ale bylo to marný. Pak se mi začaly více líbit Rapidy. Obvolal a objezdil jsem několik inzerátů, ale stav těch aut byl horší než naše tehdy ještě solidní Š105. Jako na potvoru nic kloudnýho. Jeden kus dle telefonu vypadal lákavě. Po důchodci, najeto 45t km, garážovaný..... Jenže ve vlhké stodole bez podlahy, lemy blatníků plné bláta, pod lištami u oken začínala koroze, spodek orezlý

Pak se na mě usmálo štěstí. Narazil jsem na jeden exemplář s najetými 41tis. km. Byl po starší paní, poměrně zachovalý. Bála se v zimě jezdit. Sice mi trochu bylo líto, že to není 136-ka a měl pár šrámků na těle. Ale už jsem moc chtěl svoje vlastní autíčko.

A tak v březnu 2002 jsem si přivezl svého Rapida. Záměr byl od začátku jasný a všechny doma jsem na to připravil. Hlavně děkuju tátovi, že jsem mohl jeho auto využívat až do jara 2004, než jsem si koupil svoje další auto pro běžné používání. Nakonec se táta ptal mě, když chtěl někam jet.



Snad jako každý mlaďas, trošku jsem Rapida „vylepšil“. Ale od začátku jsem pamatoval na to, aby vše bylo vratné. Auto dostalo:

-boční bílý blinkry (přední už tam byly)

-žárovky H4 Bosch Super Blue

-vnější kliky Fávo ´94

-dvouvláknovky (zdvojené brzdovky)

-hliníkový koberečky (od KamilX)

-snížení předku cca o 1 závit (předek klesl o 70mm)

-kopretiny s novými pneu Brilantis 175/70 R13

-pletivo do masky chladiče (už je pryč)

-výfuk s koncovkou 80mm

-víčko nádrže s klubovým alu dekorem



Ten rok jsem s ním najel 4500 km, což je dosud za rok nejvíce a asi to už nikdy nepřekonám



2003:

Přes zimu jsem koupil zrcátka Beskyd sport, které jsou stále ve skříni, tlumiče HP sporting, repro Sinus Live 13iL (od Tunera#2) zabudované pod sedačky, výztuhy náprav (taky stále ve skříni). Prodal jsem kopretiny a koupil Apolla, které se mi líbily víc. A taky nové rádio Clarion BD 329 RG. Do předních blinkrů putovaly diademy a na nápravy tlumiče HP sporting. Taky jsem konečně nabarvil brzdiče a bubny.

Na jaře jsem sehnal motor z feliny MPi, který měl najeto 20tis. km. Ale nakonec jsem ho do auta nedal. Porušil bych tím charakter Rapida. Motor později putoval do Žlutky. A já sháněl origo 742.136 . Na podzim mi chytla nějaká depka a chtěl jsem Rapida prodat. Podal jsem i inzerát. Naštěstí jsem se z toho vyléčil a neprodal. Dneska vím, že by mi to pěkně štvalo





2004:

V lednu jsem narazil na jeden inzerát na motor 742.136. Byl od Waciho z Rebelů a jak to bylo možný, jel jsem pro něj. Jakmile jsem dořešil problémy kolem nového spotřebáku, začal jsem s výměnou motoru, abych na sraz v Běšinech jel s lepším (a také se blížila STK). Ale nastaly komplikace. Při vyndavání motoru, zůstala ve spojce mrkev z převodovky. A bylo jasno - jde ven i převodovka. I po těch pár kilometrech byla slušně špinavá a propouštěla olej. Odvezl jsem jí jednomu šikovnému pánovi, který dal vše do pořádku. Sám řekl, že je na ní vidět, že má prd najeto. Pak už to bylo rychle zpět, výfuk s koncovkou nahradil naprosto sériový. A hurá na STK. Tam mi potěšili. Nechápali, že ještě takový Rapid existuje, že z něj neukápne ani kapička… Čili protokol z STK byl bez jakékoliv závady. Přes zimu jsem si objednal SPZ-ku se svým nickem.





2005:

Při každoroční výměně oleje jsem vyměnil rozvody. Nebyly ještě nejhorší, ale s novýma to je lepší. V létě ( 25.6.05) jsem překonal magickou hranici 50tis. km. A teď už to půjde - 60, 70, 80. Radši na to nemyslet.





2006:

Zjistil, že už prosakují původní hadičky u HBV. Následovala výměna hadiček (díky Pilot105) u HBV a spojkového válce + výměna HBV, nová brzdovka, podložky pod stabilizátor, výměna těsnění hlava-sání+výfuk a olej v motoru...

Na podzim 2006 jsem vyměnil bílé blinkry za seriové a začala renovace Apoll. Rapid dostal přechodně plecháče.





2007:

Kola prošla renovací - černý komax a odvezení na leštění (www.lestimekola.cz). Po přivezení jsem obul nové pneu 185/70 R13. Trochu jsem vyčistil auto zespod, za ta leta je zaprášený - fuj

10.4.07 konečně kola dostala tolik potřebné pokličky, vzadu s podložkou 84 x 71, tloušťka 12mm. Dále byl namontován nový startér s reduktorem.

14.4.07 nasazeny nový kolečka komplet :-)

KW19 vyměněno tuning (tuzing???) víčko nádrže za původní

Před třemi lety jsem nesmyslně prodal původní motor 130. Naštěstí se mi vrátil zpět :-)





2008:

Pro sezonu 2008 jsem připravil malé vylepšení. Opět se jedná o malé skoro nepostřhnutelné věci.

31.3.2008 přišly koberečky www.newman-tuning.com/

Spároval jsem mlhovky, vrátil původní kliky dveří a zadní štítek dle typu

16.5.2008 Rapid slaví 20. narozeniny tak mu přeji hodně šťastných kilometrů bez nehod, pěkné silnice, málo koroze a zdravý pohon. K výročí dostal nová originální zadní světla (do skladu), katalog náhradních dílů, výroční SPZtku a zpět polici pod přístrojovku.

23.5.2008 jsem nalepil štítky karosárny na B sloupek (repliky, originály jsou schovaný)





2009:

Čistota je prý půl zdraví. A tak jsem čistil :-)

Spodek vyčistěn, předělán vzhled brzd do originálu, držáky motoru, příčka motoru a poloosy zpět v černé barvě, namontovány přední pružiny od Sakyho, výrobu zadních jsem zatím odložil. Nakonec proběhlo oživení barvy látka zadních opěradel

Na podzim se mi podařilo sehnat část látky pro čalounění sedadel a po sléze nová zadní sedadla.





2010:

Sem tam se projet a to bude vše. A ani těch jízd moc nebylo. Najeto pouze 970 km





2011:

Čeká mě výměna oleje, hrubá kontrola a hurá na silnice. Ale až se pořádně smyje sůl.

24.9.2011 překročena hranice 59.000 km. Takže příští rok by se mohlo překulit šedesát tisíc



2012:

Přední pružiny zpět

4.9.2012 byla pokořena hranice 60000 km, celkem spolu máme najeto něco málo přes 18000 km



2013:

Letos byla bídná sezona. Pouhých 331 km



2014:

Trošku lepší, 966 km



2015:

NIc zásadního



2016:

Na jaře kontrola spodku, sundání kol a vyčištění



2017:

Uklizena pravá polovina garáže, hned vypadá lépe



2018:

A je to tady - Rapid dosáhl veteránského věku

6.1. prohlídka komisařem

8.2. získání klubové veteránské testace

18.4. nový akumulátor



2019:



2020:

najeto pouhých 32km



2021:



2022:

najeto nejméně za ty roky, pouhých 27km



2023:

po dlouhých letech překročena "magická" hranice 1000 km za sezónu, přesně 1031 km



2024:

Letos byla stagnace, 298km



_________________________ __________________________ __________________________ ______





Přehled akcí s Rapidem:



2002 :

Rual Klatovy (předsraz Běšiny), Knížecí rybník Tábor (FCC), Štílec, Běšiny

2003 :

Běšiny, Štílec, Běšiny

2004 :

Štílec

2005 :

Běšiny, Doksy, Běšiny

2006 :

Běšiny, Doksy, Běšiny, Doksy

2007 :

Běšiny, Doksy, Lužná (jarní setkání Felicia Coupe Klubu CZ), NAŠE SVATBA :-), 5th SKODA VIRT sraz, Běšiny

2008 :

Běšiny, SKODAHOME, Doksy, Běšiny

2009 :

Běšiny, SKODAHOME, jarní setkání Felicia Coupe Klubu CZ, 44. celostátní sraz Felicia Coupe Klubu CZ (Velký vír), Běšiny

2010 :

Běšiny, 45. celostátní sraz Felicia Coupe Klubu CZ (Mělník)

2011 :

Běšiny, 46. celostátní sraz Felicia Coupe Klubu CZ (Tábor), Běšiny

2012 :

VI. orientační jízda Rokycanskem, Běšiny, 47. celostátní sraz Felicia Coupe Klubu CZ (Butov), Běšiny

2013 :

Běšiny

2014 :

Jarní setkání Felicia Coupe Klubu CZ, Běšiny, III. sraz vozů Škoda Garde a Rapid

2015 :

Běšiny

2016 :

Hnačov, Běšiny, Běšiny

2017 :

Jarní setkání Felicia Coupe Klubu CZ, Běšiny

2018 :

XVIII. Orientační jízda Rokycanskem, Běšiny

2019 :

sraz myčka Tesco, zahajovací večer Škoda Tour 2019

2020:

-----

2021:

Běšiny

2022:

-----

2023:

Běšiny, sraz veteránů na vsi, focení kalendáře Škodateam, návštěva soukromé sbírky O.K., Běšiny, sraz veteránů Hřebečníky



2024:

Retrogarážovky Šťáhlavy



Úspěchy v audio soutěži (zatím pouze z Běšin)

- podzim 2006........... 2. místo (ze 14)

- jaro 2007................ 2. místo (z 10)

- podzim 2007........... 1. místo (ze 7)

- podzim 2008........... 1. místo (ze 7)

- jaro 2009................ 3. místo (ze 13)

- podzim 2009........... 2. místo (ze 11)

- jaro 2010.................1. místo (z 9)

- jaro 2011.................1. místo (z 8)

- podzim 2011............2. místo (z 13)

- jaro 2012.................2. místo (z 10)

- podzim 2012............2. místo (z 11)

- podzim 2013............1. místo (z 4) skoro byla bedna :-)

- podzim 2014............1. místo (z 10)

- podzim 2015............2. místo (ze 7)

- jaro 2016.................3. místo (z 10)

- podzim 2016............2. místo (z 10)

- jaro 2017.................2. místo (z 10)

- jaro 2018.................1. místo (z 9)

- jaro 2021.................2. místo (z 5)

pozn. - POZOR: bráno od zadu :-)



Malá ukázka - natočeno foťákem, takže skutečnost je ještě lepší :-)

SCOOTER


C-BLOCK


RHCP

MATTESS / Rapid 130(6) ´88 - komentáře:

17:17:10
27.10.2007
MATTESS
-> Vena: díky, stejně tak tvoje 1204
16:57:43
27.10.2007
Vena
Moooc hezký rapídek
23:52:15
26.10.2007
MATTESS
přidáno pár fotek z "kopretinového" období. Skoro jsem tu neměl žádnou fotku
11:16:44
19.10.2007
MATTESS
J3STER 19.10.07 11:12:42 napsal: -> MATTESS: Sory já si nevšiml, že je na začátku Ale pokud máš v interiéru nějakou změnu .....

OK, ještě vlastně zmizeli ty hliníkový "koberce", co jsou vidět na fotce radia
11:14:54
19.10.2007
MATTESS
-> J3STER: fotku interiéru máš na 3. fotce, je pořád stejný, akorát je jiné rádio ( 9. fotka) a repro (ty stejně nejsou vidět1 )
11:12:42
19.10.2007
J3STER
-> MATTESS: Sory já si nevšiml, že je na začátku2 Ale pokud máš v interiéru nějakou změnu .....4
11:09:50
19.10.2007
J3STER
-> MATTESS: Prosim přidej fotku interiéru4
08:16:26
16.10.2007
Eidy
no jo, já zapoměl, že tady mluvím se znalcema. Tak sorráč 4
22:02:25
13.10.2007
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Eidy: JJ víme, už jsem četl na tohle téma i diskuzi, která je nejlepší, ale nepamatuju se kde.
19:35:36
13.10.2007
TUNER
Tak s tou nemrzkou to ví asi všici...roletky před chladič mi přijdou nesmyslný...V zimě nejezdim,takže se mi to ohřeje celkem rychle...)))
16:38:04
13.10.2007
J3STER
---) TUNER 2 :Účelem termostatu 88°C je rychle dosáhnout provozní teploty, a víčko 0,1MPa udržet teplotu chladící kapaliny v příslušných mezích aby při otevření termostatu nevyvřela. Tudíž nastartovat a jet. Jezdit s motorem, který nedosáhne provozní teploty je velmi špatné. Tisícovky měly dobrou vychytávku - provozní teplotu regulovatelnou pomocí roletky před cladičem. Za jízdy tak bylo možno nastavit ideální účinnost chlazení. Možná by bylo dobré použít před chladič žaluzie, které by se podle potřeby natáčely a regulovaly by tak množství vzduchu který prochází chladičem např. za chladnějšího počasí kdy je větší rozdíl mezi teplotou motoru a okolním prostředím. Takové žaluzie má prý VW Transportér. Žaluzie by mohly být ovládané pohonem pro naklápění světel z novějších aut, nebo použít systém z transportéra. Jako výhodu regulace chlazení vidím taky úsporu paliva. 6
10:59:34
13.10.2007
Eidy
Zvýšení teploty varu lze dosáhnout i jinak, než tlakem v okruhu a sice nemrznoucí kapalinou. Když se podíváte na různé nemrzky, tak zjistíte, že (jak která) při koncentraci 50% vody na 50% nemrzky je tepltota varu při atm. tlaku je třeba 115°C. Spolu s přetlakem v okruhu se pak pohybuje var okolo 120°C což už je hodně slušná rezerva. Takhle to budu řešit já.
20:29:06
12.10.2007
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Nwkt: Problém je že v létě bude malý rozptyl teploty směrem k vaření v koloně a nebo když auto chcípneš po delší jízdě na benzině, tak může odejít těsnění pod hlavou. Při tlaku 0,1Mpa to vaří až výrazně přes 100° a tím se tomu vyhneš. To jsou slova jednoho známého motoráře.
20:24:10
12.10.2007
Nwkt
-> Tuner#2: Já zkusim 88°C termostat a 0,04 víčko, pak dam vědět 1
20:23:07
12.10.2007
Tuner#2 - zrušená registrace
Jo a termostat Wahler 88°, neb s 80° 136tka motor trpí a v podstatě se nadměrně opotřebovává, neb je pořád "studená"
20:21:41
12.10.2007
Tuner#2 - zrušená registrace
Mám víčko 0.1Mpa už dva roky, chladič je ten nový s plasovými boky, topení origo 105tka z roku 86 a rupla jen hadice k topení, ale to proto, že nebyla s opletem. Teď ty druhovýroby stojí za ho*vo. Sehnal jsem poslední dvě s opletem v autodílech kam chodím a od té doby je klid.4
13:52:44
12.10.2007
MATTESS
o druhy chladičů jsem se nikdy nezajímal, zatím to nebylo nutné. Se "slabím" víčkem to funguje, takže to neřeším a jezdím1 (trochu)
13:45:31
12.10.2007
J3STER
---)NKWT : Já vím o třech druzích chladičů: první - byl celokovový a měl nízkou účinnost, druhý - hliníkový s větší účinností a plastovými boky(0,04MPa) , a třetí hliníkový s plastovými boky(0,1MPa).
13:28:01
12.10.2007
Nwkt
-> J3STER: V Etce je jenom jeden chladič, takže dle mě jsou všechny stejný 4
Extreme Tyres