Peca/Akční edice Peca/Akční edice

komentáře | popis | fotky | Peca | 27.11.22 20:54 | 70x v oblíbených
AKTUÁLNĚ:

Forman 135 LS Marathon
Já nehledal, to on si našel mě... nenápadně ukryt v inzerci několik týdnů, než jsem si jej všimnul při hledání úplně jiných věcí... Jedná se o původní nikdy nevařený kus, plně garážovaný do roku 2021, než zemřel původní majitel. Rodina pána chtěla vůz v rámci dědického řízení nechat sešrotovat! ale naštěstí zasáhnul všímavý soused. Ten sice jede v Broukách, ale potenciál poznal a auto na sebe nechal za 4000,- přepsat. Zaplatil EKO poplatek, uložil SPZ do depozitu a odstavil Formana v garáži mezi Broukama. Po roce (a i pod tlakem manželky) zjistil, že nemá peněz pro Formana nazbyt a potřebuje místo pro svoje broučí projekty. V tu chvíli jeho dcera podala inzerát - naštěstí pro mě auto popsala a nafotila tak "blbě", že běžný smrtelník Marathona ani nepoznal. Ten se tak hřál v inzerci za mrzký peníz několik týdnů, než ho spatřilo moje oko citlivé na edice z Vrchlabí :) . Po obhlídce na místě se ukázal jako v pěkném udržovaném stavu, byť má auto nacpaný LPG. Chybí mu z nějakého důvodu všechny hlavové opěrky sedadel a přední mlhovky vyměnil exmajitel za denní svícení.
Lak je klasicky vyšisovaný, což je u těchto pigmentových barev po třiceti letech běžný stav. Avšak po zkušenostech z rozleštěním Excellenta se nebojím, že řádně s trochou úsilí neprokoukne.

_______________________

Favorit 136 GLX Black Line Celkem vyrobeno 4 756 kusů
- motor 136X 50kW karburátor, při koupi 17. 11. 2019 najeto 20**** km. Tohle auto několikrát měnilo přístrojovku, mělo nepůvodní motor, takže opravdový nájezd je nedohledatelný. Takový otloukánek. Díky tomu bylo dobré tak akorát pro vlastní úpravy, představy a vychytávky po vzhledové i mechanické stránce.

* podvozek - vepředu repasované Hp Sporting, vzadu sportovní TA Technix - vše výškově nastavitelné
* ALU R14 Ronal Centra 6J 4x100, po renovaci a strojovém leštění, pneu DUNLOP Sport BluResponse 185/55.
* nově postavený motor v zapsaném bloku 136X - vložky, šály, kroužky, ojnice, písty, setrvák a klika - vše z Felicie MPi, vačka Urban 280/280, hlava facelift Felicia 373N - kuželové pružiny ventilů, gufera, sedla, vše upravené, těsnění Elring, snížená na 96,7mm (KP 11), el. zapalování od Vrba Motorsport v kombinaci s MPi lištou, převařené sací potrubí průměr 28mm, karburátor SEDR s úpravou trysek, otevírání klapky a demontovaný sytič
* přední náprava z Felicie se stabilizátorem; zadní komplet originální nová se stabilizátorem
* veškeré vedení trubek po autě nové, nové koberce, světla, kliky, čalounění stropu
* dotykové 2DIN autorádio, subwoofer JBL, zesilovač, 8x středové a výškové repro, upravená kaplička palubky
Z postupu prací:
* 08/2020 kompletní vyvaření karoserie, plátěná stahovací střecha Twingo, upravené a dovařené výztuhy střechy (vše od (Car Brothers Lysice)
* 09 - 12/2020 ošetření kompletního podvozku karoserie;
* 02/2021 nový celolak lak v odstínu černá lesklá 1999,
* 03/2022 absolvována úspěšně nová STK

Forman 135 LS Excellent Celkem vyrobeno 2 004 kusů.
V roce 1992 koupil auto pán, ročník 1929. V roce 2005 Excellenta zdědila jeho manželka, ročník 1932. V roce 2010 jejich dcera, opět dědictví. V roce 2011 to od ní koupil předchozí majitel. Dle protokolu STK najeto tou dobou (v prosinci roku 2010) cca 21 tisíc km. Plně garážované a zachovalé auto koupil tehdy za 23 000,-
Od roku 2011 ho nechal přestavět na LPG. Pak celá ta léta parkoval na sídlišti venku u domu. Za deset let najeto dalších 100 tisíc km navíc. Zajímavé je, že od STK v září 2020 do mé koupě 04/2022 ujeto jen 100km navíc - majitel měl zdravotní problémy a nejezdil.
Vůz jsem s nájezdem 121 950 km koupil dne 1. 4. 2022, když mi odkaz na inzerát na FB market placu přeposlal jeden zdejší majitel Formana Silver Lina. Protože auto stálo v Brně, kde pracuji, nebylo pro mě nijak zavazující se na něho jet podívat alespoň ze zvědavosti. Když jsem ho uviděl stát na vyhrazeném místě pro invalidy, věděl jsem, že ho vezmu ještě dřív, než dorazil majitel s klíčema :)
- s nájezdem 124 410km uložen 30. 8. 2022 do haly pod plachtu. Zde bude nějaký čas odpočívat, než se provede demontáž propadlého LPG a obnoví STK.

Forman 135 L Prima Celkem vyrobeno 6 383 kusů
- Koupeno 29. 7. 2020, motor 135 43kW s dobovou úpravou na olovnatý 91 benzín a nejsociálnější "akční" výbavou Prima, která měla zvýšit dostupnost prémiových verzí běžným smrtelníkům. Počítadlo kilometrů se zaseklo v roce 2009 na hodnotě 97 142 kilometrů, takže bůhví, možná má 2x tolik...
- 14. 9. 2021 nová STK, eko zaplaceno, výměna předních blatníků za pěkné a v původní barvě i patině, ošetření nejbolavějších míst, nové pneu 175/70 a kola KN DELTA 4x98 po renovaci a v novém laku.
- 03/2022 kola dostala nové 3D pokličky dle původního vzoru
- 23. 5. 2022 auto po 8-mi měsících oživeno, přijelo po svých domů. Proběhla výměna podložky pod karbem (hliníková od SP-EL), karb nedržel volnoběh, byl celý rozhašený, tak rovnou vyměněn za jiný zachovalejší kus.
- Prodána 15. 7. 2022 známému nadšenci ze stejné adamovské komunity, kde se skladují auta; zůstane aspoň v dohledu a dobrých rukou.

Favorit 135 GLX Silver Line Celkem vyrobeno 11 056 kusů
- motor 135B 40kW BMM, při koupi 6. 4. 2019 najeto 65 150 km. Původní stav po pečlivém majiteli v pokročilém věku.
- září 2020 najeto 68 300 km. Trochu sériová nuda, ale je mi líto na tom cokoliv upravovat (snad jen to servo naklápění světel budiž odpuštěno). Vše funguje, nic se nesere, nežere to, jezdí tak jak má... nuda nuda, šeď šeď :-)
PRODÁN 1. 5. 2021 sběrateli, co má narozdíl ode mne velkorysé prostory. Auto bude v dobrých rukou.




Peca/Akční edice - komentáře:

20:58:43
27.11.2022
Peca
-> Hřib: Jojo, to je velmi reálné, až skoro jisté ;)
zvětšit Peca/Akční edice - obrázek od Peca vložen 27.11.2022 20:58:43
22:04:38
26.11.2022
Hřib
-> Peca: jsis Marathona dnes dopoledne odvážel, viděli jsme na vleku v Petřvaldu, jeli jste proti nám 1
15:15:12
12.10.2022
Školník
-> Peca 11.10.22 21:04:48: Ďakujem krásne
20:37:07
10.10.2022
Školník
-> Peca: super dík za odpoveď, náhodou ak by si mal niekde odkaz alebo názov svetla, nepohnevám sa 3 , inak aktuálne najoblubenejšie karty na virte za mňa, tvoje favority 5
14:52:43
07.10.2022
Peca
-> Školník: Ahoj, maska je Mk Golf, ale generaci si nejsem jistý jestli jedna nebo dva.
Světla do ni jsou Hella a dají se relativně normálně sehnat nový na H4 žárovku. Cena do 9 stovek za kus, co jsem se díval
14:11:11
07.10.2022
Školník
-> Peca: Čauko, tá maska/svetlá sú z mk2 golfa ?
Svetlá su Hella ? Ak sa smiem spýtať boli drahé ?
Potreboval by som sadu :) , aspon vonkajších svetiel
09:06:46
14.09.2022
Peca
Jedna ze setkání sportovních a historických vozů v Brně 10. 9. 2022
zvětšit Peca/Akční edice - obrázek od Peca vložen 14.09.2022 09:06:46
22:43:14
09.09.2022
Peca
-> minno: bílá koženka
19:37:20
09.09.2022
minno
-> Peca: Aj ja chválim. A v origu to bolo ako?
08:11:11
08.09.2022
Peca
-> Lubes120: -> peter13789: Díky, trochu jsem to nechal "vysedět", pak se objevila látka, nápad a bylo to celkem rychle
16:12:18
07.09.2022
peter13789
-> Peca: Paráda, konečne niekto tu strechu dotiahol do konca :)
09:14:42
07.09.2022
Lubes120
-> Peca: ten strop nemá chyby 4 6
10:45:47
31.07.2022
JuroSport
-> Peca 30.06.22 08:45:53: no jako fajne, kopec nervov a casu ale hlavne, ze problem s prehrievanim brzd je vyriesený. Pripomenulo mi to moje prve prehadzovsnir motoru, a opacne zapojenie vrtule vetraku…a nasledne nechapesnie oreco sa motor tak rychlo prehrieva a nepomaha ani vetrák 3 tak som mu vtedy celkom zavaril, nastastie to ustál anic sa nestalo, no moc mu to urcite neprospelo. Ked som na to prisiel som si klepal na čelo 3
09:28:54
01.07.2022
minno
-> Peca 30.06.22 08:45:53: No, taká klasika1 Niekedy nám riešenia ležia priamo pri nohách a my ich nevidíme. Nie si sám, čo sa už takto obabral pri rôznych veciach. Niekedy je to s tými autami sranda.
10:56:02
30.06.2022
Peca
-> Eidy: Typická Occamova břitva, jako ostatně téměř vždy 101
10:34:55
30.06.2022
Eidy
-> Peca 30.06.22 08:45:53: Vysvětlení je zajímavé a současně celkem prosté, jak už to často bývá. Člověk by si rval vlasy za takovou blbost, ale tak to někdy je. Hlavně, žes to vyřešil. 4
08:45:53
30.06.2022
Peca
Takže po zakoupení druhé sady repasovaných brzdičů, znovunatažení nového předního brzdového potrubí a hadic, výměně za nový HBV, výměně brzdové kapaliny Valeo DOT 4+ a opětovného uvedení do provozu jsem zjistil, že to ničemu nepomohlo a brzdy se hřejí dál...
Jenže! Od začátku, kdy jsem vloni nápravu a brzdiče poprvé nasadil, mi nepřišlo divný, že čelist brzdiče drhne na kotouč z jeho venkovní strany. Protože jsem měl zažitý ze čtyřpístků Rapida, že se podkládání podložkami šroubů brzdiče kotouč mezi pístky vycentrovává, takto podobně jsem vycentroval podložkami i onu čelist třmenu na Favo tak, aby kotouč šel středem. Ne, nepřišlo mi to divný.
Až předevčírem (když jsem už zoufalý rozhodil asi popadesáté znovupostavený předek s tím poznatkem, že opětovná výměna brzd nepomohla), jsem si vnuknutím všiml, že ony jakoby centrovací podložky na šroubu mezi těhlicí a čelistí brzdy ve schématu katalogu ND u Favorita vůbec zakresleny nejsou!
Po oprášení uložených fungovek rezervního páru těhlic s ložisky a nábojem jsem si ověřil, že na těchto "továrních" kompletech lze čelist brzdy nasadit s kotoučem zcela bez problémů s nějakým centrováním. Narozdíl od kompletu na autě jde zde kotouč přesně uprostřed čelisti a nijak na ni netlačí.

Důvod? Blbě nalisovaná ložiska s nábojem, který byl navíc o pár milimetrů vepředu, než být měl! Díky mému bezostyšnému vycentrování pomocí podložek, které jsem naprosto automaticky při uchycení třmenu nasadil, se sice kotouč v čelisti nakonec vycentroval, ale zároveň se prodloužila dráha vnitřní destičky pro pístek, kterou musel tlačením na desky absolvovat, oproti dráze vnější destičky, která byla v běžné poloze. Takže to sice dokázalo zabrzdit, ale venkovní deska s čelistí se už nestihla vrátit do zpáteční polohy. Na každé straně bylo holt potřeba jinou vzdálenost.

Zkušební jízda včera večer potvrdila, že zatímco levé kolo s novou těhlicí bylo ok, pravé kolo s nechanou původní těhlicí opět horké.
To, že jsem si výměnou levé těhlice nějak zázračně procvakl vnější manžetu kloubu a prodloužil tak čas výměny z jedné půlhodiny na skoro tři hodiny (ten pojistný kroužek v kloubu fakt nešel překonat, a pak zase nasadit zpátky), je takový malý trestní bonus za mou blbost.
zvětšit Peca/Akční edice - obrázek od Peca vložen 30.06.2022 08:45:53
upraveno 1x, naposled 30.06.2022 08:47:22
13:40:42
29.06.2022
Petr - Rapid 135
Pokud hydraulika funguje správně, tak bude problém v ložiskách. Řešil jsem to několikrát vpředu i vzadu na různých autech různých značek. Správný moment utažení ložisek taky hraje důležitou roli! Důležitý je taky házení kotoučů, aby seděli na náboji tak jak mají a cca 5 mm od maximálního obvodu kotouče byla házivost max 0,04 mm. To bez úchlkoměru na magnetu člověk nedá. A kdyby furt brzdilo, tak hadice, hbv a posilovač.
09:51:56
29.06.2022
Jumbo
-> Eidy: Včera jsme to po WhatsAppu řešili asi 2 hodiny.. Jestli to fakt bude tím, co myslíme, tak to bude dobrá haluz...
Extreme Tyres