palinator / Škoda 120 L palinator / Škoda 120 L

komentáře | popis | fotky | palinator | 06.01.21 08:42 | 98x v oblíbených
VRČÍ TO, JEDE TO, BRZDÍ TO, CO VÍC SI PŘÁT?



Škoda 120 L

Rok výroby : 1989

Počet najetých km : 94 000

Motor : původní Škoda 742.12

Převodovka : původní pětistupňová mokrá SP 4,22

Barva karoserie : béžová 2040

Doplňková výbava :

- hranatá přístrojovka s nejnovějším fontem

- ipury na dveřích

- panel rádia

- 4 reproduktory (zatím původní)

- kapsy předních dveří

Nepůvodní úpravy :

- ALU kola KN Meteor II 5Jx13 (stříbrný komaxit) s pneumatikami 175/70 R13

- repasovaný SEDR 135

- nepůvodní anténa se zesilovačem (zapojeno na 2. pojistku - v činnosti pouze při zapnutém zapalování z důvodu úspory el. energie)



Momentálně probíhá odstraňování nedostatků jak na vzhledu vozu, tak na jeho technice - vady a poruchy za posledních 21 let, které nebyly řešeny





Některé z oprav techniky svépomocí - neurčité datum:

Vyčištěna sítka v palivovém okruhu

Opraveno dříve téměř nefunkční topení - vypadlý bowden ovládající klapku přívodu vzduchu do radiátoru



Opravy s dvorním mechanikem:

Výměna kulových čepů

Výměna těsnění pod hlavou motoru - díry dovrtávané

Výměna prasátek bubnu

Vymezována vůle ventilů



Co mě čeká:

V nejbližší době

- Opětovná rozborka startéru, doplnění chybějících podložek

- Seřízení vůlí ventilů a předstihu





Ve střednědobém výhledu





V dlouhodobém výhledu

Kompletní renovace vozu





Co se mi již podařilo splnit:

- kompletně vyčistěná technika vozu, odmaštěný motor a vyčištěný motorový prostor - intenzita mytí byla tak vysoká, že byly ke shledání v mot. prostoru zbytky roztrhaného gumoasfaltu, podběhy byly v barvě laku a dokonce povolila modrá barva na airboxu :-D

- natřený motor a podvozek, podběhy ošetřeny stříbrným tlumexem "88

- opravena zkorodovaná hrana kapoty motoru

- nový lak disků kol - přechodná radost...:-D Na novou sezónu přijdou na nápravy Meteory.

- nainstalované nové lapače nečistot (nápis natřen Eternalem)

- natřeny plechy uvnitř motoru

- zvláštním způsobem (dá se tomu snad říct jen - nabarvení :-)) zvýšení pohlednosti zátky expanzní nádobky

- METEORY mám doma, ačkoliv jsem to nikdy neplánoval

- startér opraven - závada jinde, než jsem čekal... snad bude vše OK..

- nebyla, ale po záběhu startéru se spolehlivost zvýšila na 98%

- brzdové trubky dle usouzení dvorního mechanika není nutné díky dostatečné dimensovanosti měnit





...toto výše můžu po čase zhodnotit tak, že to stálo všechno za hovno, ale každý nějak začíná... na nějaký čas bude vše znova .. A LÉPE.





Aktuality

09.08.2009 - byly načerpány nové informace ohledně rozlešťování opravovaných míst

14.09.2009 - učiněny první kroky v pokrokové úpravě opravovaných míst

16.09.2009 - byly provedeny opravy zavazadlového prostoru, vyčištění od konzervačních prostředků, vyčištění a oprava kapoty, natření vzpěry, pojistky a páky od rezervního kola černou barvou

- vyměněna brzdová kapalina, opraven závit antény rádia (za vše díky dvornímu mechanikovi)

18.09.2009 - nakoupen materiál na opravu laku (brusná a leštící pasta od Polykaru, brusný papír zrnitosti 2000 pod vodou, odmašťovač před lakováním)

- koupen nový černý výfuk - česká výroba

- připraveno na další sérii oprav laku, výměny výfuku a srovnání držáků nárazníku

20.09.2009 - konečně byla po víkendu plném práce dokončena oprava laku předního čela, pod světlama, nosníku a držáků nárazníku. Rozleštění laku ručně byla vražda. Nárazník je na autě konečně rovně.

21.09.2009 - vyměnil jsem si čidlo oleje, které jaksi již nebylo funkční

22.09.2009 - provedena technická kontrola - zjištěny pouze drobné nedostatky, především na brzdách

17.01.2010 - namontování nových krytů blikačů a zadních lamp

22.01.2010 - dorazily textilní koberce dělané na zakázku od Newman Tuning

31.01.2010 - oprava startéru, zabroušení kontaktů spínače a provedení komplexní údržby startéru - zatím plně funkční

20.03.2010 - repase palivové pumpy - esteticky mnohem lepší, ovšem momentálně palivový systém mimo provoz - zřejmě poškozená hadice

25.03.2010 - vyměněná hadice od nádrže do pumpy - vůz již opět plně funkční

14.04.2010 - vyměněny původní plecháče za opravené Meteory s novými pneumatikami

06.05.2010 - výměna "nového" výfuku za mnohem lepší Karsit (kratší a lépe zahnutá trubka, lepší zvuk)

14.05.2010 - dokončena repase přední SPZ

16.05.2010 - dokončena repase hubice filtrboxu (lakováno zhruba stejným odstínem, jako je modrá na filtrboxu) - pro sladění barev budu lakovat i filtrbox

01.06.2010 - vyměněna propojovací hadice polovin nádrže

27.06.2010 - vyměněna mlhovka, jelikož mi tamtu rozsekaly nájezdy, bohužel je druhovýrobní, takže přijde ještě origo PAL :-)

28.06.2010 - vyměněny zadní světla za originální PAL Made in Czech Republic (kromě lepšího svitu díky nepoškozeným parabolám jsou totožné)

červenec - srpen :

nátěr krycích plechů nádrže a trubek pod vozem, trubek k chladiči a nádrže

naražen do pantu omezovače dveří nový kolík (funguje bezvadně :-) )

nainstalována opravená jiná anténa se zesilovačem (díky Pavle P.)

naraženy origo nové pokličky v TOP stavu na Meteory

dokončen nátěr spodku Tlumexem Speciál, spodek je tak připraven na nátěr barvou karoserie

vyleštěna zadní kapota (testování vrtačky, kotouče a pasty) - už to nikdy dělat nebudu !!! :-D

vyměněny spony na propojovacích gumových hadicích trubek chlazení pod vozem (jedna byla urezlá, tak decentně tekla voda :-( )

23.10.2010 - vyměněn 21 let starý, 92 000 km jetý převodový olej, nyní je tam Paramo Gyrol 80W, pocitově je ten olej o mnoho lepší, než původní, teď to řadí i 1 za jízdy.

xx.11.2010 - odešla spojková hydraulika, zřejmě HSV pustil vzduch do okruhu, vysypala se stropní svítilna

24.12.2010 - vyměněn HSV a pár hadic, víc jsem nestihl

28.12.2010 - všechny hadice od nádobky k válcům vyměněny za EPDM, vyměněn PSV a odvzdušněn spojkový okruh, zavzdušněn brzdový okruh :-D

16.01.2011 - konečně odvzdušněn HBV, teď to i spolehlivě brzdí, auto po odstávce oživeno (kvůli problémům s el. proudem v garáži měla baterie pouhých 11,7 V, přesto motor na první otočení chytil)

... zas až tak spolehlivě to nebrzdí, takže to bude řešit nový HBV, možná i s novým posilovačem.

29.06.2011 - poměrně rozsáhlá etapa oprav dokončena (nový posilovač, HBV Fragokov, natřené ručičky přístrojů téměr originálním odstínem, nový šnek počítadla kilometrů, příprava pro zapojení kontrolek nezapnutých pásů, ruční brzdy a sytiče, renovovaná pedálová konzole, brzdová kapalina DOT4)

07.07.2011 - výměna oleje po 1000 km a 2 letech - na to mládí byl docela černej (Trysk M7ADS III API SG )

20.07.2011 - těsně před odjezdem na výlet vůz odstaven pro poruchu - z nezjištěných příčin zřejmě závažné nasávání falešného vzduchu pod karburátorem (motor nedrží volnoběh a i plynem a sytičem jde velmi těžko korigovat běh); demontováno vše inkriminované včetně sacích a výfukových těsnění; proběhne rozborka a repase karburátoru - čištění vyvářkou v octové vodě, nová těsnění, memblány a případné seřízení)

01.08.2011 - Dokončena repase karburátoru SEDR dif. 22/24, karburátor osazen novým víkem SEDR 130 a otryskováním dle Š135. Není to žádnej krasavec, nějaké nečistoty se mi nepodařily odstranit a ani jsem se o to zvlášť nesnažil, když na nový motor přijde fungl nový SEDR 120. Nicméně funguje to, sice jsem měl hlavně zpočátku problémy s nedokonale dosedajícími klapkami a vadnou akcelerační pumpičkou (špatné raménko) a z neznámého důvodu občasné chcípání na volnoběh, ale teď vše funguje a jede mi to i 145 km/h tacho (předtím tak 130) :o)) Hlavní rozdíl je očekávaně ve výkonu ve vysokých otáčkách.

13.08.2011 - V Klatovech koupena za 1500 Kč parádní originální plechařina (přední blatníky, prahy a výztuhy)

30.09.2011 - Koupeny origo kotouče na 2p. :o))

15.10.2011 - Konečně pořádně odvzdušněny brzdy - brzdí to víc než parádně, není žádnej problém zaflekovat

09.12.2011 - Vyměněna palivová pumpa a upraveno nastavení bohatosti by oko

09.02.2012 - Start po odstávce velice přesvědčivý, při -8°C v garáži chytla hned (i když několikrát neudržela volnoběh (prohnutej karb)), po rozhejbání všeho ztuhlýho mi poskytla dostatek zábavy. Za dobrý start vděčím mimo jiné velice užitečnému zařízení napájejícího neustále několika desítkami mA akumulátor, díky čemuž je vždy připraven k jízdě.

11/2012 - výměna zapalovacích kabelů za červené anglické měděné (dobové), výměna zapalovacích svíček za Brisky pro LPG, orientační měření komprese, výsledek by se dal charakterizovat slovy "nic moc"

02/2013 - Vůz oživen metodou roztlačení... :D

03/2013 - Řeším problém chcípání a nemožnosti nastartovat, po cca 30-45 minutách chodu... stačí minutku počkat a zase to jede... Jinak poslední etapa přechodu na modernější specifikace motorového oleje a opětovná výměna převodového oleje za supermoderní 75W/90.

27.04.2013 - výměna cívky, víčka a palce rozdělovače (vše originál PAL Czechoslovakia)... tím byla odstraněna opakující se porucha zapalování po prohřátí motoru...



Nějaké další info:

palivo : Natural 95 + Benadit

olej : Mogul Extreme 15W-40

svíčky : Brisk NR15S - Pro Š120 na LPG ... přínos? Nula nula hovno :D

pneumatiky : nově nové činské, ale osvědčené West Lake SP-06 175/70 R13

zrychlení 0-100 km/h tachometrových : 18 s

pružné zrychlení z 40-80 km/h na 3. rs : 15,4 s

aktuální dlouhodobá průměrná spotřeba paliva : 7,7 l/100 km viz

www.spotreby.cz/skoda-120 -1-2-37-kw-0-hp-a44878

aktuální dlouhodobá průměrná spotřeba náhradních dílů : asi 3 ks/100 km

rádio : OPEL SC 202 (Blaupunkt)



Videjá:

Zrychlení 0-111:

Škoda 120 L - akcelerace 0-100 km/h




Zrychlení 0-105 s novým otáčkoměrem:

Škoda 120 L - 0-100 km/h




Snaha o upadnutí kyfkol:

Škoda 120 L - přetáčivý průjezd




Do budoucna plánuji pouze kompletní renovaci s asi tak 95% originálností (úpravy typu nedobové rádio, anténa a jiné drobnosti - žádné barevné nápravy, zkrácené přední pružiny, žádný 781.136, žádná vlečka, žádné 4písty)

Budu vděčný za komentáře.

Zvláštní poděkování patří mému dědovi; dvornímu mechanikovi; a kamarádovi Michalovi alias Favopick-up (virt); dobrému rádci z Virtu Tomáš#K; zdejším členům Pavlovi P.., Davidovi., ondovi za spoustu náhradních dílů, prodejci Meteorů - memfis(kiam), známému prodejci z Aukra karshovi2; a všem dalším, na které si teď nemohu vzpomenout.



20.2.2011 ZEMŘEL PETR S, PILÍŘ VIRTU, ČEST JEHO PAMÁTCE



version 4.05 ------------------------- -------------------------- --------------- 27.04.2013

palinator / Škoda 120 L - komentáře:

13:03:52
28.08.2009
Tomáš#K
-> palinator: A jakých vyjimečných technických dílů myslíš? Vždyť je tam skoro vše ze sériového Rapidu. Ano, zakázková výroba střechy, nebo čalounění sloupků je drahé, ale to je asi všechno. Výztuhy v prazích, podlaze a bocích dokáže v případě potřeby spravit každý klempíř při vyvařování auta. Jinak jsou všechny díly naprosto stejné se sériovým Rapidem nebo Š 130 případně celou řadou Š 742, 743. Od toho se odvíjí také poměrně levná celková cena případné renovace.
12:04:50
28.08.2009
palinator
-> Tomáš#K:

Je technicky shodný, velmi efektní, ale oprava jeho výjimečných dílů - především na zakázku - bude velmi drahá. Já počítám spolupráci - dokud nás smrt nerozdělí...3
11:31:46
28.08.2009
Tomáš#K
-> palinator: No právě, Š 742 budou vzácná až za X desítek let, zatímco jiná auta stejného stáří jsou vzácná a ceněná už teď. Když třeba koukám jen na takového Rapida Cabrio za kolik se prodává... A to je to přitom technicky naprosto shodné auto. 7
21:08:46
27.08.2009
palinator
-> Tomáš#K:

Takhle to nemůžeš brát. Sice je 742 všední, nicméně bude mizet stejně jako všechny auta tohoto stáří. Zase si nemusíš dělat takovou hlavu s tím, jak bys sháněl nový díly, což u opravdu unikátních kousků je sakra problém. Já myslím, že tyhle škodovky mají o budoucnost postaráno a že za x desítek let bude jedno, jestli to v roce 2009 bylo auto běžné nebo unikátní.4
10:30:03
27.08.2009
Tomáš#K
-> palinator: Jasně, já bych se toho svýho ,,veterána" už taky nezbavil. Hlavně kvůli té práci a času, co jsem nad tím strávil. Teď s odstupem času si ale říkám, že smysluplnější by bylo dávat ty prachy a čas do nějakého vzácnějšího kousku, než zrovna obyčejné Š 742. Ale v té době, když jsem začínal, jsem vůbec netušil, co všechno s autem nakonec udělám... 6

Ty Meteory za 3000,- to je myslím dobrá koupě! 6
21:13:53
26.08.2009
palinator
-> Tomáš#K:

Taky jsem si to samý říkal, ty Meteory mě přijdou, že se k tomu autu nejvíc hoděj. Sice ty kola budu muset asi hodit na repas, to musím pořešit, ale zaplať pánbuh za ně. Nikdy jsem si nemyslel, že si je seženu tak rychle. 3 V pátek mi je má chlapec dovýst. Za 3000 nekup to...3 Určitě se toho auta nechci zbavovat - tý práce na tom, toho Tlumexu, Alkytonu...3 Jen doufám, že nepřijde neopravitelná závada nebo kamikadze v legislativě.3
23:41:26
25.08.2009
Tomáš#K
-> palinator:

9 3 Tak si to nakonec vyřešil! Meteory II sice možná přesáhnou cenu auta, ale pokud si fanda, chceš si auto nechat a nezbavovat se ho, tak si je kup. Kola dělaj auto, uvidíš. 100krát lepší než poklice.
upraveno 1x, naposled 25.08.2009 23:45:08
23:02:20
25.08.2009
palinator
-> Tomáš#K:

Zbláznil jsem se a zarezervoval si Meteory...3 Jestli to dopadne, tak je vyřešíno, ale doma k tomu nakloněni nejsou, protože ty kola přesáhnou cenu auta.10
22:43:51
25.08.2009
Tomáš#K
-> palinator: No tak si prostě najdi někde nějakou fotku, nebo zachovalou poklici z jiné sady, kde bude barva taková jakou na tom chceš - čily asi co nejmíň vybledlá, aby to bylo jako z výroby a podle toho odstínu si nech namíchat barvu do spreje. Jinak ten zvětralý plast už asi neobnovíš. Ještě mě napadá to zkusit ošetřit silikonovým olejem (ve spreji). Pomáhá obnovovat plast třeba na náraznicích nebo gumu těsnění. Jestli ale oživý i materiál poklic, to nevím.
20:15:51
25.08.2009
palinator
-> Tomáš#K:

Jenomže takhle to nechat je blbý, protože i ta barva není jednolitá, ale jsou tam kazy. Potřeboval bych někoho, kdo umí v Photoshopu, aby mi upravoval softwarově barvu a podle toho nějak vybral. Já bych to dal rád do laku, protože mě tvar těch poklic připadá nadějný - přece jen to jsou originály. Každou radu (nápad) uvítám.6
17:12:50
25.08.2009
Tomáš#K
-> palinator: Tak jsem prošel všechny fotky Š 742 co mám v PC a hledal poklice co máš ty. Došel jsem k názoru, že asi lakované vůbec nejsou. Barva poklic je barvou plastu. Akorát některé jsou více a některé méně vyšisované (zažloutlé).
23:52:25
24.08.2009
palinator
Takto dopadly nové lapače po barevné úpravě4 (porovnání s originálem)5
zvětšit palinator / Škoda 120 L - obrázek od palinator vložen 24.08.2009 23:52:25
22:05:09
24.08.2009
palinator
-> Tomáš#K:

Přesně tak, je to nákladnější, navíc pracnější, navíc se špatně shánějí. I když mě by se to taky líbilo..4 Vím, že ty poklice jsou z druhý strany šedé, ale pořád mě to k tomu nějak nesedí, asi si to vyfotim, v Malování přemaluju a uvidím, co bude nejlepší. Ještě mě napadla "slonová kost"
21:29:32
24.08.2009
Tomáš#K
-> palinator: Jasně.

Ještě k těm poklicím: Do barvy auta bych je teda určitě nedělal. Myslím, že by to nevypadalo moc dobře. Udělej to tak, jak to bylo z výroby. Takže myslím stříbrné (?) No a vůbec nejlepší by bylo koupit místo plecháčů nějaké škodovácké elektrony, ale chápu, že to je ,,trochu" nákladnější, než stříknout poklice. 4
19:54:31
24.08.2009
palinator
-> doly120-ten třetí:o):

Dík. Já uvažuju, že bych ty poklice jen zrenovoval, nastříkal novou barvou, protože ten tvar s tim autem už tak trochu srostl a nevím, jak bych si na novej zvykal. Malý pokličky by nechaly vyniknout ty nedokonalosti laku kol. A velký, nevim jaký myslíš.

-> Tomáš#K:

Dík, měl jsi ji vidět před mými zásahy 3 . Barva na lapačích je myslím Eternal, zkoušel jsem je i ohnout a ani se tam nedělaly praskliny9. Uvidíme, jak to na tom dlouho vydrží. Zakládal jsem téma, co nejlíp na gumu, ale nic moc jsem se nedozvěděl.

Obnovím foto, vytvořím kvalitnější a pošlu.4
13:54:18
24.08.2009
Tomáš#K
-> palinator: Zachovalá škodovka a vypadá to, že je v dobrých rukou! 6 Četl jsem popis a na ten nápis ŠKODA na zástěrky radím barvu, který je po zaschnutí pružná. Například Hammerite. Tu mám na zástěrkách já a drží tam bez problému.
09:27:41
24.08.2009
doly120
-> palinator: Pěkná škodovka,ten motor je luxusní:) Jen bych sundal ty poklice a dal ty malé černé,a nebo nové ty ,,velké,,4

Jde do oblibených4
19:36:14
10.07.2009
haso
-> palinator: teda ten motor je pekne cistucky! to sa mi paci4
17:40:53
10.07.2009
palinator
Nově nastříkané disky kol 2
zvětšit palinator / Škoda 120 L - obrázek od palinator vložen 10.07.2009 17:40:53
Extreme Tyres