Galánka (130GL) Galánka (130GL)

komentáře | popis | fotky | k.jarek | 19.12.24 17:50 | 37x v oblíbených
Tož rád bych vám představil moju Galánku. Jedná sa o Škodu 130GL v původním stavu. Galánku su kúpil v březnu 2018 s nájezdem 40500km a nyní su jejím třetím majitelem.

Auto bylo vyrobeno v roce 1987 ve Vrchlabí. Galánka je v původní korálové červeni, byla garážovaná a je tak téměř bez vad. Mám v plánu na autě opravit všecky potřebné drobnosti a auto udržovat v původním stavu.





Provedené úpravy

Motor:

- vzduchový filtr MANN MF C1150

- seřízeny ventilové vůle

- vyměněné těsnění pod ventilovým víkem, víkem zdvihátek a vanou

- olej Motul Eighties 10W-40

- olejový filtr MANN W712/43

- zapalování bezkontakt (864) s úpravou od Petra Urbana

- zapalovací kabely NGK

- svíčky NGK BP6HS

- částečná repase karbecu

- vyměněné rozvody

- vyměněna hadice posilovače brzd a podtlakové regulace rozdělovače

- baterie VARTA SILVER Dynamic 52Ah C6

- vyměněna původní cívka za Fávo cívku

- ETZ od BERU

- karbec přetryskován na 120/190 a 135/160 a tryska sytiče vyměněna za 140

- hlava s ventily z Fa a úpravou na gufírka od MOLSO



Převodovka :

- olej Shell Spirax S4 G 75W-90

- vyměněn těsnící kroužek náhonu rychloměru, manžeta táhla a těsnění víka

- vyměněny gufera poloos

- natřeny poloosy a spouštěč

- lehce líznutý setrvák kvůli poškození

- lamela Sachs

- přítlačák Valeo



Karoserie:

- rozleštěný a zavoskovaný lak

- nové kryty zadních světel

- rozleštěné kryty (nyní již záložních) zadních světel

- ošetření plastů

- rozleštěné kryty předních směrovek

- oprava menší rzi na podlaze u spolujezdce

- uložení motoru (tvrdý/měkký)

- dutiny vystříkané Body 900



Podvozek:

- pneumatiky Falken Sincera SN832 Ecorun 165/80R13 83T

- přední tlumiče z Žigula (KYB), zadní tlumiče z Patrola (Sachs)

- nové zadní pružiny

- nerezové pístky brzd od Jindase



Interiér:

- vyměněny prasklé objímky opěrek

- Hasičák 6kg

- kormidlo Kolíňák

- rádio JVC KD-X351BT

- repro Sinus live



------------------------- -----------

Nordkapp 2024:

Po pěti letech se opět ozvalo volání Vikingů a tak jsme tentokrát s Bukajem a Jindřiškou vyrazili na sever s cílem zdolat Nordkapp. Seznam projetých zemí se tentokrát rozšířil ještě o Finsko. Celkově se mi podařilo ujet 8532km. Co se týče závad, tak se muselo řešit snad jen jednou zaklepané ventily (po průletu přes Německo), netěsnící ventil posilovače (netěsnil již dříve), motorek ostřikovačů náhle zakukal uprostřed Norska a špatná kostra potkávačky (Švédsko). Tímto děkuju Bukajovi za průběžný servis.:-) Co jsem si všiml, tak nejstarší Škodovky byly Pickup (nemluvě o VW Caddy variantách), jedničkové Ovečky a jedničkové Fóbie.

Menší průřez z cesty: photos.app.goo.gl/UdhQEAu cUHc7YXGg7



Dovolenkaris Švédis 2019:

S Bordererem sme dali společnou dovolenou ve Švédsku. Výčet navštívených zemí tvoří Polsko, Německo, Švédsko, Norsko a Dánsko. V Galánce su stihl najet 5081 km a během cesty sa jí vyhnuly vážné závady. Jediné, co sa projevilo byl pozaseklý termostat, lehké přibržďování levého zadního kola (to opravila jízda po „polské obranné silnici“:-D) a hučící ložisko na pravém zadním kole (pravděpodobně bylo načaté již před odjezdem a já si toho nevšiml). Co sa Škodovek týče, nejstarší potkané Škodovky byly Felicie (krátké, dlouhé aj pickup).



------------------------- -----------

Záznamy:

31.8. 2024 - Opraven motorek stěračů a rozpadlý faston couvačky (děkuju Bukaji)

18.7. 2024 - Nahozeny nové stěrače + prostříknutí tahla

6.7. 2024 - vyměněn altík za funglovku (děkuju Bukaji) a pořešeno natočení rozdělovače.

3.5. 2024 - nový chladiče (Nissens) na místě

2.5. 2024 - vymontování poškozeného chladiče

1.5. 2024 - úprava karburace a debordelizace garáže

30.4. 2024 - výměna oleje (Motul Eighties 10W-40) a filtru

29.4. 2024 - úspěšná návštěva STK

28.4. 2024 - promazání svisláků

30.3. 2024 - repase poloos

23.3. 2024 - výměna převoďáku, ošetření drobné rzi u zadního nosníku

22.3. 2024 - seřízení vůlí ventilů

2023 - najeto ~61800 km

říjen 2023 - oprava přesahů, čistka motoru a chlazení

17.9. 2023 - Promazání rozdělovače, údržba svisláků

4.8. 2023 - snad vyřešen problém s mazáním

27.7. - výměna oleje za Elf Evolution 700 STI (10W-40)

2. 6. 2023 - Oprava špatného řazení (nahrazena guma u spoje táhla s konzolí)

27. 5. 2023 - Výměna prasklé hadice k PSV

26. 5. 2023 - LED podsvícení budíků

24. 5. 2023 - vyměněn olej v převodovce (Valvoline gear oil 75W-90)

30. 4. 2023 - Seřízení vůlí ventilů, úplná vyměněna cívky starteru

10. 4. 2023 - Výměna oleje (Valvoline VR1 10W-60) a olejového filtru, vyměněn spolujezdcův pás za funkční

6. 4. 2023 - Karbec po repasování (díky moc, Bukaji)

2022 - najeto ~ 59500km

1. 5. 2022 - Repase hydrauliky

12. 4. 2022 - Nová STK

Březen 2022 - Výměna čidla teploty, výměna spínače větráku a předělání na relé, nastavení vůlí a předstihu, oprava propáleného levého krycího plechu, promazání svisláku, menší debordelizace.

24. 2. 2022 - Utěsnění táhla guferem

15. 2. 2022 - Seřízení ventilů, dotažení víka palivové pumpy, debordelizace. Ošetření oprýskané barvy na některých částech náprav.

2021 - najeto ~ 59000km

4. 11. 2021 - Zapalovací kabely NGK, nové čidlo tlaku oleje, spojovací materiál řízení a vyměněné některé poškozené plasty v interiéru.

7. 9. 2021 - Vyměněn budík teploty za jiný (teplota držela)

1. 7. 2021 - Vyměněn termospínač větráku

5. 6. 2021 - Seřízení ventilů a karbce, vyměněn olej (Liqui Moly Race Tech GT1 10W-60) a olejový filtr, nasazeny plech ropovodů a kryt nádrže.

28. 4. - 3. 6. 2021 - Výměna hadic chladícího okruhu, vrácení zrepasované pumpy, čistka topení a chladiče, rovnání zmuchlaného úchytu přední zástěrky (po minulém majiteli) a vyčištění předního koberce.

19. - 27. 4. 2021 - Výměna hlavy

30. 3. 2021 - Oprava zadní mlhovky, omytí a debordelizace č. 1

28. 3. 2021 - Namazání svisláků

17. 3. 2021 - Výměna čidla zpátečky

24. 2. 2021 - První letošní projížďka ~115 km

2020 - najeto ~57500 km

7. 11. 2020 - Pravděpodobně poslední projížďka sezóny, dohuštěno, natankováno.

27. - 30. 8 . 2020 - Repase řízení

15. 8. 2020 - Výměna původních „ostrouhaných“ matic kol za nové a očištění disků.

14. 8. 2020 - Výměna předních tlumičů (Žigul od KYB), zadních tlumičů (Patrol od Sachs) a origo zadních pružin. Ošetření oprýskané barvy na některých částech náprav.

12. 7. 2020 - Seřízení ručky, naleštění, kratší testovací jízda

6. 7. 2020 - Dnes nasazeno pravděpodobně konečné sestavení karbce, opětovně zařazeny maziva do výbavy.

17. 6. 2020 - Provrtání trysky a nakonec úprava druhého stupně karbce na 140/140. Testování proběhne cestou do/z Běšin.

5. 6. 2020 - Dokončena výměna ložisek zadní nápravy (druhá strana)

22. 5. 2020 - Nová plíce, výměna svíček, nová lékárnička namísto předchozí načaté a doplněná nad rámec požadavků, dotankováno a dohuštěné pneu.

25. 4. 2020 - výměna o-kroužku podtlaku brzd

24. 4. 2020 - repas vodního čerpadla, zvedák uchycen v motoráku, tak jak má být:-)

22. 4. 2020 - naskládání věcí do auta, hození do gala (částečně vnitřek + voskování kastle a ošetření plastů), kontrola provozních kapalin

20. 4. 2020 - seřízení vůlí ventilů, dotažení spojů na karbci a palivovém čerpadle, kontrola svíček, opětovné natření ramena odrezovačem, oprášení kastle po zimě:-)

17. 4. 2020 - vyměněn olej (Total Quartz 7000), olejový filtr, pár míst na podélném ramenu obroušeno a natřeno odrezovačem

8. 4. 2020 - zmenšení vůle na kosti

zima/jaro - ložiska zadní nápravy; najeto ~51500 km

28. 9. 2019 - vyměněn původní termostat za nový Vernet, dofouknutí pneu

23. 9. 2019 - přetryskování a přetěsnění karbce

20. 9. 2019 - vyměněno těsnění šroubů víka ventilů, karbec sundán a rozebrán

19. 7. - 4. 8. 2019 - dovolenkaris (Švédsko) - 2. 8. najeto 50000km, 3. 8. překročeno 51000km

19. 7. 2019 - úspěšná návštěva STK

17. 7. 2019 - výměna hasičáku za nový, plně funkční a s vyšší hasební schopností

16. 7. 2019 - seřízení vůlí ventilů na předepsané hodnoty, zajištění palivové cesty proti samovolnému rozpojení

3. 7. 2019 - rezerva uvedena do funkčního stavu, oprava průchodky v kaslíku baterie

2. 7. 2019 - výměna lanovodu a lanka sytiče (znovu a lépe => uvidíme, co sa dodrbe včíl:-D)

28. 6. 2019 - nahozený rozdělovač upravený od Petra Urbana, máznuty svisláky

24. 6. 2019 - výměna repro za Sinus live, dolítí oleje

21. 6. 2019 - seřízení ventilových vůlí

12. 6. 2019 - vyklepání promáčkliny v čele, ošetření vnějších plastů, mytí oken a úklid vnitřku

6. 6. 2019 - voskování karoserie, ošetření vnitřních plastů, palubky a tapeců, drobné ošetření čela

5. 6. 2019 - vyměněn lanovod sytiče včetně lanka

4. 6. 2019 - po výměně fouklého těsnění hlavy (voda do spalováku)

29. 5. 2019 - oprava těsnění střešáku (zatím netestováno)

9. 5. 2019 - čištění, voskování, ošetření plastů...; dodělán mikrofon rádia

8. 5. 2019 - seřízení spojky, částečný úklid vnitřku

6. 5. 2019 - vyměněno poškozené vodní čerpadlo za nové (GRAF), zprovozněn chladící okruh + volnoběžné testování chlazení a motoru na poškození přehřátím

28. 4. 2019 - dodatečné ukostření motoru přímo na baterii, najeto 45000km

27. 4. 2019 - nasazena ETZ od BERU a nový rozdělovač (864), vyměněn prasklý kryt mlhovky za nepoškozený

20. 4. 2019 - výměna oleje (Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W-40), olejového filtru a přetěsnění vany

19. 4. 2019 - pokračování ve výplachu

18. 4. 2019 - dofouknutí předních pneu, úprava/oprava kostry ETZ, výměna rádia (JVC KD-X351BT)

17. 4. 2019 - pokračování ve výplachu chladící soustavy, úprava bohatosti směsi

16. 4. 2019 - kontrola a očištení svíček, výměna krytů zadních světel, výplach chladící soustavy, umytí a naleštění, ošetření venkovních plastů

15. 4. 2019 - vyměněn těsnící kroužek výpušťáku převodovky (pod rozvodovkou), dofouknutí zadních pneu, úprava zadních zástěrek, natření výfuku a svodů

14. 4. 2019 - nasazen zadní nárazník, příprava na výplach chladící soustavy

17. 2. 2019 - vyměněna přední žárovka, opravena rez pod držákem zadní mlhovky a nasazena mlhovka, menší úklid interieru

16. 2. 2019 - motor kompletně zakrytován, dozapojena elektrika, vyměněna nefunkční žárovka a vyměněno kormidlo za Kolíňák:-)

26. 1. 2019 - výměna původní cívky za Fávo cívku a přidělán držák hasičáku

13. 1. 2019 - zapojen chladící okruh, elektřina a konečně start:-)

12. 1. 2019 - kompletně osazena spojka, opraveno uchycení výfuku, motor konečně na svém místě

24. 12. 2018 - převodovka, poloosy aj spouštěč opět na svém místě

2018/2019: najeto ~44000 km

25. 11. 2018 - natřeny poloosy a spouštěč motoru (+5hp :-D)

24. 11. 2018 - obroušeny poloosy a spouštěč

16. 11. 2018 - výměna gufer poloos, těsnícího kroužku na náhonu rychloměru, manžeta táhla a těsnění víka

9. 11. 2018 - lehce stočený setrvák kvůli prasklinám

30. 10. 2018 - vyndáno ložisko spojky a vyčištěn zvon převodovky; úplné vytažení převodovky

27. 10. 2018 - vyměněno ložisko kliky (ZKL 6202Z) a gufero kliky; vyčištěn prostor spojky

26. 10. 2018 - vyměněny gumičky za spínači osvětlení otevřených dveří; vytažen motor

24. 10. 2018 - výměna baterie (VARTA SILVER Dynamic 52Ah C6) a prasklých objímek opěrek

3. 10. 2018 - oprava těsnění střešáku (zatím netestováno:-D)

27. 9. 2018 - vyměněna membrána aceleračni pumpičky za novou

21. 9..2018 - vyměněn olej v převodovce (Shell Spirax S4 G 75W-90)

19. 9. 2018 - doošetření zbytku dutin (Body 900)

17. 9. 2018 - ošetření většiny dutin (Body 900)

4. 9. 2018 - zprovozněné vnitřní osvětlení, vyměněny zadní lapače a ošetřeny místa okolo

1. 9. 2018 - máznuty svisláky, vyměněno levé zpětné za nepoškozené, promáznutí kloubu řadičky

27. 8. 2018 - opraveny ostřikovače

18. 8. 2018 - vyměněno uložení motoru v kombinaci tvrdy/měkký

13. 8. 2018 - vyměněno víčko expanzky, doplněno asi 0,4l oleje

20. 7. 2018 - vyměněn kryt zadního světla za nepoškozený (díky moc RAPLTM;-))

5. 7. 2018 - ošetřeny plasty a těsnění střešáku, opravena zadní mlhovka

2. 7. 2018 - doplnění přibližně 0,2l oleje

1. 7. 2018 - doopravena podlaha u spolujezdce

duben až červen - výměna oleje (Mogul Extreme 10W-40), filtrů, svíček, rozvodů, hadice posilovače a podtlakové regulace, ošetření laku a rozleštění zadních světel, přezutí (Falken SN832)

Galánka (130GL) - komentáře:

08:52:39
12.05.2024
Bukaj
-> k.jarek: 3
11:58:08
29.04.2024
k.jarek
Opět s čistým štítem6

STK
10:15:42
05.11.2023
k.jarek
-> isti: Ahoj, blok kolem vložek jsem čistil ryze mechanicky, písty pak z větší část také mechanicky. Zkoušel jsem je naložit do Sgrassa&Brilla co radil Eidy a to částečně pomohlo (nekoupal jsem to tam dlouho - časové omezení pobytu v garáži ze zdravotních důvodů). A to co to nerozpustilo, to alespoň trochu změklo a šlo to o něco líp mechanicky dočistit. Pak jsem ještě čistil blok z venčí stejným přípravkem + kartáček.
23:14:22
04.11.2023
isti
-> k.jarek: Ahoj,nakoniec čím si čistil blok a piesty?
18:19:42
21.08.2023
k.jarek
Tak jen menší rekapitulace k vláknu Tlak oleje...

Vypadá to, že nakonec asi vyřešeno. Po vyčištění, odstranění přebytečného těsnění a s 10W-40 byl aj v aktuální výhni klid, přesto, že motor dostával dost zabrat. Mazání začíná svítit až v momentě kdy donutím motor k nějakým 500-600ot./min, což je na rozpáleném motoru a v tomto horku asi ok. Tímto děkuju všem, kteří poradili6
14:51:42
02.08.2023
k.jarek
Tak složeno a zdá se mi, že snad v cajku. Alespoň tedy neslyším nic neobvyklého, ale su hluchej jak poleno1 Co myslíte vy?

Za studena...
čerpadlo


a po chvilce běhu (slyším tam jen rozdělovač a hučící altík)... https://www.youtube.com/s horts/2Q-DkfZXuqw

V týdnu to zkusím projet, aby se to ohřálo pořádně a uvidíme, zda se policajt zase ozve.
18:19:03
27.07.2023
k.jarek
Tak mňa nejspíš čeká kontrola čerpadla, prostě klá8
13:16:55
24.04.2023
k.jarek
-> Borderer: Tak to bude lepší tu cívku vážně koupit novou, než čekat která strana se ozve příště...
09:52:20
24.04.2023
Borderer
-> k.jarek: Už si to moc nepamatuju, ale bylo to fakt krátce, protože sem ještě neměl ani feldu. Dvakrát sem to čistil, protože cívka stála tehdy tolik co nový auto a po výměně kontaktů to fungovalo až do prasklé pružinky cestou na dovču. 3
09:38:03
24.04.2023
k.jarek
09:37:19
24.04.2023
k.jarek
-> Tom Troll: No, Galánka má už chvilku po záruce, takže se záručákem už mám asi smůlu47 Jen si říkám, když aj u nového tak čím to je? Malá mezera mezi kontakty, že se udělá pecka nebo je tam jiný háček?



-> Bukaj: Když čtu, jak vám to každou chvílou kleká, tak tam raději nechám ten původní47 Ale je fakt, že jsem uvažoval tam zkusit tu novovýrobu s planetovým převodem. Tak třeba časem.



-> Borderer: To bylo první, na co jsem si vzpomenul3 Naštěstí stačilo odpojit baterii, takže jsem do toho nemusel mlátit. A aj díky té vzpomínce jsem tušil, oč asi půjde. Jak dlouho ti to fungovalo po zásahu pilníkem? Právě přemýšlím, zda to nebude lepší vyměnit rovnou celé (ale při mém štěstí to bude zas kus, co bude stát za to):-/
09:36:41
24.04.2023
Borderer
-> Bukaj: A když to takhle bereš, tak on ten osmikanál motor z feldy taky není k zahození. 3
09:29:14
24.04.2023
Bukaj
-> Tom Troll: Tak když už se kontakt speče, tak vypnutí zapalování nepomůže, protože silový kabel startéru jde přímo od baterky...

...taky se mi to kdysi u nějakého vozu stalo - nevím už, zda to byla škodovka, ale je to pravděpodobné...1
09:25:50
24.04.2023
Tom Troll
Slyšel jsem storku od člověka co jel s fungl novým emkem z Mototechny, a za jízdy se přidal divnej zvuk, po zastavení se ukázalo že byl seplý startér snad i při vyplém zapalování, tak to šlo zpět na záruku. 1
09:19:28
24.04.2023
Bukaj
-> Borderer: A když už bude startér venku, tak rovnou dát reduktor z Feldy (s patřičným víkem a pastorkem) 1
08:54:46
24.04.2023
Borderer
-> k.jarek: Pamatuješ náš odjezd do Švédska při Polských hranicích? 1 1 Buďto slepené kontakty nebo prasklá vratná pružina v cívce. Nicméně osobní zkušenost je taková, že opilovaný kontakty stejně za chvíli začnou zlobit a když už se s tím crcat, tak je lepší je vyměnit za nové.
07:10:39
24.04.2023
k.jarek
-> StepaNoFUN: Diky, vyzkouším6
21:17:03
23.04.2023
StepaNoFUN
-> k.jarek: Zůstaly slepený kontakty. Asi by stačilo rozebrat cívku (sundat z ní ten pertinax) a opilovat, případně otočit kontakty spínače.
21:12:23
23.04.2023
k.jarek
Borci, prosím vás o radu. Včera se mi stalo, že jsem nahrknul auto a byl slyšet nějaký zvuk navíc, tak jsem to chcípnul a zjistil, že startér stále točí. Po odpojení od baterie doběhl asi do dvou vteřin. Po připojení baterie klid, nahrknutí v pohodě a dál už ticho. Je tam nereduktorová klasika z výroby.

Tuším správně, že mě čeká výměna cívky nebo můžu začít shánět nový startér? Předpokládám, že jednorázová anomálie to asi nebude.8
11:30:07
21.05.2022
Bukaj
-> k.jarek: Hm, díky. U originálu (případně fragokov) pístky vydrží, protože jsou eloxované, z(e slitiny) hliníku. Vyrezne vždy váleček, od něj se podřou pístky a pak teprve oxidují pístky)

Tady zase vypadá, že je stejný materiál válečku i pístků, takže možná menší tendence k oxidaci...?
Extreme Tyres