skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Klukovský sen & Století autoškoly
správce: dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) / nahrával: dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) / Muzeum Pardubice / muzea a výstavy aut / 17.10.2010 / počet fotek: 172do oblíbených
sdílej na facebook.com
odkazy na podobné galerie:
Stránky muzea:
www.vcm.cz/
text:
O uplynulém víkendu jsem navštívil dvě zajímavé výstavy. V sobotu večer jsem zjistil, že v pardubickém muzeu končí expozice Klukovský sen, což podle popisu měla být výstava především pravých "angličáků" a dalších podobných autíček. Současně ten víkend začínala jiná expozice Století autoškoly.Tuto kombinaci jsem si nemohl nechat ujít a tak jsem se do muzea v neděli vypravil. Fotky jsou opravdu jen pro ilustraci, jak to tam zhruba vypadalo, výstava samotná opravdu stála za návštěvu!
Řekněte, kdo z vás nemá doma alespoň jedno autíčko? ;-)
------------------------- -------------------------- -------------------------- -------------------------- -------------------------
Text ze stránek muzea:
Klukovský sen, holčičkám vstup dovolen
Výstava představuje část unikátní sbírky pana Václava Blažka z Rokytna. Sbírka čítá přes 8000 položek. Václav Blažek sbírá angličáky od svých osmi let. První autíčko dostal od svého otce pod vánoční stromeček. Zaměřil se na pravé angličáky, které se vyráběly v letech 1955 – 1985. Po roce 1985 se angličáky přestaly vyrábět ve své mateřské zemi, Velké Británii, kdy z finančních důvodů byla výroba přesunuta do Macaa a Číny, proto modely vyrobené po tomto roce nejsou již součástí sbírky.
K nejsbíranějším modelům nejen v Československu, ale i ve světě, patří produkce firmy Matchbox. Název Matchbox (krabička zápalek) vznikl v roce 1952, kdy Jack Odell chtěl ukázat nový model silničního válce příteli Richardu Kohnstamovi. V obavách aby nedošlo k jeho poškození použil jako obal prázdnou krabičku od zápalek Norvic, vyrobenou v sušické továrně Solo. Kohnstamovi se nápad zalíbil a v roce 1954 si zaregistroval ochranou známku Matchbox. Odell se o registraci dozvěděl od svého společníka Smithe, se kterým vlastnil firmu na kovové modely Lesney, a až v roce 1959 značku Matchbox od Kohnstama odkoupili. Historie firmy však sahá mnohem dále, přesně do 19. ledna 1947, kdy Leslie a Rodney Smith založili firmu Lesney Product. Název byl odvozem z jejich jmen LESlie a RodNEY. V Anglii byla autíčka vyráběna od padesátých let až do poloviny osmdesátých let.
Dalším velkým anglickým výrobcem byla firma Corgi. První model autíčka se siluetou psa rasy korgi na logu sjel z výrobního pásu v roce 1956. Slovo Corgi pochází z waleštiny, znamená „trpasličí“ nebo „stájový pes“. Modely této firmy jsou sběrateli ceněny více než Matchbox. Vynikají výborným detailním provedením. V roce 1989 firmu Corgi koupil největší americký výrobce hraček Mattel. Nelze jmenovat všechny anglické výrobce modelů, na výstavě jsou zastoupeny ale i další značky jako Husky, Dinky, Lledo, Budgie či Britains. Slavné angličáky se staly inspirací pro výrobce v dalších zemích. (obr...)
Modely autíček vyráběné v Itálii, bylo možné koupit v bývalém Československu do listopadového převratu v roce 1989 pouze v podniku zahraničního obchodu Tuzex. Autíčka od firmy Bburago v měřítku 1:24 byly propracovány do nejmenších detailů, včetně motoru a pokud jste otočili v kabině autíčka volantem, natočila se kola. V prodejnách hraček se koncem šedesátých let objevovaly i modely firmy Mebetoys v měřítku 1:43 a 1:28. Sběratelsky jsou ceněné jen ty, které byly vyrobeny do doby, než firmu převzal americký výrobce hraček Mattel. Některé staré formy na modely koupil od Mebetoys leningradský výrobce Metaličeskoj závod galanterii i suvenirov a používal je pro výrobu plastových modelů. Itálii zastupují i další značky a firmy jako je Polistil, Politoys, Mercury nebo Rio.
Do Československa byly dováženy i španělské modely, nejvíce autíčka značky Auto Pilen, firma dnes patří pod nizozemského výrobce AHC Models. (obr...)
Kromě Itálie a Španělska se autíčka vyráběla ve Francii. I tato země je na výstavě zastoupena. Z produkce francouzských hračkářských a modelářských firem je u nás nejznámější firma Norev, kterou založil Emile Veron. Norev v sedmdesátých a osmdesátých letech spolupracoval s českým Kovodružstvem Náchod, které pro něj modely vyrábělo. Firma Norev vznikla v roce 1954. První autíčka byla z plastu a až v roce 1971 se začala vyrábět z kovu. Emile Veronovi patřila i společnost Majorette a Solido. Majorette se stal největším výrobcem autíček vyráběných litím pod tlakem a převzal pomyslné žezlo od Matchboxu. (obr...)
Výrobcem modelů autíček byl i bývalý Sovětský svaz. Asi nejkvalitnější miniatury, které se bez problémů mohou srovnat s produkcí anglických, italských, nebo třeba francouzských firem produkovala továrna Tantal ze Saratova. Zde se vyráběly všem známé lady, moskviče, čajky a modely historických autíček pod názvem Russobalt. Na opačném pólu kvality stáli výrobci např. z Tbilisi, Kyjeva, nebo Doněcku, kteří používali staré formy od italských a francouzských výrobců. Modely jsou sběrateli vyhledávány právě pro srovnání, jak lze zpravovat materiál různými způsoby. Autíčka vyrobená ze starých forem mají špatně pasující díly, u mnohých nedoléhající dvířka, mají špatné nástřiky. Většina z nich je z plastu.
Sovětské továrny dodávaly i kovová autíčka. V tomto případě se většinou kovem nešetřilo. Některé modely jsou hodně těžké, takže při hře mohlo hrozit i zranění. (obr...)
Z asijských zemí je na výstavě zastoupen Hongkong. U většiny modelů není uveden výrobce. Mají pouze označení na spodní straně „Made in Hongkong,“ Jedná se většinou o kopie modelů od renomovaných firem. V českých sbírkách se s těmito modely nesetkáváme často. Nejznámějším hongkongským výrobcem je Playart. Většina jeho autíček je v měřítku 1:63 a vyznačuje se kvalitním zpracováním. Firma ukončila činnost v osmdesátých letech 20. století. K známým značkám v bývalém Československu patřila firma Roxy toys, která k nám dovážela velké množství modelů formulí. Dalším výrobcem modelů byl Yat Ming, založený v sedmdesátých letech 20. století. Tato firma existuje dodnes.
Producentem autíček byla i Čína. Ta patří od 60. let 20. století k největším výrobcům hraček na světě. K nejzajímavějším patří kvalitně vyrobená autíčka z plechu. Kromě čínských autíček jsou prezentovány japonské modely stavebních strojů. Japonské hračky se do Československa začaly dovážet po roce 1970. Vynikají dobrým zpracováním kovových částí, které napodobují plnou funkčnost předloh.
K velmi zdařilým patří modely z produkce Německé spolkové republiky i z Německé demokratické republiky. V západním Německu se vyráběly modely jak kovové, tak plastové, na východě z důvodu nedostatku slitin byly modely pouze plastové.
Modely z východní části Německa nám byly přístupnější a jsou mezi sběrateli velmi oblíbené. Východoněmecké firmy jako předlohu pro svoji produkci zvolily auta československých automobilek. Kromě domácích značek trabantů a wartburgů se daly koupit tatry, pragy, liazky a škodovky v nejrůznějších variantách. Modely vynikaly perfektním zpracováním do nejmenších podrobností. Asi nejznámějším producentem byla firma VEB Kombinat Plasticart.
V západní části Německa byly velmi zdařilé kovové modely od firmy Schuco, které se v polovině šedesátých let prodávaly i u nás. Výrobky této firmy byly velmi zdařilé a technicky na vysoké úrovni. Koncem sedmdesátých let podlehla firma tlaku dovozu levných asijských hraček a vyhlásila úpadek. Ochrannou známku a část produkce Schuco převzala značka Gama. (obr...)
Výstava nezapomíná na československé výrobce. Jejich modely jsou ve výstavě zařazeny jako poslední. Najdete zde autíčka od výrobního družstva Igra, založeného v roce 1950. Sběrateli jsou vysoce ceněna první autíčka z bakelitu, která neměla okna. Další oblíbenou řadou, vyráběnou od roku 1968 v měřítku 1:36, byla historická auta z lisovaného polystyrenu. Igra měla ve svém programu i stavebnice jinak kompletních modelů. K raritám patří supersport Ferrari s připojeným vozíkem. Ferrari nebylo nikdy v této variantě vyráběno.
Výrobní družstvo Směr, založené v roce 1952 se specializovalo na výrobu modelů z plastů. Výjimku tvoří model Tatry 138 z počátku sedmdesátých let 20. století. Jednalo se o první typ skutečného angličáku, jenž byl u nás vyroben. Zpracováním se vyrovnal i zahraniční produkci.
Úspěšnou firmou byly Kovozávody Semily, založené v roce 1959. Kromě produkce kuchyňských potřeb se specializovaly na hračky. Trh obohatily originálním vynálezem stavebnice Monti system. Začala se vyrábět v roce 1985. Její výhodou bylo sestavování modelů autíček bez lepení. Kovodružstvo Náchod bylo založeno v 50. letech 20. století. Spolupracovalo s francouzskou firmou Norev. Z této spolupráce vznikla řada označená logem Jet – car Norev. Družstvo dlouho vyrábělo plastové modely zahraničních značek aut, postupně zařadilo do sortimentu i kovová autíčka.
Většina firem v Československu vyráběla modely z plastu. Unikátem jsou proto kovové modely aut značky Škoda od slovenského výrobního družstva Rozkvet. Zajímavé je, že se tato firma zabývala především výrobou nábytku a autíčka jsou ze stejného materiálu jako kování. (obr...)
diskuze ke galerii:
19:30:07
11.01.2011
11.01.2011
petr s
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Jo
19:29:13
11.01.2011
11.01.2011
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> petr s: Takže žádná cedule na střeše, jen nápis na dveřích?
18:34:55
11.01.2011
11.01.2011
petr s
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Jenom na boku autoškola
18:07:34
11.01.2011
11.01.2011
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> petr s: Myslíš na té stovce? A jaké by tam mělo být? To já nemůžu pamatovat.
16:20:04
11.01.2011
11.01.2011
petr s
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Divné označení autoškoly takhle bylo snad až na 120
16:45:43
28.10.2010
28.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Mirek MBG: Tak udělej někde galerii. Třeba na rajce.net .
16:26:26
28.10.2010
28.10.2010
Mirek MBG
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : S tou autoškolní 110 L jsem jezdil na 100 letém výročí jmenování 1. zkušebního komisaře autoškoly, co pořádala paní Šimková a mě ji svěřil majitel Láďa Michelin - můžu dodat foto
20:59:25
27.10.2010
27.10.2010
Maťulo
Krasna zbierka! Az teraz mi dochadza ked som pozrel fotky ze kolko skvostov som mal ked som bol maly... Az ma chytila taka nostalgicka chvilka!
20:26:54
23.10.2010
23.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Star LC20: Děkuji. Služebníček...
20:21:31
23.10.2010
23.10.2010
Star LC20
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Dobře, díky za vyjádření. Zapomněl sem napsat - perfektní galerie
11:01:21
23.10.2010
23.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Star LC20: Nějakou historickou hodontu už určitě mají, třeba ten pickup napravo je asi hodně starý a takové modely už jsou poměrně vzácnost.
00:18:22
23.10.2010
23.10.2010
Star LC20
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Sem ten odkaz dal semka kvůli Tobě, abys to jako znalec posoudil. Matchboxy sou z Anglie. Jsou obyč, ne?
23:34:36
22.10.2010
22.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Tuner#2: Díky, snažil jsem se těch modelů zachytit co nejvíc, aby si je mohli prohlédnout ti, co tam nebyly. Vůbec se mi z té výstavy ani nechtělo...
23:33:24
22.10.2010
22.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Hurdis: Krásná sbírka. Ty velké modely vůbec nemám, žádné se nedochovaly a nyní jsou pro mě cenově nedostupné. Vidím, že některé sbíráš i na počet, třeba LR a Rapida. Já mám větší množství jednoho typu akorát Favorita od KDN, snažím se získat co nejvíce různých barev, ale nejčastěji se vyskytují oranžové nebo červené. Dakarová Liazka je koukám složenina více modelů.
23:29:01
22.10.2010
22.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Star LC20: Koukám pěkná sbírka od VDI Rozkvět.
20:16:21
22.10.2010
22.10.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
Pěkná výstava a galerie.
20:53:21
21.10.2010
21.10.2010
Hurdis
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Tedy jen ty zajímavé. Ty obyčejné Matchboxy a Bburaga v originál krabičkách jsou zabalené v bednách kdesi u našich.
Podobné fotky už jsem na virt dával, aktuálně se to jen trochu zaplnilo, bude to chtít nechat nařezat novou skříň, další škůdky jsou na cestě.
img696.imageshack.us/img6 96/.../dsc09995x.jpg
Podobné fotky už jsem na virt dával, aktuálně se to jen trochu zaplnilo, bude to chtít nechat nařezat novou skříň, další škůdky jsou na cestě.
img696.imageshack.us/img6 96/.../dsc09995x.jpg
20:43:40
21.10.2010
21.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Hurdis: No alespoň že tak. Taky něco mám na poličce.
20:40:59
21.10.2010
21.10.2010
Hurdis
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Prosklená uzavřená vitrína.