Záchrana baterky

prohledat
16 příspěvků (zobrazeno 1 až 16) od 29.09.2011 do 01.10.2011, založil/a Kočislav
řadit dle data
19:08:17
01.10.2011
Kočislav
-> Markop: Neurazil, neboj, sympatizuji s tímto druhem humoru a holt jsem pod vlivem momentální invence udělal blbost, měl jsem za to, že na těch pár startů je to fuk.

Drahé poučení pro příště, každopádně dík za vysvětlení.
09:40:55
01.10.2011
Markop
-> Kočislav: Já doufám, že jsem tě mým předchozím příspěvkem neurazil, to bych nerad ;-)



Ty baterky jsou zapojeny sériově, tak aby daly 24V. Každou tedy protéká stejný proud, navzájem se nepodporují. Ten starter bere odhadem 240 - 260A, ale jen bez zátěže. Při startování to byl možná i dvojnásobek, protože ten osmiválec má velkou setrvačnost. Podle tabulek má být startovací proud akumulátoru aspoň dvojnásobný, než kolik odebírá starter, jinak se mu snižuje životnost. 44Ah baterka se tedy hodí pro maximálně 1,2kW starter, a startovací proud asi 180A, i když má na sobě napsaný dvojnásobek.

Chápu že to bylo nouzové, ale čtyřletá baterka tolik startů za sebou prostě při takové proudové zátěži nemohla bez požkození vydržet. Ten mrtvý článek už mohl být načnutý, tímhle se to jen urychlilo.
07:19:33
01.10.2011
Kočislav
-> Markop: Bylo to nouzové řešení. Jinak je správná má úvaha, coby fyzikálního antitalentu, že pokud je startér 6kW a starají se o něj dvě baterky, připadá na jednu zatížení 3kW (nebyla by navíc zatíženější ta druhá, náklaďáková, protože by na ní byl menší pokles napětí a ona by tu malou "dobíjela"?), tj. odběr cca 250A?

To by ještě bylo v jejích limitech. Jinak ještě abych nebyl za úplného blbce tak podotýkám, že ten tatrovácký motor chytal na drcnutí, takže to nebylo žádné dlouhé točení - max. 2s.
01:37:22
01.10.2011
Markop
-> King: Taky pravda.

A když k tomu ještě přihodí historku, jak s ní třináckrát po sobě startoval dvanácti a půl litrový vznětový osmiválec, přetrhnou se smíchy, a daj mu na novou :-D



AKUMA?

Ja! To být felmi gute akumulator! Ona fydršet co jina nikdy nefydršet. Tatra co neznat bruder ona nastartofat! My do Mercedeswerke od tet dávat NiCd monočlaneky od číňanu, my skusit jesli oni taky tak dóbše startofat jako AKUMA!
00:42:17
01.10.2011
King
-> Markop: Proč sběrnej dvůr, ve spoustě sběren daj třeba 5Kč za kilo :)
20:09:35
30.09.2011
Markop
-> Kočislav: No pěkný...

Ta baterka má můj obdiv za statečnost. Točit skoro 6kW starterem chtělo odvahu. Ale co jí zbývalo že ;-)



Tak jí vyber nějaký pěkný sběrný dvůr.
19:49:06
30.09.2011
Kočislav
-> Markop: Startoval jsem s tím tak 10x-13x. V páru s ní byla normální náklaďáková baterka. Nevím, jestli je větším problémem zatížení při startu, nebo dobíjení při běžícím motoru. Motor na každé nastartování běžel asi 3 min. v různých otáčkách.

Pár hodin potom jsem ji zase vrátil do auta a na jedno nastartování jel po dálnici asi 120 km.
upraveno 1x, naposled 30.09.2011 19:49:47
22:20:49
29.09.2011
Markop
-> Pavel P..: Jedna z nejběžnějších poruch alternátorů ve Feldách a Favoritech :-)

Taky se mi to kdysi stalo. Pozdě večer a 300 kiláků od domova. Střídavě jsem každých 30 km odpojoval a zapojoval kablík regleru, a tak jsem dojel až domu. Aku to přežil o 2 roky.
22:04:16
29.09.2011
Pavel P..
Taky jsme nedávno zkurvil baterku ve feldě.. začalo tio přebíjet, ale bohužel v sobotu a nový regler nebylo kde koupit tak jsem na to odjezdil asi 120km a baterka byla suchá, zbyla v ní tak čtvrtka elektrolytu, po dolití už to nerozdejchala.
22:02:28
29.09.2011
Markop
-> Kočislav: To je jedno, mohl si ho tím načnout. U toho článku si tím mohl odstartovat zvýšené samovybíjení, až pomalu chcípnul.

Kolikrát si s tím startoval ten tatrováckej motor?
21:38:58
29.09.2011
Kočislav
-> Markop: Pozor, za poslední 3 týdny, tedy v průběhu začátku těch potíží, ani bezprostředně před nimi, už jsem tu baterku nepřenášel ani neklopil.

-> Vojtik: A čím bys doporučoval vypláchnout a kde vzít elektrolyt? Nebo tam nalít znova to co už tam bylo jen nějak přecedit případné úsady? Je pravda, že do takové laboratorní práce by se mi asi moc nechtělo.

Jinak jsem dokončil nabíjení s tím, že to nemá smysl - napětí nešlo přes 14,4V, po nabití (a odstátí) má 10,6V oproti 10,55V. Ostatní články zjevně nabité a fungující, jeden mrtvý.
upraveno 1x, naposled 29.09.2011 21:39:36
21:08:13
29.09.2011
Vojtik
Můžeš ji zkusit vypláchnout a znova naplnit elektrolytem. Je to ale dost choulostivý na potřísnění. Táta takhle za hlubokého socialismu zachránil baterku v embéru. Rozpadnul a vyzkratoval se stykač statréru a něž našel potmě vercajk a baterku odpojil, tak byla prázdná, jen se z ní kouřilo a nejevila známky života. Po opravě startéru ji právě vypláchnul a znova naplnil a fungovala jako nová až do prodeje auta asi za 5 let. To ovšem byla ještě stará dobrá nezničitelná asfaltová trepča4
21:06:07
29.09.2011
Markop
-> Stepan FUN: Akumulátor s přemostěným článkem by mu alternátor přebíjel. Stejně jsou v hajzlu i další články, za chvíli by se odporoučel další.

Starší baterku lze dokonce oddělat i pouhým naklopením, kal se dostane mezi desky a šmytec. Jak ho přendaval, tak ho pravděpodobně zabil :-)
20:47:11
29.09.2011
StepaNoFUN
-> Kočislav: Bohužel nevýhoda novejch plastovejch baterek... :-/ U starý bych Ti řekl ať ten článek vyřadíš odříznutím propojek, uděláš "bypas" a ještě by minimálně do zimy fungovala... Jenomže u těhlech novejch je to problém, protože klemy jsou zalitý v tom plastu. možná by byla šance jí dát šok vyšším nabíjecím napětím (a tudíž vysokým nabíjecím proudem), ale to je šance tak 1:1000, že se to povede. :-/ Takhle to je spíš bohužel na novou.
15:05:23
29.09.2011
Markop
Pravděpodobně došlo při přetěžování nadměrným proudem k rozpadu aktivní vrstvy na deskách elektrod a vyzkratování toho článku vzniklým kalem. Je čas udělat pá, pá. Ten už nerozchodíš.
14:38:54
29.09.2011
Kočislav
Mám následující problém: Akuma 44Ah, stará přesně 4 roky. Přiznám se, že nemám z hlediska zacházení úplně čisté svědomí, neboť asi před 3 týdny jsem ji nouzově narval do zařízení, které obsluhuje motor z T148 a kam normálně patří dvě 12V baterky náklaďákové velikosti a kapacity. Nevím, jestli se to na tom nějak podepsalo, každopádně byl asi 14 dní klid, kdy jsem mimo jiné mezi dvěma jízdami při vypnutém motoru asi dvě hodiny poslouchal rádio a pak bez problémů nastartoval, až jednoho dne jsem měl nějaké popojíždění po Praze a k mému údivu při každém startu baterka točila startérem znatelně hůře. Vše vygradovalo uplynulý víkend, kdy jsem auto musel tlačit - startér se ani nepootočil. Ujel jsem 125 km v kuse, druhý den zpět, opět totéž a vzhledem k tomu, že zpět jsem jel za tmy, na volnoběh dost výrazně pohasínala světla, téměř neblikaly blinkry, bylo to stejné celou cestu, tj. baterka jakoby se nijak moc nevzpamatovala, jen po delší souvislé jízdě v otáčkách trvalo pak na volnoběh o pár vteřin déle, než se to vše dostalo do pohaslého stavu.

Dneska jsem dal baterku na nabíječku, předtím jsem články dolil destilkou, před nabitím bylo na svorkách 10,55V a při nabíjení zjišťuju, že zatímco všechny články živě plynují, druhý od + nikoliv - ani při poklepání apod. Je úplně mrtvý. Čili předpokládám, že odešel a můj dotaz z ní, jestli nemáte někdo nějaký tip, jak se aspon pokusit ho znova rozchodit. Na novou baterku momentálně nemám.

Budu samozřejmě vděčný i za různé související názory a skutečnosti.
upraveno 1x, naposled 29.09.2011 14:39:59
Extreme Tyres