Stroboskopická lampa k seřízení předstihu

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [7]:

Stroboskopická lampa k seřízení předstihu: Schema stroboskopické lampy předstihu. Stroboskopická lampa k seřízení předstihu: Kompletně složená stroboskopická lampa. Stroboskopická lampa k seřízení předstihu: Pohled na univerzální desku a rozmístění součástek. Stroboskopická lampa k seřízení předstihu: Lupa a LEDky s ubroušenýma čočkama. Stroboskopická lampa k seřízení předstihu: Složeno a hotovo :) Stroboskopická lampa k seřízení předstihu: Trocha teorie :) Stroboskopická lampa k seřízení předstihu: Měření v praxi...

Text:

Ahoj Virťáci, zakládám zde svůj první článek :)



Jak jistě každý motorář ví že stroboskopická lampa k seřízení předstihu je základní a velmi důležitá pomůcka k ladění motoru, případně k zjištění a odstranění problému zapalování, případně jeho pohonu. Koupě kvalitní stroboskopické lampy s xenonovou výbojkou vyjde poměrně ve velké sumě tisíce korun a to si velká většina motorářů nemůže dovolit, nebo koupit nespolehlivou čínskou verzi za 1000kč co je náchylná na rušení z ostatních zapalovacích kabelů.. Naštěstí tu existuje levnější a mnou odzkoušená varianta od jednoho zahraničního autora. Nemusí se shánět drahé výbojky, ale lze použit klasické LED diody například 5mm 3,3V 20mA 10000mcd s co největším rozptylem světla!



Za celou dobu své praxe sem vyzkoušel celkem 4 druhy schémat z toho byl jen jeden funkční v praxi a netrpěl na rušení z okolních kabelů.



POKUS 1# www.jawa-50.cz/clanek/nav od-na-vyrobu-stroboskopu-s erizeni-predstihu-led-sond a.html Tohle zapojení skoro každý zná, ale bohužel trpí na rušení z okolních zapalovacích kabelů, takže v praxi to snímá celkem na čtyř válcovém motoru 4 impulsy, dost často se to řešilo odstíněným koaxiálním kabelem, 5 závity na cívce, kondenzátor na vstupu a snímač impulsů obalený alobalem.. Pak to fungovalo, ale i tak se někdy stalo že to pochytilo i to co nemělo. Doporučuji to spíše na to co je to určené a to na jednoválcový motor k motocyklu, tam problémy opravdu nejsou!



POKUS 2# www.lanciaklub.cz/forum/v iewtopic.php?p=142184&a... Podobné, ale odlehčené zapojení podobně jako 1# uvedené, které má podobné vlastnosti a je také dost náchylné na okolní rušení z ostatních zapalovacích kabelů. Zapojené sice funguje, ale také na něj není spolehnutí!



POKUS 3# k15.kreteni.cz/strobo.php Stroboskop i s digitálním otáčkoměrem 2Takt i 4Takt. V laboratorních podmínkách to fungovalo výborně, ale v praxi to bylo náchylné na rušení, snímač impulsů se přiblížil cca 15cm před kabely a už začal reagovat RPM meter, bohužel celkový vstup byl použit z webu Jawa-50.. Dále se po kostře neslo rušení a resetoval se občas Procesor.



POKUS 4# Zapojení, které vám tu přikládám do fotogalerie k článku je jako jediné z nich opravdu funkční a po prvním správném oživění vše funguje jak má, správná funkce vstupu není náchylná na rušení z ostatních kabelů. Nenese nějaké speciální odstínění snímače impulsu ani žádnou pár závitovou cívku či oddělení vstupu kondenzátorem. Hodnotím to jako velmi jednoduché a nejlepší Led stroboskop co sem kdy postavil ze schémat volně přístupných na internetu s lehce dostupnýma součástkami.



Využil sem nefunkční stroboskopickou lampu zakoupenou za 250kč na Aukru a to u A.T.U. díly prodejce, kde byly xenonové výbojky, klasicky většinou vadné výkonové tranzistory, ale záblesky výbojky byly na tolik slabé že nebylo možno už skoro nic rozeznat.. Celý vnitřek sem vyhodil a nahradil ho zapojením podle přiloženého schématu. Vše sem zapojil na univerzální plošný spoj, protože sem to potřeboval opravdu rychle mít zprovozněný na seřízení pár 781 motorů, nebyl čas na vymýšlení a dělání se s plošným spojem přesně na míru, ale určitě někdo z vás si ho určitě vyrobí. :o)



Přístroj je chráněný ochranou diodou, takže při omylném přepólování polarity k baterii 12V, se nijak nepoškodí!!!



Snímač impulsů sem použil stávající co byl ke stroboskopu už od výrobce a to chňapka s C a I feritovým jádrem. S cívkou lakovaného drátu namotanou 100 závitů na plastové kostřičce, následně pak zabalena do papírové izolepy. Jako kabel byl použit tenký gumový ohebný koaxiál o délce cca 1metr.



Integrovaný obvod 40106B co se stará o interval záblesků pracuje na frekvenci 100Hz.



Já sem použil celkem 12 kusů bílé LED diod 5mm 3,3V 20mA 10000mcd a k nim 100Ohm odpory. Diody měly 30° rozptyl do bodu, čočky sem jim odbrousil a zaleštil povrch brusnou jemnou houbičkou číslo 180, nyní svítí do všech směrů.



Zapojení je velmi jednoduché a zvládne ho jakýkoliv šikovný elektronik, na první správné zapojení ihned funguje, zařízení nepotřebuje žádnou kalibraci ani jiné pozdější seřizování či údržbu.



Cena součástek vyjde zhruba na 200kč a domyslet do čeho si stroboskop zabudujete a z čeho vymyslíte indukční chňapku snímače impulsů.



Upozorňuji: že záblesky za provozu jsou nepříjemné a těm kdo trpí epilepsií nedoporučuji se do toho dívat :) Při práci buďte opatrní a dávejte důkladný pozor, aby se kabeláž nedostala do kontaktu s otočnýma částmi motoru!



Přeju mnoho štěstí při stavbě a mnoho úspěchů při ladění motorů, přeje Tuner-TechniX Miloňu.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: TechniX
Založeno: 25.02.12 20:39   Poslední změna: 26.02.12 00:33

Stroboskopická lampa k seřízení předstihu - komentáře:

23:26:56
27.02.2012
m8rinek
Hezké, můj kamarád to taky řešil, ale pohořel na tom, že ledky nebyly narozdíl od výbojky dost rychlé... Já bych naopak potřeboval opravit svůj klasický strobáč :(.
10:57:29
27.02.2012
Klubko_
-> J3STER: tak ja si ju asi podle tohohle navodu postavim, ale nad Trollem se kazdej zasmeje 3 vcetne me
13:49:30
26.02.2012
J3STER
Troll je zajímavější než samotná lampa.3 3 3 3
12:29:30
26.02.2012
darkstar93 - zrušená registrace
troll guy.. haahhaa.3 3 inak super článok. :)
00:22:43
26.02.2012
MOLSO
ten troll nema chybu 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 *3* *3* *3* *3*
Extreme Tyres